Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Boobielicious profilbild

Boobielicious

Kvinna ·

13 maj, 2026

Vårtgårdspigmentering kvar efter op - vad kan man göra?

Bröstförstoring inkl bröstlyft

Hej! Jag hade väldigt utspridd pigmentering av vårtgården efter 2 graviditeter. Kirurgen kunde ändå inte ta bort allt, ingen av alla jag gick till kunde lova det. Jag tänkte att allt är ju bättre än inget, och på många sätt är det väl pest eller kolera. Jag har fortfarande en del pigmentering kvar undertill där han sydde ihop. Så ärret är ett vanligt för bröstlyft, runt bröstvårtan och neråt och hela vägen i bröstvecket. Det lodräta ärret har liksom pigmentering både till höger o vänster om sig, så det ärret, det ljusa vita strecket syns ju mycket mer. Är ca 3½ månad post-op.

Jag spenderade ca 5k på Dermamelan (en intim variant av Cosmelan) som ska minska pigmentering. Men den tar tid, jag smörjer varje dag och vet inte när jag kan förvänta mig nåt resultat. Jag vill ha det cleant runt bröstvårtorna, ju mer jag ser slutresultatet så stör pigmenteringen mig fortfarande. Någon som har tips?Plus att ena sidan där jag har mer pigmentering i underpolen, där fick jag ett sår i ärret och nu är det lite bredare ärr för att sömmen inte höll ihop lika bra där. Kirurgen sa att det kan bli sår p.g.a tunn hy på brösten. Det kommer också bli ett fult ärr mitt i linjen som annars hade varit tunn. Så många tankar... jag har återbesök hos läkaren om 2 v så får se vad de säger.

Sortera efter

 profilbild

Marina

Kvinna ·

15 maj, 2026

Jag har inga bättre tips än hudblekning, jag hade samma sak ett tag, plus att ärren i vårtgården var ganska vita.

Jag försökte tatuera ärren ljusbruna, men det rekommenderar jag inte , för de hittade inte exakt nyans, och jag fick ett brunt streck istället. Det var en chansning från min sida, för jag visste att jag skulle opereras om och byta ärren mot nya, men jag ville veta om det skulle funka - men jag tyckte inte det blev bra. Jag undrar även hur färgen skulle stämma om man får sol på, även om man hittade rätt nyans i januari...

Men jag vet att man kan tatuera "vitt" på t ex tatuerade ögonbryn som blivit för breda eller misslyckade i formen, vet inte om det kan vara ett alternativ för dig.

Annars är det mest effektiva nog en ny operation när huden gett med sig efter den första, och isåfall ett ganska ytligt hudingrepp där lokalbedövning räcker om du har nog med is i magen för det. Det kanske du kan få till bra pris av kirurgen...

Gilla
Boobielicious profilbild

Boobielicious

Kvinna

·

18 maj, 2026

Tack för ditt utförliga svar. Om jag skulle vilja göra om endast ärren, så som du skrev på slutet, är det något du vet mer om gällande läkning osv? Det blir som ett nytt ytligt ärr då eller? Så det blir mindre invasivt? Är inne på att det kanske blir lite bättre nu med tiden och får köra hela dermamelan kuren och se om det hjälper.

Gilla
Marina profilbild

Marina

Kvinna

·

23 maj, 2026

Tack för ditt utförliga svar. Om jag skulle vilja göra om endast ärren, så som du skrev på slutet, är det något du vet mer om gällande läkning osv? Det blir som ett nytt ytligt ärr då eller? Så det...

Ja, då är det bara "på ytan", och lokalbedövning räcker absolut, vet jag av erfarenhet.

Kom att tänka på ifall laserblekning på nåt sätt kan användas på den del av vårtgården som sticker fram, för jag vet att det kan bleka huden, men jag kan för lite om det för att säga mer - jag skulle göra en tålighetstest en gång och då satte tjejen ett "provskott" mitt på min mage, knäppskalle😡, jag fick en vit fyrkant vid naveln som satt i ett bra tag.

Därför skulle jag rekommendera att höra med nån som verkligen är duktig på flera sorters laser, inte en Let's Deal-salong, för en vit fyrkant gör ju inte saken bättre...😉

Lycka till!

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem