Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Mini_me1 profilbild

Mini_me1

Kvinna ·

21 jul, 2019

Bröstförstoring med eget fett- några fler som planerar detta hösten 2019? (+ bodyjet)

Fettsugning

Är det någon mer som funderar på samma ingrepp? Jag vill göra det i oktober, tänker att efter sommaren vore smart :) Kommentera så kan vi följa varandra, jag har hittills inte lyckas hitta så många fler på forumet som planerar detta under sommaren/hösten 2019. Kort sammanfattning om mitt mål: Jag har alltid tränat väldigt mycket men haft stora lår. Speciellt velat minska insida lår och har även testat coolsculpting ett flertal gånger utan något resultat för några år sedan. Nu tröttnade jag och började jämföra priser för Smartlipo på olika kliniker. Insåg då att det går att återanvända fettet till brösten, win-win. För mig blir brösten alltså en bonus och fokus är på smalare insida lår. Jag har läst så mycket jag bara hunnit här om fettransplantation och bröstförstoring med eget fett, underbart forum. Hade aldrig hört talas om detta fram tills några dagar sedan så är helt amazed. Om några fler går i dessa tankar, skriv, så stöttar vi varandra!

1799

Sortera efter

Anonym användare

28 dec, 2019

Vilken tejp är det för snygga ärr?
Gilla

Tabita

Kvinna ·

28 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Vilken tejp är det för snygga ärr?

Silikontejp, vad jag kunnat läsa mig till. Mepiform verkar vara populärast just nu (?) Men tror det är först när såren är läkta, dvs skorpan är borta. Då kan man tejpa tills man inte ser ärren mer, i princip. Kan ta 1-12 månader (men antar att set längre är för större ärr, som bukplastik eller så?).
Gilla

Raja

Kvinna ·

28 dec, 2019

Knasen skrev:

Hoppas du har sovit bra i natt Raja :)
Men hur vet du när du sen ska byta till annan tejp? Kan förresten tycka att msn borde ha dem redan från början..

Det är ingen idé med sån där läkningstejp förrän stygn är borta och såren torra nej. De berättar nog mer på återbesöket.
Gilla

Raja

Kvinna ·

28 dec, 2019

Duscha ja. Jag FÅR göra det idag men hon sa att det är lika bra att vänta tills imorgon för då kan jag tvätta dräkten samtidigt (gör jag det idag kommer den bara bli fläckig av sårvätska direkt igen) och jag behöver förmodligen inte sätta på kompresser på såren för att de slutat vätska utan nöja mig med kirurgtejp. Först sa hon att inget behövdes men då blev jag lite nervös så jag fick en liten tejprulle. Men varför ska jag bara ha dräkten 2 v dygnet runt och 2 v dagtid när du, Smulan88, ska ha 4 v dygnet runt..? I instruktionspappret står ju 2+2, har de alltså strukit det och skrivit 4+2 för dig? Den är väldigt jobbig att ha på ju, tycker jag.
Gilla

Raja

Kvinna ·

28 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Hej där

Kul att allt gått bra raja. Hoppas din återhämtning blir bättre än min. Dom värsta 7 dagarna i mitt liv rent psykiskt. Riktigt tufft.

Jag fick duscha av mig dagen efter. Så himla olika. Även duscha normalt efter två dagar så det är ju väldigt märkligt hur olika råd dom har faktiskt. Jag skulle ha mina kläder 4 veckor dygnet runt och sen 2 veckor dagtid. Tog bort ”plåsterna” dagen efter och satte då på nya liknande i 2 dagar (duschar ju kroppen varje dag men får man inte det då eller??) och sen nu sätter vi på såna små pads samt sårtejp. Plåsterna under brösten ligger kvar och även alla stygn.

Åh, din stackare! Vad jobbigt! Börjar du må bättre nu? (Om du orkar får du gärna berätta när svullnaden minskade i brösten och de mjuknade.) Jag har inte märkt nåt psykiskt trassel, var lugn innan och jätteglad när jag vaknade. Lugn nu med. Man jag har inte tagit något morfin alls (av min egen medicin), bara antibiotika och så de starka alvedonliknande (1 g/st). Morfinet hade så jobbiga biverkningar läste jag, illamående och aptitlöshet och jag har i grunden rätt dålig aptit så jag ville helst slippa det. Men hade jag fått ont så hade jag tagit den korttidsverkande som går ur kroppen på 3-4 timmar. (INTE den som det står ”ta morgon och kväll” på för den är den långtidsverkande. Och så har jag tagit de där som minskar att det kommer med blod ut i sårvätskan men det var bara två igår em och två igår kväll. Sedan klart. Sov hemskt illa inatt, kanske ett par stunder bara först. Började halvsittande: jättejobbigt i ryggen, som liksom superTRÖTT i ryggen, inte direkt ont. Ändrade till ligga helt platt på rygg med kudde under knäna. Ljuvligt i en minut tills det blev ännu värre än halvsittande. Då var klockan typ sex och jag satte mig rakt upp i soffan med benen på fotpall och täcke och skön kudde, då lättade det och jag sov tre timmar. Så tryck på ryggen var inte bra för mig. Kan också förvarna om att bedövningsvätskan rinner ut, den hade runnit ut när jag vaknade ur narkosen och kom ut gm ett hål under min högra skinka. Trodde jag kissat på mig och hann skämmas en stund innan de förklarade. ? Kanske 1-2 dl så ordentligt blött i sängen. Nu är ju brösten fasta och svullna så de rör sig ju knappt men det känns ändå bra med byglarna som håller på plats. Sitter lite tajt runt bara, är stl 70 (och jag har på yttersta haken) och jag brukar ha 75. Både bh och kompressionsdräkten hade jag på mig när jag vaknade. Det kan inte ha varit lätt att få på den här tajta saken på en sovande person... Brösten är i alla fall ljuvliga. ? Jag försöker att inte titta och känna för de kommer ju minska men det går inte. Ser fram emot när de mjuknar och jag får se formen.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

28 dec, 2019

Har du mkt ont idag el är det överkomligt? Tycker det är jobbigt när de säger ger olika råd t.o.m på samma klinik :( läste ngnstans att fettet tom kan vara borta inom 1år?? Då ät det ju ingen mening..?
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

28 dec, 2019

Venize skrev:

Lykke til Raja☺️?
Hvordan går det med deg Loppan80, har du begynt å løpe? Jeg tenkte å ta en løpetur i morgen?

Hur gick det, blev det någon löprunda Venize? Jag sprang en kort, lugn runda på julafton. Det gick bra men kändes lite ovanligt då brösten guppade mer än vanligt (de brukade iofs inte guppa alls). Annars kändes allt bra. ?
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

28 dec, 2019

Eehn skrev:

Loppan80 skrev:

Eehn skrev:

Tre veckor kvar för mig. Opereras på en torsdag. Är jag lite för optimistisk att börja jobba tre timmar om dagen redan på måndagen? Jobbar som frisör, Mattias trodde jag skulle fixa de. Men intressant att höra från er som har erfarenhet.

Vad har du för tagställen? Jag jobbade ju hemifrån from dag 4. Men när jag kom tillbaka till kontoret tyckte jag att det var skönast att stå upp och jobba. Jag hade dock tagit en del extra vid ryggslutet som var lite tuffare.

Insida lår bara så de kan nog gå. Mådde du illa?

Nej inget illamående. ?
Gilla

Knasen

Kvinna ·

29 dec, 2019

Raja. Dräkten..antar du menar kompressionsplagget..får man tvätta det i maskinen? Tänker blir ju ej helt rent luktfritt annars.. Man borde fått 2...
Gilla

Raja

Kvinna ·

29 dec, 2019

Knasen skrev:

Raja. Dräkten..antar du menar kompressionsplagget..får man tvätta det i maskinen? Tänker blir ju ej helt rent luktfritt annars..
Man borde fått 2...

Det tror jag absolut man får göra, har inte tagit av min än så har inte sett någon lapp med skötselråd. Man kan ju vara utan den en stund när den tvättas och torkar (det ser jag fram emot!) men vill du ha två så är det ju bara att be att få köpa en extra innan du går hem efter op. Jag har inte ont när jag sitter still eller går runt, eller jo, lite öm men ingen fara. Gick promenad igår. Ändra ställning, resa mig upp, sätta mig ner gör ont. Tar 1g-paracetamol fyra gånger om dagen. Inget morfin. Jag är öm, jobbigast nertill på ryggen och även magen men den är inte lika exponerad. Benen känns knappt nåt på (men det kanske är för att ryggen är jobbig). Det är trångt och jobbigt med kompressionsplagget och jag tror ju bh:n är bra för resultatet men den sitter hårt runtom. Jag är van vid att vara skönt och mjukt klädd. Brösten känns fortfarande bara spända och ömma sådär som när mjölken rinner till. Ömmar när jag rör mig.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

29 dec, 2019

Läste ju ngnstans ej här inne...att allt fett försvann inom 1år.. Kan det verkligen ske? Har förståt som att efter ngr veckor ska allt bli kvar? Känns dumt att göra ngt om allt försvinner. Det har jag ingen lust med.. Vore intressant att höra mer från någon som gjort för 5-10år sen..
Gilla

Tabita

Kvinna ·

29 dec, 2019

Knasen skrev:

Läste ju ngnstans ej här inne...att allt fett försvann inom 1år..
Kan det verkligen ske?
Har förståt som att efter ngr veckor ska allt bli kvar? Känns dumt att göra ngt om allt försvinner. Det har jag ingen lust med..
Vore intressant att höra mer från någon som gjort för 5-10år sen..

Det KAN säkert ske. Men det KAN ju också hända att man måste ta ut implantat pga reaktion eller kapselbildning osv. Det finns väl inga garantier med båfonting. Det hör känns ändå tryggt tycker jag, för det enda jag förlorar är pengar... Riskerna känns rätt små för andra problem, skulle väl vara ojämna tagställen då. Har du googlat "dr bednar realself"? Klicka runt där så kan du se många före och efterbilder, inga som är 5-10 år gamla tror jag, man kanske ett år?
Gilla

Anonym användare

29 dec, 2019

Jag har mest smärta i ryggslutet efter 1 vecka nu. Lite öm utsida lår om jag tar tag ordentligt eller något kommer emot. Men inget farligt så. Men ryggslutet är hemskt ibland, kanske för Man ligger mycket på ryggen ju. När brukar allt släppa? Förresten. Raja. Tar du antibiotika en vecka eller 10 dagar? Jag mår så illa av mina.
Gilla

Raja

Kvinna ·

29 dec, 2019

Jag ska ta antibiotika i en vecka. Tar du dem tillsammans med mat? Det brukar avhjälpa illamåendet.
Gilla

Anonym användare

29 dec, 2019

Okej. Jag fick ingen info om det så jag trodde det var hela dosen. Men slutade idag så har ätit 8,5 dag. Men nu är det över. Har tagit med mat men inte alltid kunnat äta på morgonen för jag mått så illa.
Gilla

Tabita

Kvinna ·

29 dec, 2019

Hörrni, hur mycket fett fick ni in, ni som är opererade redan?
Gilla

Anonym användare

29 dec, 2019

2,7 dl i varje. Förresten, är det normalt att känna sig svullen/domnad på andra ställen än tagställena? Tänker att jag läste att svullnaden brukar transportera sig nedåt i kroppen efter något sånt hår. Jag tog ju kärlekshandtag och utsida lår men jag känner mig väldigt svullen/avdomnad i mina vader och fötter. Inte så det är extremt svullet så det syns men det känns så. Någon annan med liknande känsla?
Gilla

Raja

Kvinna ·

29 dec, 2019

Jo men så kan det bli, står i mina papper att svullnaden från låren kan gå ner i underbenen och från magen ner i könet. Det står på etiketten på antibiotikaasken hur många dagar du ska ta dem, Smulan88. Jag tog dem vid 10 och 22 så jag skulle hinna bli hungrig, har svårt att äta på morgonen. Jag önskade 230 ml i varje bröst, vill ej ha för stor förstoring. Han la in 250. Det blir nog bra tror jag, är redan rädd att de ska bli pyttesmå igen...
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

29 dec, 2019

Jag fick 280 i varje, önskade så mycket som det gick men ändå bli bra. I mina papper stod det också att man kunde bli svullen på fler ställen. Hoppas du känner dig bättre nu Smulan, och skönt att det känns så bra för dig Raja!
Gilla

Anonym användare

30 dec, 2019

Jag känner mig sådär om jag ska vara ärlig. Allt detta har tärt mycket på mitt psyke och jag har mycket tankar att fettet gör att jag blir svullen för det förflyttas sig runt i kroppen. Konstiga tankar jag vet. Men jag blir jättesvullen även om det inte syns något i fötterna och smalbenen så att säga. Känns som jag knappt kan gå för det domnar så mycket. Kanske är stressen med jag vet inte. Så mina dagar är fyllda av tankar att bli sjuk och även ångest för att jag gjort mig sjuk. Har mycket huvudvärk och illamående också. Äter just nu inga mediciner. Slutade med antibiotikan igår. Jobbigt iaf att känna sådär. Kände ni med svullnad fastän det inte syntes? Väldigt obehagligt är det ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem