Hej,
Din fråga är mycket vanlig, och det korta svaret är att nej – man behöver inte automatiskt byta sina implantat efter 10–15 år om man inte har några besvär eller tecken på komplikationer.
Förr talade man ofta om att implantat skulle bytas efter ungefär 10 år, men dagens implantat är betydligt mer hållbara än äldre generationer. Många patienter kan ha sina implantat betydligt längre än så utan problem. Det viktiga är inte hur många år som har gått utan hur implantaten och bröstvävnaden åldrats och faktiskt mår.
Om du inte har några symtom, såsom smärta, förändrad form, hårdhet, asymmetri eller andra besvär, finns det normalt ingen anledning att byta implantaten enbart på grund av deras ålder.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att bröstens utseende påverkas av betydligt mer än implantaten. Med åren förändras hudens elasticitet, körtelvävnaden och fettvävnaden, och många kvinnor upplever att brösten sjunker något eller att formen förändras. I många fall är implantaten fortfarande helt intakta medan det egentligen är de naturliga åldersförändringarna i vävnaderna som gör att man funderar på ytterligare kirurgi.
Om man överväger ett implantatbyte kan det därför vara klokt att samtidigt diskutera om ett bröstlyft skulle förbättra resultatet. För vissa patienter räcker det med ett implantatbyte, medan andra får ett betydligt bättre och mer långvarigt resultat genom att kombinera implantatbyte med ett lyft. Det beror på hur mycket huden har töjts ut, bröstvårtans position och vilken form man önskar uppnå.
Mitt råd är därför att inte fokusera alltför mycket på implantatens ålder i sig, utan att låta en erfaren plastikkirurg bedöma både implantaten och bröstvävnaderna för att bedöma om det finns skäl att överväga ett byte eller någon annan korrigerande åtgärd.
Vänliga hälsningar,
Dr. Virginia Gonzalez
Specialist i Plastikkirurgi
Improva Plastikkirurgi