Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Lucy profilbild

Lucy

Kvinna ·

11 apr, 2014

275cc för litet eller för stort?

Bröstförstoring

Finns säkerligen en massa trådar om detta men frågar ändå...

Var på konsultation på Proforma för ca en vecka sedan och sade att jag funderade på kanske 250cc eller något liknande då jag gärna vill att det fortfarande ska se naturligt ut. Vill absolut inte ha två fotbollar. Jag är ganska liten, 164 cm och 53 kg. Fick då prova då 275cc, runda, moderade plus. Tyckte att det kändes jättebra. Han föreslog även 350cc hög profil vilket dock kändes lite väl mycket. Dom stod verkligen ut. Vet inte varför det var så stort hopp emellan storlekarna jag fick prova? Finns väl även 300 och 325cc? Hursomhelst, kändes då bra med 275cc men sedan när jag kom hem var jag orolig för att det kanske skulle bli för stort. Sedan några dagar senare (nu) är jag tvärtom oroligt att det kommer att bli för litet!

Jag har liten b-kupa i dagsläget, någon som har haft samma storlek och lagt in 275cc? Vad har ni fått för storlek efteråt? Tycker det är så svårt då alla bilder på internet ser HELT olika ut fastän det är samma strl på inlägg.... Här på POF är jag dock ny och kan inte se bilder osv...

28

Sortera efter

Annaas

Kvinna ·

11 apr, 2014

Försök att inte tänka så mycket på mängden cc, det ser helt olika ut beroende på olika personers kroppsformer och förutsättningar. Jag var noga med att kirurgen som jag var hos verkligen skulle förstå vad jag ville uppnå, att ta med eller maila bilder på bröst som är i den storlek och form man skulle önska kan vara en bra grej :) Försök istället känna efter vilken profil som känns bäst för dig! Sen så är det verkligen ingen skillnad med 25 eller 50 cc hit elöverskott, handlar om matskedar och mm.
Gilla

Saendra

Kvinna ·

11 apr, 2014

Att det var sånt stort hopp kan bero på att din bröstbredd inte passade till implantaten i mellan i samma profil . Nu har jag inte lagt in 275, utan 350 hög profil men jag är mindre än dig och tycker inte alls att dom är stora, du kan kolla sen när du får se bilder. Sen ska du tänks på att under 100cc inte gör sådan jättestor visuell skillnad i samma profil , utan man säger att det krävs ca 150-200cc för att öka en storlek. Är du osäker tycker jag du ska maila Örjan ocj fråga om di får komma dit på en till konsultation och prova igen, eller om du bor väldigt långt bort prova fler implantat på op-dagen och sen ha en diskussion med honom om vad du kan välja mer för inplantat, varför du inte fick prova dom andra osv så du känner dig säker inför op :) Han brukar svara rätt fort på mail :)
Gilla

Annaas

Kvinna ·

11 apr, 2014

elöverskott = hit eller dit ;)
Gilla

Alma27

Kvinna ·

11 apr, 2014

Hej! 275 plus din egen vävnad så kommer du troligtvis hamna på en d-kupa ! Det e inte litet och inte stort! Jag själv var platt från början nu har jag 330 cc, men ska byta till 550 eftersom jag tycker att dem är små, haha! Är du osäker boka tid hos don läkare en gång till innan du bestämmer dig ! Det är inte roligt om man ångrar sig efteråt!
Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Man blir ju så förvirrad när man googlar och läser om andra! Vissa som har lagt in 275cc har gått från a till b-kupa, andra har gått från b till e-kupa eller b till c-kupa med typ samma förutsättningar! Och visuellt kan det skilja supermkt också... Hur vet man btw hur mkt egen vävnad man har? Hur mäter man det? Mm, kanske vore fint att få prova igen innan man opererar sig. Får man göra det på op-dagen?
Gilla

Alma27

Kvinna ·

12 apr, 2014

Det är läkare som mäter hur mycket egen vävnad du har , sen kanske du vet på ett ungefär vilken kupa du nu, fast många många tjejer har fel bh från början! Sen är det oxå vilken implantat man väljer , bred, putt och andra saker som spelar in roll! Jag var inte medlem här på pdf innan min OP, ångrar mig enormt att jag inte var det, nu e jag mer påläst och vet vad jag ska välja och hur jag ska prata med min läkare nu när jag träffar han o maj! Om du e så osäker boka tiden igen hos din läkare så får du se! Kan du göra sån 3-d hos din läkare, då kanske du kan se storleken ??
Gilla

LadySS

Kvinna ·

12 apr, 2014

Jag hade 70b och la in 300cc mentor moderate plus och har idag 70D, eller 65E. Men visuellt ser de ut som en liten C kanske... Men jag är 174 så på dig blir de nog större visuellt kan jag tänka mig. Kolla in mina bilder när du kan, jag hade kunnat tänka mig lite större när jag har kläder ibland, men å andra sidan i bikini med svärmor så känner jag att dom är enorma :-D olika i olika situationer helt enkelt, hehe! Lycka till
Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Alma: ja, jag har förmodligen också fel strl nu :) jag har typ bara bh:ar i 75B men är säkerligen fel. Mätte precis nu och är 70 under bröstet och 80 över. Nej, man kan inte göra ngn 3D på kliniken... Lady SS: dina är ju jättefina! Kanske lite för stora för mig... Men du har ju lite mer cc och lite mer längd. Och jag ska ju lägga bakom så då "försvinner" ju också lite grann?
Gilla

nyckelpigan

Kvinna ·

12 apr, 2014

jag fick 240/275 i tisdags, dom är fortfarande svullna förvisso, men jag känner att det blir bättre när det går ner... tycker det är stort, sidorna på brösten är ivägen, haha....

Mina kirurger hejade på och tyckte 275/300, men i slutändan tror jag att jag kommer vara helt nöjd med mitt beslut. Brukar inte vara en som ifrågasätter mina egna val. När jag hade implantaten i bh'n så kändes det stort med mitt nuvarade val, och då var det ju inte svullet. Lycka till!

Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Grattis till op:en :) Hur tyckte du att det kändes skillnadsmässigt från när du provade implantaten på konsultationen och nu när de är inopererade? Blev det storleksmässigt som det såg ut på provningen? Kanske svårt att säga nu när det är nytt och svullet dock.. :) Men vad var tanken att du skulle landa på för strl ungefär?
Gilla

nyckelpigan

Kvinna ·

12 apr, 2014

Jag är inte intresserad av stora bröst, och kupor bryr jag mig inte om... har aldrig riktigt använt bh. Gjorde mer en bröstrekonstruktion, så det viktigaste var att få en symmetri. Mina kirurger hejade på och ville att jag skulle ta 275/300, men det kände jag vid utprovning blev för otympligt. 

Vid utprovning kändes brösten mindre än vad dom gör nu, och det är ju så dom kommer bli. Implantaten passade bra i en c-kupa, men kan tänka mig att jag även kan ha B. Beror nog på hur formen ter sig i slutändan. Nu har jag C-kupa.

Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Jag förstår, du känner dig nöjd :) Skulle jättegärna vilja se bilder om du lägger upp något framöver! :)
Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

*jag hoppas att du känner dig nöjd skulle det stå. Haha!
Gilla

Ophelia

Kvinna ·

12 apr, 2014

Lucy, ska du ha bakom eller framför. Lady SS har framför och då försvinner inte någon del av implantaten. Så ska du ha bakom kan du inte jämföra hennes 300 mot vad 300 skulle bli bakom på dig.

Sen är det så indviduellt...har aldrig sett någon med samma cc som har bröst som ser likadana ut.😉

Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Ophelia, ja mina ska ligga bakom..

Nej du har rätt, det verkar inte som man kan jämföra med någon faktiskt, då allas resultat varierar så otroligt mycket med samma inlägg... nu kan jag ju bara se bronsbilder här i forumet men har googlat som en dåre och man blir häpen över vilka skillnader det är för samma cc...

Gilla

Tjenixen

Kvinna ·

12 apr, 2014

Man blir verkligen förvirrad hur olika det ser ut på människor med cc hit å dit :-S Ang kup storlek kan det oxå vara svårt att jämföra... Tex: jag e ganska platt och lite egen fettvävnad men har B-kupa för att min bröstbredd är bredare än "normalt". Så efter operation vet jag inte riktigt vart jag hamnar. Utan gått på känsla och utseende hur det ser ut på konsultation i samtycke med min kirurg. Säger inte att det är lätt att välja... fick gå på konsultation 2ggr :) Lycka till :)
Gilla

Zinya

Kvinna ·

12 apr, 2014

Jag tycker att du dels ska ha förtroende för kirurgen eftersom han/hon som är den som sitter inne med erfarenhet och kunnande om storlek utifrån patientens förutsättningar. Kolla också före-/efterbilder och se vad du själv önskar för resultat, så du har en noggrann bild av vad du önskar. Givetvis kan det vara så att det du önskar inte alltid går att uppnå, men om kirurgen vet vad du önskar har han/hon lättare att bilda sig en uppfattning och ge råd om vad som skulle passa bäst. I motsats till vad någon annan skrev, är jag så glad över att jag inte läste här innan jag bestämde mig vad gäller val av implantat. I och för sig var jag så tvärsäker på vilket resultat jag önskade, och uppfattade att såväl sköterska som kirurg snabbt uppfattade min önskan. Lycka till :) !
Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

Jo, jag har nog förtroende för kirurgen. Han borde ju kunna sin sak. Å andra sidan är det väl som du och många andra säger att man måste veta, tycka och känna efter själv. Jag visste väl själv vad jag själv tyckte vad bäst men ville även ha hans godtyckande. När han frågade mig något så svarade jag liksom: jag tycker såhär eller vad tycker du? Ville ha en second opinion liksom. :) Men 275:an kändes liksom bra redan från början. Men kändes "för lätt" att man skulle hitta rätt första man provade? Eller jag vet inte :) Sen är det ju ändå svårt att avgöra hur det blir även om man har provat på konsultationen. Man har ju trots allt t-shirt över och ingen bh och sen ska ju inlägget in under bröstet osv. Ångrar lite nu att jag inte fotade så man hade kunnat kolla på i efterhand..

Hade men en före/efterbild som jag verkligen gillade på en tjej med typ samma förutsättningar som jag. Men hon hade dock ngt större än jag ville ha. Sedan gick hennes bröst (som många andras) likom utanför kroppen. Hur ska jag förklara... Dom sticker ut ngt på sidorna liksom :) Han undrade om jag ville ha så också. Men vi kom fram till att det nog skulle se bäst ut att ha dem i linje istället. Vad anser du/ni om det? Vad är snyggast? Aldrig tänkt på det förut egentligen... ^^

Gilla

Zinya

Kvinna ·

12 apr, 2014

Lucy skrev:

Jo, jag har nog förtroende för kirurgen. Han borde ju kunna sin sak. Å andra sidan är det väl som du och många andra säger att man måste veta, tycka och känna efter själv. Jag visste väl själv vad jag själv tyckte vad bäst men ville även ha hans godtyckande. När han frågade mig något så svarade jag liksom: jag tycker såhär eller vad tycker du? Ville ha en second opinion liksom. :) Men 275:an kändes liksom bra redan från början. Men kändes "för lätt" att man skulle hitta rätt första man provade? Eller jag vet inte :) Sen är det ju ändå svårt att avgöra hur det blir även om man har provat på konsultationen. Man har ju trots allt t-shirt över och ingen bh och sen ska ju inlägget in under bröstet osv. Ångrar lite nu att jag inte fotade så man hade kunnat kolla på i efterhand..

Hade men en före/efterbild som jag verkligen gillade på en tjej med typ samma förutsättningar som jag. Men hon hade dock ngt större än jag ville ha. Sedan gick hennes bröst (som många andras) likom utanför kroppen. Hur ska jag förklara... Dom sticker ut ngt på sidorna liksom :) Han undrade om jag ville ha så också. Men vi kom fram till att det nog skulle se bäst ut att ha dem i linje istället. Vad anser du/ni om det? Vad är snyggast? Aldrig tänkt på det förut egentligen... ^^

Min åsikt är att du inte, över huvud taget (!), ska fundera på vad vi andra tycker. Det är DU som ska fortsätta ditt liv med DINA bröst och känna att just de blev som du ville/önskade. Följ din magkänsla! Jag var inne på implantat i storleken 200 cc. Vid konsultationsbesöket stod mitt val mellan 225 cc och 255 cc. Kirurgen ansåg att båda alternativen skulle ge ett fint resultat, men rekommenderade 255 cc och de implantaten valde jag. Är så nöjd med det! :)
Gilla

Lucy

Kvinna ·

12 apr, 2014

zinya: Jo så är det ju såklart men vill ju även väga in hans (kirurgens) kunskaper i det hela om vad som funkar bäst.  

Kollade dina bronsbilder och tycker de ser jättefina ut! Vad hade du för strl innan op? Jag tror nog att jag känner mig mer och mer säker på att 275cc är rätt för mig. Kanske hade man faktiskt sån tur att första implantatet man provade var det rätta :)

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem