Loop52
Kvinna ·
05 jan, 2026
Velar på cc och profil (motiva ergonomix ca 240-275cc mini eller demi, framför muskeln)
BröstförstoringNu har jag gjort slag i saken och bokat operation den 16/2, känns jättespännande men samtidigt lite nervöst. Jag har länge velat ha en större byst, men inte velat göra ett stort ingrepp. Men fick under hösten nys om Mia femtech, som ju medför ett mindre ingrepp och kortare läkningstid, så jag var på konsultation i fredags. Utifrån de inspirationsbilder som jag visade så förslog kirurgen istället preservé, iom att han bedömde att jag skulle behöva mer cc än man kan få via Mia för att få det resultat som jag ville ha. Han förslog 250cc. Det känns som ett bra riktmärke och jag kanske landar i det, men känner att jag vill ha gjort en ordentlig funderare innan op. Jag har bokat en till konsultation för att få möjlighet att testa inlägg igen och göra en 3D-simulation.
Samtidigt är det ju bra att höra andras input. Hur har ni som gjort, eller ska göra, ett linkande ingrepp resonerat utifrån era förutsättningar? Är ni nöjda med resultatet?
Jag är 163 cm lång, väger ca 60 kg och har idag 80A. Jag gillar formen på mina bröst, men vill att de ska vara större, samtidigt som jag vill att de ska se naturliga ut och inte vara för tunga. Vill mest att skillnaden ska märkas med urringade/tajta kläder, i bikini och naken.
Sortera efter
Kinga
Kvinna ·
05 jan, 2026
Loop52
Kvinna
·
05 jan, 2026
Kinga
Kvinna
·
06 jan, 2026
NewYearNewBoobs
Kvinna ·
09 jan, 2026
Loop52
Kvinna
·
11 jan, 2026
NewYearNewBoobs
Kvinna
·
12 jan, 2026
DaVinci
Kvinna ·
04 feb, 2026
Loop52
Kvinna
·
04 feb, 2026
DaVinci
Kvinna
·
13 feb, 2026
Samma här, gick dit med tanken om Femtech men Patrik sade att de kan blir för små då jag behöver mer 'bredd'. Blir istället Preservé mini-profil 220 eller 250. Jättesvårt att veta exakt då det enl, honom är liten skillnad på inläggen. Tänker att han är experten så jag går på hans rekommendation.
Operation I slutet av mars, jösses så spännande!🫣
Loop52
Kvinna
·
15 feb, 2026
Samma här, gick dit med tanken om Femtech men Patrik sade att de kan blir för små då jag behöver mer 'bredd'. Blir istället Preservé mini-profil 220 eller 250. Jättesvårt att veta exakt då det enl,...
Va kul, mars är ju inte långt borta 😊 Min operation är imorgon, är både väldigt taggad och lite nervös 😅
DaVinci
Kvinna
·
15 feb, 2026
Va kul, mars är ju inte långt borta 😊 Min operation är imorgon, är både väldigt taggad och lite nervös 😅
Stort lycka till!!! Om du vill och orkar så får du gärna skriva här hur du upplevde operationen och närmaste tiden efteråt. Det kommer att gå jättebra! Visualisera nya snygga BH:ar och bikinis till sommaren. 💪
Loop52
Kvinna
·
16 feb, 2026
Stort lycka till!!! Om du vill och orkar så får du gärna skriva här hur du upplevde operationen och närmaste tiden efteråt. Det kommer att gå jättebra! Visualisera nya snygga BH:ar och bikinis till...
Nu är jag hemkommen från operatioen och so far so good 😁 Dagen har varit väldigt bra tycker jag och det känns lite konstigt, kul och spännande med de nya 🍒 Det blev ergonomix 2 demi 270cc. Just nu är de svullna, det vänstra är mer svullet än det högra så det ser lite tokigt ut, haha, men det kommer ju lägga sig. Jag har inte tagit av läknings-BH:n än för att kolla, ska göra det ikväll.
Jag mådde prima när jag vaknade från narkosen (jag ville sövas pga rädd för lokalbedövningen som jag sett andra skriva gjorde väldigt ont) och jag har inte ont än så länge. Det känns nu lite i det högra bröstet och jag har lite ont i skuldrorna, men det är nog från narkosen. Men har sett att andra mådde fint på operationsdagen men sedan haft väldigt ont på natten och dagarna efter. Så jag ska ta de utskrivna smärtstillande tabletterna enligt schema och hoppas på det bästa.
Tänkte skriva en operationsberättelse om några dagar, men jag hade en fin upplevelse på kliniken 🥰
DaVinci
Kvinna
·
16 feb, 2026
Nu är jag hemkommen från operatioen och so far so good 😁 Dagen har varit väldigt bra tycker jag och det känns lite konstigt, kul och spännande med de nya 🍒 Det blev ergonomix 2 demi 270cc. Just n...
Härligt att höra. Lycka till med läkning. Lite nyfiken på hur du framöver upplever att sova etc. När kan man duscha hela kroppen? Fick för mig att stygnen inte får bli blöta. Kanske 'raggardusch' den första tiden. 😏
Loop52
Kvinna
·
16 feb, 2026
Härligt att höra. Lycka till med läkning. Lite nyfiken på hur du framöver upplever att sova etc. När kan man duscha hela kroppen? Fick för mig att stygnen inte får bli blöta. Kanske 'raggardusch'...
Man måste sova på rygg åtminstone fram till återbesöket, mitt är på torsdag nästa vecka. Så jag har bullat upp med ett extra täcke som jag lagt som en hästsko, med ändarna ner mot benen, för att få extra stöd. Samt kommer även ha extra kuddar, både på sidan av kroppen för att stödja armarna och under knäna. Så det blir som ett slags rede. Får se hur det känns, det är ett tips som jag sett nånstans här på forumet och jag tyckte det lät som ett bra upplägg.
Man får inte duscha överkroppen innan åtminstone återbesöket, så kommer bli raggardusch, haha, men underkroppen är fritt fram. Kommer bli en utmaning att tvätta håret, får se hur det går.
Sen ska man ha läknings-BH:n i 4-6 veckor.
DaVinci
Kvinna
·
16 feb, 2026
Man måste sova på rygg åtminstone fram till återbesöket, mitt är på torsdag nästa vecka. Så jag har bullat upp med ett extra täcke som jag lagt som en hästsko, med ändarna ner mot benen, för att få...
Skall kopiera din sovstil. Läste oxå om ngn slags kilkudde man kan köpa. Ja, då blir det raggardusch. Tänker att man kanske kan sitta på en pall i duschen och luta sig bakåt och låta maken tvätta håret försiktigt. Känns ju lite 'omöjligt' pga stygnen att böja sig framåt för att själv tvätta håret liksom.
men, men, allt går ju när man måste. Stort tack att du uppdaterar. Heja på.
DaVinci
Kvinna
·
22 feb, 2026
Man måste sova på rygg åtminstone fram till återbesöket, mitt är på torsdag nästa vecka. Så jag har bullat upp med ett extra täcke som jag lagt som en hästsko, med ändarna ner mot benen, för att få...
Hur går det för dig? Är återhämtningen som du trodde eller jobbigare? Är du nöjd med resultatet? Såå många frågor.... 🤭
Loop52
Kvinna
·
22 feb, 2026
Hur går det för dig? Är återhämtningen som du trodde eller jobbigare? Är du nöjd med resultatet? Såå många frågor.... 🤭
Det går framåt :) Jag hade av någon outgrundlig anledning inte fattat att brösten blir väldigt svullna även av motiva preservé, de ser ut som två strutar och sitter högt fortfarande så ingen förändring där jämfört med strax efter operationen. Men nu när jag läst på ännu mer kring det så verkar det normalt. Så det är ju fortfarande långt från slutresultatet, men den mesta av svullnaden ska ha lagt sig runt 6-veckorsstrecket och då ska brösten ha sjunkit ner också. Jag tror det säkert kommer bli bra när man kommit så långt.
Jag jobbade dagen efter operationen och resten av veckan, inga problem (har ett kontorsjobb). Tror ingen har märkt nåt, men det är ju inte jättestora implantat och jag har haft ganska bylsiga tröjor för att dölja svullnaden (just det här med hur högt brösten sitter). Sen när allt är färdigläkt tror jag skillnaden från förut mest kommer märkas när jag har urringat/bikini/är naken och det var det som var mitt mål :) Jag slutade äta smärtstillande för ett par dagar sen, slutade med morfinet i torsdags och alvedonet i fredags. Det har gått bra, framförallt skönt att slippa morfinet för man blir ju förstoppad och ju kortare tid man äter det av andra skäl desto bättre också. Jag har inte ont nu men brösten är väldigt spända och hårda av svullnaden, läknings-BHn sitter åt ganska hårt också, vilket är segt. Ska bli väldigt skönt att slippa den sen.
Det är drygt och jobbigt att sova på rygg tycker jag, får ont i ryggen och får inte till en helt bekväm ställning. Så ser framemot att kunna ligga på mage/sida igen. Ser också framemot att kunna träna igen, jag har sett till att gå 10 000 steg om dagen alla dagar utom en och det har gått bra. Men om allt går enligt plan ska jag få träna underkropp två veckor efter operationen och överkropp fyra veckor efter operationen.
DaVinci
Kvinna
·
24 feb, 2026
Det går framåt :) Jag hade av någon outgrundlig anledning inte fattat att brösten blir väldigt svullna även av motiva preservé, de ser ut som två strutar och sitter högt fortfarande så ingen föränd...
Ja, att brösten kan bli väldigt svullna i början har jag inte heller riktigt tänkt på. Hela den här Femtech/Preservé känns så smidigt, dvs att allt är 'helt normalt' samma dag liksom men självklart kan det inte vara det.
Är själv mest orolig över sömnbiten - sover aldrig på rygg så utvilad lär man inte vara i början.
Hur har du gjort med hårtvätt? visst får man inte duscha hela kroppen i början?
Loop52
Kvinna
·
24 feb, 2026
Ja, att brösten kan bli väldigt svullna i början har jag inte heller riktigt tänkt på. Hela den här Femtech/Preservé känns så smidigt, dvs att allt är 'helt normalt' samma dag liksom men självklart...
Det har verkligen varit smidigt i jämförelse med hur det verkar vara för de som gör ett traditionellt ingrepp, de verkar vara helt utslagna i minst nån vecka eller två. Men jag hade helt klart inte riktigt fattat att det ändå är en del runtomkring även med Preservé 😅
Jag hade tänkt försöka hålla ut med hårtvätt fram till återbesöket på torsdag, men föll till föga igår. Gick ändå bättre än jag trodde, jag stod framåtlutad i duschen med en mindre frisörkappa över bröstkorgen och det gick utan att överkroppen blev våt.
Ser verkligen framemot att bli av med förbandet på torsdag, huden har reagerat lite på tejpen och det är nog den jag känner av mest. Ska bli skönt att kunna duscha som vanligt. Och framförallt ska det bli skönt att slippa läknings-BHn, som sitter ganska tajt, men den blir jag av med först 4-6 veckor efter operationen.
DaVinci
Kvinna
·
25 feb, 2026
Det har verkligen varit smidigt i jämförelse med hur det verkar vara för de som gör ett traditionellt ingrepp, de verkar vara helt utslagna i minst nån vecka eller två. Men jag hade helt klart inte...
Men kan du ta av läknings-BHn, dvs har du sett brösten eller är det ett förband som täcker under BHn? Kanske först efter återbesöket som man verkligen kan se sina bröst ordentligt.
Loop52
Kvinna
·
25 feb, 2026
Men kan du ta av läknings-BHn, dvs har du sett brösten eller är det ett förband som täcker under BHn? Kanske först efter återbesöket som man verkligen kan se sina bröst ordentligt.
Man ska kolla förbanden (som är som stora plåster över snitten)en gång om dagen så de inte blött igenom eller släppt. Läknings-BH'n har hyskor framtill, så det är smidigt att öppna upp. Så jag har sett dem och de ser typ ut som jag sett vissa beskriva sina den närmsta tiden efter operationen - "papegojnäbbar", hahaha. Dvs de sitter ganska högt och har som en liten krökning. Men det kommer ju ändras i takt med the drop- and fluff process, som inte är klar än på minst några veckor.
DaVinci
Kvinna
·
25 feb, 2026
Man ska kolla förbanden (som är som stora plåster över snitten)en gång om dagen så de inte blött igenom eller släppt. Läknings-BH'n har hyskor framtill, så det är smidigt att öppna upp. Så jag har...
Papegojnäbbar... 😂😂 ja det är ju vad man betalar 95' för. Ännu en grej jag inte tänkt på, att det faktiskt tar tid innan man ser slutresultatet.
DaVinci
Kvinna
·
07 mar, 2026
Man ska kolla förbanden (som är som stora plåster över snitten)en gång om dagen så de inte blött igenom eller släppt. Läknings-BH'n har hyskor framtill, så det är smidigt att öppna upp. Så jag har...
Hej, måste bara kolla hur du mår nu så här några veckor senare. Är du nöjd med resultatet? Är du tillbaka till normal livsstil eller är det fortfarande begränsningar. Så tacksam att höra då jag skall operera mig snart och börjar vackla lite i beslutet.
Loop52
Kvinna
·
07 mar, 2026
Hej, måste bara kolla hur du mår nu så här några veckor senare. Är du nöjd med resultatet? Är du tillbaka till normal livsstil eller är det fortfarande begränsningar. Så tacksam att höra då jag ska...
Jag mår bra, det stramar inte ens i operationssåren längre och det gör inte ont övht :)Det är ju förstås fortfarande en del restriktioner och hur länge vissa av de grejerna ska pågå är säkert delvis lite individuell bedömning.
Vid mitt återbesök fick jag rekommendationen att avvakta med träning av både under- och överkropp i fyra veckor. Sen är det ju fortsatt ryggsovning ett tag till. Jag får sova på sidan redan nu, men jag tycker att det är svårt, vill inte riskera att rulla över på mage (får sova på mage 2 månader efter op). Men jag sover plant på rygg nu, har ett par stödkuddar.
Samt ska ha kompressionsBH i nån vecka till, sen blir det den där "vardagsBH'n" (typ som en specialsportBH), även den ska jag ha dygnet om i ytterligare minst ett par månader (med undantag för när man duschar). När tre månader har gått räknat från operationen så ska kirurgen bedöma om jag eventuellt kan börja använda vanlig BH, eller om jag måste avvakta ytterligare tid. Men bygelBH får jag inte använda det första halvåret.
Jag har inga förband längre, utan tejpar operationssåren och det ska jag göra i 3 månader och sen behandla ärren med silikonstift i ytterligare minst 3-6 månader
Så helt normal livsstil utan några som helst restriktioner är ju minst ett halvår då :) men det är ju ganska små restriktioner om man tänker på vad man får, man är ju extremt snabbt tillbaka på banan i jämförelse med implantat under muskeln.
Jag tycker brösten ser riktigt bra ut, de är fortfarande lite svullna och har inte droppat helt än, men det har ju bara gått tre veckor sen operationen. Och de kommer ju sen fortsätta att mjukna under det kommande halvåret/året.
Loop52
Kvinna
·
11 mar, 2026
Hej, måste bara kolla hur du mår nu så här några veckor senare. Är du nöjd med resultatet? Är du tillbaka till normal livsstil eller är det fortfarande begränsningar. Så tacksam att höra då jag ska...
Jag har lagt upp bilder i mitt galleri nu om du vill se :) De är inte färdigbakade än, men på god väg
DaVinci
Kvinna
·
12 mar, 2026
Jag har lagt upp bilder i mitt galleri nu om du vill se :) De är inte färdigbakade än, men på god väg
Åhh vad spännande, tyvärr kan jag inte se bilder som läggs upp. Tror inte jag har varit tillräckligt 'aktiv' på forumet så skall lista ut vad som krävs för att bli silvermedlem....
DaVinci
Kvinna
·
14 mar, 2026
Nu har jag blivit uppdaterad och kan se bilder, yeah!
Jösses vad bra det blev på dig! Ser naturligt ut men ändå en stor skillnad i volym. Du måste vara jättenöjd. Grattis!
Loop52
Kvinna
·
14 mar, 2026
Nu har jag blivit uppdaterad och kan se bilder, yeah!
Jösses vad bra det blev på dig! Ser naturligt ut men ändå en stor skillnad i volym. Du måste vara jättenöjd. Grattis!
Woho! Jag tyckte också att det var väldigt hjälpsamt att kunna se andras bilder innan min egen operation 😁 Tack, ja jag är supernöjd! Det såg som sagt rätt tokigt ut precis efter operationen men så är det för alla och mycket har hänt på de här nästan fyra veckorna efter, i takt med att svullnaden går ner 😊
DaVinci
Kvinna
·
27 mar, 2026
Woho! Jag tyckte också att det var väldigt hjälpsamt att kunna se andras bilder innan min egen operation 😁 Tack, ja jag är supernöjd! Det såg som sagt rätt tokigt ut precis efter operationen men s...
Min tidigare tid blev avbokad så nu skall jag göra operationen den 15/4. Skall utomlands i slutet av juni så hoppas man är någorlunda 'läkt' tills dess. Hur mår du nu så här några veckor efter? Hur sköter du ärren och känns brösten färdigläkta?
Loop52
Kvinna
·
27 mar, 2026
Min tidigare tid blev avbokad så nu skall jag göra operationen den 15/4. Skall utomlands i slutet av juni så hoppas man är någorlunda 'läkt' tills dess. Hur mår du nu så här några veckor efter? Hur...
Åh va tråkigt att din tid blev framflyttad! Jag mår bra, har kommit igång med träningen igen, så det känns skönt. Jag tejpar ärren, det är ett par månader kvar av det och sen är det silikonstift i minst några månader. Brösten har börjat mjukna och jag tycker de "droppat" ganska mycket så det känns bra. Men det är ju som sagt typ nåt halvår/år innan de är helt klara. Den största pucken är ju dock specialbh'n (nån slags special-"sportBH" med breda axelband. Den ska jag ju som sagt ha på mig dygnet om fram till minst 3 månader efter operationen, kanske längre. Jag får nu har en annan lättare specialBH med tunna axelband under några timmar ibland. Så under stor del av sommaren lär du högst sannolikt behöva räkna med att ha special-"sportBHn" dygnet om. Om man inte har det är det hög risk att man sabbar resultatet, dvs att implantaten hamnar fel under läkeprocessen.
DaVinci
Kvinna
·
28 mar, 2026
Åh va tråkigt att din tid blev framflyttad! Jag mår bra, har kommit igång med träningen igen, så det känns skönt. Jag tejpar ärren, det är ett par månader kvar av det och sen är det silikonstift i...
Oh sjutton, har lite naivt tänkt att läkningsprocessen är mycket kortare. Jag började läsa om operation då jag trodde att Femtech var för mig och där lät det som att kan typ joggar till jobbet några dagar senare...
Antar att preservé då är en ngt mer omfattande. Skall vara i Italien rätt många veckor i sommar och tanken på en specialBH i värmen känns ju lite så där men vill ju inte riskera resultatet.
Skall ta blodtryck nästa vecka på Nordiska Kliniken så skall se om jag kan ställa lite frågor samtidigt. Stort tack för all information, skall själv sedan lägga ut före/efterbilder och skriva om operationen och kan förhoppningsvis hjälpa någon som går i samma tankar.
Loop52
Kvinna
·
28 mar, 2026
Oh sjutton, har lite naivt tänkt att läkningsprocessen är mycket kortare. Jag började läsa om operation då jag trodde att Femtech var för mig och där lät det som att kan typ joggar till jobbet någr...
Nej alltså, både Mia och Preservé har ju en otroligt mycket snabbare läkningsprocess än traditionell under muskeln-ingrepp! Det är en enorm skillnad. När implantaten läggs under muskeln är ju folk helt inkapaciterade och sjukskrivna i typ ett par veckor. Jag gick som sagt till jobbet dagen efter operationen och fick börja träna överkroppen redan 4 veckor efter operationen. Jag lever som vanligt. Får börja simma på måndag, att jag behövde vänta med det beror på att såret behöver läka så man inte riskerar infektion. Men implantaten ligger ju i uttöjda fickor (iaf gällande Preservé) och det är ju de fickorna man inte vill råka töja ut tiden efter operationen- därav specialBHn som ger ett ordentligt stöd till implantaten. Så det är just den delen av läkningsprocessen som tar tid, fickorna och implantaten måste stabiliseras. Men det är inget som hindrar i det dagliga livet, förutom att man måste ha just specialBHn. Jag vet dock inte om det är andra rutiner gällande specialBH när det kommer till Mia.
DaVinci
Kvinna
·
29 mar, 2026
Nej alltså, både Mia och Preservé har ju en otroligt mycket snabbare läkningsprocess än traditionell under muskeln-ingrepp! Det är en enorm skillnad. När implantaten läggs under muskeln är ju folk...
Tack för förtydligande kring Preservé. Tänker att det kommer att har gått ca 9 veckor från operation till semester. Kanske man kan byta specialBHn mot bikiniöverdel några timmar varje dag och sedan ha specialBHn resten av dygnet. Vill ju som sagt inte riskera ngt, dvs som du beskriver att implantaten behöver stabiliseras.
Får jag fråga, hur sover du nu? kan du sova på sidan eller är det fortfarande ryggläge som gäller?
Loop52
Kvinna
·
29 mar, 2026
Tack för förtydligande kring Preservé. Tänker att det kommer att har gått ca 9 veckor från operation till semester. Kanske man kan byta specialBHn mot bikiniöverdel några timmar varje dag och sedan...
Jag fick börja sova på sidan (förutsatt att det inte gjorde ont) två veckor efter operationen och jag får börja sova på mage 2 månader efter operationen
DaVinci
Kvinna
·
04 apr, 2026
Jag fick börja sova på sidan (förutsatt att det inte gjorde ont) två veckor efter operationen och jag får börja sova på mage 2 månader efter operationen
Frågade sköterskan när jag var och tog blodtryck och hon sade att ju mindre implantat (jag kör på Mini) desto snabbare läkningstid. Dock är jag nu liiite osäker om jag inte skall ta Midi, verkar vara liten skillnad men kanske ändå ger ett snyggare resultat. Tycker du fick ett fantastiskt snyggt resultat.
Loop52
Kvinna
·
04 apr, 2026
Frågade sköterskan när jag var och tog blodtryck och hon sade att ju mindre implantat (jag kör på Mini) desto snabbare läkningstid. Dock är jag nu liiite osäker om jag inte skall ta Midi, verkar va...
Tack, jag är nöjd med mina 😊
DaVinci
Kvinna
·
13 apr, 2026
Tack, jag är nöjd med mina 😊
Hej, opererar mig i övermorgon och siktar på Mini men velar ändå. Visst är du nöjd med Demi? De känns inte för stora? Hur mår du nu så här några veckor efteråt?
Loop52
Kvinna
·
13 apr, 2026
Hej, opererar mig i övermorgon och siktar på Mini men velar ändå. Visst är du nöjd med Demi? De känns inte för stora? Hur mår du nu så här några veckor efteråt?
Jag mår bra, är nöjd med demi och storleken 😊
DaVinci
Kvinna
·
21 apr, 2026
Jag mår bra, är nöjd med demi och storleken 😊
Hej, får jag bara fråga hur mycket brösten har förändrats för dig sedan din operation. För mig har det ju endast gått en vecka och brösten är stenhårda, höga och känns jättestora. Jag förstår ju att de ändras med tiden men var det så för dig också den första veckan. Behöver lite 'bekräftelse' att de inte kommer att vara så här för alltid... 😬