Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Blaise profilbild

Blaise

Kvinna ·

07 mar, 2026

Traumatisk operation 2013

Bröstförstoring

Hej! År 2013 var jag på Stockholm Medical Skincare Center för att göra en ansiktsbehandling. Blev lockad av en person som hette Albin att se över om jag inte var sugen på bröstförstoring, jag som alltid haft komplex för mina konformade(heter det så?) bröst gick med på att göra en konsultation där Albin plus en kirurg som hette om jag minns rätt Björn Osbjer konstaterade att mina bröst verkligen borde korrigeras. De sa att de kan göra det med lokalbedövning och lugnande istället för narkos. Jag berättade för absolut ingen om operationen och befann mig där helt själv på operationsdagen.

Väl där fick jag lugnade och sedan la jag mig på en brits och de gav mig sprutor runt bröstvårtan. Jag var absolut medveten och det gjorde extremt ont, de drog och slet och jag frågade om det skulle göra så ont. Vad jag minns fick jag bara stå ut. Efteråt fick jag vila i ett annat rum till de plötsligt sa att nu måste du åka hem. Jag fick en taxi som körde mig hem och sen fick jag bara klara mig. Jag minns att det kändes som att jag var helt förstörd efteråt. Som att all lugnande kickade in efteråt, men kan tänka mig att kroppen bara var slut efter operationen.

Efter detta har jag mått så dåligt och bara försökt förtränga händelsen. Jag har inga papper eller info kvar om operationen så jag vet ingenting. För några år sedan försökte jag hitta kliniken och vad jag förstod hade den precis flyttat till Södertälje eller något liknande, och jag försökte få kontakt med dom för att se om de kunde ge ut någon info till mig, jag fick bara ohjälpsamma svar.

Jag har en massa funderingar, dels vem den här Björn Osbjer är? Minns att han sa till mig att han har erfarenhet, han har opererat sin fru bland annat. Hittar ingen info om honom nu, vore intressant om någon annan blivit opererad av honom. Dels hur funkar det, finns det inte nån journal om min operation eller funkar det inte så på såna här ställen? Och hur gör jag, jag har haft de här halvfina brösten i över tio år nu, vart går man och kollar upp så allt ser bra ut? Kan man få hjälp nånstans?

Har läst tråden om tjejen som blev opererad av en annan kirurg på samma ställe och hade en skräckupplevelse, verkligen fruktansvärt.

Är tacksam för alla svar jag kan få!

2

Sortera efter

Jen-J

Kvinna ·

07 mar, 2026

Så tråkigt att läsa om din upplevelse. Beklagar verkligen. Den där läkaren ser ut att ha utvandrat från Sverige i februari 2024. Mitt råd är att du söker dig till en känd klinik i Sverige och konsulterar en kirurg med goda referenser. Finns gott om tips i det här forumet.

Gilla

Marina

Kvinna ·

07 mar, 2026

Ja, den kliniken var i blåsväder för ett drygt tiotal år sen och som alltid var det svårt att veta vad som är hemska upplevelser och vad som är objektivt förkastligt hos kliniken. Men som jag minns det var en av synpunkterna att man gjorde ingrepp man inte hade full formell kompetens för.

Oftare än "konformade bröst" används begreppet tubulära bröst, det hittar du mycket om här i forumet, det har t o m fått en egen underkategori när vi nylanserade i höstas. Det är en grupp som borde få mer hjälp att hitta varandra och hjälp, tyckte vi, då de så ofta tiger och lider i tysthet.

Journaler ska bevaras i minst tio år, så i värsta fall är din lagligen utgallrad, men det kan absolut vara värt att höra av sig till Regionarkivet Stockholm. Med lite tur finns den där.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem