Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Kiki112233
Kvinna ·
27 maj, 2026
Turkiet eller Sverige?
Näsoperation - NäsplastikHej! Jag har velat operera näsan jättelänge nu och undrar därför om det är värt att åka till Turkiet eller finns det kliniker i Sverige som kan ge lika bra resultat?
Sortera efter
surspaghetti
Kvinna ·
28 maj, 2026
Gilla
Kiki112233
Kvinna
·
28 maj, 2026
Tack så mycket hjälper mycket! Får man fråga vilken klinik du valde.
Gilla
surspaghetti
Kvinna
·
13 jun, 2026
Tack så mycket hjälper mycket! Får man fråga vilken klinik du valde.
Hej, ursäkta för sent svar. Jag opererade mig hos Jonas Röjdmark på plastikkirurgen i Stockholm. Han arbetar också på the Faculty.
Jag är fortfarande såklart i läkningsfasen, ca 1 månad, men är redan väldigt nöjd!
Gilla
Har själv opererat näsan i Sverige och här finns ju trygheten med att du har svenska myndigheter som du kan anmäla till, samt lätt få ut uppgifter om klagomål lyfts mot den kirurgen förut, vet inte om turkiet har något liknande eller om man som icke-medborgare kan få ut sådana uppgifter.
Sedan har vi ju resan att tänka på också, en bilresa inom Sverige är ju bekvämare och billigare än att behöva flyga (+ för flyget ner och hem för konsultationen). Kan också kännas tryggt att kirurgen finns någonlunda nära tillhands om något skulle hända eller du behöver hjälp. Skulle potentiellt öka kostnaden om du behövde åka tillbaka till turkiet en andra gång bara för att korrigera något med näsan (måste inte vara en andra näsplastik, kan vara mindre ingrepp som gäller bråskbildningar exempelvis).
Vill du ha en specifik näsa som du vet är populär och vanlig av turkiska kirurger att utföra kan det vara det säkraste, så att du får rätt. Har hört att svenska kirurger tenderar att inte vilja göra så "extrema" näsor, ofta lutar det mot det mer naturliga och "vardagliga". Ville själv ha ett naturligt och så likt min egna näsa som möjligt, ville bara få den rakare, så jag valde en svensk kirurg som hade samma filosofi.
Jag tror att båda länderna nog har bra kirurger. Det viktigaste är att kirurgen faktiskt har dom behörigheter och expertis som krävs, vilket du måste bedömma efter mycket forskning. Viktig också att du går på fler än bara en konsultation med bara en kirurg! Jag gick till 3 olika innan jag beslöt mig, vilket jag är väldigt tacksam över nu i efterhand. Jag valde den andra kirurgen jag gick till, den första var jag till början positivt inställd till, men efter att ha pratat med den andra blev den klart för mig att första inte skulle vara rätt för mig, och den tredje jag gick till säkrade mitt beslut i den andra ännu mer!
Hoppas detta hjälpt något och lycka till!