Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
längtar profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

nån som haft sånna sår?

Andra bröstoperationer

Som rubriken lyder....är det nån mer som har haft sånna problem med läkningen? Vet inte vad ja ska göra. ja tejpar inte där o luftar så ofta ja kan men så fort ja har sportbhn så fastnar den i såret och det rivs upp igen. nu hsr jag haft så här i en vecka o börjar bli så trött på det. Några tipps vad ja kan göra?

Sortera efter

 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

kan du inte prova och sätta en kompress över såret och tejpa fast o låt den sitta några dagar utan att ta bort och byta. Kanske får såret vara ifred och läka. Undvika också kontakt med vatten. Efter några dagar borde det bli en lite sårskorpa kanske som iaf inte vätskar och då kan du ju byta kompress varje dag tills det har läkt bort. Vet inte om det fungerar men det verkar ju som att det inte kan läka ifred när du kommer emot det med sportbh:n och river upp det hela tiden. Det hinner ju inte läka ihop under dagen.

Gilla
 profilbild

Mymlan

Kvinna ·

11 okt, 2011

Håller med föregående, du borde ha en särskild kompress som inte fastnar i huden. En slags salvkompress eller med glatt yta. Om du inte hittar sån, se till att blöt upp kompressen ordentligt så att inte skorpan rivs upp.

Det kan vara så att såret behöver vara ifred och läka, och ibland ska såret luftas.

Har du visat för någon läkare?

Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Ja vet att jag borde lundvika vatten med men måste ju ducha varje dag. jag ser även tråden sticka ut lite grann så det kommer säkert inte o dra ihop sig förrens tråden lossnar. köpte igår på apoteket nån sensitiv plåster som jag haft på igår o idag. den har som små hål så att huden andas o så fastnar den inte i huden heller. men ja har redan bytt 2 ggr o stättat med alsolsprit. jag borde nog låta det sitta i några dagar som du säger. Tack så mkt:-)
Gilla
 profilbild

Lavendel

Kvinna ·

11 okt, 2011

Hur mår du i övrigt? Är du trött? Gör det ont? Är det varmt runt om såret? Har du feber? Jag tror det är viktigt att du kollar upp detta, antingen hos din kirurg eller vårdcentralen, jag tycker det ser ut att kunna vara en infektion. =/

Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Känner mig lite öm runt såret i övrigt så känner jag mig som vanligt. bar hos min kirurg förra veckan ang andra sår men han sa att det inte var några inf bara trådsr som försöker lossna o då lan det bli så. då såg inte det här såret ut så här
Gilla
 profilbild

MissM

Kvinna ·

11 okt, 2011

Jag hade tyvärr ännu värre sår :-(.

Det finns en salvkompress som heter Jelonet som du kan lägga emellan såret och den vanliga kompressen så att det inte fastnar. Den får du klippa till lämplig storlek och AK rekommenderar att man förvarar den öpnnade förpackningen i kylen. Jag antar att det är för att förhindra bakterietillväxt. Sen fick jag råd om att duscha med Lactacyd som ger huden ett ph som inte bakterierna gillar. Lufta bör du göra minst ½ timme varje dag. Gärna mer om möjligt.

Sen är det jätteviktigt att du är uppmärksam på infektionstecken: feber, ökad värme, smärta svullnad och allmän sjukdomskänsla.

Lycka till! hoppas att det läker snart!

Gilla
 profilbild

Mymlan

Kvinna ·

11 okt, 2011

Jelonet är den jag menar, visste inte om det gick att köpa ute i handeln.

Men om såret blivit värre bör du gå igen, och om du har långt till kliniken så räcker det ju att gå till vilken doktor som helst! Usch, hoppas det läker för dig snart.

Gilla
 profilbild

MissM

Kvinna ·

11 okt, 2011

Jelonet finns på apoteket och jag håller med om att om det har blivit värre bör kirurgen titta på det!

Gilla
 profilbild

diivaa

Man ·

11 okt, 2011

Jag hade problem med ett ärr, såg precis ut sådär. Jag provade med alsolsprit och efter en kort tid så var det en hård skorpa istället för ett "öppet sår" och till sist så läkte det :)

Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Tack tjejer för att ni tar er tid o kommet ned råd. Har kört med alsolsprit varje dag. Läste nånstans att man kan få bredare ärr av alsolsprit. Tror ni det kan stämma? Diivaa: hade du nån kompres över ditt sår?
Gilla
 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

Men va lustigt, jag la upp en tråd om detta innan.:) jag var på kliniken idag och dom hittade ett sånt sår på mig med! Jag fick rådet att vara helt utan någonting på nätterna så det får luftas, och på dagarna ska jag ha ett silikon nät och en kompress över. Så det ska kunna luftas, då det tydligen behöver bli någon form av sårskorpa och det blir det inte om man tejpar.. Lycka till!!!:) jag ska tillbaka på fredag och kolla så det inte blir värre!!
Gilla
 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

Ja just det, skulle tvätta på kvällen när jag tar av kompress och på morgonen innan jag ska sätta dit kompress och nät. Tvättas med lactacyd (stavning?) och vatten!!
Gilla
 profilbild

unoliv

Kvinna ·

11 okt, 2011

Jag har också sånt problem, fast mitt ser värre ut.

Lillamu- är det sånt här du menar:http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111139att man ska använda och sen en kompress över?

Gilla
 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

Ja precis sånt:) och inte tejpa över området över kompressen utan barapå sidorna av kompressen. Allt för att det ska vara så luftigt som möjligt men ändå inte kunna skavas av bh!!
Gilla
 profilbild

gnarly

Kvinna ·

11 okt, 2011

längtar + unoliv - va tråkigt att det inte vill läka! 😕 Hoppas ni får ordning på't snart!?

Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Lillamu ska man byta varje dag lr ska man ha den flera dagar? Gud vad ni e gulliga som stöttar o kommer me råd. är så tcksm för detta forum o er tjejer... Tusen tack
Gilla
 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

längtar skrev:
Lillamu ska man byta varje dag lr ska man ha den flera dagar? Gud vad ni e gulliga som stöttar o kommer me råd. är så tcksm för detta forum o er tjejer... Tusen tack
Jag ska ha vanlig tejp på hela området som är läkt, det ska sitta i 2 veckor. Men silikon nätet och kompress ska vara nytt varje morgon! Hoppas på att vi läker fort!! Men var noga med att torka så det inte ligger och " gottar till sig" och ingen tejp över!!
Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Lillamu skrev:
längtar skrev:
Lillamu ska man byta varje dag lr ska man ha den flera dagar? Gud vad ni e gulliga som stöttar o kommer me råd. är så tcksm för detta forum o er tjejer... Tusen tack
Jag ska ha vanlig tejp på hela området som är läkt, det ska sitta i 2 veckor. Men silikon nätet och kompress ska vara nytt varje morgon! Hoppas på att vi läker fort!! Men var noga med att torka så det inte ligger och " gottar till sig" och ingen tejp över!!
Jag håller med! Nu får vi läka..ussshh att det skulle vara så mkt jobb med det här och så har man småbarn hemma. skulle verkligen väntat tills minstingen blivit lite äldre om ja hade vetat att det skulle bli så här. han ska ju hänga på mig hela tiden så man har inte tid o bara ligga ner o lufta så mkt. Hur länge sen är det du gjorde din op? För mig e det 5 v imorgon så man tycker att det borde bli bra nu
Gilla
 profilbild

Anonym användare

11 okt, 2011

längtar skrev:
Lillamu skrev:
längtar skrev:
Lillamu ska man byta varje dag lr ska man ha den flera dagar? Gud vad ni e gulliga som stöttar o kommer me råd. är så tcksm för detta forum o er tjejer... Tusen tack
Jag ska ha vanlig tejp på hela området som är läkt, det ska sitta i 2 veckor. Men silikon nätet och kompress ska vara nytt varje morgon! Hoppas på att vi läker fort!! Men var noga med att torka så det inte ligger och " gottar till sig" och ingen tejp över!!
Jag håller med! Nu får vi läka..ussshh att det skulle vara så mkt jobb med det här och så har man småbarn hemma. skulle verkligen väntat tills minstingen blivit lite äldre om ja hade vetat att det skulle bli så här. han ska ju hänga på mig hela tiden så man har inte tid o bara ligga ner o lufta så mkt. Hur länge sen är det du gjorde din op? För mig e det 5 v imorgon så man tycker att det borde bli bra nu
Det är 4 veckor sen min OP, ja men så känner jag med!! Min minsta är 16 månader och sjuk just nu så hon vill klänga väldigt mycket.. Men nätterna får vi passa på att lufta:) hoppas det inte blir värre bara:( livrädd för att det ska bli massa strul..
Gilla
 profilbild

längtar

Kvinna ·

11 okt, 2011

Min minsta e 8 mån och magsjuk sen förrigår så allt känns hopplöst nu....men nu ska vi tänka positivt. det lommer gå över om några dagar
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem