Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
miss tanja profilbild

miss tanja

Kvinna ·

19 jul, 2011

700cc Framför eller bakom??

Bröstförstoring

Har märkt att dom flesta som har lagt in större implantat som 600cc-700cc  har lagt det framför muskeln.

Undrar om det oftast är bättre att lägga framför muskeln när man väljer större size...

Någon som vet nått om det? :)

29

Sortera efter

Anonym användare

21 jul, 2011

missgold skrev:

Cookie skrev:

missgold skrev:

Ok, frågan är om ryggen vänjer sig?

*Bibbilina: du hade ju massa egen vävnad innan, alltså måste ju din rygg och kropp varit van.. Man kanske kan träna ryggmusklerna? haaha.. Allt för att få stora bröst haha..

Jag har lite tubulära bröst och folk säger att man ska lägga framför muskeln då för att fulla ut det spetsiga i brösten, men lägger man så mycket bakom så lär det ju fylla ut ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?

Risken är att muskeln håller i implantatet, stoppar det liksom, så det ändå inte når hela vägen ut och då får du DB.

Ahh, jag har ju fått lite db nu.. Så antagligen bör jag väl lägga framför då.. Har dock hört att det är svårare att amma samt göra mammografi?

Ah vad tråkigt. :( Hoppas att det löser sig! Tror ärligt talat att framför är bäst då det är typ det enda bra sättet att bli av med DB. Även om man KAN få DB även vid framför, men det är mycket mycket ovanligare och blir väldigt mycket mindre då.

Nja, det behöver inte alls vara svårare att amma så länge kirurgen inte kapar mjölkkörtelgångarna, och det ska han inte göra då han lägger bakom all vävnad. Men risken finns altlid att man inte ska kunna amma normalt både vid bakom muskeln och framför efterosm man skär i bröstet just. Sen så vet man inte heller om det faktiskt är så att anledningen till att fler kvinnor med implantat (både bakom och framför) inte kan amma verkligen har med implantaten att göra eller om det helt enkelt är så att många kvinnor som skaffar implantat har från början väldigt små bröst, och alltså väldigt lite egen vävnad pch få mjölkkörtlar. Och alltså därför svårare eller omöjligt för att amma. För många kvinnor kan nämligen inte amma oavsett implantat eller ej. Men kan hända att risken är något större vid framförplacering än bakomplacering, har inga siffror på det så kan inte riktigt svara på det.

När det gäller mammografi så måste man alltid säga till sköterskan som gör undersökningen att man har silikon OAVSETT framför- eller bakomplacering. För båda placeringarna kan göra undersökningen svårare att upptäcka avikheter. När man har silikon är de därför EXTRA noggranna med flera olika apparater och tekniker. Och man lägger även implantatet bakom så gott som all vävnad, så risken att man skulle få en tumör i just den lilla, lilla procenten som kanske råkade hamna bakom implantatet är rätt så liten TROR jag.

Man får väl väga fördelar mot nackdelar.

Sen är det ju förstås så att om man har bröstcancer i släkten, och har hög risk att få det själv är det inte särskilt bra att skaffa implantat alls egentligen då alla placeringar försvårar upptäckandet av tumörer.

Gilla

annzz

Kvinna ·

21 jul, 2011

Vilken bh storlek man får är ju beroende på hur ens utgångsläge ser ut. Jag hade inte stora bröst innan min förstoring & jag har nu 65 I/J.
Gilla

missgold

Kvinna ·

21 jul, 2011

Cookie skrev:

missgold skrev:

Cookie skrev:

missgold skrev:

Ok, frågan är om ryggen vänjer sig?

*Bibbilina: du hade ju massa egen vävnad innan, alltså måste ju din rygg och kropp varit van.. Man kanske kan träna ryggmusklerna? haaha.. Allt för att få stora bröst haha..

Jag har lite tubulära bröst och folk säger att man ska lägga framför muskeln då för att fulla ut det spetsiga i brösten, men lägger man så mycket bakom så lär det ju fylla ut ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?

Risken är att muskeln håller i implantatet, stoppar det liksom, så det ändå inte når hela vägen ut och då får du DB.

Ahh, jag har ju fått lite db nu.. Så antagligen bör jag väl lägga framför då.. Har dock hört att det är svårare att amma samt göra mammografi?

Ah vad tråkigt. :( Hoppas att det löser sig! Tror ärligt talat att framför är bäst då det är typ det enda bra sättet att bli av med DB. Även om man KAN få DB även vid framför, men det är mycket mycket ovanligare och blir väldigt mycket mindre då.

Nja, det behöver inte alls vara svårare att amma så länge kirurgen inte kapar mjölkkörtelgångarna, och det ska han inte göra då han lägger bakom all vävnad. Men risken finns altlid att man inte ska kunna amma normalt både vid bakom muskeln och framför efterosm man skär i bröstet just. Sen så vet man inte heller om det faktiskt är så att anledningen till att fler kvinnor med implantat (både bakom och framför) inte kan amma verkligen har med implantaten att göra eller om det helt enkelt är så att många kvinnor som skaffar implantat har från början väldigt små bröst, och alltså väldigt lite egen vävnad pch få mjölkkörtlar. Och alltså därför svårare eller omöjligt för att amma. För många kvinnor kan nämligen inte amma oavsett implantat eller ej. Men kan hända att risken är något större vid framförplacering än bakomplacering, har inga siffror på det så kan inte riktigt svara på det.

När det gäller mammografi så måste man alltid säga till sköterskan som gör undersökningen att man har silikon OAVSETT framför- eller bakomplacering. För båda placeringarna kan göra undersökningen svårare att upptäcka avikheter. När man har silikon är de därför EXTRA noggranna med flera olika apparater och tekniker. Och man lägger även implantatet bakom så gott som all vävnad, så risken att man skulle få en tumör i just den lilla, lilla procenten som kanske råkade hamna bakom implantatet är rätt så liten TROR jag.

Man får väl väga fördelar mot nackdelar.

Sen är det ju förstås så att om man har bröstcancer i släkten, och har hög risk att få det själv är det inte särskilt bra att skaffa implantat alls egentligen då alla placeringar försvårar upptäckandet av tumörer.

Tack så jättemycket för utförligt svar!! Det börjar luta mer och mer åt att jag ska lägga dem framför.. DB är inte snyggt alltså, och om det är mindre risk att få det med framför så lär jag välja framförplacering. Har heller inge cancer i släkten så det är ju tur, dock ska man ju aldrig säga aldrig men men.. Alltså, nu har jag inga erfarenheter av barn what so ever men om vi ponerar att man inte kan amma pga sina bröst (vad nu felet än är, implantat eller för lite vävnad) så kan väl barnet klara sig ändå med välling?

Gilla

Anonym användare

21 jul, 2011

barn klarar sig utmärkt på modersmjölkersättning, min dotter är uppvuxen på det. ammade inte ens 2 veckor o även då fick hon ersättning. Postitiva e att hon sov hela nätterna från 1 månads ålder ;)

Gilla

miss tanja

Kvinna ·

21 jul, 2011

Ja. Det får man avgöra själv. Vissa vill ju verkligen amma sina barn. Och vissa tycker inte det är lika viktigt.

Det viktigaste är ju att barnet får i sig det den behöver...

Själv ammade jag min dotter i 3 månader, sen började med ersättning..

Men det var dock för att min egna mjölk i brösten försvann p.g.a andra anledningar :)

Gilla

missgold

Kvinna ·

21 jul, 2011

Ah okej. Alltså mjölken produceras väl ändå? Om man inte kan amma, ligger mjölken där inne och ruttnar eller försvinner den automatiskt när den märker att den inte får komma ut? (haha, säkert väldigt dumma frågor men jag är långt ifrån att skaffa barn så kan ingenting om nått)

Gilla

Juli11

Man ·

21 jul, 2011

Om du inte ammar så kommer produktionen att minska och därefter försvinna. Samma sak om man ammat och sen slutar när barnet börjar äta mer vanlig mat. Det ruttnar alltså inte. 😉 Ju mer man ammar, desto mer producerar brösten mjölk. Tillgång och efterfrågan liksom 😀

Gilla

missgold

Kvinna ·

21 jul, 2011

Ahaa, sedär.. Kroppen är ju smartare än vad man tror (=

Gilla

Anonym användare

23 jul, 2011

Ja ersättning funkar utmärkt! :) Min brorson är uppväxt på det och han mår hur bra som helst. :) Så det är inte så att allt är kört om man inte kan amma. :P Däremot kan det vara väldigt viktigt för vissa mammor att få amma sina barn, och de kanske borde vänta med bröstimplantat tills efter barn och amning i så fall. För risken finns ju alltid att det inte funkar sen. Sen om det beror på implantat, placering eller nåt helt annat är ju svårt att veta.

Gör man ett bröstlyft och skär i själva bröstvårtan och vårtgården är förstås risken större att det inte går att amma sen.

Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem