Hantering av korrigering - erfarenhet (det blev inte helt bra)
Jag vill med detta inlägg dela med mig av erfarenhet av en klinik, och samtidigt gärna få input från
er andras erfarenhet vid missnöjdhet , likväl positiv som negativ, och i slutet har jag specificerat några frågeställningar som jag skulle behöva input på .
Lite senare ska jag berätta varför jag inte går ut brett med vilken klinik det handlar om. Än
Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av hur andra kliniker hanterar liknande ärenden.
Där ni har positiva erfarenheter, skriv jättegärna vilken klinik....jag letar efter en ny som ni kanske förstår senare
Vill först poängtera, att även om jag är missnöjd med utseende på mina bröstoperation med implantat, förstår jag att plastikkirurgi ÄR ett hantverk, det är många många faktorer som spelar in och man faktiskt får acceptera att det kanske inte blir rätt på första försöket, beroende av personliga förutsättningar
Så detta är på inget sätt en tråd som ger kritik på deras kirurgiska arbete, TVÄRTOM
jag har gjort andra saker hos dem som blivit bra, och inte ens bröstoperationen, där jag är missnöjd med resultatet vill jag belastat kirurgen något negativt med. Än.
Jag vill också poängtera, vilket är viktigt för erfarenheten, att jag INTE har hållit dem ansvariga för resultatet, dvs jag har inte någon gång krävt att de ska korrigera detta på deras bekostnad,
utan det har varit viktigare att få till en korrigering för mig, kostnaden har knappt behandlats alls....
Det jag har synpunkter på och vill dela med mig, och få input från er andra är deras kund-omhändertagande och kommunikation...
De säger på sin hemsida att kundens trygghet är mycket viktig för dem -
Min åsikt är att jag och kliniken har definitivt inte samma definition av vad trygghet betyder.
Jag opererade mig den 16 juni i år 2016- motiva ergonimix 325 ovanpå
Problemen jag har beskrivet jag bara för att ni ska få en känsla för vad jag kommunicerat till dem, vad jag är missnöjd med, om ni upplever det som bagateller eller att jag har grund för min missnöjdhet,
omigen jag belastar inte kirurgen med dessa problem, då det har stor chans att de beror på mina förutsättningar.
Redan första duschen efter en vecka efter operationen kände jag att vänster satt mycket mer längre ut på sidan än höger bröst, skillnad känns tydligt när jag rör på armen/armar
fundera inte på det något större, de ska ju läka....
Nu är det fortfarande där och att sova utan bh är bara en dröm, då det faller ut så kraftigt på sidan att det gör för ont, för att inte snacka om hur fult det blir i centrumlinje, faller ut 2-3 cm mer än det andra bröstet och skapar en grop ( höger agerar inta alls så)
Min pokjvän är inte särskilt uppskattande om att jag alltid har bh på mig...stackars kille ^^
Vänster har alltid gjort mer ont än höger - jag har fortfarande så ont i det att jag ENDAST använder kompressionsBH, det är 5 månader nu, kan inte använda annan bh
24/7 i komressionsbh i 5 månader undantag för middagar med kläder där man inte kan dölja den underbara kreation kompression-bh.
Efter 3v-1,5 månader började implantaten ge bottoming out effekt och nu 5 månader gamla ligger mina bröstvårtor högt på brösten och pekar uppåt.
(vänster värre än höger , men på båda). Vänster är nu så att det nyps i Bh,,,,inget mysigt...och min åsikt är att det är oerhört oattraktivt=missnöjd
Den 6 oktober skickade jag ett mail till dem och förklarade läget, och sa att jag hade som mål att korrigera detta i december.
Då det gått 6 månader, då de sagt till mig att inga korrigering görs före 6 månader.
Jag förklarade att det var viktigt för mig med december för att januari till mars fanns det inga möjligheter för mig och jag ville inte spendera ytterligare en sommar i kompressions BH. Dvs målet gjorde jag klar från början. De begärde kort och fick dem omgående den 8 okt.
För att för en lång historia kort, istället för att ge mig en konsultations tid direkt, påstört, då deras kund inte blev nöjd var jag tvungen att påminna dem 2 gånger
och vänta totalt 20 dagar innan de behagade att ge mig en konsultationstid, (ja jag har kontrollerat, det ska stå tjugo dagar=) med vetskap om min tidsplanering.
Här måste jag tillstå att min åsikt är: att min trygghet inte betyder samma sak för dem, som för mig.
I min yrkesvärld (där vi INTE hanterar kroppar, utan metallsaker) ska ett kundklagomål
var besvarat inom 24h+ev helgdagar, så vi har inte samma definition på hur missnöjd kund ska hanteras, oavsett anledning till missnöje ska de har ett svar på hur vi tänker ta hand om deras klagomål och när det beräknas vara färdigt.
Under denna tiden höll jag även koll på om det fortfarande fanns operationstiden i december, genom kommunikation med deras personal, i samband med att jag påminde dem.
Under denna tid som jag bara väntade på att de skulle ge mig en konsultationstid var jag på kliniken i ett annat ärende och fick ett omdöme av person som jobbar där, som jag har förtroende för, för hennes kunskap, och som sett bilderna vilket jag skickat till även henne
att "de brösten var ju jättefina"
och hon inte kunde först att jag var missnöjd.... .
Jättefina och min tidiga bedömning på bottom out är inte ord JAG ska skulle kombinera i en mening för att beskriva mina bröst, åtminstone inte utan ett negativt ord någonstans i den meningen.
(Vid konsultationen sa även läkaren bottom out )
Även här är min åsikt att detta omdöme inte skapade den trygghetskänsla de så gärna vill att kundens ska ha, åtminstone fungerar det inte på mig, om det var det det ville skapa, speciellt då jag inte fått en tid till konsultation ännu.
Efter det (i mina öron underliga) omdömet från personen på kliniken, gick jag hem och research fenomenena som jag upplevde jag hade på mina bröst och för att kontrollera om det min bedömningsram som var felaktig och vad som kunde göras åt det, och som var möjliga orsaker. Så det skapade att jag var väldigt påläst när jag hade min konsultation,
inget ont som inte har något gott med sig :)
Nåväl, vid sista påminnelse tog jag i lite, detta efter 19 dagars väntande, och fick då en konsultation tid dagen efter. Konsultation 18 dagar efter det,
dvs 38 dagar efter påpekat att jag var missnöjd, var jag på en konsultation
Vi diskuterade olika lösningar, jag pådyvlade INTE att det var fel på operationen, utan accepterade att han hänvisa till personlig förutsättningar. gnällde inte om att de skulle ta några kostnader.
Det var viktigast för mig var att få bort smärtan och göra bröst jag var inte missnöjd med, och att få det utfört i december.
Alternativet var att skära bort lite i underkant, i hela bröstvecket = stort ärr.
Det skulle enligt läkaren också fixa problemet med sidoplacering/utfallningen på vänster bröst
Eftersom jag läst på diskuterades på mitt initiativ även inte helt standardmässiga lösningar med SERISILK, då han hävdade att mina förutsättningar var orsaken
Eftersom de är en liten klinik så svarar de ju inte alltid/sällan i telefon, men man kan alltid skicka sms till dem.
Så efter ha ringt ett par gånger samma dag så skickade jag ett sms om vad jag beslutat,
och bad om att de skulle ge mig ett pris (vilket läkaren inte kunde göra på rak arm vid konsultation då det var inte en standard sak som vi pratade om,
det respekterar jag) samt kontakt så vi kunde komma överens om en Op-tid.
.
Det slutade med att har jag påmint dem 2 gånger och väntat 14 dagar på det svaret.
Så i morse tog tålamodet med deras kommunikationstekniker helt abrupt slut för mig,
och jag skickade ett mail till dem, och berättade vad jag tyckte om deras kommunikation.
Jag skickade 8.30 ett mail om att innan klockan 16 .00 idag ska jag ha;
-garantikorten på mina implantat (som jag för övrig inte heller har fått, här står ord mot ord, jag har inga fått, det vet jag och de påstår att jag fått dem- inte hela världen, men jag behöver verkligen informationen för att registrera implantaten)
-prisuppgift på den operation jag valt (rimligt)
-en tid för operation i december ( och jag visade att de med lätthet hade kunnat erbjuda mig det om de skött sig och haft ett normalt kundomhändertagande)
Om de inte kunde göra dessa tre saker så bad jag dem att skicka :
-garantikorten på mina implantat (se ovan)
-mina före-bilder samt eventuella noteringar som jag måste ha för en second opinion och för att annan klink ska kunna bedöma bättre
-kontaktuppgifter till deras försäkringsbolag
Samt så informerade jag också om citat "vid alternativ 2 kommer jag också skriva av mig på sociala medier, för att finna ut om jag är ett undantag i er hantering
eller om det är normal hantering för er" slutcitat
I mailet förklarade jag att om de inte kunde ge mig en operationstid i december för att hjälpa mig, så fanns det ingen anledning för mig att tolerera deras sätt att behandla mig,
utan att jag ville då vända mig till en annan klinik...(min sommar är ju förstörd vilket som, om de inte gav mig en decembertid, och då vill jag inte stötta deras verksamhet mer)...
och underförstått att om jag måste vända mig till en annan klinik kommer jag undersöka noga utreda att inga fel gjordes i första operationen, och att det var verkligen mina egna förutsättningar som orsakat hela problematiken.
Spännande !! Vad tror Ni hände???
16.31 dundrade in ett mail..dock 31 minuter försent... men jag är inte petig, jag är glad att de svarade överhuvudtaget.
Citat ur mailet
"De flesta av mina kollegor tar inte patienten på kontroll förrän efter tidigast 6 månader.
Det har inte varit någon akut brådska med din kontroll. DOCK kan jag hålla med dig om att jag borde informerat dig om att det inte brådskar.
När jag läst ditt långa mail där du bifogar bild och förklarar att du tycker att resultatet är katastrof insåg jag ganska snart att detta inte kunde tas via mail
Resultatet är långt ifrån katastrof och det man kan förvänta med tanke på vävnads- och hudbeskaffenhet.
Därför fick du en kontrolltid så att vi kunde diskutera." slut citat
Jag håller med han, precis vad som hände,- efter 2 påminnelser och 20 dagar... det är hans bedömning om ganska snart -
Min åsikt: Det är mer än 1/24 av ett år- inte något jag bedömer som ganska snart, uppenbarligen har vi inte samma tidsramar.
I mailet har han fått in en annan intressant mening.
Citat ur mailet:
"Jag ansåg och anser fortfarande att jag inte hade anledning att prioritera ett svar till dig". Slut citat
Detta var med anledning av att han och jag inte uppenbarligen hade samma uppfattning vad som sas på konsultationen, och istället för att svara det till mig detta någon gång under 14 dagar när jag skickade mitt beslut via sms, och höll på med påminningar - så var detta hans respons.
Men sen kommer något ännu mer intressant - nu hettar det till !!
Citat:
När det gäller hot och utpressningsförsök så är det enligt svensk lag förbjudet.Jag har diskuterat detta med min advokat och hon låter meddela följande:
Att utpressa någon är olagligt enligt Brottsbalken 9 kap 4 § och kan ge en påföljd som i värsta fall uppgår till fängelse i två år.
Om missaktningen spridas på nätet så kan ditt agerande bedömas som grovt utpressningsförsök.
Skulle du ändå välja att misskreditera mig och kliniken så bedöms det som ett förtalsbrott.
Att upprätta eller sprida nedsättande information om någon omfattas av rekvisiten i brottet förtal (se Brottsbalken 5 kap 1 §).
Om uppgiften får spridning på nätet så bedöms det som grovt förtals brott.
Lagstiftare och polis ser ett stort problem avseende förtal på nätet och det föreligger
ett förslag ifrån lagstiftaren att i framtiden se ännu allvarligare på förtalsbrott.
Jag kommer inte att acceptera ditt agerande om du fortsätter.
Jag tvekar inte att polisanmäla om du inte besinnar dig.
Det är allvarligt att misskreditera en yrkesperson på det sätt du ämnar göra. " Slut citat
Jag antar (min åsikt) att detta är en respons på "Vid alternativ 2 kommer jag också skriva av mig på sociala medier,
för att finna ut om jag är ett undantag i er hantering , eller om det är normal hantering för er."
Jag kan inte se något annat i mitt mail som han skulle kunna ta som ett hot eller utpressning, och för mig var detta menat som en information till honom . Jag var tydlig med mitt mål: Jag vill veta om de hantera alla sin kunder som inte blir helt nöjda likadant eller om jag var ett undantag
Enligt min åsikt kan jag inte se något hot eller utpressning i det.
Om det är som han tycker: att allt gått rätt till, att de hanterat ärendet korrekt,
kommer ju ni tala om för mig att jag har för höga krav på klinikens ... "kommunikationsförmåga"
Nu vet ni varför jag inte nämner kliniken vid namn, inte för att det finns något i detta inlägg som är förtal eller osanning, och där jag har en privat åsikt har jag tydligt talat om det. Detta till trots underlåter jag att för tillfället att inte nämna klinikens namn.
Om det är forumets mening att jag bör göra det så kan det ändras.
Jag besvarade mailet, talade om att vi inte har samma definitioner på tidsramar och ordet trygghet och det finns det ingen anledning längre för oss att försöka överbygga de skillnader, att vi kommer överens om att jag vänder mig till annan klink.
(Fick inget pris eller op tid av honom, så jag tolkade det så här: att vi kom överens om jag vänder mig till annan klinik, dock ska de skicka garanti-uppgifter och före-kort.)
Avslutade med att tala om att det för att det ska räknas till förtal måste jag tala osanning och låta påskina att mina åsikter är sanningar. ( tack kunskapskanalen)
Och så påpekade jag att vi har yttrande frihet. (sist jag kollade hade vi det , har jag missat något, attans kunskapskanalen?!?)
Och så erbjöd jag mig att skicka länkar till honom på eventuella inlägg, om han vill det..
Puh långt inlägg -
Nu till Er för mig otroligt viktiga input: Ni som inte blivit helt nöjda med era operationer:
- när fick ni komma in på kontroll, hur lång tid efter det ni påpekat problem och hur lång tid efter operation...Nämn gärna om det var rent missnöje eller det var ett operationsfel, för det ju ha betydelse
Kort och gott har jag orimlig krav , på tidsramar och på kommunikation?
Omigen, ingen skugga ska falla på den kirurgiska kvaliteten
//undrande hippie
Så fruktansvärt att läsa detta, jag kan inte se att sy gjort något fel alls. Där emot haft ett otroligt tålamod...har svårt att tro att andra kirurger skulle behandla sina patienter på detta vis!
En vän till mig fick snabb respons när hon upplevde att sitt bröst åkte utåt.
Hoppas du får hjälp med din smärta och ett par nya bröst denna månad.
Kram
3 barn, 3 år, 165 cm och 49kg
Operations datum 31 Januari
Bröstförstoring + ankarlyft, mentor släta 325cc HP.
Estetisk Kirurgi & Hälsa - Ockelbo, Eya.