Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
alessa101 profilbild

alessa101

Kvinna ·

05 feb, 2026

Tubulära bröst grad 3 samt delad bröstvårta, kan landstinget hjälpa?

Tubulära bröst, korrigering

Hej! Jag har gravt tubulära bröst (grad 3), All min bröstvävnad sitter i vårtgården och mina bröst saknar bröstbas. Har knappast storlek A på bh då mina börst är extrem tub formade och hänger med all vävnad i vårtgården. Ena bröstvårtan är även delad i mitten.


Har 5 barn, är 26 år gammal med vanligt bmi, mina bröst har alltid vart detsamma och har aldrig kunnat amma då jag ej kan porducera mjölk.


Är det någon utav er med samma eller liknande missbildning som fått hjälp av landstinget? vad var proccesen och vad hade de för krav? Fick ni implantat? (känns omöjligt att rekonstruera utan någon implantat då de bara hade blivit liksom helt platt om något alls)


tack för svar :)

Sortera efter

 profilbild

Marina

Kvinna ·

07 feb, 2026

Det här bör Regionen ( f d "Landstinget") kunna hjälpa dig med, för det klassas som en missbildning. Men går man till en mindre vårdcentral för remiss får man ofta bara en klapp på huvudet av nån sköterska som aldrig hört begreppet tubulära bröst, "Alla ser vi olika ut"...

Du kan vilja söka dig till en kirurgklinik som vet vad det handlar om. Man kan faktiskt skriva en s k egenremiss, ta med bilder använd begrepp som visar att du vet vad det handlar om...

Inom regionen kan man få implantat, men det är ingen garanti, och man har inte alltid samma möjlighet att bestämma vad som ska göras, då deras åtagande handlar om att skapa ett normalt utseende, inte ett "perfekt". Men om ett rent lyft skulle ge dig väldigt små bröst som inte passar kroppen är chansen större att du får implantat också.

Lycka till!

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem