Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Radioaktiv profilbild

Radioaktiv

Kvinna ·

08 apr, 2025

Sliding genioplasty i Sverige

Mun-, käk- och hakplastik

Hej! Jag är ny här på forumet så slänger helt enkelt ut en fråga jag funderat väldigt länge på och inte lyckats få något bra svar på genom att surfa runt på internet. Jag vill göra en sliding genioplasty/hakförstoring då jag har en nästintill obefintlig käklinje med dubbelhaka som följd oavsett vilken vikt jag ligger på. Som jag förstått det är SG bästa alternativet då det oftast ger ett naturligt resultat och man slipper främmande föremål (utöver skruvar) såsom fillers eller implantat i kroppen. Min främsta fråga är vart i Sverige ni rekommenderar att man vänder sig för denna operation? Någon som har erfarenhet? Vad jag kan se är det enbart Plastikakademin som över huvud taget erbjuder den typen av ingrepp. Det vore också intressant att höra vilka priser det kan tänkas röra sig om, även om det såklart kan skilja sig från fall till fall. Tack på förhand!

Sortera efter

 profilbild

Estel

Kvinna ·

20 apr, 2025

Hej! Du kan ju också överväga att enbart göra en fettsugning av haka och/eller hals, käklinjen. (billigare och förmodligen mindre risk) Att göra en hakförstoring kanske inte ger något resultat om du inte har en väldigt liten och/eller tillbakadragen haka. Jag tror att det bara är på Plastikakademien som de erbjuder sliding genioplasty privat i Sverige. Det var så förut i alla fall. Testa att göra en google sökning. Det var en kille som skrev här på forumet för några år sedan om att han fått allvarliga komplikationer efter just sliding genioplasty som han genomfört på Plastikakademien av kirurgen Jahan Abtahi. (Det inlägget har tagits bort från forumet.) Han beskrev att hans läpp eller haka liksom drogs neråt och att han efter operationen ständigt hade munnen öppen i vila och man såg på hans bild att han visade tandköttet under den nedre tandraden. Han skrev också att hans haka såg "grotesk" ut och att han därför hade odlat skägg för att täcka över den. Vet ej exakt hur han menade, men det finns en allvarlig komplikation man kan få efter sliding genioplasty som kallas för "Witch's chin" och jag vet inte om det var det som han hade fått men det lät som att det kanske skulle ha kunnat handla om det. Om du googlar det, kan du läsa vad det är. Det finns också om jag minns rätt två personer som skrev här på forumet att de gjort denna operation av samme kirurg och att de var nöjda/fått ett lyckat resultat. Det är svårt att som icke-expert kunna få insyn i hur stor risk det är att göra ett sådant ingrepp och jag vet ju inte vad som gått fel under killens operation. Förresten görs förmodligen även sliding genioplasty inom vården på sjukhus i Sverige för personer som t ex har stora överbett och då görs den gissningsvis i kombination med någon form av käkoperation. Den utförs ju av käkkirurger så det är inte så vanligt att dessa jobbar på privatkliniker här i Sverige. Det finns såklart risker även med att sätta in ett implantat bl a tror jag att det kan påverka tänderna, så vad som är mest/minst riskfyllt kan jag inte svara på.
Gilla
 profilbild

provokation

Kvinna ·

19 feb, 2026

Gjorde en sliding genioplasty+käkkonturering med Jahan Abtahi i höstas. Operationen och återhämtningen var jobbig både fysiskt och känslomässigt, men mina interaktioner med Jahan och teamet på Plastikakademin var genomgående positiva. Nu när det har läkt så vill jag säga att resultatet har varit ett mirakel för mitt självförtroende och mitt liv är helt förändrat. Dessvärre ser det ut på Plastikakademins hemsida som att de inte erbjuder skeletal ansiktskirurgi runt nu...

Gilla
Estel profilbild

Estel

Kvinna

·

28 mar, 2026

Hej! Jag är glad för din skull att dina operationer gick bra. Får jag fråga om du gjorde en hakförstoring eller annan typ av sliding genioplasty? Vad är en käkkonturering?

Av nyfikenhet så undrar jag hur du menar att ditt liv är förändrat? :)

Jag kollade nyss på hemsidan och det verkar inte som att de gör sliding genioplasty längre eller den operationen finns inte med i deras lista över operationer.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem