Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tjej93 profilbild

Tjej93

Kvinna ·

23 okt, 2023

Plastikkirurgen-November 2023

Bröstförstoring

Hej! Tänkte starta en tråd hör och se om det finns fler som ska operera sig nu i November. Tänkte att vi kan följa upp och stötta varandra inför operation samt efteråt. Jag opereras den 20 November och Örjan Gribbe är kirurgen som ska operera mig och är jätte glad men samtidigt lite läskigt då jag aldrig har opererats. :)

79

Sortera efter

jocelyn1987

Kvinna ·

09 nov, 2023

Tjej93 skrev:

Va skönt att allt gick bra! Hur är smärtan? Är den hanterbar?

Den är hanterbar men spänningen i bröstet är enorm. Mitt ena bröst gör jätteont och är mycket mer svullet än det andra. Men kirurgen fick göra lite snittet lite längre ned på den sidan för att få det symmetriskt vet inte om det är därför. BHn gör så det känns som man inte riktigt kan andas. Har sovit sådär inatt (fick sitta upp).
Gilla

Ms.T

Kvinna ·

09 nov, 2023

Hoppar in här. :) Har operation inbokad 14/11. Är sååå nervös!
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

10 nov, 2023

Dag 3 och idag ångrar jag operationen rejält. Har så ont och vill bara gråta så fort jag rör mig. Till och med andas gör ont. Helt normalt enligt kirurgen. Bara hålla ut antar jag.
Gilla

TessiTess

Kvinna ·

11 nov, 2023

@Jocelyn. Så kort efter operation bör de kunna ge starkare opioder. Ketogan exempelvis om inte oxikodon tar bort smärtan. Har du fått starkare smärtstillande? Låter inte kul alls att ha så ont!
Gilla

Tjej93

Kvinna ·

12 nov, 2023

Hoppas att allt har gott bra och att du inte har lika ont längre. Hjälpte inte medicinen mot smärtan?
Gilla

Tjej93

Kvinna ·

12 nov, 2023

Ms.T: Ååh va kul! Är det din första operation?
Gilla

Jaasmine91

Kvinna ·

12 nov, 2023

Hur har ni gjort när ni berättat för jobbet att ni ska vara sjukskriva och om ni har berättat att ni ska göra en operation? Jag vet inte hur jag ska lägga fram det för jag är så rädd att de ska bli sura. Jag har varit sjuk i två omgångar sista tiden och även vabbat med dottern några dagar samt att jag hade semester på höstlovet (visste inte när semestern blev beviljad att jag skulle få det op datumet) Vi har lite personalbrist och det är rätt stressigt i perioder så jg har sådant ångest över att berätta detta och sen vara borta i 2 veckor! ?
Gilla

Tjej93

Kvinna ·

12 nov, 2023

Jag berättade att jag kommer operera mig och att jag kommer behöva vara borta en månad. Min chef frågade vad det var för operation och jag berättade. Dock blev hon irriterad och skulle slänga ur sig några kommentarer men jag skiter i henne:) Vill du inte berätta vad du ska göra så behöver du inte det. Om jobbet frågar så kan du bara säga att du inte vill berätta då det är privat:)
Gilla

Jaasmine91

Kvinna ·

12 nov, 2023

Tjej93 skrev:

Jag berättade att jag kommer operera mig och att jag kommer behöva vara borta en månad. Min chef frågade vad det var för operation och jag berättade. Dock blev hon irriterad och skulle slänga ur sig några kommentarer men jag skiter i henne:)
Vill du inte berätta vad du ska göra så behöver du inte det. Om jobbet frågar så kan du bara säga att du inte vill berätta då det är privat:)

Ja jag tänkte att inte berätta vad för op jag ska göra, även om det kanske kommer synas sen ? men jag skulle egentligen gjort en annan op via landstinget i september och tog då 2 dagars semester (den blev dock inte av men fick inte reda på det förens jag väl hade kommit till operationen) och sen blev jag sjuk och va borta en vecka, jobbade knappt 2 veckor innan jag blev sjuk igen och va hemma en vecka, vabbat typ 2-3 dagar efter det och sen hade jag en veckas semester förra veckan och denna veckan fick jag vabba halva onsdagen och hela torsdagen. Så därav jag är rädd för att säga att jag ska vara borta igen, opererar mig tisdagen 28/11 så jag tänker ju vara hemma från tisdagen och resten av den veckan och sen veckan efter. Dock hade jag ju önskat att bara vara borta den första veckan men eftersom jag jobbar på en vårdcentral är jag rädd att det inte går. Visst det är inget ”tungt” arbete så men det är ju mycket gående och provtagningar, EKG osv.. Fyfan vilken ångest jag har över detta, och jag måste ju verkligen berätta det nu i veckan eftersom det bara är typ 14 dagar kvar till op. ??
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

12 nov, 2023

TessiTess skrev:

@Jocelyn. Så kort efter operation bör de kunna ge starkare opioder. Ketogan exempelvis om inte oxikodon tar bort smärtan. Har du fått starkare smärtstillande? Låter inte kul alls att ha så ont!

Idag har det varit liiiite bättre men fortfarande väldigt ont. Ska ge det någon dag till och se om det lättar. Ska på återbesök på onsdag. Den här stödbhn är verkligen tortyr med när brösten känns som dom ska sprängas.
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

12 nov, 2023

Jaasmine91 skrev:

Hur har ni gjort när ni berättat för jobbet att ni ska vara sjukskriva och om ni har berättat att ni ska göra en operation?
Jag vet inte hur jag ska lägga fram det för jag är så rädd att de ska bli sura.
Jag har varit sjuk i två omgångar sista tiden och även vabbat med dottern några dagar samt att jag hade semester på höstlovet (visste inte när semestern blev beviljad att jag skulle få det op datumet)
Vi har lite personalbrist och det är rätt stressigt i perioder så jg har sådant ångest över att berätta detta och sen vara borta i 2 veckor! ?

Jag berättade bara att jag ska operera mig och blir borta några dagar. Jag opererades i onsdags och jobbade sen lite i torsdags. Ska jobba som vanligt imorgon då för mig påverkar det inte jobbet så mycket. Du behöver inte säga vad du ska operera till jobbet, det är ju sekretess.
Gilla

Tjej93

Kvinna ·

12 nov, 2023

Förstår, jobbig sits. Håll det kort, du behöver inte förklara dig för din chef:)
Gilla

TessiTess

Kvinna ·

13 nov, 2023

Hur gjorde ni med tvättning innan op av ansiktet? Körde ni deschutan tvålen dagen innan och samma dag som op utan kräm där också? Har så torr hud så känns som det kommer bli riktigt knastrigt :D
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

13 nov, 2023

TessiTess skrev:

Hur gjorde ni med tvättning innan op av ansiktet? Körde ni deschutan tvålen dagen innan och samma dag som op utan kräm där också? Har så torr hud så känns som det kommer bli riktigt knastrigt :D

Tvättade inte ansiktet med Descutan och körde ansiktscremé samma dag som OP i ansiktet. Kan inte ha spelat någon roll känner jag.
Gilla

Jaasmine91

Kvinna ·

13 nov, 2023

Nu har jag berättat för chefen och en Sten har lyft från mina axlar. Gud vilken ångest jag haft hela dagen fram tills dess. ? Men det va lugnt, dock sa jag bara att jag skulle vara hemma den veckan jag ska opereras och så skulle vi stämma av hur jag mår om jag behöver vara hemma mer eller om jag är så pass att jag kan komma tillbaka och så sa mina kollegor att vi hjälps åt när jag kommer tillbaka med arbetsuppgifter så jag klarar av det! ?
Gilla

Tjej93

Kvinna ·

13 nov, 2023

Jaasmine91 skrev:

Nu har jag berättat för chefen och en Sten har lyft från mina axlar. Gud vilken ångest jag haft hela dagen fram tills dess. ?
Men det va lugnt, dock sa jag bara att jag skulle vara hemma den veckan jag ska opereras och så skulle vi stämma av hur jag mår om jag behöver vara hemma mer eller om jag är så pass att jag kan komma tillbaka och så sa mina kollegor att vi hjälps åt när jag kommer tillbaka med arbetsuppgifter så jag klarar av det! ?

Va skönt! Och vilka härliga kollegor du verkar ha. Mina kollegor skulle aldrig säga en sådan sak :P
Gilla

Jaasmine91

Kvinna ·

13 nov, 2023

Tjej93 skrev:

Jaasmine91 wrote:

Nu har jag berättat för chefen och en Sten har lyft från mina axlar. Gud vilken ångest jag haft hela dagen fram tills dess. ?
Men det va lugnt, dock sa jag bara att jag skulle vara hemma den veckan jag ska opereras och så skulle vi stämma av hur jag mår om jag behöver vara hemma mer eller om jag är så pass att jag kan komma tillbaka och så sa mina kollegor att vi hjälps åt när jag kommer tillbaka med arbetsuppgifter så jag klarar av det! ?

Va skönt! Och vilka härliga kollegor du verkar ha. Mina kollegor skulle aldrig säga en sådan sak :P

Har rätt bra arbetsrelation till mina kollegor och sen har jag en workbestie på jobbet med, vi har en härlig jargong så jag vet att hon kommer skratta sönder när jag ska försöka göra saker första tiden men ändå hjälpa mig. Tror hon kommer få hjälpa mig byta om i början ? de stela arbetskläderna som finns inom vården kommer inte bli roliga att försöka få över huvudet första tiden! ??
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

13 nov, 2023

Jag lyckades tvätta håret själv idag utan att det gjorde svinont. Nu längtar jag verkligen efter att få ta en dusch efter återbesöket på onsdag.
Gilla

TessiTess

Kvinna ·

13 nov, 2023

När får du duscha igen (hur många dagar efter op)?
Gilla

jocelyn1987

Kvinna ·

13 nov, 2023

TessiTess skrev:

När får du duscha igen (hur många dagar efter op)?

Efter återbesöket på onsdag, då blir det 1 v sen op ?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem