Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Adi95 profilbild

Adi95

Kvinna ·

20 aug, 2020

220 cc eller 255cc, hur mycket skiljer det!?

Bröstförstoring

Hej alla! Så glad att ja hittat denna sida mitt i djungeln av all information om bröstoperation! Försöker navigera mig här och vill verkligen bli silvermedlem(?) för att kunna jämföra bilder, då jag tycker det är sjukt svårt att hitta seriösa ”nakna opererade bröst” på internet.... iaf, har fleera år haft funderingar kring bröstoperation, främst för att inte begränsas i vilka kläder jag kan ha, bikinis, underkläder - ni vet, få känna mig mer kvinnlig helt enkelt och kunna gå på stranden utan att halvt osmidigt täcka för ens bröst haha. Jag har referensen ”hellre för smått än för stort” och gillar små bröst(men mina bröst är för små för att ens kalla bröst, alltid känt mig som en liten pojke:)), är ute efter ett naturligt resultat helt enkelt som många andra här! Har som sagt väldigt små bröst idag och har typ aldrig hittat en BH som faktiskt passar utan kör alltid bygellös bh (men är långt ifrån för att fylla en 75B om man ska ha lite jämförelse). Jag har precis varit på konsultation på ak hos Paulo och tyckte all min egna research jag gjort stämde väl överens om vad han tyckte! Vi va båda överens om anatomiska implantat bakom muskeln. ”Problemet” är att han tryckte ”mycket” på att han ansåg att jag skulle välja 255 cc, medan min inställning innan var ”ABSOLUT inte över 250 cc!!!!”, fick även testa 220 cc vilka kändes bra, tydligen fanns ingen storlek mellan dessa utifrån mina mått. Jag velar så otroligt mycket på om jag ska ta 255 cc eller 220 cc, tror mycket är för att jag alltid haft små bröst så då känns det sjukt konstigt om jag faktiskt skulle få ”större” än vad ja kanske tänkt, många som varit i samma dilemma verkar ju även varit glada att de valde det större alternativet. Finns det någon här som varit i samma sits?? Hur mycket skiljer sig 220 cc och 255 cc egentligen? Jag undrar även om det finns några studenter här som gjort operation, och hur det gick med studierna efter operationen? Var ni tvungna att lämna allt plugg åt sidan eller gick det ändå att studera ish samma vecka? / Med vänlig hälsning, sista året på civilingenjörslinjen som försöker planera en operation innan man börjar jobba och måste söka semester.

25

Sortera efter

Marina

Kvinna ·

20 aug, 2020

Hej och välkommen! Jag tror du kommer att bli nöjd med vilketdera du än väljer. Det skiljer att par matskedar, så det är i sig inte jättemycket. Det du kan vilja fundera över är vilket mått det är som skiljer, är det bredden eller projektionen? Bredden ger nog ingen "påtaglig" skillnad i klätt tillstånd. Projektionen/putet är det man brukar märka, men även här handlar det förmodligen om 2-3 mm mer?
Implantat bakom bröstmuskeln mister kanske 10% av sin upplevda volym, så om du inte har agit höjd för det redan, tycker jag nog du kan välja det större. Utan att nu veta hur stor/liten du själv är, så är det ändå förhållandevis små implantat du väljer och jag tror du kommer att få ett både fint och smakfullt resultat.
Gilla

Adi95

Kvinna ·

20 aug, 2020

Tack för svar Marina! Otroligt hur lugn man kan bli över några meningar:) Och det lutar mer och mer åt 255 ml, dels efter att ha läst alla andras berättelser över val av storlek men även efter Paulos uttalanden och erfarenheter! Också bra att veta att ca 10% av volymen "försvinner". Det är ju verkligen inte mycket som skiljer de olika volymerna egentligen, men efter att ha levt med så små byst så länge känns ett par "normalstora" helt plötsligt som bomber haha.
Gilla

alba2020

Kvinna ·

23 aug, 2020

Hej! Jag känner precis samma som dig. Vill hellre ha små nätta bröst än för stora. Jag var på konsultation och fick prova anatomiska 180cc mini och fick en chock! Kirurgen förstod mig och försäkrade om att de blir naturliga och inga ”bomber” ?? Det är precis som du säger: att gå från minibröst till ”normalstora” blir något av en chock. Men jag tycker att det var lugnande att titta i implanttillverkarens tabell. Där kan man se hur mkt olika implantat faktiskt skiljer sig åt och det var inte så mkt som man kunde tro ?
Gilla

EllieSwe

Kvinna ·

24 aug, 2020

Hej! Jag ville också ha normalstora bröst utan att låta det påverka min klädstorlek för mycket. Första förslaget som jag fick från min kirurg var 250cc men efter att ha snurrat runt här inne en del och kollat på massa bilder så valde jag. 345cc. Detta på mig blev två enorma bomber, nästan alla mina tröjor blev för små och jag kände mig stor och klumpig. Nu har jag bytt ut dessa till 160cc (vet att det låter väldigt lite) och de är helt perfekta i storlek för mig. Tycker forfarande att de är hyfsat stora, måste gå upp i storlek ibland trots "bara" 160cc. Inför denna operation stod jag och velade mellan 180 och 160 och är så nöjd med resultatet. Jag har lagt upp lite bilder som du kan kika på, både före, med 345cc och 160cc. Hoppas det hjälper! Jag var student när jag gjorde min första operation. Jag såg till att planera så att den hamnade under en omtentaperiod så att det inte skulle påverka mina studier. Men jag hade lätt kunnat plugga hemifrån efter 3 dagar om jag hade behövt det. :)
Gilla

alba2020

Kvinna ·

24 aug, 2020

Vilket fint resultat du har fått! Jag förstår att du är nöjd ? Tack för att du delade med dig, nu känner jag mig lite tryggare i att 180 inte behöver kännas för stort.
Gilla

Adi95

Kvinna ·

24 aug, 2020

alba2020 skrev:

Hej! Jag känner precis samma som dig. Vill hellre ha små nätta bröst än för stora. Jag var på konsultation och fick prova anatomiska 180cc mini och fick en chock! Kirurgen förstod mig och försäkrade om att de blir naturliga och inga ”bomber” ?? Det är precis som du säger: att gå från minibröst till ”normalstora” blir något av en chock. Men jag tycker att det var lugnande att titta i implanttillverkarens tabell. Där kan man se hur mkt olika implantat faktiskt skiljer sig åt och det var inte så mkt som man kunde tro ?

Åh vad skönt att höra att det finns fler som går i samma tankar, tycker majoriteten i trådarna har önskemål om över 300cc så lätt att bli lite blind med ens egna syn...har du bestämt dig för 180 cc mini? Skönt att din kirurg förstod dig! På min konsultation kändes det verkligen som att under 200 va inte på frågan haha, men implantat skiljer sig ju väldigt mycket från kroppstyp också...så allt handlar ju inte om volymen heller! Vilket gör allt ännu svårare hehe...
Gilla

Adi95

Kvinna ·

24 aug, 2020

EllieSwe skrev:

Hej!
Jag ville också ha normalstora bröst utan att låta det påverka min klädstorlek för mycket. Första förslaget som jag fick från min kirurg var 250cc men efter att ha snurrat runt här inne en del och kollat på massa bilder så valde jag. 345cc. Detta på mig blev två enorma bomber, nästan alla mina tröjor blev för små och jag kände mig stor och klumpig.
Nu har jag bytt ut dessa till 160cc (vet att det låter väldigt lite) och de är helt perfekta i storlek för mig. Tycker forfarande att de är hyfsat stora, måste gå upp i storlek ibland trots "bara" 160cc. Inför denna operation stod jag och velade mellan 180 och 160 och är så nöjd med resultatet.
Jag har lagt upp lite bilder som du kan kika på, både före, med 345cc och 160cc. Hoppas det hjälper!

Jag var student när jag gjorde min första operation. Jag såg till att planera så att den hamnade under en omtentaperiod så att det inte skulle påverka mina studier. Men jag hade lätt kunnat plugga hemifrån efter 3 dagar om jag hade behövt det. :)

Tack för att du delar med dig! Och verkligen superfina resultat! Ser verkligen naturligt ut!:) och vad bra att det gick så smidigt med studierna också, är lite rädd för att operationen ska kännas stressig osv, vilket man såklart vill undvika och bara ha en lugn återhämtningsperiod! Hoppas det blir lika smidigt för mig:) mycket är ju digitalt nu så det underlättar ju iaf! Dina första tankar med att lägga in 250cc, tror du att detta skulle kännas för stort också nu i efterhand? Känns lite som att vi har ish samma kroppstyp, ja e dock lite större och längre...ska på konsultation igen och känna mer på storlekarna, men du gav mig verkligen en tankeställare att se över det mindre alternativet mer, tack!!
Gilla

yris

Kvinna ·

31 aug, 2020

Håller med om att det inte är lika vanligt att ha Mini eller implantat under 300cc. Jag har hela tiden haft min bild på vad jag vill ha för bröst. Jag har också alltid haft små bröst som egentligen inte stört mig eller haft komplex för. Tycker att det är snyggt när man har den lite sportigare looken. Så jag har valt Ergonomisk mini 220 cc (operation 24/9). Men på min första konsultation så rekommenderades jag Demi 285cc eller 300cc. Men efteråt när jag kom hem och kollade på 3D bilderna så tyckte jag att det var för mycket "put" för min smak. Och så hittade jag @ElliSwe bilder och historia, och då var det inte så svårt att boka en ny konsultation för att få diskutera Mini. Vill inte heller behöva gå upp i tröjstorlek. Visst man kan fråga sig varför operera sig, men jag har som sagt 75 AA fyller alltså inte ens en A-kupa och nu när jag har möjlighet, utvärderat riskerna så vill jag göra detta för mig som en "present" till mig själv. Man kan säga att det kommer att bli så som jag ser ut i mina BH med inlägg i men kan köpa fina underkläder.
Gilla

lillamy321

Kvinna ·

01 sep, 2020

Jag är i preciiiiis samma sits som dig! Jag är i stort sett helt platt idag och jag vill absolut inte ha några bomber, jag är van vid en liten byst och jag vill fortfarande ha "små" bröst men ändå nånting att ta i liksom. Så man kan känna sig bekväm i alla slags kläder osv. Jag har inplanerad op i Oktober och har slitits mellan 225cc och 245cc. Jag går runt med olika stora riskuddar varje dag hemma för att känna efter vad som känns bäst. Min läkare tycker jag ska gå på 245 för att man efter op blir mer storleksblind och att lite försvinner när den hamnar bakom muskeln och nu känner jag att det lutar mer mot 245cc som han rekommenderat också, då jag faktiskt inte känt någon jättestor skillnad när jag gjort ristestet själv och de implantaten passad mig bättre på bredden. Det är så svårt att bestämma storlek men jag skulle rekommendera att testa hemma med ristestet i sport-BHar och under tröjor osv.
Gilla

Kvinna1979

Kvinna ·

09 nov, 2020

Hej! Hur har du gått för dig? :) Opererades du i oktober som planerat? Hur känns valet av storlek så här efteråt? Valde du det större implantatet tillslut? Känns det som rätt val? Jag håller på och velar mellan 255 och 295 och ska snart opereras så jag blir nyfiken hur det har gått för dig!
Gilla

Betty_boobs

Kvinna ·

09 nov, 2020

Jag undrar också hur det gått. Min kirurg sa också att skillnaden mellan 240 och 265 ml är ungefär 2 mm så det är inte så stor skillnad.
Gilla

Adi95

Kvinna ·

09 nov, 2020

Kvinna1979 skrev:

Hej! Hur har du gått för dig? :) Opererades du i oktober som planerat? Hur känns valet av storlek så här efteråt? Valde du det större implantatet tillslut? Känns det som rätt val? Jag håller på och velar mellan 255 och 295 och ska snart opereras så jag blir nyfiken hur det har gått för dig!

Hallåhallå, vad kul!!:) Jajjemen imorgon är det 2 veckor sedan operationen och allt har gått bättre än förväntat:) Har inte känt att jag fått utstå nån stark smärta, knappt behövt ta de ”tunga” medicinerna liksom. Va på benen ganska snabbt tack och lov! Sen är man ju fortfarande begränsad och inte alls samma energi som innan, samt ovan känsla med implantat såklart, men hade förberett mig på hemskare första-veckor. Igår va jag ex och promenera runt lite i stan på visningar och tog en lunch utan problem (dock tar ju en sådan aktivitet mycket mer energi än förut haha, men trodde inte ja skulle kunna göra det så tidigt! Så det är ju skönt att veta:))) För mig blev det 255, något jag efter första veckan hade PANIK över då jag va väldigt svullen och därmed kändes allt jättestort såklart. Nu efter ytterligare en vecka har svullnaden gått ner och storleken känns verkligen så bra!! Som sagt, precis efter op tänkte jag ”fan skulle tagit 225”, men nu är jag verkligen glad att ja tog det något större! 225 skulle säkert också blivit bra, men med facit i hand idag hade jag inte valt det mindre. Nu låter jag verkligen som alla som säger ”jag är så nöjd att ja valde det större!!” Men helt ärligt så blev det verkligen helt rätt! Dock vet jag ju inte hur slutresultatet exakt kommer bli, de kanske blir större om några veckor? Litelite större kan de få bli, men inte mer haha. Eller så blir det mindre:-) Ser ju att vi har ganska olika utgångslägen, jag var i princip helt platt innan så den detaljen får man ju ha i åtanke! Ser också att du varit hos Paolo, hur kände du kring hans rekommendation? Jag litade väldigt mycket på honom, vilket jag är glad över idag hehe. Jag gjorde 3D bilder på konsultationen också vilket gjorde det väldigt tydligt hur lite det skiljde sig mellan mina två alternativ. Med det i baktanke samt Paolos rekommendation att ta 255 utifrån min kropps symmetri så bestämde jag mig bara för 255. Har du tagit 3D bilder? Hjälpte som sagt mig mycket, så gör det om du kan!! Hoppas det gav svar på något iaf!
Gilla

Adi95

Kvinna ·

09 nov, 2020

220** ska det ju stå såklart:)
Gilla

Adi95

Kvinna ·

09 nov, 2020

Betty_boobs skrev:

Jag undrar också hur det gått. Min kirurg sa också att skillnaden mellan 240 och 265 ml är ungefär 2 mm så det är inte så stor skillnad.

Se svaret ovan!! Ja men precis, skillnaden är ju minimal egentligen, men när man snackar siffror i volym är det lätt att bli rädd och förvirrad haha...kan försöka få upp bilder på min profil, just nu har jag precis vant mig vid att brösten inte känns supersvullna så blir inte rädd varje gång jag tar upp bhn hehe
Gilla

ALC503

Kvinna ·

09 nov, 2020

Hej! Jag känner så igen mig i din beskrivning angående att absolut inte vilja få för stora bröst. Jag är själv har alltid varit ganska liten i kroppen och hade storlek 75a innan jag förstorade brösten. Jag hade en bild av att jag skulle lägga in omkring 200 men det slutade med 300cc. Idag är jag väldigt glad över att jag gjorde det och precis som du skriver att många önskar att de tog en större storlek; så är jag även en av dom. Det ser jätte naturligt ut nu och inte ens min familj har lagt märke till det trots att vi var på solsemester tillsammans året efter op. Jag skulle rekommendera dig att ta det större alternativet (255cc) då det är så liten skillnad. Och jag lovar dig, att när de väl är på sin plats och du vant dig så kommer det inte alls kännas så stort!
Gilla

yris

Kvinna ·

10 nov, 2020

Hej alla, nu har jag också opererat in mina MINI, skulle ha op 24/9 men fick en rejäl förkylning så op sköts upp. Så den 4/11 förra onsdagen opererades jag. Jag visste att jag ville ha Motiva ergonomix Mini och mellan 220 cc eller 245 cc. Jag sa till min kirurg att bestämma vad han tyckte passade bäst efter mina mått. Och det slutade med 245 cc som lades framför muskeln. Jag har mått väldigt bra, lite smärta, mest svullen och spänd om brösten. Som nån sa här ovan att de känns väldigt stora...men när de droppat och svullnaden lagt sig så kommer det bli precis som jag önskade. Har lagt ut en bild med op-bh lite uppknäppt, men ska på återbesök den 14/11 så jag lägger nya bilder efter det.
Gilla

Kvinna1979

Kvinna ·

12 nov, 2020

Hej! Tack för ditt långa svar. Så himla skönt att läsa av någon som har varit med om samma sak. Jag opererades igår så nu är det soffan som gäller ett tag känns det som. På operationsdagen valde jag 255 framför 295. Kirurgen sa att jag måste bestämma mig så då tog jag det mindre, kändes minst läskigt så. :) Och som brösten är nu så är jag jätteglad att jag valde det mindre implantatet. De känns jättestora nu. Och hårda. Blev det stor skillnad storleksmässigt för dig från dag 2 och typ 2 veckor senare? Hur känns dina bröst nu, känns de mjuka eller fortfarande lite hårda? Tack igen!
Gilla

yris

Kvinna ·

12 nov, 2020

@Kvinna1979, det har bara gått 1 vecka (opererades 4/11). Mina är fortfarande ganska hårda och svullna. Jag har inte lika ont längre. Jag kommer lägga upp nya bilder efter mitt återbesök. Ska försöka göra kollage med bilder från olika antal dagar, så kan du se hur de ändras...om de nu gör det. Svårt själv att se förändringen.
Gilla

Adi95

Kvinna ·

12 nov, 2020

Kvinna1979 skrev:

Hej!

Tack för ditt långa svar. Så himla skönt att läsa av någon som har varit med om samma sak.
Jag opererades igår så nu är det soffan som gäller ett tag känns det som. På operationsdagen valde jag 255 framför 295. Kirurgen sa att jag måste bestämma mig så då tog jag det mindre, kändes minst läskigt så. :) Och som brösten är nu så är jag jätteglad att jag valde det mindre implantatet. De känns jättestora nu. Och hårda. Blev det stor skillnad storleksmässigt för dig från dag 2 och typ 2 veckor senare? Hur känns dina bröst nu, känns de mjuka eller fortfarande lite hårda?

Tack igen!

Gud va kul, grattis! Och bra att du tog det som magkänslan sa va rätt, blir alltid bäst så! Då har vi samma storlek då!:) Vilken klinik blev det? Alltså, de skiljer sååå mycket från hela första veckan och nu (16 dagar efter). På återbesöket efter 1 vecka va mina bröst forfarande jättesvullna och kändes enorma...minns att ja skulle ta av den jäkla sportbhn och va tvungen att lägga mig ner för fick sån yrsel och lite panik på att brösten va så i vägen...sen va det som att efter återbesöket, in på vecka 2, la sig svullnaden lite efter varje dag. Vet att många säger att de liknar ”två koner” vid svullnaden och så kände jag med. Idag har mitt högra bröst lagt sig i min mening perfekt, medan vänster bröst fortfarande är lite svullet och spänt(och hårdare än högra). Skulle inte säga att mitt högra bröst är mjukt, men jämfört med mitt vänstra är det ändå skillnad. Det tråkiga svaret är ju som alla säger att ha tålamod, jag är så irriterad på att mitt vänstra bröst inte bara kan återhämta sig i samma takt som mitt högra hehe. Men du ska iiinte ha panik över att de känns stora - de kommer lägga sig!! Bara att ladda upp med serier och god mat så blir kommande dagar helt okej ändå!:)
Gilla

Adi95

Kvinna ·

12 nov, 2020

yris skrev:

@Kvinna1979, det har bara gått 1 vecka (opererades 4/11). Mina är fortfarande ganska hårda och svullna. Jag har inte lika ont längre. Jag kommer lägga upp nya bilder efter mitt återbesök. Ska försöka göra kollage med bilder från olika antal dagar, så kan du se hur de ändras...om de nu gör det. Svårt själv att se förändringen.

Skönt att allt gått bra och att du inte har ont:) rimligt att de känns hårda och svullna, undrar verkligen när den känslan försvinner 100%! Måste ändå säga att vi valt en bra tid att operera oss, inte mycket man kan göra i dessa tider ändå än att vara hemma och ta det lugnt:)
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem