Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Kontrast profilbild

Kontrast

Kvinna ·

16 jul, 2011

Min konsultation med Örjan Gribbe den 15/7

Bröstförstoring

Hej, tänkte skriva en liten konsultationsberättelse om min visit på Proforma.

Jag hade bokat tid några veckor innan besöket, jag ville då ha samma konsultation som min tvillingsyster men fick berättat för mig av tjejen i telefonen att det gick absolut inte men däremot kunde hon fixa så att vi fick tiderna efter varandra, jag fick 13.30 och syrran 14.00, tyckte det lät vettig och blev glad att vi iaf fick tid så nära varandra :)

På konsultationsdagen körde vi lite vilse så kom in ca 10min innan min konsultation, precis utanför möte jag och syrran upp vår kära mor som skulle vara med på konsultationen. Tjejerna i receptionen välkomnade oss, tog betalt och satte oss sedan med varsin hälsodeklaration som skulle fylla i, vi fick även en latte var. Sen kom Örjan och tog i hand, han bjöd med oss alla tre och frågade hur vi ville lägga upp vår konsultation, han var helt öppen för att ta hand om oss samtidigt vilket tjejen i receptionen sa att han inte kunde göra. Troligtvis ngn komunikationsmiss..

Väl inne på rummet så började han berätta vad vi skulle prata om och hinna med under vår timme tillsammans, sen fick vi börja berätta vad vi ville ha gjort, vad vi önskade för resultat, vilken placering vi hade tänkt oss osv. Efter det så ville han titta på mina bröst, ta mått och sedan pröva lite olika implantat. Under hela tiden så frågade vi massor och han svarade på ett pedagogiskt sätt. Han var trevlig och lite smått skämtsam men man kunde även ana en arrogant ton när man frågade om vissa saker, t.ex påståenden man hört om komplikationer osv. Man märkte att han var lite "less" på vissa påståenden osv men svarade även på dessa. Jag fick prova ett par implantat som han rekomenderade efter att ha hört vilka resultat jag önskade mig, medan jag provade började han mäta och kolla på syrrans bröst, vi har rätt lika utgångsläge men ändå vissa skillnader och det tog han med i beräkningen, kändes skönt att han kollade så noga på båda och inte bara antog att vi var lika(vi är enäggstvillingar och väldigt lika på många sätt)

Vi fick prova länge och han frågade hur det kändes men var även tyst en del och lät oss prata med varandra och vår mor som var med. Jag upplevde honom inte alls som pushig utan han lyssnade väldigt mkt på våra tankar och ibland så fick vi tom fråga för att få han personliga/proffesionella åsikt. Provade 4st olika implantat, först ett par på 400cc hög profil. Sen började vi prata väldigt mkt om DB och jag sa att det var en jätte stor rädsla jag hade och han hade redan tidigare sagt att vi hade förhöjd risk då vi måste flytta på bröstvecket. När jag sa att jag inte visste om jag kunde leva med det så sa han att jag kanske borde fundera om angående operation, låter hårt men jag uppskattade ändå hans brutala svar, jag vill veta vilka risker som finns innan jag bestämmer mig. Men som alternativ så förklarade han att jag kunde ta ett par mindre implantat och förklarade väldigt bra varför man flyttar på vecket osv, jag fick testa dessa mindre implantat och upplevde att de kändes väldigt litet, som mina egna fast väldigt fylliga och då kändes det lite bortkastat. Han sa även att han absolut kunde lägga framför om jag ville det men att han inte kunde lova att det tog bort risken för DB då han menar att placeringen inte spelar roll för DB (Jag vet att vissa här kommer brusa upp över det här påståendet, skriv gärna vad ni tycker och känner men snälla bli inte otrevliga och förbannade!!!)

Efter det fick jag även test ett par anatomiska mest för att förstå skillnaden och klämma på alternativet. Sn provade jag de första igen och de kändes bättre andra gången. Vi började prata proportioner och då sa Örjan att vi hade absolut kropp för att bära upp mer cc och frågade om jag ville testa ett större alternativ som dessutom var lite bredare vilket jag gärna gjorde. Jag har en väldigt bred bröstkorg så för mig kändes det bra med ett bredare implantat då jag inte vill ha dem isär för mkt, men det kändes sjukt stort! Fick reda på att det större alternativet var 450cc och hade tänkt mig runt 375cc. Men juh längre jag hade dem desto bättre kändes det, och var juh skönt att se tvillingsyrran gå runt i sina med tanke på att vi typ är identiska så blev det som en levande spegel ;)

Tiden började lida mot sitt slut och Örjan frågade om vi ville kika på operationstider vilket vi ville och önskade oss tid i oktober, vi skulle ge förslag på torsdagar i okt som vi kunde tänka oss så skulle han fixa det. Vi fyllde i papper om operationen och fick med oss visitkort samt information inför op osv. Jag frågade om kontakten efteråt och han sa att det enbart var mail som gällde och att vi kunde ställa alla frågor där.

Känns skönt att ha konsultationen avklarad och igår var både jag och syrran superglada och uppspelta över att ha bokat tid!!
Även om detta innebär en hel del ångest och funderingar =/ Är väl så gott som övertygad om att operation är alternativet för mig men samtidigt är man juh osäker på placering, storlek osv... Önskar verklige man kunde veta innan!!!!

Jag fick som sagt iaf ett hyfsat förtroende för Örjan och samma gällde för min syster och mor vilket kändes skönt! Men jag är ändå väldigt restrektiv med att lita alltför mkt på ngn, och vissa saker tycker jag att han svarade lite märkligt på så kommer fortsätta göra research ändå fram till operationsdagen! Förstår juh givetvis att han vill tjäna pengar, men tror ändå att han vill göra bra och fina bröst så är övertygad om att det i grund och botten finns en winwin-situation! Jag tror inte han och så många andra skulle rekomendera bakom om de inte själva tyckte att det var ett bra alternativ, vad skulle vara vitsen? Jag och min syster var iaf väldigt kritiska och ställde honom mot väggen i många frågor så tror han förstod att vi var hyffsat pålästa och var därför väldigt uppriktig med risker osv. Han sa t.ex även att vi ev hade förhöjd risk för bristningar då han såg att vi hade en tendens för det, han tog även i slutet självmant upp DB frågan igen och sa att han absolut inte ville vifta bort ämnet och så gick vi igenom igen risken och alternativen ännu en gång och han sa att det är inte ngt de korrar så vi måste själva vara medvetna om det samt vilket val vi gör.

Är helt slut i huvudet och har nog fortfarande inte smällt allt, känns overkligt och ändå otroligt verkligt på samma gång!

Kom gärna med åsikter osv men SNÄLLA, snälla, snälla gör inte det här till en smutkastningstråd med ilska och sura miner!!
Jag vill bara försöka dela med mig av vad jag varit med om och själv få ta del av andras upplevelser :)

32

Sortera efter

Charlie90

Kvinna ·

17 jul, 2011

Haha, lite off :P Jag är nöjd med min Galaxy S 2, för den får plats i fickan! ^^

Men ja, står det inget på Plastikakademins hemsida om när de öppnar igen?

Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

Hihi ;) jo jag älskar min iPhone, men vill ha en iPad OCKSÅ! Moaha!

Nope hittar iaf inget. Men så här ser iaf Gunnar Kratz ut, han ser trevlig ut! :) Lite speciell, men det kanske betyder att han är konstnärlig? ;D Konstnärer brukar ju vara lite udda. ^^

Pixel! Hade du bokat konsultationstid hos Gunnar redan eller hur var det? Tänkte om du inte hade det kanske man kunde försöka boka konsultationstider typ direkt efter varandra och åka tillsammans? :) Om du vill. Jag bor rätt nära Uppsala nämligen! :)

Gilla

Charlie90

Kvinna ·

18 jul, 2011

Haha! Ja man kan ju hoppas iaf :P

Men är han den enda kirurgen på Plastikakademin? Eller är det jag som inte letat igenom hemsidan ordentligt?

Gilla

Pixel

Kvinna ·

18 jul, 2011

Cookie: ja precis jag har ju också varit så fullständigt insnöad på proforma så länge nu att jag inte ens kollat upp andra kliniker och kirurger särskilt noga! Jäkligt svårt att släppa taget nu då och börja titta på andra alternativ när man varit HELT inställd på en sak men jag antar att jag måste helt enkelt....

Gunnar går ju definitivt med på framför muskeln, han kommer ju självklart försöka övertala en till att bara ha "några få muskeltrådar framför" som är hans egen specialare men det går helt klart att övertala honom bort från det. Optimus här på forumet är ett bra exempel på det och han har även lagt helt framför på massa andra. Hört att han i allmänhet sällan förespråkar det ena eller det andra utan går mycket mer utifrån ens egna önskemål/förutsättningar än de flesta andra kirurger. Släta tänker jag definitivt också diskutera med honom, känns som att han är mycket lättare att diskutera sånt med än andra kirurger som bara ställer sig tvärt emot det och tokvägrar. Marina har ju sagt att hon kunde få släta av honom så det betyder ju alltså att det helt klart är möjligt. Är man helt enkelt bestämd för vad man vill så tror jag absolut inte att det ska vara något problem med honom. Han verkar vara en väldigt trevlig prick. Ett tips är att kika på videos på föreläsningar av honom som finns online, jäkligt intressant faktiskt och man får en bättre känsla för hur han är! Har även hittat en sommarblogg av honom som var lite kul att läsa och se lite mer hur han är som person =P

Plastikakademin har sommarstängt till den 18 augusti tyckte jag de sa i telefonsvararen när jag försökte ringa och boka konsultation. De sa iofs att det gick bra att maila och att de skulle försöka svara på mail i alla fall fast de hade stängt. Så jag har inte lyckats boka någon konsultation än men jag har mailat och bett om en så snart som möjligt, dock ej 13-29 augusti då jag är bortrest. Men om det är möjligt för oss att få en konsultation samma dag Cookie så vore ju det skitkul! Tycker jag definitivt att vi ska testa med. När hade du tänkt dig att ha en konsultation med honom då och hur pass flexibel är du med tiderna?

Charlie90: det verkar ha tillkommit en till kirurg där på sista tiden men jag tror inte att han håller på med bröst. Har hört att han och Gunnar brukar göra könsbytesoperationer ihop men inget annat har jag hört om den andra killen. Tror Gunnar har varit typ hans mentor eller nåt. Var en person i en youtubevideo jag såg som gått från kvinna till man som berättade att operationen hade utförts av den andra kirurgen men att Gunnar övervakat, så jag vet inte om han ens gör helt "egna" operationer än.

Gilla

Charlie90

Kvinna ·

18 jul, 2011

Okej, tack Pixel :) Jag mailade dem igår.. Iof är det inte så långt kvar till augusti.
Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

Jag såg också den videon på youtue igår! Där den där killen berättade om operatonen. :) Fast det var en operation där han opererat bort sina bröst då, han har inte gjort nederdelen ännu. Men då var det som sagt Gunnars kollega som gjorde själva operationen och Gunnar övervakade typ.

Såg den där föreläsningen igår också om tissue engenering eller vad det nu hette. SJUKT intressant! Blev lite såld på honom när jag såg den för han verkar verkligen kunnig och verkar brinna för ämnet! :) Enda jag är lite orolig över är vem som egentlige kommer ge mig FINAST bröst. För visst, Gunnar kanske är den som kommer lyssna mest på mina önskemål och vara generös med korrigeringar. Men tänk om jag skulle få FINARE bröst hos Örjan eller Michael? Jag gör ju trots att denna operation för att jag vill få snygga bröst som bara möjligt...

Tycker att Michael har gjort så väldigt snygga bröst här på forumet och Örjan har också gjort några riktigt snygga. Det har i försig Gunnar också, och han har gjort väldigt många framför-bröst. Men har ändå fastnat lite för några Örjan och Michael gjort utseendemässigt... så svårt att veta hur myket som hade med utgångsläget att göra och hur mycket som hade med kirurgens teknik att göra...

Jag kan i princip närsomhelst! Pluggar ju på distans så har tid typ jämt, eller kan ta mig tid jämt iaf. :P Helt i september iförsig för då är jag också klar med skolan. :) Utom den 12:e då jag ska träffa Örjan. Så om du får tag i dem så får du hemskt gärna fråga om det finns två tider efter varandra för att du vill gå med en kompis t.ex. :) Skulle verkligen va skitkul! :D Har också mailat och frågat angående släta implantat och framförplacering osv. Men inte fått svar än.

Så jag är väldigt flexibel när det gäller tider! :)

Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

men var kan man se före och efetrbilder som michael och örjan har gjort då? :) de har jag inte sett , jag har varit hos gunnar han sa att de finns inget hopplsöt utgångsläge, de va inte de örjan sa när ja va där

men jag tror han e bra men de som får mig att tveka e att det finns nästan inga här inne som gjort sina där ..dom flesta proformade e jud därför jag tänker lite ..:( men de va en som sa att calle korra gratis , och michael tog 3000 kr för narkosen men jag vet inte vad hon hade för komplikation. de va en annan som sa 7000 kr och de e äverkomligt men de örjan sa 25 000 kr e ju lite dyrt. de här tror jag , örjan gör jätte fina bröst , men han gillar inte utmaningar , bara lätta. och sen dom som gillar att få stora och e ute efetr de blir nög jätte nöjda med honom , men dom som vill ha mer mindre men ändå itne för små utan lagom ska nog ta michael dessutom tkr jag örjan e mer för att ta överpriser för massa olika saker :(

cookie ,

Jag läser med på distans så jag e  flexibel som tur e :) men e så ivrig vill bara få det gjort :)

Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

idae: Det finns massvis med bilder på Örjan-bröst, Michael-bröst och Gunnar-bröst här på POF. Du får bli silvermedlem så kan du se dem. :)

Jaha! Så du HAR alltså träffat Gunnar också! Har du träffat Gunnar, Michael och Örjan alltså? Eller har jag fattat fel? :P

Jo det är många som opererats på Proforma, men det betyder inte att de är bäst. Jag kommer välja den kirurg som ger mig bäst garantier, som det klickar bäst med och som jag tror kommer ge mig det resultat jag är ute efter. Kanske Gunnar kan det. :)

Tror du har rätt i det där om Örjan. Känns nästan som om han vill ha lätta projekt bara... Och jag är tyvärr inget lätt projekt då jag har extremt olika stora bröst som dessutom är olika höjd och bredd. :(

Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

efetr att ha varit hos dom tre kan jag säja att michael och gunnar va jätte bra och örjan uppförde sig drygt.

då vill ja bli silver medlem så kan jag se dina och andras bilder :) men vad skiljer örjan och michael bröst åt då? e det en myt att örjan gör större och michael mindre ? de e vad jag läst bara men inte sett :)

Gilla

Anonym användare

18 jul, 2011

Ja bli det. :)

Hmm... jadu. Jag vet faktiskt inte. Tror de båda går med på alla möjliga storlekar ärligt talat.

Gilla

Pixel

Kvinna ·

20 jul, 2011

Cookie: Perfekt då frågar jag efter två tider samma dag så fort jag får svar från dem! Vore ju verkligen skitkul att åka tillsammans och sitta och snacka bröst hela vägen (jäklar vad folk kommer stirra på oss på tåget haha) och speciellt när man båda tycker att det är så kul och har läst på massor. Finns inte så många andra som man kan göra så med! September vore ju prima för då har ju kliniken precis hunnit öppna igen efter sin sommarstängning och jag har kommit tillbaka från min semester också.

Ja visst var hans föreläsning om tissue engenering intressant? Tyckte det var så kul att man verkligen fattade precis vad han pratade om och hur det gick till fast det är ett så avancerat ämne som man inte kan ett skvatt om liksom. Visar verkligen hur pedagogisk han är och han verkar ju så sjuuuukt insatt. Finns något som heter TED talks (ted.com) som är en massa föreläsningar typ om typ allt möjligt där intressanta människor bjuds in att prata om intressanta saker de håller på med. Tycker lätt att den där föreläsningen hade platsat där! Är man så duktig på sånt så måste man dessutom vara duktig på hur hud och ärr läker vilket betyder att han borde vara rätt person för att lyckas få till ett par snygga ärr med förutsatt att man har bra läkekött då. Hoppas hoppas! ^^

Gilla

Anonym användare

21 jul, 2011

Ja gör det Pixel och säg sen till när du fått tag i dem och vad de sa och så!! :):)

Precis! :D Kommer kännas jättebra att prata med någon likasinnad liksom :D Speciellt efteråt då kan vi ju diskutera allt det han sa också, vilket jag inte kan göra med min familj då de inte fattar ett smack :P

Ja han var verkligen KUNG på att hålla föreläsning! Även om han pratar lite snabbt och så så hade han fortfarande humor och var riktigt duktig på att förklara så man kände sig riktigt smart typ. ^^ haha!

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem