Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
K_atrin profilbild

K_atrin

Kvinna ·

06 feb, 2026

Funderingar kring bukplastik

Bukplastik

vid en bukplastik ( ej sy magmuskler) hur länge är man svullen ? När på året skulle ni rekommendera att man gör operationen , tänker på svullnad , ärr inför sommaren

Hur länge är man sjukskriven ?

Sortera efter

 profilbild

Dala

Kvinna ·

06 feb, 2026

Jag tror det där med svullnad är väldigt individuellt. Själv fick jag serom efter ett par veckor som fick tömmas, men det gick jättebra och gjorde inte ont. Min generella svullnad gick ner efter ett par månader medan andra verkar vara svullna till och från länge. Viktigt att använda kompression plaggen. Det är så sjukt skönt att ha platt mage, tror nästan jag är plattare nu än i ungdomen faktiskt :)

Jag var sjukskriven i 6 veckor och jobbar med småbarn så tunga lyft är min vardag .

Dock gjorde jag brösten samtidigt också och sydde magmusklerna pga distas. Sydda magmuskler var verkligen kanon för mig !

Gilla
K_atrin profilbild

K_atrin

Kvinna

·

07 feb, 2026

Hej tack för ditt svar 😊

Skönt och höra att det har gått bra för dig och att funär nöjd. Var gjorde du fin operation ?

Funderar på att göra magen men är lite osäker om det är smart att göra den i mars/ april ( första lediga tid ) när det är så nära inpå sommaren med sol och bad ,tänker på komplikationer , svullnad , ärr mm

När gjorde du din operation ?

Gilla
Dala profilbild

Dala

Kvinna

·

07 feb, 2026

Hej tack för ditt svar 😊

Skönt och höra att det har gått bra för dig och att funär nöjd. Var gjorde du fin operation ?

Funderar på att göra magen men är lite osäker om det är smart a...

Jag gjorde min 10 april på Aleris Art Clinic i Uppsala. Virginia Gonzales kirurg. Kan inte vara nöjdare med valet av klinik och kirurg.

Jag kunde sola och bada på sommaren. Bara såren är läkta så. Dock måste man ju ha kompression body vilket blev lite varmt i början av sommaren men inte så det kändes som ett problem.

Gilla
Dala profilbild

Dala

Kvinna

·

07 feb, 2026

Jag gjorde min 10 april på Aleris Art Clinic i Uppsala. Virginia Gonzales kirurg. Kan inte vara nöjdare med valet av klinik och kirurg.

Jag kunde sola och bada på sommaren. Bara såren är l...

Har bild på min profil 11 veckor efter operationen då det var slutet på juni och då var resultatet klart och läkt. Så skönt att ha en kropp man trivs med tills sommarsemestern

Gilla
K_atrin profilbild

K_atrin

Kvinna

·

08 feb, 2026

Har bild på min profil 11 veckor efter operationen då det var slutet på juni och då var resultatet klart och läkt. Så skönt att ha en kropp man trivs med tills sommarsemestern

Jättefint resultat förstår att du är nöjd 😊

Gilla
 profilbild

Opale

Kvinna ·

08 feb, 2026

Gjorde min mage två veckor sedan så jag sitter nog inte på hela historian så att säga men utifrån min research bör du räkna med svullnad upp till 6 månader. Sen hur svullen man är dag till dag osv varierar kraftigt. Viktigt med kompressionskläder, det är INTE lika kul att krångla med under en längre period men ett måste.

Sen vill jag bara inflika att INTE sy magmuskler är vad jag förstår ganska ovanligt vid bukplastik, det ingår oftast och kan behövas ÄVEN om man inte fått barn. Men du kanske har varit på konsultation och fått höra att du inte behöver sys?

Sjukskrivning är 3-4 veckor med förlängning vid behov (tungt arbete osv).

Utifrån mitt egna mående efter OP hade jag nog eventuellt kunna gå tillbaka till arbetet efter 3 veckor, men kommer stanna hemma 4 veckor för säkerhetsskull. Då har jag inte ett fysiskt arbete alls.

Jag valde att operera mig på vintern för att vara klar med kompressionskläder, sår och allt det där lagom till vår + sommar.

Gilla
K_atrin profilbild

K_atrin

Kvinna

·

09 feb, 2026

Hej

Tack för ditt svar. Det är många funderingar som snurrar i huvudet inför en sån här operation så jag är jättetacksam för alla som skriver och berättar 😊

Jag har varit på konsultation och ska inte behöver sy magmusklerna .

Klara du gå upprätt nu eller hur lång tid tar det innan man klara det ?

Gilla
Opale profilbild

Opale

Kvinna

·

09 feb, 2026

Hej

Tack för ditt svar. Det är många funderingar som snurrar i huvudet inför en sån här operation så jag är jättetacksam för alla som skriver och berättar 😊

Jag har varit på konsultat...

Vad bra att du slipper det då ! :)

Jag kan gå upprätt och har fått OK på det från kirurgen med men vissa mornar vill jag ändå gå lite framhukad då det spänner och kan kännas lite tungt över snittet, men det är nog ingen fara att gå upprätt då heller, det bara känns bättre att gå framlutad en kort stund.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem