ClaraBe
Kvinna ·
29 mar, 2026
Nedre ögonlockplastik - dela erfarenheter?
Ögonkirurgi - ÖgonlocksplastikHej,
Jag planerar en övre och nedre ögonlockplastik men ju mer jag läser desto osäkrare blir jag om jag ska genomföra den nedre, som ju är betydligt mer komplicerad än en övre. Någon som kan dela sina erfarenheter av att göra nedre ögonlockplastik? Både bra och mindre bra erfarenheter. I mitt fall handlar det om att fylla ut "hålighet" genom fett-transplantation och att ta bort lite överskottshud. Stygnen läggs strax under nedre fransraden. Jag förstår att det finns olika tekniker och risker med dessa. Jag har tom läst nyligen att vissa kirurger hävdar att man absolut inte ska ta bort hud under ögonen....
Såå tacksam om någon vill dela.
Sortera efter
Mrs.Beatrice
Kvinna ·
29 mar, 2026
ClaraBe
Kvinna
·
29 mar, 2026
Tack snälla för att du delar. Och jag tror som du att man alltför sällan pratar om det psykiska efteråt, kopplat till ovissheten kring slutresultatet.
Hoppas ok att jag frågar lite. Här kommer tre frågor:
1. Tog du bort någon överskottshud från de nedre ögonlocken?
2. Lades dina stygn på utsidan av nedre ögonlocket, dvs nedanför nedre fransraden? Hur ser ärren ut i dag?
3. Hade du något mer än kylmask under läkningstiden? Tex kylda bomullsrondeller, någon särskild salva för ärren osv.
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
29 mar, 2026
Tack snälla för att du delar. Och jag tror som du att man alltför sällan pratar om det psykiska efteråt, kopplat till ovissheten kring slutresultatet.
Hoppas ok att jag frågar lite. Här kom...
Fråga hur mycket du vill! 😊
Är ju så bra att ha detta forum där vi kan fråga varandra.
Ja, jag tog bort ganska mycket hud nere.
Ja, jag har ärr längst med nedre fransraden. Detta gjorde det omöjligt att lägga kajal där, även om jag ändå inte brukar göra det, men testade nu ett år senare och nu kan jag om jag vill. Ärren där är helt platta och nu osynliga. I kanske 10 månader var de något mörka, men mest så att jag såg som lite sminkad ut. Däremot ärren som går ut från själva ögats kant och som ned på kinden, de syns mer. Har korrigerat ena sidan för någon månad sedan, så där läker jag ju fortfarande, men på andra sidan där ärret är över 1 år gammalt kan jag sminka över så att det inte syns. Det är dock fortfarande aningen mörkt.
Jag fick antibiotika både i tablettform och som salva att lägga på såren morgon och kväll samt efter dusch. Har också använt ärrsalva från apoteket.
ClaraBe
Kvinna
·
29 mar, 2026
Fråga hur mycket du vill! 😊
Är ju så bra att ha detta forum där vi kan fråga varandra.
Ja, jag tog bort ganska mycket hud nere.
...
Tack! Så fint att få höra mer. Jag är också väldigt nervös för att få hundögon, att operationen leder till att ögat liksom dras ner. Och även för ärrbildningen....men det låter som att man får ha en stor portion tålamod och eventuellt vara beredd på korrigering efteråt.
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
29 mar, 2026
Tack! Så fint att få höra mer. Jag är också väldigt nervös för att få hundögon, att operationen leder till att ögat liksom dras ner. Och även för ärrbildningen....men det låter som att man får ha e...
Som jag förstår det, så om kirurgen tar det säkra före det osäkra så lutar hen åt att ta förlite hud istället för för mycket. Och då får man räkna med att korrigering kan behövas.
Själv hade jag nöjt mig efter första operationen om det inte varit för att jag var missnöjd med huden nere vid ena ögat samt, framförallt, att det långa ärret ned mot kinden på den sidan inte läkt ihop 100% rätt i kanterna... Men när jag ändå skulle korrigera det ärret så tyckte jag att jag kunde ta den lilla extrahud som fanns innerst på övre ögonlocken också.
ClaraBe
Kvinna
·
29 mar, 2026
Som jag förstår det, så om kirurgen tar det säkra före det osäkra så lutar hen åt att ta förlite hud istället för för mycket. Och då får man räkna med att korrigering kan behövas.
Själ...
Tack snälla för alla svar! Jag är så tacksam för alla som skriver och delar sina operationer så att man fatta ett välgrundat beslut, och framförallt ha rimliga förväntningar. :-)
Norrvarg
Man
·
02 apr, 2026
Bra och utförligt beskrivet! Toppen!
En fråga gällande undre ögonlocken. När Olle omfördelade fettet, sydde han något igenom fett och ut genom huden för att hålla det på plats?
Gjordes ingrepp ifrån insidan av ögonlocket eller ifrån utsidan?
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
02 apr, 2026
Bra och utförligt beskrivet! Toppen!
En fråga gällande undre ögonlocken. När Olle omfördelade fettet, sydde han något igenom fett och ut genom huden för att hålla det på plats?
Gjordes...
Hej!
Inga stygn sattes i huden utom för där såren var. Jag vet inte om dessa eller några av dessa höll upp fett, men de ärr jag har pga nedre locken sitter vid undre fransraden, utvändigt. De ärr som även vid övre ögonlocksplastik löper ned mot kinden är också något längre pga den nedre plastiken pga att hud togs bort där.
ClaraBe
Kvinna
·
07 apr, 2026
Hej!
Inga stygn sattes i huden utom för där såren var. Jag vet inte om dessa eller några av dessa höll upp fett, men de ärr jag har pga nedre locken sitter vid undre fransraden, utvänd...
Hej igen!
Två sista frågor 😊
Är dina nedre ögonlockskanter i exakt samma position/form som tidigare, dvs ingen neddragning så att man ser mer av iris än innan op?
Gjorde kirurgen kantopexi/cantopexi för att stödja nedre ögonlocket?
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
07 apr, 2026
Hej igen!
Två sista frågor 😊
Är dina nedre ögonlockskanter i exakt samma position/form som tidigare, dvs ingen neddragning så att man ser mer...
Ja, exakt samma.
Vet inte vad han gjorde 😂
70sara
Kvinna ·
30 mar, 2026
Hej,
Jag har gjort både övre och undre ögonlocken på Art Clinic i Uppsala, Anders Liss, oktober -25. Är väldigt nöjd och fattar inte varför jag väntat så länge, är 55 år.
Hade fettpåsar under ögonen och mörka ringar. Fettet omfördelades och hud togs bort. Behövde ingen Fettransplantation.
Läkningen gick väldigt bra, jag opererades en måndag var ute och gick redan dagen efter, tog Alvedon första dagen sen behövdes inget smärtstillande. Jag var på fest och gick ut 11 dagar efter, då hade jag inga blåmärken kvar. Var kanske lite svullen men ändå helt ok.
Det jobbiga var att jag såg dåligt under typ en månad, gissar att svullnaden trycker mot ögat. Kunde inte kolla TV, telefon, platta eller dator som vanligt, det blev ansträngande för ögonen. Jag gick tillbaka till jobbet efter en vecka vilket gick bra men hade vart jobbigt om jag bara suttit vid en skärm.
För mig var det viktigt att gå till en plastikkirurg då jag skulle göra nedre ögonlocken. Vissa ögonläkare gör denna operation och har sett mindre lyckade hållbara resultat av nedre locken då.
ClaraBe
Kvinna
·
31 mar, 2026
Tack för ditt svar. Så roligt att höra att du är nöjd och att allt blev bra. Hur gick det med stygnen under ögat, är de diskreta? Och du fick ingen tendens till ”neddragning”…alltså där ögonlockskanten dras ner/ut en aning så att den inte ligger an mot ögonvitan? Det är min största oro, tror jag 😊.
70sara
Kvinna
·
31 mar, 2026
Tack för ditt svar. Så roligt att höra att du är nöjd och att allt blev bra. Hur gick det med stygnen under ögat, är de diskreta? Och du fick ingen tendens till ”neddragning”…alltså där ögonlockska...
Lite ”glappade” ett av de undre ögonlocken i början, det syntes inte men när det blåste rann det ur ögat. Tror risken gör det är större ju äldre man är. Jag var på tre olika konsultationer och alla tre nöp i huden och sa att jag har bra elasticitet så de verkar ha koll på det.
Stygnen längs med ögat syns inte alls, de stygnen som går ner vid yttre ögonvrån synd lite på ett öga.
Tog precis bild och tänkte att jag kunde lägga upp före och efterbilder och sen ta bort men man behövde skriva så himla mycket info om tex vikt och längd som jag inte känner mig bekväm med, har du en mailadress kan jag skicka till dig.
ClaraBe
Kvinna
·
01 apr, 2026
Lite ”glappade” ett av de undre ögonlocken i början, det syntes inte men när det blåste rann det ur ögat. Tror risken gör det är större ju äldre man är. Jag var på tre olika konsultationer och alla...
Skönt att höra att ”glappet” försvann efter en tid. Och som du säger så ökar nog risken med åldern, så en bra konsultation och bedömning av elasticitet är avgörande. Du har inga som helst kvarstående ”glapp” i dag?
Och fint att stygnen inte syns utom lite på sidorna. Det får man nog räkna med.
Hade gärna sett bilder men är ganska privat av mig så lämnar gärna inte ut mejladress. 😊
70sara
Kvinna
·
01 apr, 2026
Skönt att höra att ”glappet” försvann efter en tid. Och som du säger så ökar nog risken med åldern, så en bra konsultation och bedömning av elasticitet är avgörande. Du har inga som helst kvarståen...
Inget kvarstående glapp nu och under ögat är det omöjligt att se ärren, är så glad att jag har gjort det!
ClaraBe
Kvinna
·
07 apr, 2026
Inget kvarstående glapp nu och under ögat är det omöjligt att se ärren, är så glad att jag har gjort det!
Tack! Och två sista frågor:
Är dina nedre ögonlockskanter i samma position/form som tidigare, dvs ingen neddragning så att man ser mer av iris än innan op?
Gjorde kirurgen kantopexi/cantopexi för att stödja nedre ögonlocket?
Jag har gjort både uppe och nere+ en korrigering av övre locken.
Var jätterolig för "hundögon" och att kirurgen skulle ta för mycket. Opererade mig på Majakliniken då deras kirurg Olle Liss är omtalad här på POF för att vara försiktig med att ta för mycket hud. Kan också säga att det stämde även i mitt fall, han tog absolut inte för mycket. Majakliniken har vad de kallar "tuch- up" som ingår om man inte blev helt nöjd och vill ta lite mer, och det var vad jag ville.
Supernöjd med resultatet.
Jag gjorde ingen fettransplantation då jag hade hängande fettpåsar vilka Olle omfördelade under ögonen.
Operationen gjordes med mig vaken, var inga problem alls. Som att gå till tandläkaren. Men tiden efter....
.... Jag var inte helt beredd på den psykiska påfrestningen av att operera mig i ansiktet. En vecka efter op såg jag helt missbildad ut, ena ögat var nästan hälften så stort som det andra. Ett öga var mandelformat och gick uppåt i yttre kanten, det andra hängde i ytterkanten och man såg dessutom insidan på locket tydligt.
För mig märkliga och väldigt synliga knölar kom och gick under hela läkningsprocessen.
Synen var påverkad med dimsyn, trots att jag använde ögondroppar.
Skulle säga att först vecka 3 började jag se ut som folk igen. Två månader tog det innan jag kunde se slutresultatet.
Att se sig själv helt vanställd när man tittar i spegeln är väldigt jobbigt psykiskt, för även om man vet att läkningen tar tid så vet man ju aldrig hur slutresultatet kommer att bli innan man är där.
Nu efter min korrigeringsoperation, där enbart hud på övre togs bort samt pyttelite slapp hud på nedre, så var jag nästan helt läkt på 2 veckor.
Bästa jag gjort någonsin detta! Tog bort 10 år från mitt ansikte, och jag känner mig som mig själv igen.