Implantatbyte från 400 cc till 295 cc
Hej
Jag gick in här för att söka efter information om implantatbyte av bröst. Jag gjorde koksalt, på Kosmetisk kirurgi i Falköping år 2000, 400 cc. Jag är 177 cm lång och väger 58 kg.
Då det har gått 24 år och jag upplever att jag har mer vävnad och att jag ser för tuttig ut för min ålder (53) Jag gick jag på konsultation hos Akademikliniken.
Jag fick tid hos en Dr Jonas Röjdmark i september 2024. Upplevde honom som realistisk och erfaren. Mitt mål var att gå ner i storlek så mycket som möjligt utan att se ut som den planka jag var efter ammat i två år. Vi kom överens om runda mentor i storlek 295 cc. Han tyckte inte jag skulle gå ner mer. Han förklarade tydligt hur långt utvecklingen har kommit på 24 år och fördelar som de nya preparaten har.
Idag gjorde jag operationen jag kan varm rekommendera både klinik och kirurg. Jag är så nöjd och det är en hel annan känsla och framtoning. Lycka till alla!
Kvinna, 177 cm, 59 kg
Har du haft någon typ av komplikation eller problem med inplantaten under dessa 24 år?
Intressant å veta nu när man går å funderar på och ev göra en operation själv och vad härligt att du är nöjd med det nya resultatet!
Öppnat upp mitt gammla konto här, var inte möjligt med op tidigare men kanske nu.
2 barn, 35 år, ca 167 cm, 69 kg
Intresserad av bröstförstoring
Strl före op: 75B
Strl efter op:
Hej. Nej jag har inte haft några komplikationer. Jag gjorde mina efter mina barn och jag upplevde dem fina i början.
De senaste 10 åren har jag ridit mycket och haft mycket kläder i lycra/tighta toppar osv och då upplevt mig själv som lite "mullig". Jag var väldigt tunn uppe innan och det sitter nog i huvudet. På senare tid har jag uteslutit kläder som är för att jag tycker att det blir obvious. Glömde bort att jag gjort brösten och började anpassa mig som man gör om man är kort, eller bredaxlad osv. Så kom jag på ( korkat men man glömmer efter 24 år) att jag kan byta. Gick på konsultation och gjorde de så mycket mindre som möjligt och som doktorn sa skulle funka. Förra kliniken sa att de lagt in 400 c. Men när de tog ut dem var det 375 cc. Så kosmetisk kirurgi i Falköping hade inte gett mig rätt uppgifter (jag fick klisterlappar av dem som det stod höger och vänster 400 cc på)
Men nu vet jag att jag har 295 cc och de är så fina. Jag kan till och med ha ljusa polotrjöjor utan att det ser tuttigt ut. Jag är 53 och vill bara se sportig ut. Direkt efter operation var jag uppe och kissade och tittade mig i spegeln. Knäppte upp sjukhuspyjamasen och tittade. Min första ärliga tanke jag tänkte när jag såg mitt nya jag var " Vilka breda axlar jag har". Och så log jag. För det är precis DÄR jag vill att fokus ska vara. Inte på mina tuttar. Så 24 år var det så skönt att få mindre och så söta bröst. De är mjukare och jag har inte haft ont efter operationen. Kunde jobba och vara uppe och gå. Finns bara fördelar med andra byta till mindre implantat. Lycka till!
Kvinna 53 år
Implantatbyte från 375 cc till 295 cc (med 24 års mellanrum)
Bakom bröstmuskeln
Akademikliniken
Petra71, är glad att jag hittade den här tråden! Jag opererades 2006 och la då in 350 cc runda bakom muskeln. 2015 tog jag av olika anledningar ut implantaten då jag inte upplevde att varken form eller storlek passade mig. Nu har jag bokat tid för ny bröstförstoring på annan klinik och står i valet och kvalet mellan 305cc eller 350cc anatomiska implantat. Vad upplever du största fördelen med de mindre?
2 barn
171 cm 66 kg
Före: 75A
Efter: 70 E
Op 1: Plastikakademin, mars 2006, Gunnar Kratz
350cc delvis bakom muskeln
Op 2: uttag av implantat 1/6 2015, Akademikliniken, Göteborg, Håkan Hallberg
Op 3: konsultation 2018 Akademikliniken, Göteborg Mette Haga, ev 225 vä 255 höger anatomiska implantat, bakom muskeln. Skall enl kirurg ge mig stor B / liten C
Hej Anil
Tack för trevligt meddelande.
Så här resonerade min läkare ( som jag minns det). Har man haft inlägg tidigare eller gör implantatbyte så föredrog han att lägga in runda för att de anatomiska kunde rotera och ställa till komplikationer- inte att det skedde ofta- mer att för att minimera risken att något blir fel. Så runda var det han gjorde. Även så var det av vikt att ha textrerad yta- för att det tydligen var att föredra om man redan hade fickor. Han sa inget om att sy in fickan och jag är tyvär osäker om han gjorde en ny eller la dem i samma ficka. Men han var tydlig med att han inte kunde säga exakt hur det skulle se ut innuti mig -förrän han hade öppnat och tagit ut implantaten. Som jag förstod de så städar de den gamla fickan och gör fint. Så han mätte mig och då jag trodde jag hade 400 cc (det var vad jag fick papper på 2001 på Kosmetisk kirurgi som la in dem) så utgick vi ifrån att jag hade 400 cc- och då tittade han och sa att han inte tyckte jag behövde lyft och att jag skulle kunna gå ner till 295 cc. Mindre tyckte han inte att jag skulle gå ner. 100 cc skulle bli ganska exakt en storlek mindre. Så vi tog 295 och naturligtvis om jag vetat att jag hade 375 hade jag gått ner till 270 cc, mendet blev bra ändå.
Jag önskar jag kommit på att jag kunde ha bytt för flera år sedan-men jag har som jag skrev haft dem så länge att jag glömt att jag köpt dem från början. Det som är skillnad från då och nu är helt klart projektionen. Mina står inte rätt ut som jag upplever att de gamla gjorde. Om jag t ex sträckte på mig rak i ryggen så upplevde jag de obehagligt "nu spränger vi knapparna på skjortan" känsla. Mina nya är lägre och ligger jag ner är det inte så uppenbart. Sedan har jag nog mer eget bröst nu- än när jag hade ammat i mer eller mindre tre år.
Sedan var mina förra koksalt. De nya är mentor silikon Siltex och de är mjukare och har en helt annat känsla. Det kändes som om jag hade tagit av mig en hård skyddsväst- förut hade jag känslan av att något satt framför mig och nu är det mer något som tillhör min kropp.
Mitt mål var ju både att ta bort 24 år gamla implantat och bli av med den uppnosiga tuttigheten då jag vill ha en helt annan approach då jag inte behöver uppmärksamhet eller har dålig självkänsla längre. Jag föredrar också en mindre storlek så jag kan köpa vilka kläder, i lycra eller ljusa färger-utan att alla vänder sig om och frågar om jag fryser (bröstvårtorna blir ju lite känsligare).
Helt ärligt har jag nu snöat in lite på detta forum och tittat på andras bilder och tänker att om 6 månader kan jag gå på en ny konsultation- om jag vill gå ner mer i storlek. Har läst här om tjejer som gjort explant och mycket drar ihop sig när man ändrar storlek eller tar ut dem men inte allt. Jag vill inte göra bröstlyft-blir lite skrämd av alla ärr som blir och omfattningen av den eftervård som krävs-kontra att bara sövas-öppnas och byta implantat.
Jag har verkligen haft noll ont. Kändes direkt efter som om jag fallit på grus och rivit mig på insidan på brösten- men det försvann med smärtstillande. Kunde jobba lite dagen efter och vistas bland folk. Lite stel när jag körde bil och svängde på ratten, men inget annat. Fina är och som sagt så mycket lättare än när man pressade in dem första gången.
Jag tycker du ska ta med dig bilder på konsultationen på vad du skulle vilja ha. OM du vill vara tuttig eller sportig osv. Sedan tycker jag att du skall lyssna och skriva ner vad de säger på konsultationen. Notera din bröstbredd som läkaren mäter och var tydlig med hur du vill se ut efter.
Fördelen med mindre är helt klart att det ger en elegantare look, vilket passar damer i min ålder. Och står jag i badrummet tycker jag att de ser GIGANTISKA ut, men med en sportbh och vanliga kläder syns det knappt då jag är 177 cm. Så tänk efter om du vill vara snygg i bikini eller vad din approach ska vara, tänker jag. Jag har tittat på många bilder här på tjejer som gjort mellan 215-275 cc som är superfina.
Lycka till och hoppas jag svarade på din fråga.
Kram
Kvinna, 177 cm, 59 kg
Tack för ditt utförliga svar! Jag harvsom sagt varit utan implantat i 9 år. Hade 350cc runda som aldrig sjönk ner i fickan som de skulle. Har nu förstått att implantaten var för breda för min bröstbtedd. De gamla var 12.6 cm och jag har egen bredd på 12.5.
Jag vill inte ha någon byst som skriker silikon så min kirurg gav mig alternativen 270, 305 eller 350 cc.
Eftersom jag hade runda innan och nu ska lägga in anatomiska, så är jag rädd att implantaten ska rotera inne i den gamla fickan om jag tar för smala implantat. Utifrån det perspektivet så är 350 cc bättre men hade kanske helst velat ha 305... tycker generellt att folk som lägger in mindre implantat får snyggare bröst och som sagt så är man inte 25 år längre och brösten ska ju passa även när man är 50+ och inte se billiga ut om du missförstår mig rätt.
Jag har tid för operation 20/11 så jag har några veckor kvar att bestämma mig. Ska ha en telefonkonsultation med kirurgen en vecka innan så jag kommer samma på mig massor av frågor som jag hoppas han kan svara på så jag kan ta ett beslut...
2 barn
171 cm 66 kg
Före: 75A
Efter: 70 E
Op 1: Plastikakademin, mars 2006, Gunnar Kratz
350cc delvis bakom muskeln
Op 2: uttag av implantat 1/6 2015, Akademikliniken, Göteborg, Håkan Hallberg
Op 3: konsultation 2018 Akademikliniken, Göteborg Mette Haga, ev 225 vä 255 höger anatomiska implantat, bakom muskeln. Skall enl kirurg ge mig stor B / liten C
Op 3: Art Clinic Göteborg, november 2024 - mentor cpg 332 305-350 cc
Hej igen
Jag upplever att man anpassar sig efter så mycket och kanske tar en större storlek för att minimera komplikationer eller liknande. Jag upplevde att visst mina första bröst var proportioneliga till kropp och höfter- samtidigt kunde jag banta och bli smal nedtill med aldrig upptill såklart. Känner att jag började anpassa mig efter brösten istället för att lägga in den storlek jag ville ha. Jag förstår att man skall kolla in sin bröstbredd och vara bra i helhetsintrycket. Men jag är liksom "platt" i huvudet för jag var planka under uppväxten. Så jag känner bättre att jag kan identifiera mig bättre med mina nu litemindre bröst. Men de är som sagt inte små i bh/bikini, då tycker jag att de är för stora, fast det bara är 295 nu.
Men jag har nog blivit lite fixerad av allas före och efter bilder. Inte sunt det heller. Hoppas du får ett bra resultat och att alla trillar ner där de ska. kram
Kvinna, 177 cm, 59 kg