Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
KHM profilbild

KHM

Kvinna ·

21 jun, 2021

Vi som är opererade juni 2021

Bröstförstoring

Hej, Hittade ingen tråd för oss som opererat oss i juni. Vi kanske kan följas åt och ge råd mm. Alltid skönt när man vet att fler är i en liknande sits som en själv. ? Jag opererades 15/6. Lyft och inlägg. Har därför stygn vid bröstvårtor och under bröst. Inget i armhålan. Måste ha en tajt bh (utan byglar) + bröstband dygnet runt. Kan säga att det spänner åt rätt hårt. Brösten är spända som bara den. Det värker och svider. Hur är det för er?

15

Sortera efter

Heddi

Kvinna ·

22 jun, 2021

Jag opererade mig 17/6! Inlägg 275 i varje, bakom bröstmuskel. Brösten är stenhårda och upplever att jag har en öm punkt på höger insida. Vet inte om jag överansträngt muskeln på ngt sätt. Annars har jag klarat mig ganska bra utan smärtstillande. Tog bara en morfintablett första natten, annars Alvedon.
Gilla

Linn84

Kvinna ·

22 jun, 2021

Jag opereras imorgon så jag ansluter snart till er opererades sida! Riktigt taggad för detta! ?
Gilla

Fplustre

Kvinna ·

22 jun, 2021

Jag opades den 7/6 bröstinlägg + bukplastik. Går också dygnet runt med bh + band samt gördel+korsett. Jag gjorde båda op samtidigt, tänkte det blir smidigast med en återhämtningstid. Det som är mest besvärligt nu är att jag även blivit förkyld, och varje nysning känns :D
Gilla

Bluebird

Kvinna ·

23 jun, 2021

Hej! Jag opererades igår och hittills mår jag bra. Äntligen har jag fått mina bröst =) Hur mådde ni dagen efter? Min smärta är egentligen inte smärta, det stramar och känns tight. Blir det värre? Hur upplevde ni de första dagarna?
Gilla

Idbe78

Kvinna ·

23 jun, 2021

Jag opererades 8/6. Bytte ut mina gamla implantat och gjorde samtidigt ett lyft. Har sport-bh dygnet runt. Tycker det känns väldigt obehagligt att inte ha den på när man ska duscha t.ex. Tycker det är betydligt jobbigare med ett bröstlyft också än bara bröstförstoring som jag gjorde för 10 år sen.
Gilla

Annaolivia

Kvinna ·

23 jun, 2021

Hej! Jag op den 15/6. La in 290/255 cc anatomiska. Har mer ont i ryggen än i brösten? Annars läker det fint och det pirrar/vibrerar en hel del. Tar Alvedon regelbundet men det är som sagt mest för ryggen då jag inte är någon ryggsovare och går och spänner mig om dagarna.. Har äntligen blivit av med all tejp runt brösten och har nu enbart över snittet. Läskigt men underlättar duschandet massor!
Gilla

Linn84

Kvinna ·

23 jun, 2021

Opererades idag, 23/6. Förstoring med bröstlyft samt förlängd armplastik. Än så länge inga konstigheter, ingen värk men stramt och ett tryck över bröstet. Helt överkomligt. Armarna känns inte ens, kanske har de bara lindat dom med kompressionstrumpa ? Var först ut idag kl 08.00 och har legat halvsovandes fram till 16.00 då jag vaknade och kände att jag nog ska försöka äta något för att få upp energin. Han få i mig lite smörgås och yoghurt innan jag somnade igen. Vaknade lagom är till Sverige - Polen matchen så jag har sovit större delen av dagen och verkar ha fått min beskärda del av sömn, för nu är jag naturligtvis superpigg! Haha. All personal är fantastiska. Nattpersonalen är helt otroliga. Vi snackar och snackar och snackar. Bättre sällskap skulle jag inte kunna ha. Trevligt, passar upp på mig, sitter och snackar, berättar sina egna historier om viktnedgång och operationer, berättar hur jag alltid är välkommen ut till dom inatt om jag behöver miljöombyte från rummet osv.
Gilla

Linn84

Kvinna ·

24 jun, 2021

En fråga. Implantaten sitter ju högt upp på bröstkorgen nu och förväntas såklart ramla ner i fickorna allt som tiden går. 1, varför gör dom så här? Finns det en anledning till att dom sitter högt för att sen ramla ner? 2, kirurgen gör ju en ficka för implantaten, finns det ingen risk att den fickan kryper om inte implantaten ramlar ner tillräckligt fort?
Gilla

Heddi

Kvinna ·

24 jun, 2021

Jag upplevde att det stramade supermycket första dagarna, men nu efter 1 v är det helt överkomligt. Fortfarande hårt men huden är inte lika känslig nu. Det blir bättre för varje dag! Jag åt bara Alvedon i 2 dgr efter op, sedan tyckte jag det var enklare att kontrollera smärta/rörelse om jag visste mina begränsningar genom att avstå smärtlindring.
Gilla

Linn84

Kvinna ·

25 jun, 2021

Hur har ni det idag på midsommarafton? Jag ligger där jag ligger. Dag 3 och sover så förfärligt dåligt. Hur sover ni? Har ni fått restriktioner på hur ni ska ligga?
Gilla

Bluebird

Kvinna ·

25 jun, 2021

Linn84 skrev:

Hur har ni det idag på midsommarafton?
Jag ligger där jag ligger.
Dag 3 och sover så förfärligt dåligt.

Hur sover ni? Har ni fått restriktioner på hur ni ska ligga?

Idag tar jag det lugnt medan familjen firar =) Jag fick tips från kliniken att bulla upp med kuddar både bakom ryggen och på varje sida så att jag fick ordentligt med stöd, har fungerat bra med kuddar från soffan. Men det är klart att ryggen känner ju av allt ändå =/
Gilla

Annaolivia

Kvinna ·

05 jul, 2021

Hur går det för er? Hur mår ni? Jag börjar äntligen känna mig lite mer som mig själv igen. Kan göra mer och mer för varje dag men är ganska försiktig med att göra för mkt. Mentalt har det varit svårt. Känner mig begränsad och fången i min egen kropp.. längtar tills jag inte behöver tänka mig för hela tiden.. Har lagt in en bild på mina bröst såhär 3 veckor efter op. Hade ett ganska knepigt utgångsläge så är nöjd med resultatet hittills?
Gilla

Linn84

Kvinna ·

05 jul, 2021

Annaolivia skrev:

Hur går det för er? Hur mår ni?

Jag börjar äntligen känna mig lite mer som mig själv igen. Kan göra mer och mer för varje dag men är ganska försiktig med att göra för mkt.
Mentalt har det varit svårt. Känner mig begränsad och fången i min egen kropp.. längtar tills jag inte behöver tänka mig för hela tiden..
Har lagt in en bild på mina bröst såhär 3 veckor efter op. Hade ett ganska knepigt utgångsläge så är nöjd med resultatet hittills?

Oj, så fina! Jag är 12 dagar in sedan operationen. Känner mig också begränsad, gjorde ju en förlängd armplastik i samma veva så just att tänka sig för hela tiden när man ska sträcka på armarna osv tar på en. Jag har det senaste dygnet börjat oroa mig för nekros (haha, är det inte det ena man oroar sig för så är det det andra), mina bröstvårtor är dels ganska mörka i sig själv och dels har det droppat lite blod från ena vid ett par tillfällen som gör att det eventuellt är torkat blod jag ser?!, men det ser så svart ut och nu är jag dö-rädd att den ena vårtgården ska ruttna ? Jag skrattar nu, för det är så jäkla dumt att oroa sig, men jag har verkligen inte tankarna på annat just nu. I överlagt går det bra, sover dåligt som fan bara.
Gilla

missk8

Kvinna ·

05 jul, 2021

Jag opererades den 9/6. Bytte mina 725 mot 455 :) Mår toppen, har inte alls ont längre. Sov på mage redan efter 3 dagar. Snitten ser också väldigt fina ut :)
Gilla

Linn84

Kvinna ·

06 jul, 2021

Imorgon är det 2 veckor sedan jag opererade mig. Det har verkligen varit en berg-och-dal-bana vad gäller den mentala biten, oroar jag mig inte för något den ena dagen så oroar jag mig för något annat den andra dagen och för att inte tala om (obefintliga)sömnen!!! ? Jag har också haft en berg-och-dal-bana vad gäller hur jag gillar mina bröst eller inte. Vissa dagar älskar jag dom och en annan dag tycker jag att dom är för småa (fastän jag ville ha en mindre byst). Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vad jag tycker, jag antar att det är för att man är ovan och måste vänja sig? Upplever ni samma? Jag tycker det är så lätt att se/inbilla sig alla småfel och skiljaktigheter och saker man inte är nöjd med, snarare än att se FÖRBÄTTRINGEN mot för vad man hade innan! Jag fokuserar så mycket på saker jag stör mig på eller oroar mig för än att vara så förbannat nöjd över att brösten är så jäkla snygga redan nu och en ENORM förbättring mot utgångsläget.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem