Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
majabaja100 profilbild

majabaja100

Kvinna ·

20 mar, 2026

Storlek 500cc eller 600cc

Bröstförstoring

Var på Konsultation idag och är verkligen ”förvirrad” över om jag ska välja 500cc eller 600cc?

Ska göra bakom muskeln och snitt under bröstvecket

Jag är lite ”mullig” och kurvig. Många säger man ångrar att man inte tog större men vill inte ha två klot heller?

6

Sortera efter

Anonym användare

20 mar, 2026

Det här är verkligen bland det svåraste man ställs inför.

Har du visat inspirationsbilder för din kirurg? Ta tjejer vars bröst du gillar (form och proportion mot kroppen) och säg att du är ute efter det resultatet.

För cc säger tyvärr inte så mycket då alla kroppar hanterar cc väldigt olika.

Man kan köra ristestet men det är svårt att få det helt bra i BH’n så att det fördelas jämnt på samma sätt som ett implantat gör.

Bakomplacering brukar dessutom svälja ungefär 10% av volymen. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Utöver cc- har du funderar något på bredden av implantat samt profil? För detta påverkar enormt mycket också.

500 cc i mediumprofil är mindre brett implantat än 600 cc mediumprofil i samma implantat-serie

Så det kan ju vara så att du måste byta profil/projektion om du väljer 600 cc för att det ska få plats på bredden också.

Det är många parametrar att tänka på och jag tror tyvärr ingen kan ge dig råd vad du ska ta såhär bara.

Men jag rekommenderar att prata profil/projektion, bredd och visa bilder till din kirurg på vad du vill ha och också vad du INTE vill ha så du är säker på att ni pratar om samma saker.

Utöver cc 😊

Hoppas det hjälper!

Gilla

Marina

Kvinna ·

20 mar, 2026

Hur lång är du? Hur stor egen byst? Vilken profil har de implantat du funderar på?

Gilla

majabaja100

Kvinna

·

21 mar, 2026

Jag är 165, hade typ 300cc själv. Jag ville ha dropp men va på gränsen till att behöva lyfta så han behövde gå in under och tror bara runda funkade då?

Gilla

Marina

Kvinna

·

29 mar, 2026

Jag är 165, hade typ 300cc själv. Jag ville ha dropp men va på gränsen till att behöva lyfta så han behövde gå in under och tror bara runda funkade då?

Förlåt sent svar, är på semester - det kommer att bli en generös byst oavsett, speciellt om det är hög profil ni funderar på. Har du gjort ristestet (se artikel under Kunskapsbank)?

Gilla

majabaja100

Kvinna

·

29 mar, 2026

Förlåt sent svar, är på semester - det kommer att bli en generös byst oavsett, speciellt om det är hög profil ni funderar på. Har du gjort ristestet (se artikel under Kunskapsbank)?

Jag har valt 500 och bokat operation 7/9 så efter sommaren 🥰

Gilla

Opale

Kvinna ·

20 mar, 2026

Det är mycket som spelar roll här. Jag själv är ganska bred över bröstkorgen, 173cm lång, kurvig.

Har en hel del egen vävnad och nu lagt in implantat på 490cc. Kanske är storleksblind (tror inte det dock) men mina bröst ser inte alls stora ut när jag är påklädd. Naken ser dom ju lite stora och runda ut, men dom är också ganska nygjorda och jag gjorde ett lyft samtidigt.

Påklädd tycker jag inte alls att det "skriker" bröst liksom, jag tycker det ser väldigt naturligt och proportionerligt ut.

Det är lättare att det ser stort och väldigt fake ut när man har 0 bröst från början och direkt sätter in så stora implantat.

Gilla

Shopaholic

Kvinna ·

23 mar, 2026

Om valet står mellan 500 och 600 hade jag tagit 600, för känslan att man skulle tagit större är inte kul. Jag har 615 extra high profile och dom är inga klot.. men så kan man inte jämföra sig med andra heller det går liksom inte. Som någon annan skrev- visa referensbilder det är det bästa man kan göra. Höll på att bli knäpp själv när jag skulle välja strl o satt o kollade på andras bilder, vissa hade 500 som såg megastora ut medan andra kunde ha 600 som inte ens syntes😂 så visa hur du vill att slutresultatet ska bli och försök ha en så öppen dialog du kan med din kirurg. Dom kan ju inte läsa tankar även om det känns så ibland🤣 så tala om vad du vill ha men även vad du inte vill ha osv❤️

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem