Tråkigt att höra att du fått nekros i vårtgården efter bröstlyft. Vid ett bröstlyft baseras cirkulationen till vårtgården på underliggande vävnad och ju högre upp man lyfter, desto större risk att vävnaden sträcks och att blodcirkulationen påverkas. Sätter man samtidigt stora implantat ger det också ett tryck inifrån vilket kan påverka blodcirkulationen.
Ska man göra ett nytt bröstlyft finns tyvärr alltid risken att man får en ny cirkulationspåverkan, men är det bara någon centimer man skall lyfta vårtgården bör det gå bra. Efter en operation kan man påverka cirkulationen till vårtgården genom att se till att inte ha för mycket tryck av BH och inte sätta bröstband. Man kan smörja vårtgårdarna med kärlvidgande salva. Hyperbar oxygenbehandling tillför extra syre till blodet och påverkar på så vis syremättnaden i vävnaden positivt. Det är dock en extra kostnad och oftast behövs flera behandlingar. Det är inte så vanligt att kliniker har en tryckkammare då det kräver både att man har uteustningen, samt kompetent narkospersonal med vana av tryckkammarbehandling.