Hej,
valet mellan sluten och öppen näsplastik handlar i grunden om exponering, precision och ärrbildning – snarare än att den ena metoden generellt är “bättre” än den andra.
En sluten näsplastik innebär att alla snitt läggs inne i näsan. Fördelarna är avsaknad av synligt ärr, på något vi kallar Kolumella dvs mellan näsborrarna, något mindre svullnad postoperativt och i vissa fall en något snabbare återhämtning. Metoden lämpar sig bäst för mer begränsade justeringar där anatomin är relativt förutsägbar.
En öppen näsplastik innebär ett litet snitt över kolumella, vilket ger full exponering av näsans strukturer. Fördelen här är ökad precision och kontroll, särskilt vid mer komplexa ingrepp såsom asymmetrier, revisioner eller mer omfattande tipplastik. Nackdelen är ett litet yttre ärr (som oftast läker diskret, det brukar inte synas efter 3-6 mån) samt ofta något mer initial svullnad.
För mig efter att ha utfört näsplastiker i över 30 år använder jag det som ger bäst förutsättningar att uppnå ett stabilt och förutsägbart resultat – snarare än av snittföringen i sig. Därför utför jag nästan alltid öppna näsplastiker, som dom flesta näskirurger runt om i världen.
Hoppas detta hjälpte dig i dina funderingar.
MVH