Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Bullarna profilbild

Bullarna

Kvinna ·

16 nov, 2025

Någon som provat Hyperbar Oxygenbehandling efter operation?

Bröstlyft utan implantat

Jag ska operera mig snart och är rädd för att få nekros igen bröstvårtan (igen) så jag vill göra mitt absolut bästa för att motverka det. Har nu läst om Hyperbar Oxygenbehandling som ska påskynda läkningen och se till att syre tar sig runt i kroppen. Har någon gjort detta efter operation?

Sortera efter

 profilbild

Jen-J

Kvinna ·

16 nov, 2025

Nej, men jag har också läst om det. The Faculty i Stockholm erbjuder behandlingen men den är ganska dyr.
Gilla
Bullarna profilbild

Bullarna

Kvinna

·

16 nov, 2025

Ja jag läste det. Men om det hjälper till att motverka nekros och påskyndar läkningen så är jag villig att betala det. Jag fick nekros på bröstvårtan och vårtgården vid mitt förra bröstlyft och läkaren säger att det är risk att det händer igen. Ska nog boka in en till konsultation hos min doktor och ta upp detta med denna behandling. Samt följdfrågor som nu kommit.
Gilla
LisaaB profilbild

LisaaB

Kvinna

·

16 nov, 2025

Ja jag läste det. Men om det hjälper till att motverka nekros och påskyndar läkningen så är jag villig att betala det. Jag fick nekros på bröstvårtan och vårtgården vid mitt förra bröstlyft och läkare...
Är det just vi bröstlyft nekros vid bröstvårtor kan bli?
Gilla
Bullarna profilbild

Bullarna

Kvinna

·

16 nov, 2025

Är det just vi bröstlyft nekros vid bröstvårtor kan bli?
Ja eftersom man skär runt vårtgården och flyttar vårtan. Då är det risk för dåligt syre och då dör vårtan. Alltså blir nekros. Jag har bilder på min nekros om du vill se hur det ser ut. Denna gång ska min läkare försöka laga den tidigare skadan och verkligen försöka göra sitt bästa. Jag litar på henne. Men som hon sa. Det är risk för detta igen. Och jag önskar ingen att gå igenom nekros och allt som det innebär. Kan jag påverka så det inte blir så kommer jag verkligen göra det oavsett kostnad
Gilla
Fernanda Ek profilbild

Fernanda Ek

Kvinna

·

26 apr, 2026

Ja eftersom man skär runt vårtgården och flyttar vårtan. Då är det risk för dåligt syre och då dör vårtan. Alltså blir nekros. Jag har bilder på min nekros om du vill se hur det ser ut. Denna gång...

Jag var hos NK i veckan och läste om nekros. Är livrädd och funderar på att inte göra operationen längre

Gilla
Marina profilbild

Marina

Kvinna

·

27 apr, 2026

Jag var hos NK i veckan och läste om nekros. Är livrädd och funderar på att inte göra operationen längre

Risken finns och det är bra att vara medveten och lite vaksam på om något ser fel ut, men den är inte jättestor. Det kan underlätta förståelsen om man vet att bröstvårtan/vårtgården ju inte lossas som en knapp och sätts tillbaka utan den sitter hela tiden fast i vävnaden undertill varifrån den får blod och syre medan huden formas om runt bröstet.

Den här lambå-hanteringen är en sådan sak som ingår i specialistutbildningen till plastikkirurg.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem