Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Mini_me1 profilbild

Mini_me1

Kvinna ·

21 jul, 2019

Bröstförstoring med eget fett- några fler som planerar detta hösten 2019? (+ bodyjet)

Fettsugning

Är det någon mer som funderar på samma ingrepp? Jag vill göra det i oktober, tänker att efter sommaren vore smart :) Kommentera så kan vi följa varandra, jag har hittills inte lyckas hitta så många fler på forumet som planerar detta under sommaren/hösten 2019. Kort sammanfattning om mitt mål: Jag har alltid tränat väldigt mycket men haft stora lår. Speciellt velat minska insida lår och har även testat coolsculpting ett flertal gånger utan något resultat för några år sedan. Nu tröttnade jag och började jämföra priser för Smartlipo på olika kliniker. Insåg då att det går att återanvända fettet till brösten, win-win. För mig blir brösten alltså en bonus och fokus är på smalare insida lår. Jag har läst så mycket jag bara hunnit här om fettransplantation och bröstförstoring med eget fett, underbart forum. Hade aldrig hört talas om detta fram tills några dagar sedan så är helt amazed. Om några fler går i dessa tankar, skriv, så stöttar vi varandra!

1799

Sortera efter

Lillajagigen

Kvinna ·

21 nov, 2019

Loppan80, Vilket fint resultat! Jag masserade lätt med fingrarna den första månaden. Sen lite hårdare. Aloe kändes bra som massagekräm.
Gilla

Raja

Kvinna ·

21 nov, 2019

Lillajagigen Jag är ju över 40 och var häromdagen på mammografi, passade ju bra eftersom jag (ev) ska opereras snart. Då blir det två år till nästa gång. Det är ju ingen lite press på brösten heller! Hoppas ditt svar blir bra! Oljecystor borde kännas väl, men hur är det med kalcifiering? Känner man det själv? Lite konstigt att ssk inte kände till detta, när hen ändå jobbar med bröst! (Min man trodde man gjorde så först när jag förklarade; skar loss en bit fett och la in...)
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

21 nov, 2019

Lillajagigen skrev:

Idag ett halvår efter ingreppet har jag gått på mammografi. Blev en lustig konversation där inne. Ville ju förklara vad som gjorts. Teknikern hade själv explantat, men såg ut som ett frågetecken när jag beskrev fettransfern. Hon trodde att fett skurits bort och lagts in (flap reconstruction).

Nu får vi se om jag blir återkallad på grund av calcifisering eller oljecystor. Är detta något ni funderar på?

Känns bra att få en baseline så här tidigt om något uppstår senare.

Förstår att det känns skönt att få det gjort! Har hört att det kan se lite konstigt ut (men att det inte är någon fara) så bra som du säger att få ett utgångsläge när brösten är friska. Jag har ju några år kvar men verkar inte direkt mysigt... Kollade du med kirurgen innan eller visste du att det är lugnt med ett sådant tryck så här lång tid efter?
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

21 nov, 2019

Loppan80 skrev:

Oj, det verkar som att de flesta har fått mycket hårdare instruktioner än jag. Infon som jag fått är att sex är ok efter 4 veckor (och då blir det ju tryck på brösten) och att jag kan sova på mage om några veckor (4 el 5 har jag för mig, står i papperna hemma så jag ska dubbelkolla). Det viktigaste var de två första veckorna som jag förstod det, när fettcellerna behöver extra värme och så mycket plats som möjligt för att överleva... kramats har jag gjort, men försiktigt. Och jag får ju snart byta till en vanlig bh (utan bygel) vilken som bara den känns bekväm som jag förstod det... Ja ja, hoppas det blir bra. ?

Masserar ni med händerna eller använder ni någon apparat?

Jag har inte hunnit tänka på mammografi än. Jag räknar med att jag kommer få tid för min första mammografi framåt senvintern när jag fyller 40. Vilket ju krockar med ev påfyllning... Så då får vi se hur det blir. Hoppas att det gick bra för dig Lillajagigen.

Jag masserar med händerna, typ som LPG att jag "lyfter upp huden från kroppen". Blir så förvirrad över att alla får olika instruktioner men vi får väl hoppas på att det betyder att det inte är så noga och inte att de inte vet bättre.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

22 nov, 2019

Tack Lillajagigen det ska bli spännande att se slutresultatet. Jag har varit ganska öm vid tagställen och väldigt svullen. Men masserade för första gången igår kväll och idag känns det bättre. Vet inte om det är pga massagen eller om det hade blivit bättre ändå. Jag tror ändå att de flesta kirurger har hunnit få en hel del erfarenhet nu och att de ger de råd som de ser har fungerat på deras tidigare patienter. Jag var inne på de lite olika amerikanska/engelska sidor igår och där stod det mest att man skulle följa de instruktioner som ens egen kirurg gett pga det kunde finnas olika tillvägagångssätt.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

22 nov, 2019

Mini_me hur går det för dig? Upplever du att minskningen stannat av än? Läste nånstans att mycket försvann mellan vecka 5-6 sen försvann inte så mycket mer. Men det varierar säkert från person till person.
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

22 nov, 2019

Mini_me1, Inte ens diskuterat mammografi med kirurgen. Han sa ju att jag skulle tänka på tryck och kyla ett par veckor. Så här ett dygn efter så känns det ok.
Gilla

Anonym användare

22 nov, 2019

Per Windh på AC rekommenderade att göra mammografi innan ingreppet. Har ni gjort det?
Gilla

Raja

Kvinna ·

22 nov, 2019

Smulan88 skrev:

Per Windh på AC rekommenderade att göra mammografi innan ingreppet. Har ni gjort det?

Ja, det har jag också läst rekommendationer om. Jag gjorde min vartannatårskontroll nu, det bara föll sig så. Om det hade varit snart till nästa hade jag nog sett till att göra en precis innan, så inte nästa skulle kommit för tätt inpå. Men om jag varit under 40 och inte börjat på mammografi vet jag inte om jag hade gjort en på eget initiativ... Kanske. Det är såklart bra att veta att inget är konstigt i brösten innan man börjar fixa med dem.
Gilla

Anonym användare

22 nov, 2019

För jag är ju 31 så är kluven. Man börjar väl inte kolla mammografi förrän runt 40? Tycker ni jag ska se om jag kan få till innan?
Gilla

Raja

Kvinna ·

22 nov, 2019

Jag hann precis fylla 40, då kom första kallelsen. Svårt! Fråga på konsultationen vad de tycker kanske?
Gilla

Anonym användare

22 nov, 2019

Ja jag får göra det. Spännande inför morgondagen. :-)
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

22 nov, 2019

Jag gjorde mammografi strax innan.
Gilla

Anonym användare

22 nov, 2019

Okej. :-) Jag vet inte vad dom tycker om man ringer och säger att man ska göra detta och är 30 år. För det brukar ju vara aktuellt efter 40.. Men hur gammal är du lillajagigen?
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

22 nov, 2019

Gammal :) 50. Nej, man kan inte styra själv. Då måste kirurgen remittera.
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

22 nov, 2019

Loppan80 skrev:

Mini_me hur går det för dig? Upplever du att minskningen stannat av än? Läste nånstans att mycket försvann mellan vecka 5-6 sen försvann inte så mycket mer. Men det varierar säkert från person till person.

Fram till drygt 5 veckor tycker jag mig ha sett en minskning. Sista dagarna nu vet jag inte riktigt så hoppas hoppas att de har stannat av nu. 6 veckor idag.
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

22 nov, 2019

Smulan88 skrev:

För jag är ju 31 så är kluven. Man börjar väl inte kolla mammografi förrän runt 40? Tycker ni jag ska se om jag kan få till innan?

Jag tänkte inte alls på det, och inget som Magnus nämnde. Men passa på att fråga på lördag! De kommer bli chockade över alla frågor haha. Nästan så du får spela in det så du kommer ihåg alla svar också ^^
Gilla

Venize

Kvinna ·

22 nov, 2019

Jeg tok heller ikke mammografi, tenkte på det men det ble ikke tid. Hvis det ikke endrer seg mer nå, vil du da si at du er fornøyd Mini_me1? Hvor mye tror du at du har beholdt?
Gilla

KaLi

Kvinna ·

22 nov, 2019

Vet nån hur mycket man kan fylla brösten med sitt egna fett? Är det bara som en liten utfyllnad eller blir det som en riktigt bröstförstoring med implantat?
Gilla

Anonym användare

22 nov, 2019

Svårt att säga eftersom alla är olika med olika fettdepåer. Men kirurgerna brukar säga runt 1-2 kupor större. Villsäga 125-250 cc då per bröst. Dom kan ju lägga i mycket men 50-70% stannar i bröstet och dessutom kan det vara mer risk om man lägger i för mycket eftersom det kan bildas fettcystor. Så då rekommenderas hellre att göra det två gånger. Då kan du ju uppnå princip samma mängd som implantat men resultatet blir ju inte detsamma eftersom med eget fett så är det ju fylligheten som ändras och inte så mycket formen. Det går ju göra mer förändring med implantat så att säga. Även om jag tycker det blivit riktigt bra på dom flesta med eget fett, bara kirurgen vet vad hen håller på med. Eftersom man kan lägga lite här och lite där. Så allt handlar om vad man själv vill uppnå för resultat och därefter får man ju bestämma vad man vill göra för ingrepp.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem