Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna ·

15 jan, 2026

Precis gjort explant i lokalbedövning på Elite Clinic!

Explantation/Uttag av implantat

Hej alla,


Jag vet inte vem detta kan hjälpa - men jag sökte själv efter en massa svar och famlade i mörkret när jag började fundera över en explant, och uppskattade all erfarenhet jag kunde hitta. Så här kommer min! :)


Jag tog ut mina 10 år gamla implantat (525cc) hos Richard på Elite Clinic för två dagar sedan. Jag var innan detta så rädd för både ingrepp och resultat efteråt, men går verkligen ifrån ingreppet med en bra upplevelse. Richard var fantastiskt bra och operationen tog ca 40 minuter allt som allt.


Jag gjorde det i lokalbedövning och kände ytterst lite. Såklart att det var obehagligt när dem drog ut implantatet, men inte i närheten av vad jag hade föreställt mig. I vissa lägen kände jag lite smärta men så fort jag sa till så la dem mer bedövning direkt. Jag hade valt lokalbedövning alla dagar om jag stod inför beslutet igen! Resultatet efteråt är ju alldeles för tidigt att säga såklart, men jag har lite egen vävnad så det finns potential till att det kan bli fint om några månader. Men det känns magiskt att vara utan implantat.


Ville mest öppna upp en tråd angående detta om fler går i tankarna på explant i lokalbedövning. Har ni några frågor - shoot! :)


Sortera efter

 profilbild

Carn

Kvinna ·

16 jan, 2026

Vad skönt för dig! Jag går själv i tankar att ta ut mina implantat och har nyligen varit på konsultation på Elite clinic. Jag är nog inte tillräckligt modig för att göra det under lokalbedövning. Får jag fråga om du hade implantaten över eller under muskeln? Vad hade du för implantat? Hur har återhämtningen varit hittills i form av smärta/obehag? På konsultation sa kirurgen att det inte är särskilt smärtsamt efteråt om man bara tar ut implantaten. Stämmer verkligen det? Kirurgen sa även att det har hänt att patienten gör uttag på fredagen och är tillbaka på sitt kontorsjobb på måndagen. Några tankar kring det?
Gilla
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna

·

17 jan, 2026

Så spännande! Att plocka ut mina implantat är faktiskt det bästa beslut jag tagit på länge. Hoppas att du får samma upplevelse om du tar ut dina! Jag hade mina implantat under muskeln, runda motiva ergonomix 525cc. Jag hade rätt rejäl smärta första dygnet, men främst i ärren egentligen. Har tagit 1 värktablett totalt sedan operationen, så skulle absolut beskriva smärtan som fullt överkomlig resterande dagar. Jag tog ledigt från jobb i en dag, därefter jobbade jag som vanligt. Har också kontorsjobb och det har gått hur bra som helst! Jag har varit begränsad i hur snabbt jag kan gå, men att sitta still vid en dator är helt smärtfritt för min del. Så får du samma erfarenhet som jag så kan du absolut arbeta igen efter en helgs ledigt. Ska du enbart plocka ut implantaten eller även kapsel? Om man tar ut kapseln är det helt andra läkningstider har jag hört.
Gilla
Carn profilbild

Carn

Kvinna

·

18 jan, 2026

Så spännande! Att plocka ut mina implantat är faktiskt det bästa beslut jag tagit på länge. Hoppas att du får samma upplevelse om du tar ut dina! Jag hade mina implantat under muskeln, runda motiv...
Tack så mycket för svar. Jag uppskattar så mycket att du delar med dig! Jag lutar mot att enbart plocka ut implantaten och låta kapseln vara kvar. Har du jobbat mestadels hemifrån eller har det gått bra att även ta dig in till jobbet? Hur är det med stelhet och så? Kan du använda armarna som vanligt? Känner du att du behöver hjälp med vardagssysslorna eller klarar man sig själv?
Gilla
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna

·

22 jan, 2026

Tack så mycket för svar. Jag uppskattar så mycket att du delar med dig! Jag lutar mot att enbart plocka ut implantaten och låta kapseln vara kvar. Har du jobbat mestadels hemifrån eller har de...
Jag har jobbat en del hemifrån men opererades på tisdagen och var tillbaka på kontoret på fredagen. Första dygnet var det obehagligt att sträcka armarna ovanför huvudet, plocka ur diskmaskinen och lite sånna små saker som jag reagerade på. Men det var verkligen bara i ett antal timmar dagen efter operation, sedan la det sig snabbt. Har inte känt mig stel alls - tvärtom! Lätt och rörlig! Idag ca 1.5 vecka efter op så mår jag bättre än aldrig förr. Känner mig så flexibel och smidig i kroppen. Har du bokat din op? :)
Gilla
Carn profilbild

Carn

Kvinna

·

23 jan, 2026

Jag har jobbat en del hemifrån men opererades på tisdagen och var tillbaka på kontoret på fredagen. Första dygnet var det obehagligt att sträcka armarna ovanför huvudet, plocka ur diskmaskinen och lit...
Vad skönt att höra att återhämtningen har varit så smidig och snabb för dig! Nej, jag har inte bokat än. Men min plan är att göra det här nu under våren.
Gilla
 profilbild

Marina

Kvinna ·

17 jan, 2026

Tack för att du delar med dig! Berätta gärna hur ni gjorde med kapseln (togs den ut, i delar eller ett stycke, eller fick den vara kvar?)
Gilla
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna

·

17 jan, 2026

Jag tog tog enbart ut implantaten! Samt en liten del av kapseln längst ner för att motverka att vätska samlas i kapseln. Min kirurg sa att jag hade så tunna kapslar att det inte säkert hade gått att operera ut kapseln, så dem fick vara kvar! :)
Gilla
Marina profilbild

Marina

Kvinna

·

21 jan, 2026

Jag tog tog enbart ut implantaten! Samt en liten del av kapseln längst ner för att motverka att vätska samlas i kapseln. Min kirurg sa att jag hade så tunna kapslar att det inte säkert hade gått att o...
Jag tycker spontant att det är en bra idé när man inte har anledning att tro att den ska leda till problem, du behåller mer vävnad och orsakar mindre skada. Hade du dem framför muskeln?
Gilla
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna

·

22 jan, 2026

Jag tycker spontant att det är en bra idé när man inte har anledning att tro att den ska leda till problem, du behåller mer vävnad och orsakar mindre skada. Hade du dem framför muskeln?
Håller med. Det kändes som att min kirurg tyckte samma också så kändes helrätt för mig att lämna kapseln och i efterhand är jag så nöjd med det beslutet. Snabb läkning och brösten känns mjuka och fina. Jag hade implantaten bakom muskeln. :)
Gilla
 profilbild

Miikajo

Kvinna ·

09 feb, 2026

Hej! Det här är precis en sån tråd jag behöver just nu.

Haft mina implantat i åtta år nu i vår, jag börjar känna lite lättare smärta och obehagskänsla i brösten allt mer som tiden går. Jag började för något år sedan att söka lite kring BII och kände igen mig i mycket. Men inget jag vågat nämna för vården pga oro för hur de ställer sig kring det.

Har länge funderat på att ta ut mina implantat men är orolig över resultatet efteråt. Är rädd att de ska bli sådär hängiga och ”livlösa”🤪 tror ni de kan få en fin form igen utan att behöva göra någon form av extra behandling/ilägg i samband med uttag? Jag har 425cc.

Man känner sig rädd och orolig men samtidigt tror jag att jag skulle känna mig fri. Just nu både älskar och hatar jag dom🙄

Gilla
sspucken profilbild

sspucken

Kvinna

·

16 feb, 2026

Hej!

Förstår helt din förvirring i tankarna. Jag kände precis samma!

Det jag kan lugna dig med från mitt håll är att mina bröst har blivit SÅ FINA sedan jag tog ut mina implantat. Är själv så förvånad över hur bra resultatet blev. Jag tog enbart ut implantaten och lyfte ingenting, från att ha haft 525 cc.

Såklart det beror lite på om det finns någon egen vävnad eller inte för huden att fyllas ut med - men jag har en B kupa idag och mina ser verkligen naturliga och fina ut. Så jag rekommenderar dig att våga testa!

Det finns en bra sida som heter realself.com jag kan tipsa dig om. Dem lägger ut helt ocensurerade bilder från explant uttag. Där finns alla sorters resultat - kan vara skönt att ha sett lite innan man bestämmer sig.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem