Hej!
Ett rent bröstlyft (utan implantat) är inte en operation som medför särskilt mycket smärta. Du kommer vara uppe på benen redan dag 1. Att du kan få lite hjälp första dagarna är ändå bra. Det vi vill undvika är komplikationer såsom blödning, infektion och sårproblem. Då gäller det att inte göra något som höjer blodtrycket (det kan innebära en blödningsrisk) - därför ska du inte lyfta tungt och inte vara så pass aktiv att pulsen går upp. En lugn promenad går bra redan efter några dagar. Du ska undvika rörelser som sträcker eller gör ont i operationsärren, du ska inte duscha över eller blöta ner dem på 3 dagar. Detta för att minska risken för infektion och sårproblem.
Det är alltså inte så mycket du behöver förbereda. Men se till att ha handlat mat, tvättat och städat etc eftersom det är jobbigt och olämpligt när man är nyopererad. Ha rena lakan i sängen och skydda eventuellt extra med tex en ren handduk eftersom enstaka droppar blod kan läcka från förband första dygnet.
Lycka till med din operation!
Mvh
Karl Bremer, Överläkare
Specialist i Plastikkirurgi
Nordiska Kliniken i Göteborg