Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Liljas

Liljas

Kvinna ·

Demi 320 eller full 355

Bröstförstoring

Nu börjar det närma sig mim operationsdag. Jag hade bestämt mig för 355 full ergonomix, men ju närmre op-dagen kommer, ju mer osäker blir jag. Just full skrämmer mig då jag tror det blir stort och 'blaffigt', så borde jag gå ner lite och välja demi? Jag trivs i mellan 300-350, så någonstans där blir det. Min fråga till er, tror ni att man rent visuellt ser någon skillnad på dessa 2? Det skiljer ju väldigt lite i cc, och enbart 8mm skillnad i projektion.

21

Sortera efter

Minlillaponny

Minlillaponny

Kvinna ·

Kändes som det var jag som kritvit denna fråga. Jag går också i dom tankarna. Har fått 355cc full rek men velar mellan det och 320cc Demi. Jag är också rädd för full profil men tror som du att det skiljer nog ganska lite..?
Gilla
NewBoobs

NewBoobs

Kvinna ·

Ja visst är det svårt. Jag velar mellan mini och demi, också rädd att den större ska bli för stora. Vad sa kirurgen? Hur kändes det när du provade? Har settt bilder med båda som varit fina, men beror ju på ens egna förutsättningar också. Be om att få prova igen kanske? Är ju ett viktigt beslut som ska kännas bra.
Gilla
NewBoobs

NewBoobs

Kvinna ·

Minlillaponny, Du fick alltså 355cc full rekomenderat? Hur kändes det när du provade? Vi verkar ha ganska lika förutsättningar och har fått väldigt olika rekomendationer. Jag ska på ytterligare en konsultation i augusti då ska jag be om att få prova lite flera olika storlekar för att känna och se skillnad. Känns som att man skulle behöva göra det flera gånger för att kunna känna efter ordentligt. Jag tycker min förra konsultation gick så fort.
Gilla
Minlillaponny

Minlillaponny

Kvinna ·

NewBoobs skrev:

Minlillaponny, Du fick alltså 355cc full rekomenderat? Hur kändes det när du provade? Vi verkar ha ganska lika förutsättningar och har fått väldigt olika rekomendationer. Jag ska på ytterligare en konsultation i augusti då ska jag be om att få prova lite flera olika storlekar för att känna och se skillnad. Känns som att man skulle behöva göra det flera gånger för att kunna känna efter ordentligt. Jag tycker min förra konsultation gick så fort.

Ja vi har ju ganska lika förutsättningar och ska till samma kliniker också. :) När jag var till Paolo på ak så bestämde han direkt att jag skulle ha 355cc full. Han går inte bredare än min bröstbredd på 11,5 och han ansåg att 300cc som är snäppet mindre med samma bredd var lite för lite med tanke på mina tomma bröst som måste fyllas ut. Kan bli lös hud kvar. Men jag fick aldrig testa på storleken. Bara se 3D. När jag var till NK så tyckte han att jag kunde gå lite bredare än bröst redd och då kunna välja Demi profil (eftersom jag var lite rädd för den fulla profilen) då rek han 340cc Demi. Men sa även att allt från 300cc fyller ut fast mer och mer upp till 355cc. Att jag fick välja upp till 425cc. Men det vill jag ju inte. Så båda rek ungefär samma cc för att fylla ut huden. Och jag känner att jag har förtroende för Paolo och hans argument kring bröstbredden så jag vågar inte lägga in 340cc som är 0,5cm bredare utan går isåfall på 320 om jag väljer Demi. När jag provade ca 350cc på NK kändes det bra. Men så svårt att veta hur mycket det blir på mig. Ska också gå igen för att prata om storlek och prova igen för jag är fortfarande rädd för full profil. Har du mycket hud att fylla ut också eller kunde du välja vad du ville?
Gilla
NewBoobs

NewBoobs

Kvinna ·

Minlillaponny; Jag har än så länge bara varit till Riikka på ak och jag sa till henne att jag gärna ville ha ett naturligt resultat, ca B-C kupa, och då tog hon fram 285 demi och 245 mini som jag fick prova under topp. Var jättesvårt att känna, båda kändes okej. Sedan gjorde vi 3D bild och då sa hon att 260 mini skulle bli bra då den är lite bredare så det blir lite mer klyfta. På bilderna ser man knappt någon skillnad mellan demi och mini. Hon sa att det fungerar med båda och båda skulle bli fina. Mini är lite sportigare sa hon :) Jag ska snart till NK och får se vad han säger. Tänkter att jag ska be om att prova lite större också för att känna på. Funderar lite på 320-340 demi eller mini. Men vet inte hur det är med bröstbredden, tror jag hade 12. Men vill absolut inte ha för stort.... Har ju urammade bröst men inte så mycket hud, de är så små mest bröstvårtan som det är lite "häng" på. Riikka nämde inget om det. Fick man komma kostnadsfritt igen till ak om man ville prova mera? Gick ju väldigt fort så det skulle vara skönt att prova igen.
Gilla
Minlillaponny

Minlillaponny

Kvinna ·

Ja det går fort med 30 min för en konsultation. Jag fick prova igen gratis så det ska gå bra. Intressant att höra vad NK säger om storlek. Jag tyckte dom var väldigt flexibla på storlek. Jag har ju 11,5 i bröstbredd. Vad sa tikka om bröstbredd osv?
Gilla
NewBoobs

NewBoobs

Kvinna ·

Nä hon sa inget om bröstbredden. Det hon sa var att jag kunde ha 260cc mini som var lite bredare än 245cc och att jag då får lite mer klyfta.
Gilla
Liljas

Liljas

Kvinna ·

Skulle önska att ni disskuterar era lägen via mail istället, då jag känner att detta inte hjälper mig. Det var ju jag som startade tråden för att bolla tankar :) tack på förhand.
Gilla
NewBoobs

NewBoobs

Kvinna ·

Liljas; Absolut, ledsen!! Hoppas det ska gå bra för dig och att du kommer fram till ett beslut som känns bra. Prova igen så du känner dig säker!! Jag tycker också det är svårt att veta hur stor skillnaden skulle bli mellan olika profiler. Läkaren bör ju vara proffs och veta och kunna ge dig de bästa råden. Lycka till!!
Gilla
Minlillaponny

Minlillaponny

Kvinna ·

Liljas skrev:

Skulle önska att ni disskuterar era lägen via mail istället, då jag känner att detta inte hjälper mig. Det var ju jag som startade tråden för att bolla tankar :) tack på förhand.

Inte min mening att kapa tråden. Hoppas du kommer fram till vilken storlek som blir bäst på dig. Har du redan bestämt kanske? Du får gärna uppdatera så vi får höra hur det går:)
Gilla
Sophoto

Sophoto

Kvinna ·

Demi blir en diskretare profil medans full ger lite push, kommer inte skiljas mycket alls då det är så lite cc som skiljer. Jag har 355 full profil, men det är round så dom har mer volym upptill än ergonomixen om du vill gå in och titta. Jag skulle faktiskt satsa på den större storleken iochmed att det skiljer så lite och fullprofil blir inte klotbollar heller så det ska du inte vara orolig över. Gå på magkänslan. Vad är du mest rädd för? Att det ska bli För stort eller för litet?
Gilla
Uggla

Uggla

Kvinna ·

Hur gick operationen för dig Liljas? Jag ser att det blev varken 320 demi eller 355 full utan 335 full istället? Hur känns de? Vet att det inte gått så lång tid efter op ännu men jag är ändå nyfiken. Jag står i precis samma val som du stod inför. På konsultationen kom vi överens om 320 demi, men nu funderar jag på full ändå.. Är ganska smal så kanske blir det för mycket put, men samtidigt skiljer det bara 0,8 mm vilket ju inte känns så mycket. 3D-bilden ger ju en hint men jag har bara på demi 320, inte på full...
Gilla
Liljas

Liljas

Kvinna ·

Uggla skrev:

Hur gick operationen för dig Liljas? Jag ser att det blev varken 320 demi eller 355 full utan 335 full istället? Hur känns de? Vet att det inte gått så lång tid efter op ännu men jag är ändå nyfiken. Jag står i precis samma val som du stod inför. På konsultationen kom vi överens om 320 demi, men nu funderar jag på full ändå.. Är ganska smal så kanske blir det för mycket put, men samtidigt skiljer det bara 0,8 mm vilket ju inte känns så mycket. 3D-bilden ger ju en hint men jag har bara på demi 320, inte på full...

Hej :) OP gick jättebra. Är så tacksam för att jag haft det lätt sen dag 1. Rörlig, minimalt ont osv. Jag hade nog tur :) Jag kunde verkligen inte bestämma mig mellan 320 demi och 355 full, så när min kirurg ringde mig och skulle stämma av storlek så bad jag han ta storleken mittemellan, vilket då blev 335 full. Är så tacksam att jag tog full. Nu i efterhand hade jag lätt kunnat ta 355cc, eller lite mer. Det är verkligen så som många säger, att man ska ta den större storleken. Nu är mina väldigt färska än, men så som jag ser dom nu hade det inte skadat med större. Med kläder på så är det ingen större skill ad, medans i naket tillstånd syns det. Tänk på att det försvinner en del i kroppen, så de där 0,8mm är det INGEN som ser. Jag önskar någon hade intalat det för mig innan min OP :) Lycka till!
Gilla
Uggla

Uggla

Kvinna ·

Vad skönt att det gått så bra för dig. Är du hemma fortfarande eller har du hunnit börja jobba? Hoppas också på lindrig återhämtning, men det återstår att se. Tack för dina råd om full eller demi, jag ska prata med kirurgen igen, bokade in en ny konsultation. Tror att jag hellre vill ha tätare klyfta än mer put (har ganska stort emellan brösten nu), så kanske är ändå demi bättre för mig, men ska höra om han tror att det går att sträcka sig till 340 eller 360 t.o.m eller om 320 är max pga. bröstbredden jag har. Han nämnde aldrig min bröstbredd så jag känner mig lite osäker på den punkten men gissar att 11.75 cm ligger närmast eftersom han rekommenderade just 320. Kanske ska man bara lita helt på sin kirurg, de håller ju trots allt på med detta hela dagarna till skillnad från mig, samtidigt som det är jag som ska leva med dessa bröst resten av livet... Gaaah, svårt det här. Hatar att stå inför svåra val. Det vore skönt om han liksom bara sa "det här är det enda alternativet för dig, det är det som kommer se bäst ut med dina proportioner".
Gilla
Liljas

Liljas

Kvinna ·

Uggla skrev:

Vad skönt att det gått så bra för dig. Är du hemma fortfarande eller har du hunnit börja jobba? Hoppas också på lindrig återhämtning, men det återstår att se. Tack för dina råd om full eller demi, jag ska prata med kirurgen igen, bokade in en ny konsultation. Tror att jag hellre vill ha tätare klyfta än mer put (har ganska stort emellan brösten nu), så kanske är ändå demi bättre för mig, men ska höra om han tror att det går att sträcka sig till 340 eller 360 t.o.m eller om 320 är max pga. bröstbredden jag har. Han nämnde aldrig min bröstbredd så jag känner mig lite osäker på den punkten men gissar att 11.75 cm ligger närmast eftersom han rekommenderade just 320. Kanske ska man bara lita helt på sin kirurg, de håller ju trots allt på med detta hela dagarna till skillnad från mig, samtidigt som det är jag som ska leva med dessa bröst resten av livet... Gaaah, svårt det här. Hatar att stå inför svåra val. Det vore skönt om han liksom bara sa "det här är det enda alternativet för dig, det är det som kommer se bäst ut med dina proportioner".

Jag ska börja jobba på torsdag, så jag har några dagar kvar hemma :) Jag tycker du gjorde rätt i att boka en andra konsultation. Så gjorde jag med! Dock velade jag de sista veckorna ändå, även att jag bestämt mig för 355 full hos kirurgen. Samtidigt så är det ju ett stort val man står inför, så man vill ju gärna känna sig 100%. Eftersom jag velade mellan 320 o 355 men valde tillslut 335 så fick jag ta lite mindre i bredd. Jag har 11,5 men just 335cc var 11,25, alltså lite mindre än min egna bröstbredd. För att det ska bli en synbar skillnad på klyftan så får man nog gå upp en del i bredd misstänker jag. Dock tror jag att det är svårt att få en tät klyfts utan att gå upp massa i storlek. Jag har också brett mellan mina, men det får jag nog leva med.
Gilla
Uggla

Uggla

Kvinna ·

Ok! Ja jag vet att det är svårt att få till tätare klyfta men han visade mig ändå lite skillnader mellan olika storlekar där jag såg tydliga skillnader i klyftan även fast det bara var millimeter det handlade om. Men vi får se hur det blir, tror det lutar åt demi. Idag känner jag snarare för att behålla 320 som vi bestämde preliminärt... I slutändan är det ju millimeter hit eller dit och blir inte någon extrem skillnad ändå varken i put eller klyfta.
Gilla
Liljas

Liljas

Kvinna ·

Uggla skrev:

Ok! Ja jag vet att det är svårt att få till tätare klyfta men han visade mig ändå lite skillnader mellan olika storlekar där jag såg tydliga skillnader i klyftan även fast det bara var millimeter det handlade om. Men vi får se hur det blir, tror det lutar åt demi. Idag känner jag snarare för att behålla 320 som vi bestämde preliminärt... I slutändan är det ju millimeter hit eller dit och blir inte någon extrem skillnad ändå varken i put eller klyfta.

Önskar dig lycka till med ditt val och den kommande operation. Håll mig gärna underrättad hur det går sen :)
Gilla
Minlillaponny

Minlillaponny

Kvinna ·

Liljas skrev:

Uggla skrev:

Jag ska börja jobba på torsdag, så jag har några dagar kvar hemma :)
Jag tycker du gjorde rätt i att boka en andra konsultation. Så gjorde jag med! Dock velade jag de sista veckorna ändå, även att jag bestämt mig för 355 full hos kirurgen. Samtidigt så är det ju ett stort val man står inför, så man vill ju gärna känna sig 100%. Eftersom jag velade mellan 320 o 355 men valde tillslut 335 så fick jag ta lite mindre i bredd. Jag har 11,5 men just 335cc var 11,25, alltså lite mindre än min egna bröstbredd. För att det ska bli en synbar skillnad på klyftan så får man nog gå upp en del i bredd misstänker jag. Dock tror jag att det är svårt att få en tät klyfts utan att gå upp massa i storlek. Jag har också brett mellan mina, men det får jag nog leva med.

Kul att höra det har gått bra för dig Liljas. Intressant att höra tankegångarna om storlekar såhär i efterhand när du gjort ditt val. Själv velar jag fortfarande mellan 320 och 355. Varit inne på 335 också :) får se vad det blir. Var på en till konsultation för nån vecka sedan för att rådfråga men blev inte så mycket klokare.
Gilla
Uggla

Uggla

Kvinna ·

Ok. Jag har haft mailkontakt med min kirurg som inte tycker jag behöver en till konsultation utan vi kan testa på op.dagen eftersom alla storlekar finns på lager. Min kirurg nu att jag kan välja t.ex. 340 demi, 355 full eller 375 full också om jag vill så bredden man har sen innan kan ju inte vara helt avgörande. Han sa att det beror helt på vilket utseende jag önskar. Jag har inte tagit bort min konsultationsbokning än, men är osäker på om jag kommer gå på en till. Det är drygt tre veckor kvar till op. Det lutar åt 340 demi för mig, vilket ju också är en kompromiss mellan 320 demi och 355 full. Liljas, du valde ju 335 cc full som också blir lite av en kompromiss eller hur? 375 cc känns uteslutet för min del, känns helt enkelt för stort för min kropp. Hur vet man hur mycket egen bröstvävnad man har sen innan? Ser att en del skriver typ "har själv 150 cc sen innan".
Gilla
Jaaaz

Jaaaz

Kvinna ·

Puffar tråden lite, står inför samma val. Har bestämd 320 demi men funderar på om jag ska ta full. Vilken får man mer underpol med??
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem