Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!

9 Frågor

Fråga kirurgen

Välkommen till den sektion på POF där våra medlemmar möter de verkliga experterna! Kanske har du konkreta frågor om just ditt fall, eller har du läst om något du gärna vill höra plastikkirurgernas åsikt om? Här kan du som medlem ställa din egen fråga och få svar från aktiva plastikkirurger från svenska kliniker, utan kostnad.Samtidigt lär du känna kirurgerna lite mer och kan lätt besöka deras profilsida när du får förtroende för någon, för att se mer om deras verksamhet och bilder på deras resultat. Passa på!

OBS! Inga svar på denna sida ska anses utgöra individuell medicinsk rådgivning och du ingår inget patient-läkarförhållande med den svarande kirurgen enbart p g a svaren. Svaren ska mer ses som allmän information eller fingervisning om vad man troligen kommer att få höra vid en ev konsultation.

Sortera efter

Anonym användare

Anonym användare

15 jun, 2026

Fröken M

Bröstlyft

Jag funderar på ett bröstlyft efter en viktnedgång på ca 17-18 kilo, är 164 cm lång, väger 57-58 kilo och har nu 70E ca i bhstorlek. Vill ha fastare bröst med finare form för att känna mig fin naken, gå utan bh, kunna ha axelbandslöst, trekantsbikini osv. Räcker ett lyft eller behöver jag även lägga implantat? Jag har ändå ganska mycket bröst men de har tappat formen. Kan man i så fall göra dessa två samtidigt eller delar man upp dessa på seperata operationer?

1
Anonym användare

Anonym användare

27 apr, 2026

Kan jag ändra cc-storlek nära inpå operationen?

Bröstlyft

Hej! Jag har min bröstförstoring inbokad om knappt två veckor och vi beslutade vid konsultationen om 390 cc, runda implantat bakom muskeln. Nu när det närmar sig har jag börjat tveka och funderar på om jag ska våga gå upp till 410 eller 425 cc istället, jag är rädd att annars känna att jag borde tagit större. Min fråga är hur sent man egentligen kan ändra storlek? Har kliniker ofta flera storlekar i lager samma dag, eller behöver sådant bestämmas flera veckor innan? Och finns det en punkt då kirurgen inte rekommenderar att man ändrar även om det tekniskt går? Jag vill inte stressa fram ett beslut men samtidigt inte ångra mig efteråt. Tack på förhand!

1

29 apr, 2026

Hej!
Det är vanligt att börja fundera igen när operationen närmar sig, särskilt om man står mellan två närliggande storlekar. I många fall går det att justera storleken relativt sent, men det beror inte bara på det medicinska utan också på hur den enskilda kliniken arbetar praktiskt.

Det är olika på olika kliniker hur många implantat som finns i lager. Ju fler olika typer, märken och modeller en klinik arbetar med, desto svårare är det ofta att ha många storlekar tillgängliga vid varje operation. Därför är det egentligen bara den enskilda kliniken som kan svara på hur tätt inpå operationen man kan ändra sig.

Rent kirurgiskt finns det också en gräns där jag tycker att det knappt lönar sig att ändra storlek, även om det tekniskt skulle gå. Det gäller om man överväger en mycket liten förändring i implantatvolym, typ en storlek upp eller ner. Det gör ofta ingen eller mycket liten faktisk skillnad. Mellan två närliggande storlekar skiljer det i regel bara några få millimeter i bredd eller höjd, ofta omkring 2–4 mm, och en sådan skillnad är vanligtvis ganska svår att uppfatta när implantaten väl sitter på plats.
Samtidigt så brukar jag oftast rekommendera att om man väljer mellan två olika storlekar så ska man välja den större av de två. Detta eftersom det enligt min erfarenhet är vanligare att man ångrar att man tog en för liten storlek än en för stor storlek.

Men sammanfattningsvis brukar rådet vara att försöka att inte få alltför stor beslutsångest över mycket små storleksskillnader. Det viktigaste är oftast att man har valt ett storleksområde och profil som passar kroppen och det mål man har, snarare än exakt vilken av två mycket närliggande storlekar man landar på.

Johan Thorfinn

överläkare / docent i plastikkirurgi

Linköping

Läs mer

Anonym användare

Anonym användare

21 apr, 2026

Bröstlyft utan implantat, realistiskt?

Bröstlyft

Hej! Jag är 45 och har ammat tre barn. Mina bröst har tappat volym och hänger en del. Jag vill inte ha implantat, jag vill bara att de ska sitta där de satt förut, om ni förstår vad jag menar. Är ett bröstlyft utan implantat realistiskt om man vill ha ett snyggt resultat? Eller förlorar man för mycket volym utan att lägga till implantat? Hur länge håller resultatet?

1
Anonym användare

Anonym användare

12 apr, 2026

Vad ska jag ha hemma redo för återhämtningen efter operation?

Bröstlyft

Hej! Jag gör ett bröstlyft om 6 veckor och vill förbereda hemmet ordentligt. Vad brukar ni rekommendera att man har redo? Jag tänker saker som speciella kuddar, kläder som är lätta att ta på, mat man kan förbereda i förväg osv. Bor ensam med katt och ingen som kan hjälpa mer än första dagarna. Är det realistiskt att klara mig själv efter dag 3-4? Alla praktiska tips uppskattas!

1
Anonym användare

Anonym användare

05 feb, 2026

Missnöjd med placering av ärr efter Ankarlyft

Bröstlyft - Ankarlyft

Hej! Jag har gjort ett Ankarlyft för en tid sedan och när det väl var läkt och jag hade tillåtelse att sluta bära tejp på ärren reflekterade jag mer och mer över ärrens placering. De är väldigt olika och ärren löper inte alltid längst med min naturliga "skugglinje". Emellan mina bröst, mot "klyftan", på det ena bröstet är jag sydd strax över 1 cm från min naturliga linje. Detta gör att jag inte vill bära ens något V-ringade toppar för man ser ärret så otroligt tydligt. På den andra sidan är det inte heller bra, men inte lika mycket, snarare 0,5 cm mellan ärr och min naturliga skugglinje. Förutom ärren vid klyftan så är ärren längst bort mot armhålan också väldigt olika. Det ena är rakt och följer inte skugglinjen, medan det andra har en rund avslutning och pekar upp mot armhålan, följer min egen skugglinje. När jag hade kontakt med kliniken om att ärren inte följer skugglinjen fick jag till svar av kirurgen att "Det ska vara så. Det är snyggast." men jag håller verkligen inte med. Det jag har läst på innan om Ankarlyft är att man placerar snitten så att de blir så diskreta som möjligt. Jag antog att den klinik jag valde skulle göra detta. Jag litade till 100% på att de skulle göra ett bra jobb för det är en erfaren klinik. Nu känner jag mig dum - borde jag ha ställt kontrollfrågan innan och bett kirurgen att placera snitten så att de skulle bli så diskreta som möjligt? Behöver man ta det ansvaret som patient? Med vänlig hälsning, Polotröjan

Blur image
Share icon

Logga in för att se bilden

1
Anonym användare

Anonym användare

24 mar, 2026

Bröstlyft

Bröstlyft

Hej, jag har hängiga bröst efter två barn.Innan hade jag cupA eller B.nu är det D,fast utan bh är de mycket hängiga.Jag vill bara ha en lyft med minimal kirurgi, jag vill absolut inte ha implants. Går det? Tack på förhand!

2
Bullarna

Bullarna

Kvinna

19 feb, 2026

Oxygenbehandling mot nekros?

Bröstlyft

Hej. Jag gjorde ett bröstlyft + implantat 2015 och tyvärr fick jag nekros i vårtgården och bröstvårtan. Idag har vårtgården och bröstvårtan ändrat form och färg samt att vävnaden där är hård. Jag planerar att ta ut implantaten snart och göra ett nytt bröstlyft. Jag vill göra allt jag kan för att inte få nekros igen. Jag tänker att risken är kanske högre att få nekros igen eftersom jag fick det under min förra operation och att man vid ett nytt bröstlyft flyttar vårtgården igen? Jag har hört om hyperbar Oxygenbehandling där man går in i en typ av tryckkammare. Detta ska enligt vad jag läst läka kroppen snabbare. Tror ni att detta kan hjälpa? Eller kan jag på något sätt förhindra att jag får nekros igen?

1