Tingeling74
Kvinna ·
28 maj, 2026
Kan en kliniks patientförsäkring hjälpa en om man har konstant smärta efter en operation
Rumpimplantat/StussimplantatHej.
Har någon erfarenhet om hur patientförsäkringen fungerar? Jag har gjort en operation med rumpimplantat som jag hade stora problem efter med infektion bland annat. Fick en korrigeringsoperation då ena implantatet vände sig. Efter denna operationen var allt bra i 6 månader sedan fick jag ont. Har en molande pulserande smärta konstant som ibland går över till en huggande smärta.
Efter ett flertal samtal med min kirurg känner jag att jag måste ta ut dem men jag har inte förtroendet för min kirurg längre efter vad som har hänt sedan min första operation och hur jag har blivit behandlad.
Nu står jag inför en kostsam operation hos en annan kirurg som ska försöka lösa alla problem som finns. Funderar nu på om jag skulle kunna få ut någon ekonomisk hjälp via ursprungskirurgens patientförsäkring eller om det bara är att acceptera att jag ALDRIG skulle gjort denna operationen och betala för det.
Någon som har någon erfarenhet eller några tips?
Sortera efter
Marina
Kvinna ·
28 maj, 2026
Tingeling74
Kvinna
·
28 maj, 2026
Är tyvärr inte flera kirurger på den kliniken som gör denna typen av operation vilket ställer till det lite. Just nu om jag ska vara helt ärlig så är jag lite i situationen att jag bryr mig mindre hur det ser ut bara jag kan få ett drägligt liv igen. Jag ska absolut kolla med kliniken vilket försäkringsbolag de har samt begära ut fullständig journal från dem då även min husläkare har bett om detta pga alla mina problem nu under mer än 6 månader. Jag känner tyvärr att jag inte kan lita på att nuvarande kirurg kommer göra sitt bästa om jag väljer att göra uttaget där.
Tack för hjälpen.
Marina
Kvinna
·
30 maj, 2026
Är tyvärr inte flera kirurger på den kliniken som gör denna typen av operation vilket ställer till det lite. Just nu om jag ska vara helt ärlig så är jag lite i situationen att jag bryr mig mindre...
Jag tror jag förstår hur du känner, man vill bara få lägga allt bakom sig och slippa tänka mer på det. Jag önskar dig verkligen lycka till. Det kan ju vara idé att göra en anmälan till IVO om du känner att det hela inte är fackmannamässigt skött. Är kirurgen åtminstone plastikkirurg?
Tingeling74
Kvinna
·
30 maj, 2026
Jag tror jag förstår hur du känner, man vill bara få lägga allt bakom sig och slippa tänka mer på det. Jag önskar dig verkligen lycka till. Det kan ju vara idé att göra en anmälan till IVO om du kä...
Ja absolut. Det är en välkänd omtyckt kirurg. Men just detta blev tyvärr absolut inte bra 😮💨. Tack jag hoppas också att det kommer bli bra. Tror inte det kan bli så mycket värre 🤣
Jag kan inte svara något säkert här, men ofta brukar ju försäkringar och garantier kräva att kliniken själva får lösa problemet, vilket så klart är ett dilemma när man tappat förtroendet. (Been there). Finns det möjligen någon annan kirurg på kliniken du kan tänka dig att lita på?
Nackdelen med att lämna kliniken är ju nämligen risken att varken den första eller den sista kirurgen kommer att ta ansvar om det inte blir helt bra efter uttaget. Båda kan ju ha åsikten att problemen efter uttag beror på den andras insats, och då sitter man som patient med skägget i brevlådan.
Men du borde ju inte ha något att förlora på att kolla upp angående försäkringen i alla fall. Har du möjligen några papper eller vet vilket bolag din klinik är försäkrad i, så kanske du kan först kolla ifall den skulle täcka en sådan komplikation förutsatt att tillräcklig dokumentation inkom..?