Hej!
Generellt så är rekommendationen att man som patient ska följa råden från den plastikkirurg som utfört operationen.
Mina rekommendationer till mina patienter:
Jag brukar rekommendera att patienterna byter tejpen cirka var 14:e dag och att de i samband med bytet duschar utan tejp och tvättar ärren med tvål och vatten. Jag byter tejpen från operation på återbesöket efter 10 dagar och efter detta byter patienten själv efter cirka 14 dagar. Jag brukar också säga att man kan gå utan tejp nån dag i samband med bytet var 14:e dag och då smörja ärren och huden med mjukgörande kräm såsom vitt vaselin. På så vis håller man huden ren och mjuk.
Angående bh nattetid så brukar jag rekommendera mina patienter att sova med mjuk, skön, kupad sport-bh fortsättningsvis för att bevara resultatet. Jag brukar säga att behovet av stöd ökar med tiden.
Vänliga hälsningar
Dr Örjan Gribbe
Leg läkare, Med Dr
Specialist i plastikkirurgi