Reklamation av trasiga bröstimplantat
Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring att reklamera trasiga implantat; det är inte så vanligt. Jag visste inte att de var trasiga där bakom muskeln inför min framflyttsoperation i januari 2010, som jag gjorde med anledning av muscle flex deformity och nån konstig fason på DB. Jag hade tyckt det var okej att återanvända dessa gamla implantat på 270 cc, om de gett bra resultat, men hade gett Gunnar fria händer att ta den storlek som gav bäst resultat, men inte öka mer än till 350 cc. Jag visste ju också att de var 8-9 år gamla...
Men de var dessutom trasiga; Gunnar Kratz, min kirurg, fick börja med att samla ihop det sega gischet och ta ut hela kapseln med det flytande silikonet (gammal modell, steget mellan flytande och geléhallon) liksom i en påse.
Sen satte han in nya Mentor 325 cc, och vid uppvaknandet fick jag frågan om jag ville ha en bild på de trasiga implantaten, vilket jag sa JA, till, absolut, för jag hade i bakhuvudet att de hade en tioårsgaranti. Jag misstänkte att den lustiga form jag tvingats leva med på mina bröst i många år delvis kunde bero på att implantaten var sönder, och blev riktigt sur över att båda var trasiga så "snart". Kan ju ha att göra med att jag har haft en rätt bråkig muskel och en överjävlig muskelpåverkan, så implantaten fick bekänna färg där bakom.
Men där började strulet. Även bortsett från att jag fick tjata livet ur mig för att först få bilderna Gunnar hade tagit och sen, efter att ha jagat rätt på nuvarande agentur för mina gamla McGhan-implantat (Allergan, som via några olika turer och namnbyte numera har öppnat eget kontor här i Sverige), fick tvinga honom att fylla i blanketten, för tillverkarna accepterar inte att patienten själv reklamerar implantaten, så var det rätt krångligt.
Tillverkarna kräver nämligen de fysiska implantaten! Detta bör ni veta om.
Det var först i maj som slutligen reklamationen gick iväg. Efter många månaders tjatande och ringande från min sida, och förvisso vänligt bemötande, men inget konkret, eftersom det är företagets irländska kontor som hanterar alla reklamationer, fick jag avslag på reklamationen - pga att de fysiska implantaten saknades.
Då hade jag redan opererats igen, jag köpte ju nya implantat från just Allergan under tiden för att slippa vänta, och räknade med att reklamationen skulle gå igenom och jag skulle få tillbaka pengarna.
Allergan menade att vilken kirurg som helst vet att man skickar in själva implantaten, och tyckte de kunde stå för halva kostnaden och Gunnar för halva, för att hålla mig skadeslös - felet var ju verkligen inte mitt i alla fall, och det var jag som drabbades. Gunnar sa däremot att Mentor, hans "husleverantör" hade ställt sig väldigt frågande till Allergans agerande. Jag vill inte ta ställning i frågan.
Hur som haver tog till slut Allergan Sverige själva beslutet, av rent medmänskliga skäl, att ersätta mig för det jag hade betalt för de nya implantaten, och jag fick tillbaka varenda krona.
Jag vill dock säga att om jag inte hade legat på och tjatat och ringt och påmint och skaffat fram blanketter och telefonnummer etc, hade den här reklamationen aldrig gått igenom.
Så se till att ni har koll på era garantipapper om ni en vacker dag behöver dem (det hade jag, inkl ID-nummer på implantaten, och det var förmodligen min smala lycka) och se till att de fysiska implantaten tas omhand för att skickas till tillverkarens reklamationsavdelning.
Moderator, medlemsansvarig och delägare i POF.
50 år, 164 cm, 66 kg
Ca femton års trasslig brösthistorik som finns beskriven i min profil, som ligger till grund för mitt engagemang i POF.
Missa inte att det är ett nytt POF på gång och att POF behöver ha en aktuell mailadress till er för att ni ska kunna logga in när det är dags (ca kvartal 1 2025, är planen)! Dubbelkolla gärna i er profil, så att ni verkligen får mail till den adress ni har registrerat.
Men så dom såg ut! Det var inte inlägg av dethär stulet du
Misshandlade eller hur?
Mycket bra info och tankar iaf, inte alla som vill förutsätta och vara beredd men det kan ju göra hela skillnaden för den som har oturen!
Haha, nä, det var de där Mentor 325 cc (som jag nu alltså har bytt ut igen).
Men du anar förstås varifrån inspirationen kom, och att det låg nära till hands när jag fick ett par implantat "över"...
Moderator, medlemsansvarig och delägare i POF.
50 år, 164 cm, 72 kg
Ca femton års trasslig brösthistorik som finns beskriven i min profil, som ligger till grund för mitt engagemang i POF.
Missa inte att det är ett nytt POF på gång och att ni behöver ha en aktuell mailadress för att kunna logga in när det är dags (ca senhösten 2023, är prel.planen)!
Hej.
Nej FY!
Skal passe på min garantipapirer....
Godt du fik dem til at erstatte dine nye implantater.
Og ja, det betaler sig at stå på sig!
Plys
410cc mp bagom musklen
Højde: 178 Vægt: 64
Hej! De är bra att du beskriver dilemmat! De är såååå mycket man ska vara förberedd på när de händer! Som i mitt fall, då mer eller mindre allt gick fel!
Och vad utlämnad man blir. Nu är varken du eller jag 20-25, men om jag skulle ha varit de, skulle jag nog inte ta för mig som jag gjorde. (även om jag skulle vilja vara 20 igen). Alla måste kunna stå på sig och för att få sin röst hörd. annars kör dem över en blixtsnabbt!
Alla som säljer implantat har som krav att plastikkirurgen ska skicka dom trasiga implantaten till dom för att man ska få nya implantat gratis. Men tillverkarna kan säga att implantaten skadats under operationen av plastikkirurgen och vägra att ersätta dom gamla implantaten. Plastikkirurgerna är kritiska mot det för när man gick igenom hur många patienter som verkligen fick nya implantat gratis så var det bara ca 20 % av dom som sökte. 4 av 5 patienter nekades alltså nya implantat av tillverkarna.
Hejsan! Om kirurgerna är "kritiska" till detta, ska dem ställa krav på leverantören. De ska definitivt inte gå ut över kunden!!! Som har betalt stora pengar.
Och kanske byta leverantör om den tänker på kunden i första handen, Som de så fint står på dem flesta klinikers hemsidor att dem gör!!!!!
Jag tror "med erfarenhet" att kunden kommer som nr. 2 tyvärr!
Hej!
Ursäkta jag e trög, men vilka garantipapper? Ska man få ngt papper med id nr? Har inte fått ett skit o det var 7 mån sedan op. Jag kanske själv ska fråga om det för det är inget jag fått på ngt av mina återbesök o min kirurg har inte heller nämnt ngt. Frågade efter min journalkopia för ett tag sedan men ar ej fått den. Får väl ligga på då.. Kan ju vara bra som du säger att ha till framtiden ev.. Tack för påminnelsen
33 år, 3 barn
170 cm, 73 kg
Bhstrl innan: 80 C, Nu: 70 G
Op ankarlyft/bröstförstoring 25/3 -10, Citadellkliniken, Helena Sveinsdottir
Perthese 410 cc MP helt under muskel
-11 17/2 Op nr 2,
Fick ett litet kort med serienumer på implantten dagen efter op...
Det är intressant att veta hur många som egentligen får nya implantat gratis. Den enda information jag har hittat om det är gjord av engelska plastikkirurger. Det är där det står 20 % och vad plastikkirurgerna tycker om det. Själv tycker jag att det är förvånandsvärt få.
Ja, synnerligen intressant. Minns du var du läste detta?
"Byta leverantör" är väl inte helt enkelt, då det inte finns HUR många leverantörer som helst att välja på.
Gunnars uppfattning var att det skulle bli enkelt att få ut ersättningen, han hade uppenbarligen inte upplevt att det varit svårt tidigare. Å andra sidan vet jag inte om han försökt utan fysiska implantat förr heller.
Moderator, medlemsansvarig och delägare i POF.
50 år, 164 cm, 72 kg
Ca femton års trasslig brösthistorik som finns beskriven i min profil, som ligger till grund för mitt engagemang i POF.
Missa inte att det är ett nytt POF på gång och att ni behöver ha en aktuell mailadress för att kunna logga in när det är dags (ca senhösten 2023, är prel.planen)!