Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!

Om Bröstlyft

Ett bröstlyft, medicinskt kallat mastopexi, är ett kirurgiskt ingrepp som syftar till att lyfta och forma om hängande bröst för att återställa ett ungdomligare och fastare utseende. Detta kan vara aktuellt efter graviditet, amning, betydande viktnedgång eller som en naturlig del av åldrandet, då brösten kan förlora sin elasticitet och börja hänga.

Förfarande och Metoder

Bröstlyft utförs vanligtvis under narkos, men kan i vissa fall göras med lokalbedövning och lugnande medicinering.

Under operationen avlägsnas överskottshud, och bröstvävnaden omformas för att skapa ett fastare bröst med bättre form. Vårtgården och bröstvårtan flyttas ofta upp för att harmonisera med den nya bröstformen.

Det finns olika tekniker för bröstlyft, beroende på graden av häng och önskat resultat:

  • Vårtgårdslyft: Ett snitt läggs runt vårtgården, lämpligt för mindre lyft.
  • Lollipop-lyft: Snitt runt vårtgården och vertikalt nedåt mot bröstvecket, används vid måttligt häng.
  • Ankarlyft (T-snitt): Snitt runt vårtgården, vertikalt nedåt och längs bröstvecket, används vid större häng.
Vem är en bra kandidat för ingreppet?

Lämpliga kandidater för bröstlyft är friska individer med realistiska förväntningar som upplever att deras bröst hänger eller har förlorat form och volym. Det är en fördel om patienten har tillräckligt mycket bröstvävnad för att man ska kunna forma om den. Personer som planerar betydande viktnedgång eller framtida graviditeter kan överväga att skjuta upp ingreppet, eftersom sådana förändringar kan påverka resultatet negativt.

Fördelar och Nackdelar

Fördelar:

  • Återställer bröstens ungdomliga utseende.
  • Förbättrar bröstens fasthet och form.
  • Ökar självförtroendet och kroppstillfredsställelsen.

Nackdelar:

  • Ärr är oundvikliga, men bleknar oftast med tiden.

Även om bröstlyft generellt anses säkert, finns det potentiella risker, inklusive:

  • Infektion
  • Blödning
  • ”Ful” ärrbildning.
  • Förändrad eller förlorad känsel i bröstvårtorna.
  • Asymmetri mellan brösten.

Det är viktigt att diskutera dessa risker med din kirurg före operationen.

Inför ett bröstlyft rekommenderar vi att man:

  • Slutar röka för att främja läkning.
  • Följer kirurgens råd om kost och medicinering.
  • Planerar för återhämtning genom att ha planerat tillräckligt lång frånvaro från jobbet och ev ordna med hjälp hemma, såsom barn- eller djurvakt.
    Det är också bra att ha någon hos sig de första dygnen efter ingreppet.
  • Förbereder hemmet med nödvändigheter för en bekväm återhämtning. Placera det du behöver lågt i skåpen. Tvätta undan. Handla hem mat etc, laga mat och lägg i frysen, tänk ut något att göra för barnen...
  • Ev köper hem laxermedel eller bulkmedel, då förstoppning kan förekomma efter operationen. Kanske vill du ge någon en apoteksfullmakt så hen kan hämta ut din medicin?

Efter ett bröstlyft kan patienten uppleva smärta och svullnad, vilket vanligtvis avtar inom några dagar. De flesta kan återgå till lättare vardagsaktiviteter efter en vecka, men bör undvika ansträngande fysisk aktivitet och träning i cirka 4-6 veckor. Att bära en stödjande behå dygnet runt under de första veckorna rekommenderas för att underlätta läkning. Noggrann sårvård och att följa kirurgens instruktioner är avgörande för en optimal läkningsprocess.

Svullnad och blåmärken efter operationen avtar gradvis inom några veckor. Det slutliga resultatet kan ses efter några månader när brösten har anpassat sig till sin nya form. Resultatet av ett bröstlyft är långvarigt, men faktorer som åldrande, graviditet och viktförändringar kan påverka bröstens utseende över tid.

Kostnaden för ett bröstlyft i Sverige varierar beroende på klinik, omfattning av ingreppet och individuella förutsättningar. Generellt ligger priserna mellan 50 000 och 70 000 kronor för ett standardbröstlyft. Om ingreppet kombineras med bröstimplantat kan kostnaden stiga ytterligare.

Fråga kirurgen – ta del av svaren

Anonym användare

Anonym användare

15 jun, 2026

Fröken M

Jag funderar på ett bröstlyft efter en viktnedgång på ca 17-18 kilo, är 164 cm lång, väger 57-58 kilo och har nu 70E ca i bhstorlek. Vill ha fastare bröst med finare form för att känna mig fin naken, gå utan bh, kunna ha axelbandslöst, trekantsbikini osv. Räcker ett lyft eller behöver jag även lägga implantat? Jag har ändå ganska mycket bröst men de har tappat formen. Kan man i så fall göra dessa två samtidigt eller delar man upp dessa på seperata operationer?

0
1
Dela
Maximilian Otte

Maximilian Otte

15 jun, 2026

Hej,

Utifrån det du beskriver låter det som att du framför allt har förlorat form och fasthet efter din viktnedgång, snarare än volym. Om du är nöjd med storleken på dina bröst idag finns det oftast ingen anledning att lägga in implantat.

Ett bröstlyft kan omforma bröstet, höja bröstvårtorna och återställa en fastare och mer ungdomlig form utan att öka storleken. Många patienter blir positivt överraskade över hur stor skillnad ett lyft kan göra.

Implantat kan ge mer fyllnad i den övre delen av bröstet, men de innebär också ökad tyngd och ett livslångt ansvar med framtida kontroller och eventuella byten. Generellt gäller att ju mindre främmande material man använder, desto mindre risk för framtida problem.

Om du redan trivs med din volym är ett bröstlyft utan implantat därför ofta den mest naturliga och långsiktigt hållbara lösningen efter en viktnedgång.

Den slutliga bedömningen bör göras vid en konsultation hos en erfaren bröstkirurg som kan analysera din vävnad, hudkvalitet och dina önskemål för att rekommendera den behandling som passar dig bäst.

Med vänlig hälsning,

Maximilian Otte

Anonym användare

Anonym användare

27 apr, 2026

Kan jag ändra cc-storlek nära inpå operationen?

Hej! Jag har min bröstförstoring inbokad om knappt två veckor och vi beslutade vid konsultationen om 390 cc, runda implantat bakom muskeln. Nu när det närmar sig har jag börjat tveka och funderar på om jag ska våga gå upp till 410 eller 425 cc istället, jag är rädd att annars känna att jag borde tagit större. Min fråga är hur sent man egentligen kan ändra storlek? Har kliniker ofta flera storlekar i lager samma dag, eller behöver sådant bestämmas flera veckor innan? Och finns det en punkt då kirurgen inte rekommenderar att man ändrar även om det tekniskt går? Jag vill inte stressa fram ett beslut men samtidigt inte ångra mig efteråt. Tack på förhand!

0
1
Dela
Johan Thorfinn

Johan Thorfinn

29 apr, 2026

Hej!
Det är vanligt att börja fundera igen när operationen närmar sig, särskilt om man står mellan två närliggande storlekar. I många fall går det att justera storleken relativt sent, men det beror inte bara på det medicinska utan också på hur den enskilda kliniken arbetar praktiskt.

Det är olika på olika kliniker hur många implantat som finns i lager. Ju fler olika typer, märken och modeller en klinik arbetar med, desto svårare är det ofta att ha många storlekar tillgängliga vid varje operation. Därför är det egentligen bara den enskilda kliniken som kan svara på hur tätt inpå operationen man kan ändra sig.

Rent kirurgiskt finns det också en gräns där jag tycker att det knappt lönar sig att ändra storlek, även om det tekniskt skulle gå. Det gäller om man överväger en mycket liten förändring i implantatvolym, typ en storlek upp eller ner. Det gör ofta ingen eller mycket liten faktisk skillnad. Mellan två närliggande storlekar skiljer det i regel bara några få millimeter i bredd eller höjd, ofta omkring 2–4 mm, och en sådan skillnad är vanligtvis ganska svår att uppfatta när implantaten väl sitter på plats.
Samtidigt så brukar jag oftast rekommendera att om man väljer mellan två olika storlekar så ska man välja den större av de två. Detta eftersom det enligt min erfarenhet är vanligare att man ångrar att man tog en för liten storlek än en för stor storlek.

Men sammanfattningsvis brukar rådet vara att försöka att inte få alltför stor beslutsångest över mycket små storleksskillnader. Det viktigaste är oftast att man har valt ett storleksområde och profil som passar kroppen och det mål man har, snarare än exakt vilken av två mycket närliggande storlekar man landar på.

Johan Thorfinn

överläkare / docent i plastikkirurgi

Linköping

Anonym användare

Anonym användare

21 apr, 2026

Bröstlyft utan implantat, realistiskt?

Hej! Jag är 45 och har ammat tre barn. Mina bröst har tappat volym och hänger en del. Jag vill inte ha implantat, jag vill bara att de ska sitta där de satt förut, om ni förstår vad jag menar. Är ett bröstlyft utan implantat realistiskt om man vill ha ett snyggt resultat? Eller förlorar man för mycket volym utan att lägga till implantat? Hur länge håller resultatet?

0
1
Dela
Karl Bremer

Karl Bremer

22 apr, 2026

Hej!

Att göra enbart ett bröstlyft utan implantat kan ofta vara ett mycket bra alternativ om man har rätt förväntningar. Brösten kommer bli piggare, bröstvårtan sitta på rätt plats igen och brösten får finare form.

Däremot blir brösten med enbart lyft inte direkt fylligare upptill (i övre polen), de blir inte direkt fastare och hänget minskar påtagligt, men försvinner oftast inte helt.

Effekten av ett bröstlyft sitter på sätt och vis i för alltid - du kommer alltid att ha mindre hängiga och piggare bröst än om du inte hade gjort ett lyft. Men du kommer åldras som alla andra och 10 år efter operationen kommer brösten vara något mer hängiga än vad de var första åren efter operationen.

Jag tycker att det ofta kan vara ett riktigt bra alternativ att göra ett bröstlyft. Om man sedan känner för det och om man vill ha fastare bröst med mer fyllnad upptill, kan man alltid lägga in ett bröstimplantat i efterhand. Det är när man gör en sådan tvåstegs-operation man får de allra bästa slutresultaten också tycker jag.

Börja med att boka en konsultation, så kan din plastikkirurg svara på hur förutsättningarna är just hos dig.

Mvh

Karl Bremer, Överläkare

Specialist i Plastikkirurgi

Nordiska Kliniken Göteborg