Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
undefined profilbild

Anonym användare

29 aug, 2010

325/ 350 cc ?

Bröstförstoring

Jo nu tänkte jag be om lite råd. Ska opa mig i september och velar kring storlek. Läget är som följer: Är 1, 71 lång väger 55 kg, 74 cm under bröstkorgen och har en urammad a- kupa idag.

Vill ha ett par fina bröst som ser så natuliga ut som möjligt och passar min kropp. Kirurgen sa att både 325 och 350 cc skulle funka. Jag vet att det inte skiljer så mycker men är ändå rädd att det är på gränsen och att jag skulle uppleva 350 som för stort. Vet att många opererar in betydligt mer och anser att detta är små bröst vi pratar om men jag är alltså inte ute efter några stooora bröst.

Någon som haft samma utgångsläge?

35

Sortera efter

Anonym användare

29 aug, 2010

Vilken kupstorlek tror ni det skulle hamna på?

Gilla

Kirby

Kvinna ·

29 aug, 2010

Vi har nog ganska lika förutsättningar låter det som du och jag. Jag är 170 cm lång och väger 58 kg. Efter två ammade barn har jag också knappt en a-kupa. Det ska bli kul att se vad Dr Windh säger till mig i morgon. Sen får vi följas åt. 🙂

Gilla

Anonym användare

29 aug, 2010

Hej Minni.

Jag är 172cm lång, vägde innan op 56kg och är 74 cm runt bröstkorgen, hade innan op en urarmad A-kupa - dvs i princip samma mått som dig!

Opade mig för 5 dagar sen, i tisdags, och lade in 350cc i vänster och 375cc i höger, båda Mentor High Profile bakom bröstmuskeln. Innan op hade jag exakt samma funderingar som dig, bokade efter första konsultationen 325cc och tyckte det kändes jättestort. Efter en massa funderande och ristestande vande jag mig och bokade efter en andra konsultation i stället 350cc. Veckan innan op hade jag vant mig med 350cc också och ändrade mig i sista sekunden till 375cc. Då var jag rädd att jag valt för stora implantat, trodde de skulle sticka ut något fruktansvärt mot min smala kropp. Kirurgen ändrade sig 10 min innan op och sa att slutresultatet skulle bli bättre minimal storleksjustering, därav 350cc i ena bröstet och 375cc i andra.

De första dagarna när jag hade bandaget på vågade jag inte ens se mig i spegeln eller börja fundera över storlek. Igår tog jag bort bandaget och såg brösten för första gången och tyckte de var superfina, inte alls svullna, inga blåmärken eller på annat sätt konstiga. MEN.. Ytterligare ett dygn senare tycker jag de känns mindre och mindre för varje minut som går och förbannar mig redan nu, 5 dagar efter op, för att jag inte tog liiiiite större, typ 425cc. Mycket större hade bara blivit jättekonstigt, men i jämförelse med det resultatet jag ville ha är de lite små. Jag ville ha ett naturligt, proportionerligt resultat, men ändå fylliga fina bröst. Min kirurg gissade att jag skulle få stor B med 350cc och liten C med 375cc, och jag tror full/stor C skulle blivit bättre.

Träffade en av mina bästa vännner igår efter att jag tagit bort bandaget, han visste inte om att jag gjort bröstförstoring och han såg inte skillnaden på mig förrän jag sa det till honom. Jag sa att jag gjort en op, bad honom gissa vad för typ av op och han kunde inte komma på vad som var annorlunda med mig. Visserligen hade jag tjocktröja på mig, men tyckte det borde synas iaf.

Får se vad som händer när brösten format till sig och när bröstmuskeln ger med sig, men så känner jag i nuläget. Det är inte kul att ha betalat 40.000kr och genomgått fem dygn med svåra smärtor för att sen inse att jag borde valt större.

Gilla

Anonym användare

30 aug, 2010

Kirby! Hur gick det för dig på konsultationen? Hoppas det kändes bra!

Aussie! När jag läser ditt inlägg så känns det ju som om jag ska satsa på 350 istället för 325.. Skitsvårt detta, har läst om fler som säger sådär, att de ångrar att de inte tog liiite större. Men jag är feg, är verkligen rädd att det bara ska bli ett par stora bröst på min smala kropp! Vågar inte gå upp mer men kanske ändå att man ska våga sig på 350.. Förstår om du inte vill men jag frågar ändå, du vill inte lägga ut bild, eller skicka? Sitter för fullt och letar bilder! Har du mycket ont efter op? Funkar det med barnen, man ska väl inte lyfta i början.

Lycka till!

Gilla

Anonym användare

30 aug, 2010

Ni har nästan samma mått som jag! 175cm, 74cm under bysten, 60kg. Mager kroppsbyggnad o ganska benig på överkroppen.

Jag hade heller inga bröst innan och ville inte ha för stora.

Har nu 325/350cc, Mentor High Profile, coh1. Fyller en 70D (Lindex T-shirt bh, Abecita Sport-BH.) till bredden. Får säkert 70D alt 70C när dem är klara. Tuttarna är ju bara knappt två veckor, så dem kanske kommer att krympa mera, men dem har redan mjuknat så gott som runt om. Lite hårt och bolligt mitt under och runt bröstvårtan fortfarande, men förvånande mjukt överallt annars.

Jag har gått i vanlig bomullstopp med kofta över på jobbet och inget verkar ta notis. Jag var heller inte ute efter att dem skulle synas massor. Det var viktigt att jag fick fyllning och att behöva bära BH, men that's it. Dem ser betydligt större ut utan kläder och fyller en rejäl grabbnäve perfekt. ;-)

Jag är jättenöjd än så länge och önskar inte större. Vill inte bli "tuttig" och vill verkligen fortsätta att känna mig nätt fast med en schysst hylla. Om man kan förklara det så...  Jag vill kunna knäppa blusar och köpa klänning i hyffsat normal strl. när man i övrigt är ganska smal. Det var liksom bara fyllningen i klänningens kupa som fattades...

Gilla

Anonym användare

30 aug, 2010

Conchita: Ja då hade ju vi ungefär samma utgångläge! Hade du stor skillnad på brösten innan? Läser många som lägger in lite mer i det ena. Jag tycker själv att mitt ena bröst känns lite större men det var inget som varken sköterskan eller kirurgen tog upp på konsultationen.

Lycka till med brösten! Skönt att ha " det gjort" liksom! Hade du mycket ont efter op?

Gilla

Kirby

Kvinna ·

30 aug, 2010

minni skrev:

Kirby! Hur gick det för dig på konsultationen? Hoppas det kändes bra!

Lycka till!

Det gick jätte bra. 😀 Men de tankarna jag hade med mig när jag gick dit hade jag inte när jag gick därifrån. 🙂 Jag var ju inne på runda, moderate eller moderate plus och framför ca 350 cc. Men Dr Windh tyckte bakom, anatomiska moderate eller moderate plus 330 cc. Jag har ingen projektion alls idag efter amning och skulle jag lägga in ett runt implantat skulle jag få bollbröst sa han och det vill jag ju absolut inte ha. Så jag får nog ändra mig. 😀

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Minni; Jag hade liten skillnad visuellt innan. Calle hade inte noterat det alls när han fotade mig på konsultationen. Det var först när jag testade implantaten o påpekade själv att det skilde sig som han sa att "ja nu när du säger det så". Han nöp åt kring vardera bröst o konstaterade att det skulle i 25cc mer i höger. Att det skulle bli mindre skillnad på dem efter än före operationen, men att brösten inte skulle bli exakt lika stora. Precis så blev det. Jag ser inge själv skillnaden längre och känslan är mkt bättre. 50cc mera hade som han trodde blivit liiite för mkt. Så detta blev perfekt.

Aussie; Jag uppfattade dig inte alls som självkritisk ;-)

Förstår hur du tänker kring så liten skillnad mellan dem olika strl. men jag har tyckt att stämningen här inne på forumet nästan bäddar för att alla smäller på 50-100cc när dem väl ligger där på operation bara för att; TÄNK om det blir som alla säger att man ångrar sig!

Jag var livrädd för den känslan, men drabbades nästan själv av tanken att; Men jag tar 400 eller 440 i allafall. Tänk om ....

Men är nu efter två veckor jättenöjd med mitt val och av Calles råd. Det känns jättebra för mig o passar till min kropp med 325/350.

Hoppas alla ni andra tjejer som är på G mot op kan känna er lika trygga i ert val när det e dags.

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Jag kommer inte kunna bestämma mig förän opdagen om det ska bli 325 el. 350. Om ens då! Fy vad löjligt velig jag blivit kring detta! Är så rädd att det går en gräns precis där och att jag vid 350 kommer uppleva att det bara blir stora bröst och inte kommer känna mig bekväm med dom. Men samtidigt så vill man ju inte ha för små. Grr ja på måndag är det två veckor kvar till op, jösses!

Conchita: Om du skulle vilja skicka bild så är jag jätteintresserad av att se. Känns ju som vi hade lite samma utgångsläge.

Gilla

Malin88

Kvinna ·

01 sep, 2010

jag velade jättemkt efter jag bestämde mig för 445 ultra high men ändrade nu till 390 high, och det känns bra. nu vill jag inte tänka mer på de och köra på de vi bestämt :) bara de blir en skillnad o de blir större är jag nöjd :) men man blir lätt nojjig att man kanske skulle tagit mer och tänk om jag tycker de är för små men man blir snabbt storleksblind av o kolla på bröst varje dag :)

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Minni, du kommer inte att se skillnaden på 325 och 350! Om du i efterhand tycker 350cc är för stort, kommer 325cc också att ha kännts för stort. Skillnaden måste vara mer än 25cc för att vara påtagligt märkbar.

Vi har samma mått och mina 375cc försvinner helt och hållet under kläder, endast i naket tillstånd ser de stora ut, men fortfarande så pass i proportion till kroppen att ingen skulle kunna gissat att de är fejk.

Det spelar ingen roll om du väljer 325cc eller 350cc - båda blir lika bra!

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Minni - Igår lät jag väldigt självkritisk och mer missnöjd än vad jag egentligen är. Jag är nöjd med min storlek, det är en bra storlek då jag absolut inte ser "tuttig" ut. T.ex. fick jag idag min pappas godkännande när han såg mig i vanliga kläder, han gratulerade mig till ett snyggt proportionerligt resultat. Innan op var han tvärt mot att låta mig göra det men tyckte nu det var riktigt snyggt och passade mig bra. Och om ens egen pappa inte tycket brösten är för stora så är man verkligen inte "tuttig" 😉

MEN, jag är otroligt glad att jag inte valde 325cc eller 350cc som var mina första funderingar. 350cc/375cc är det minsta jag skulle vilja ha för att det ska vara värt pengarna och smärtan och, framför allt, att utsätta sig för de risker som en operation medför. Jag hade nog varit lite mer nöjd med 375cc/400cc. 400cc/425cc hade jag också varit nöjd med utan att de skulle kännas för stora tror jag, men skulle nog ha svårt att våga lägga i så mycket.

Du får ha i åtanke att skillnaden mellan 325cc och 350cc är minimal. Det skiljer i diameter 2mm och i projektion 1mm. Det är ingenting. För att skillnaden ska bli synbar ska du upp på 375cc vilket är en storlek jag varmt rekommenderar!

Ont, ja såklart. Men jag har varit med om värre och har haft lätt att hantera både smärtan och orörligheten. Nu, 6 dagar efter op, känns det som hela processen varit piece of cake. Min syster däremot tyckte det var helvetes kval att gå igenom. Tror det handlar mycket om hur pass förberedd man är och vilken mental inställning man har. Jag vet varför jag har ont, vad det beror på, att det snart kommer att gå över och att jag kommer tycka att det var värt det. Med den inställningen är det bara att härda ut och vänta och det är inte svårt =)

Funderar på att lägga upp bilder, vet inte hur man gör och ta några bilder som jag kan visa. Men jag vill gärna vara till hjälp så jag kan maila om du föredrar.

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Å tack, skönt att höra det där! Ja den där op dagen närmar sig med stora steg så snart behöver jag inte fundera mer.. Då är det bara att hoppas att allt blir bra!

Gilla

Kirby

Kvinna ·

01 sep, 2010

Aussie, Minni och Conchita, ligger i ungefär ert storleksspann och jag velar verkligen i det här. Var på konsultation där de rekommenderade anatomiska 330cc bakom muskeln, men jag är lite rädd för anatomiska. De flesta lägger in runda och det blir ju bra. Jag vill också ha ett naturligt bröst med skidbacke, inget super put. Och det verkar man ju få även med runda. 

Jag kan inte se bilder än här på forumet men vore jätte tacksam om ni Aussie och Conchita ville maila bilder till mig eller skicka ett pm så jag kan se hur era blev. Gärna förebilder också om ni har. 

Tanken på att man kanske blir missnöjd är hemsk tycker jag. 😢

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Gud vad jag känner igen er beslutsångest, men jag håller med Aussie. 325 eller 350 är jätteliten skillnad, så där kan du ta 350 utan att oroa dig. Det är mest om man börjar segla iväg uppåt 400-440 o mera när man tidigare hade tänkt kring 300 som man kanske ska ta sig en andra funderare.

Mitt mått runt om (över bröstvårtan) är idag exakt 2 veckor efter op 91 cm. Det var 94 cm när brösten bara var ett par dagar. Så dem har helt klart krympt. Men jag säger som Malin88; bara de blir en skillnad o de blir större är jag nöjd :) 

Det kunde ju inte bli sämre.

Ska försöka lägga in en bild med bh på. 70D som jag hade med till konsultationen.

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Nu finns det en bild i bronsgalleriet. Påklädd med BH, men ändå min första bild...

Gilla

Kirby

Kvinna ·

01 sep, 2010

conchita skrev:

Nu finns det en bild i bronsgalleriet. Påklädd med BH, men ändå min första bild...

Tycker det ser jätte fint ut! 👍 Ska nog ta mig en diskussion med Dr Windh igen angående det här. Har bokat en ny tid för utprovning av implantat i slutet av oktober så får vi se vad vi kommer fram till då. Jag är rädd för bollbröst och vill inte ha något som ser fejk ut. Dina ser jätte fina ut. Putar de mycket upptill då du valt high profile, om du förstår vad jag menar. 😀

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Nej nej, dem putar inte alls mkt upptill. Jag har bara fått bort benigheten så revbenen syns inte lika mycket.

Har precis lagt upp en förebild så du ser vilken katastrof det var innan.

Jag behövde high profile sa Calle för jag är så smal runt om, eller mitt över eller hur man ska förklara det. Jag behövde liksom fyllning på höjden och inte på bredden som t.ex. Medium hade givit mig.

Jag hade ca: 94 cm runt om när dem var nya, så dem har alltså krymp 3 cm på höjden på två veckor. Men det gör inget. Dem är fortfarande finfina och precis "lagom för en grabbnäve" som jag brukar säga. ;-) hi hi hi

Gilla

Anonym användare

01 sep, 2010

Jo. Jag frågade Calle om just anatomiska. Han sa att det inte alls var nått för mig och att han inte brukar rekommendera dem till sina patienter i första hand. Han tyckte inte att resultaten hittills hade varit tillräckligt bra för att han skulle välja anatomiska.

O tydligen så passade runda mig för jag är jättenöjd och har inte fått bollar. 

Gilla

Anonym användare

02 sep, 2010

Även runda implantat formar till sig lite med tiden, att de är bolluiga upptil i början beror på svullnad direkt efter op. De fortsätter att formas 6 mån efter op och gravitationen påverkar såklart. Sen finns det "verktyg", typ tighta band, man kan ha på sig för att hjälpa till att forma och trycke ned runda implantat.

Bara ni säger till kirurgen att ni inte är ute efter fejklooken så han/hon vet om det, så ska ni absolut inte vara rädda för runda implantat. Som jag skrev i en annan tråd är det oftast omöjligt att se skillnad på vem som har runda och vem som har anatomiska implantat =)

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem