Hej!
Det finns tyvärr inga exakta evidensbaserade riktlinjer, men i praktiken brukar man vänta tills den akuta läkningen efter näsplastik har lagt sig – oftast minst 2–4 veckor, ibland längre beroende på svullnad och hur läkningen går.
Eftersom Botox i panna, kråksparkar och bunny lines ligger anatomiskt långt från näsan, påverkar det normalt inte själva näsläkningen – men man vill ändå undvika injektion under den aktiva inflammationsfasen.
Bäst är att:
Vid normal läkning kan många börja med Botox efter cirka 3–4 veckor.