Annons
123 posts / 0 new
Last post
2022, March 4 - 17:01
Mars2022
Mars2022's picture
Last seen: 2 years 6 months ago
Silver

Jag hade en a liten b innan barn. Nu tre barn senare och även ammat alla med mina implantat så hade jag 75e (300cc). Nu tror jag att jag landar på en liten a? Men det känns lätt och de är pigga och fasta :) var inställd på att bli helt platt ( obs inget fel i det alls) så är väldigt glad att det iaf finns något där.

3 barn, 37år 168cm 59kg
Op Proforma Michael Olenius 300cc PIP 2009

Op Proforma Örjan Gribbe Mentor text bakom musiken 2011 300cc
Strl innan op 70a-b efter 75 e

Uttag av implantat enbloc 16/2 2022. Dr Oya strandkliniken. Samt ankarlyft.

2022, March 6 - 06:52
Luna1
Luna1's picture
Last seen: 1 year 12 months ago
Silver

Mars2022, wow vilket fint resultat!
Håller med i allt ni säger! Nu när datum för explant är bokat så vill jag bara ha det gjort! Tittar på alla fina små bröst överallt och känner bara mer och mer hur mina sillisar är i vägen. Sover så kasst pga av obehag att ligga på sidan mm. När jag nu dessutom vet att ett av implantaten är trasigt så blir jag ännu mer nojig.
Jag har berättat för typ alla, även de jag jobbar nära på jobbet. Vill på nåt vis sprida så mycket info jag kan om att implantat kan gå sönder mm. Tycker också att det är obehagligt och pinsamt att berätta, men än så länge har jag som tur är bara stött på heja rop och fått erbjudande om hjälp efter op, känns skönt! Ingen har än så länge shameat mig över att jag gjorde op från början. Bara jag själv, men som ni säger så hade jag ju inte varit där jag är idag om jag inte opererade mig från början.
Hur har ni tänkt kostmässigt efter op? Nåt ni ätit extra av för att hjälpa läkningen?
Tack för att ni delar med er, det här forumet är verkligen guld!

Bröstimplantat 295cc under muskeln insatta 2007. Explant en bloc utan lyft den 30/3 bokat på Strandkliniken. Vänster implantat trasigt enligt ultraljud i februari 2022.

2022, March 8 - 11:30
harbe
harbe's picture
Last seen: 1 year 3 months ago
Silver

Luna1 - åh men vad skönt att ändå berättat lov varit öppen, allt kommer bli mkt enklare efter operationen då, slippa smussla och smyga (som jag haha!).
Jag har ätit som vanligt men köpte lite extra vitaminer. Zink läste jag skulle vara bra och bromelain som ska vara bra för läkning, tips tips!

37 år, 2 barn.
2007 - bröstförstoring
2022 - uttag implantat

Annons
2022, March 8 - 19:15
Luna1
Luna1's picture
Last seen: 1 year 12 months ago
Silver

Harbe, åh vilka bra tips, tack! Ska genast beställa hem 👍
Det är skönt att vara öppen med det hela. Jag hoppas att det fortsätter kännas positivt.

Bröstimplantat 295cc under muskeln insatta 2007. Explant en bloc utan lyft den 30/3 bokat på Strandkliniken. Vänster implantat trasigt enligt ultraljud i februari 2022.

2022, March 8 - 20:23
Solro
Solro's picture
Last seen: 3 weeks 6 days ago
Silver

Hej, jag har också först varit inne på en bloc men lutar nu mer åt endast implantatet kanske tar bort den del av kapseln som är lätt att få bort. Har gjort ett ultraljud tidigare o h enligt den kirurgen så hade jag väldigt tunna kapslar vilket gör det svårare att ta bort kapseln. Det tillkommer ju fler risker som jag inte vet om jag är beredd att ta. Jag har inga symptom av implantaten heller men har ju haft dom i 16 år så det är ju klart att det är svårt att veta hur man skulle må utan dom. Har du bokat tid än ? Och vilken kirurg kommer du gå till? Hälsningar

Allergan implantat i 16 år och har nyligen gjort en explant samt en första fat transfer omgång

2022, March 8 - 22:17
Moa89
Moa89's picture
Last seen: 2 years 8 months ago
Brons

Hej,
Jag planerar att ta ut mina 12 år gamla implantat och har idag varit på en konsultation hos dr Oya på Strandkliniken. Ena implantatet har kraftigare kapsel och är eventuellt sprucket. Har velat ta ut dem en längre tid nu, ångrar att jag överhuvudtaget satte in dem, var i tidiga 20-års åldern när jag gjorde det och skulle aldrig ha gjort det idag. Nu när jag dessutom vet att ena implantatet ev är skadat vill jag ta ut dem så snart som möjligt. Dr Oya rekommenderar en bloc pga skadat, samt lyft. Har rätt mycket egen bröstvävnad och hon trodde jag kommer att ha en C-kupa efter operation. Inte för att det spelar mig någon större roll för att jag vill bara ta bort dem.

Jag känner igen mig i vad många skrivit i den här tråden, bland annat mkt i vad du Luna1 säger. För min del så förstår jag inte hur jag kunnat välja att operera in silikonkuddar i mig själv, men jag var yngre, hade inte lika bra konsekventtänk som nu samt visste inte/förstod inte riskerna. Tycker inte att det informeras tillräckligt om riskerna. Det är mina tankar idag…

Ser framemot att ta ut dem, har inte bokat tid ännu dock. Är jättenervös för operationen och ev komplikationer. Som någon annan skrev i tråden, det är med helt annan inställning och respekt jag lägger mig på operationsbordet den här gången jämför med 2010 när jag satte in implantaten. Kanske pga jag har barn nu. Men nu får jag reda upp den situation jag satt mig i och ta tag i detta och få dem utopererade. Tror att det kommer att kännas som en bra lättnad efteråt. :)

Ålder: 33 år
Barn: 1
Bröstförstoring 2010: Mentor, runda, släta, 400cc framför muskel
Mars 2022: Uttag (en bloc + lyft)
Klinik/Läkare: Uttag på Strandkliniken (dr Oya)

Annons
2022, March 8 - 22:56
harbe
harbe's picture
Silver

Solro - jag hade mina implantat i 15 år. Tog ut dom i slutet på januari, så så så skönt! Lämnade kapseln då mina med var tunna och mjuka. Enkel och snabb operation 😀

37 år, 2 barn.
2007 - bröstförstoring
2022 - uttag implantat

2022, March 8 - 23:01
harbe
harbe's picture
Silver

Moa89 - förstår dina känslor helt och fullt. Kände precis samma.. nervös för att bli sövd, för hur det skulle se ut när de öppnade upp osv. Men har man väl bestämt sig vill man ju bara få det gjort! Allt kommer gå bra och det är en enorm lättnad att vara av med implantaten 🙏🏻

37 år, 2 barn.
2007 - bröstförstoring
2022 - uttag implantat

2022, March 9 - 08:51
Solro
Solro's picture
Last seen: 3 weeks 6 days ago
Silver

-Harbe Okej gud så skönt att höra. Känner du någon skillnad på mående efteråt? Jag funderar på om jag ska ta ut kapsel eller inte. Hur resonerade din kirurg och du? Vet du om man fortfarande löper risk för den här cancer formen BIA nånting? Om man behåller kapseln eller har det endast med själva implantatet att göra? Har försökt läsa mig till men känner inte att jag får några svar. Juste du kanske har nämnt det redan men vilken kirurg gick du till? Är ny här på forumet och håller fortfarande på att lära mig hur man hittar i trådarna. Hälsningar

Allergan implantat i 16 år och har nyligen gjort en explant samt en första fat transfer omgång

Annons
2022, March 9 - 09:46
harbe
harbe's picture
Silver

Solro - jag har inte mått dåligt av mina implantat eller haft några komplikationer. Kände bara att jag var ”klar” och på slutet så upplevde jag att brösten kändes otympliga och tunga när jag låg på rygg och tunga och obekväma när jag låg på sidan. Så det bästa (förutom att vara av med dom i kroppen) är att man känner sig lättare på ett helt fantastiskt sätt. Ingen tyngd när man ligger ner och man känner sig som smidigare i hela kroppen!

Jag opererade mig 2007 hos Peter Zachrisson på Art Clinic i Göteborg. Var på två konsultationer innan uttag - på Art Clinic och på Elite Clinic. På art Clinic gjordes ultraljud på brösten och där konstaterades att mina kapslar var mjuka och tunna och att de kunde lämnas (jag var då helt inne på att ta ut allt och hade inte ”läst på” så mkt om att lämna). Det förklarades väldigt bra skillnaderna mellan att ta ut eller lämna, två helt olika operationer och jag kände att jag ville ha en smidig och enkel operation med snabb återhämtning. Elite Clinic sa samma ang mina kapslar. Man tvättar rent och spolar ut med väte-nånting för att få ur ev rester av silikonet. Vissa kirurger menar även på att kroppen tar upp kapseln och den tillslut helt eller delvis försvinner då det är kroppens egna vävnad. Jag kände mig trygg med att lämna då två av två väldigt proffsiga kirurger tyckte samma oberoendes av varann.

Jag valde tillslut att operera mig på Art Clinic hos samma kirurg som opererade mig första gången. Har fullt förtroende för Peter, han är helt fantastisk och kände mig trygg från start till slut. Nu har det gått en dryg månad sen mitt uttag och återhämtningen har gått väldigt bra. Brösten har dragit ihop sig fint, de är mjuka och har känt på dom noga ifall jag skulle känna av nån kapsel där inne haha men känner inget.

Jag kan ju bara prata för mig själv men jag är väldigt glad att jag valde den enklare operationen. Ärren är små (med enbloc blir de väldigt långa men man kan ju även ta ut kapseln bit för bit och få mindre ärr) och jag har knappt haft ont efter. I början lite stel om jag suttit ner för länge eller efter natten och känt av lite i ärren men det är typ allt. Absolut lite öm i brösten om jag grejat för mkt men verkligen noll smärta.

Ser att du ska på tre olika konsultationer, det är bra! Dr Oya gör mest enbloc så hon kommer nog tycka du ska göra det, så bra att du även har två till, alltid bra att gå till ett par olika. För mig blev valet tillslut enkelt när båda kirurgerna tyckte samma (och jag fick extremt bra intryck även av Richard Lewin på Elite Clinic, han utför många enbloc han med men tyckte ändå att det räckte med implantuttag för mig, så det kändes extra bra ☺️).

Lycka till med allt! Vad du än bestämmer dig för så kommer det bli bra.

37 år, 2 barn.
2007 - bröstförstoring
2022 - uttag implantat