2023, October 27 - 17:55
Operation på torsdag 2/11
Sambon ska göra en bröstförstoring som hon har längtat efter i över 10 år. Hon ska genomgå op i Göteborg på torsdag 295cc runda.
Jag har lite frågor om vad jag kan förbereda till efter op hur mycket "hjälp" behöver man efteråt? Jag kommer vara ledig 4dagar efter operationsdagen för att kunna hjälpa henne och ta hand om våra barn så hon kan vila. Mottager gärna tips vad man kan göra eller inte göra för att underlätta för henne :)
Annons
Vilken omtänksam sambo du är. Jag kan bara tala utifrån min erfarenhet. Men se till så det finns mat som hon enkelt kan värma/ta. Om ni har tallrikar/glas högt upp så lägg de i en höjd hon kan nå.
Va beredd på att hjälpa henne duscha! Det är svårast tycker jag. Smärtan överlag är ok. Men vissa blir helt tagna. Så kolla av med henne när det är gjort vad hon behöver.
Kanske hjälpa henne se till så hon aldrig kommer i smärttoppar. Utan jobba förebyggande med smärtlindring. Så har jag gjort och det har nog gjort mycket.
170cm, 52kg
Innan op 75A
Efter:?
Tack för tipsen de ska jag tänka på är de över axelhöjd man inte ska lyfta armarna eller lägre? Eller är de de som känns bäst för henne efter op? :) hur ofta bör man ta smärtlindring i början? de kanske läkaren säger till henne? Hur fort efter op ska man ut å gå små rundor?
Hon kommer få massa info från sin kirurg. Men jag fick att de första 3 dagarna skulle man regelbundet alltså var 4-6 timme ta Alvedon och celebra. Celebra va nån tablett för att minska svullnaden. Sen får man annat ovkså från kliniken som man kan ta beroende på hur ont man har.
Jag tycker det är viktigt att gå upp och sträcka på sig ganska så snabbt efter operationen. Eftersom man blir så stel. Och det som gör mest ont släpper liksom när man rör sig litegrann. Men låt henne göra det i hennes takt. Jg har haft mycket tur och inte varit så påverkad som vissa blir. Hoppas hon kommer undan lindrigt. Lycka till!
170cm, 52kg
Innan op 75A
Nu när hon har opererats, har du några tips som du kan ge? Min man ska vara hemma men han har svårt att förstå vad det är exakt som han behöver hjälpa mig med, han vill helst inte vara borta från jobbet och tänker att jag klarar mig själv
Konsultation: Örjan Gribbe på plastikkirurgen Op: 20 november 2023
Detta är så individuellt.. jag klarade mig själv direkt när jag kom hem från kliniken. Men det jag kände jag behövde hjälp med var att ha mat färdig som man bara kunde värma. Ha saker nära till hands dva inga tallrikar uppe högt i skåp osv. Det jobbigaste är egentligen att resa sig. Men mitt tips där är att aktivt använda dina magmuskler! Hmm du kommer inte kunna diska/tvätta städa. Så de får vara beredda på allt sånt. Inte när tunga kassar på länge. Det är väl det man behöver hjälp med egentligen.
170cm, 52kg
Innan op 75A
Okej! Tack för svar :)
Konsultation: Örjan Gribbe på plastikkirurgen Op: 20 november 2023
Op gick bra och hon slutade snabbt med de starka tabletterna. Upp från sängen va de som hon tyckte va jobbigast. Sen som jag fick tips om så fixar man mat hon kan äta på dagarna och att hon inte behövde vara i överskåpen.
jag va hemma 3dagar efter op. Svårast va att försöka hålla kidsen bort från att inte hopp och springa mot henne så de skulle hända något.
Skönt allt gått bra! 🙏🏼
170cm, 52kg
Innan op 75A