Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Mini_me1 profilbild

Mini_me1

Kvinna ·

21 jul, 2019

Bröstförstoring med eget fett- några fler som planerar detta hösten 2019? (+ bodyjet)

Fettsugning

Är det någon mer som funderar på samma ingrepp? Jag vill göra det i oktober, tänker att efter sommaren vore smart :) Kommentera så kan vi följa varandra, jag har hittills inte lyckas hitta så många fler på forumet som planerar detta under sommaren/hösten 2019. Kort sammanfattning om mitt mål: Jag har alltid tränat väldigt mycket men haft stora lår. Speciellt velat minska insida lår och har även testat coolsculpting ett flertal gånger utan något resultat för några år sedan. Nu tröttnade jag och började jämföra priser för Smartlipo på olika kliniker. Insåg då att det går att återanvända fettet till brösten, win-win. För mig blir brösten alltså en bonus och fokus är på smalare insida lår. Jag har läst så mycket jag bara hunnit här om fettransplantation och bröstförstoring med eget fett, underbart forum. Hade aldrig hört talas om detta fram tills några dagar sedan så är helt amazed. Om några fler går i dessa tankar, skriv, så stöttar vi varandra!

1799

Sortera efter

Lillajagigen

Kvinna ·

24 nov, 2019

Jag kan inte riktigt förstå synen på träning som kirurgen förmedlar. Jag väger 2 kg mindre än före ingreppet. Jag började träna 6 veckor efter. Jag kör tung styrketräning. Jag springer, cyklar och simmar länge. Ett brickpass ligger på 4-5 h för mig. Det blir många timmar i veckan. Jag deffar dock aldrig. Det handlar alltid om att få i sig rätt mängd föda för att orka tävla i 10-12 timmar. Jag kan iallafall inte se att denna träning , både hög och lågintensiv, har påverkat fettmängden. Jag har nu hittat flera tyska kirurger som skriver forskningsrapporter om FT. De skriver att efter 3-4 veckor är det mycket lite som försvinner. Vid 2-3 månader har det stannat för de flesta. På en tioårs-uppföljning har man heller inte sett något problem med mammografin.
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2019

Knasen! Vi tänker lika. Jag var ju som sagt inne på implantat först men jag vågar inte med både risker och även för att jag vet att om x antal år kan det bli problem eller att jag måste förnya eller ta bort. Det blir ärr, det blir mer pengar och det kommer inte bli snyggt utan implantat när man haft det i kroppen från början. Ännu mer lös hud plus ärr. Venize. Låter bra för din del. Om 175 känns skillnad på dig så borde 150-200 göra det på mig med. Dessutom har jag ju tänkt göra det igen sen för att isf få ännu mer. Men det ska som sagt finnas ställen till det också. Men venize. Hur är dina tagställen? Du tog väl lår? Jag tänker att skillnaden brukar ju inte bli så galet stor på kroppen som helhet om man tar typ 600-1000 ml på kroppen. Eller? Jag vill ju inte ha megasmala lår men kan dom få ut tillräckligt till brösten så är det ju perfekt. Men ni som gjort låren tex, blir det stor skillnad?
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

24 nov, 2019

Loppan80 skrev:

Så jobbigt med så olika besked Smulan. En kupstorlek borde väl ändå ge synbar skillnad?
Nu har jag ju ett annat utgångsläge än ni andra då jag ligger högre viktmässigt och har mer att ta av men jag tycker att jag ser stor skillnad än så länge. Framförallt så är brösten fylligare och tyngre.

Jag fick lite klarare besked av Karl i fredags att jag skulle ha min gördel i 4 veckor dygnet runt, sen natt ett par veckor. För att få så jämnt resultat som möjligt. Jag hade nog inte riktigt förstått hur stort ingrepp fettsugningen var... men det är iofs inga bekymmer, den är inte i vägen, jag har vant mig vid att ha den där. Just nu har jag en del ojämnheter/förhårdnader men som jag förstår det så är det vanligt under läkprocessen? Jag masserar iaf för fullt nu. Just nu känns det som att slutresultatet vid tagställena avgör om jag gör en påfyllning eller inte. Men då har jag ju tagit bort mer än ni andra.

Karl har inte sagt att det kommer att försvinna om jag tränar mycket. Och då visste han ju ändå att jag springer marathon mm. Men jag fick inte börja träna för tidigt. Men om man går ner i vikt så minskar ju fettet överallt även i brösten, men det är ju inte dina planer så det borde väl inte vara några bekymmer? Jag tyckte ändå att det var bra att Karl (precis som Per) inte lovade mer än en halv kupstorlek per gång. Då får man ju inte för höga förväntningar.

Sa han verkligen att du skulle ha gördeln på natten sen endast? Tycker mig hört att den ger mer nytta på dagen, när man står upp. När sa han att du får börja springa?
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

24 nov, 2019

Lillajagigen skrev:

Jag kan inte riktigt förstå synen på träning som kirurgen förmedlar.
Jag väger 2 kg mindre än före ingreppet. Jag började träna 6 veckor efter. Jag kör tung styrketräning. Jag springer, cyklar och simmar länge. Ett brickpass ligger på 4-5 h för mig. Det blir många timmar i veckan. Jag deffar dock aldrig. Det handlar alltid om att få i sig rätt mängd föda för att orka tävla i 10-12 timmar. Jag kan iallafall inte se att denna träning , både hög och lågintensiv, har påverkat fettmängden.

Jag har nu hittat flera tyska kirurger som skriver forskningsrapporter om FT. De skriver att efter 3-4 veckor är det mycket lite som försvinner. Vid 2-3 månader har det stannat för de flesta.

På en tioårs-uppföljning har man heller inte sett något problem med mammografin.

Har du någon länk till rapporterna? Vore intressant att läsa vad forskningen säger, eftersom alla kirurger säger olika. Jag vill så gärna köra igång med träning nu (6 veckor efter) men känner mig så rädd för att tappa fettet i brösten. Jag vågar nog inte börja springa men ska börja köra lugnt på gymmet. Men väntar nog lite till med övningar som kräver att bröstmuskeln aktiveras. Det låter dock lovande att det har gått så bra för dig, speciellt när du kör så hårt. Jag väntar nog några veckor till med mina tuffaste pass bara för att vara på den säkra sidan. Längtar till när jag inte längre kommer att behöva tänka på brösten längre och slipper vara rädd för att de ska bli mindre.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

24 nov, 2019

Vet du smulan el någon om Patrik Höijer har lediga op tider kvar nov dec?
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2019

Knasen! Jag har ingen aning. Har du varit på konsultation? För det måste man alltid innan. Det brukar alltid vara mycket bokningar innan jul eftersom många är långlediga då. Lättare att vila :-).
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2019

Jag tycker detta är så jobbigt. Fattar inte hur jag kunde bli bemött så olika av dom två. Skrev ändå det till Patrik att jag lämnade kliniken så kluven och det var jobbigt för mig. Men som det känns nu kommer jag LITA på Patriks bedömning. Där han ändå var positiv och trodde det skulle bli bra för mig och att jag skulle märka skillnad. Frågade ändå att ”kommer jag märka skillnad om jag har samma bh-ar tex” och då skrev han att jag bör märka skillnad. Men det måste man väl herregud? Dom är väldigt noga med att inte lova för mycket. Det är jobbigt men det är ju så det är.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

24 nov, 2019

Nä har ej kommit till skott boka konsultation. Har pratat i telefon o mail men verkar segt. Man kommer ej till skott pga svårighet välja.. Nordiska el akademikliniken? Beslutsångest. Vilka billigast o bäst..?
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2019

Okej! Hur känns det över telefon då? Vad säger vardera ställe om ingreppet? Förresten, har ni hört om BRAVA tekniken angående fett transplantation? Det innebär väl att man ”förbereder” brösten innan för att det ska finnas mer plats och mer blood vessels (hittade inte ordet på svenska).
Gilla

Raja

Kvinna ·

24 nov, 2019

Smulan88 Men oj vad konstigt bemötande och märkligt! Trist! Jag undrar verkligen vad som gjorde att Magnus hanterade dig på det sättet? Du och jag är lika långa men jag väger 49-50 kg. Det måste ju vara något i vår konstitution som gör att han bedömning skiljer sig så mkt åt. Är det att jag är äldre och helt otränad, att jag liksom är väldigt tunt byggd så det ändå finns fett rätt bra ansamlat på lår, mage och kärlekshandtag? Medan du är vältränad och kanske har fettet mer utspritt? Mina bröst kanske också är mindre och min bröstkorg väldigt smal så effekten blir större? =större chans till nöjd patient. Ah, vad tråkigt att du blev bemött sådär!
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

24 nov, 2019

https://www.muench.ch/fileadmin /public/docs/science/ HumanMedPraesentation.ppt
Gilla

Lillajagigen

Kvinna ·

24 nov, 2019

Mini_me1, Har försökt spåra artiklarna, men var på en annan IPad. Här är dock en av presentationerna från ett symposium där jag googlade mig vidare på namn: https://www.muench.ch/fileadmin/public/docs/science/HumanMedPraesentation.ppt
Gilla

Anonym användare

24 nov, 2019

Raja. Ja det blev konstigt om inte annat. Rest så långt och vi har ändå växlat massa Mail och pratat i telefon. Han har sett tre bilder från olika vinklar och då var det ju inga problem att få ut fett från både mage, lår samt flanker. Men in person så var det ju inte så. Då var det mer som han var inställd på att tacka nej från början. Kollade inte brösten utan kände mest på låren. Tyckte det kändes konstigt. Sa typ att ”jo men du vill ju inte förändra dig så du känns inte aktuell för detta” eller nåt liknande. Bara för jag sa att jag inte vill suga mig rakt på sidorna som bilden jag visade från ac (före efter). Jag vill ju snarare tajta till eller så att säga. Inte ta bort massa på ett ställe så min kroppsform förändras. Men men. Konstigt vi upplevde olika. Då är du ju 6 kilo lättare än mig också. Men dina ställen blev..? Lår?
Gilla

Raja

Kvinna ·

25 nov, 2019

Smulan88 Ja, jag undrar vad det beror på, skillnaden i bemötande du och jag fick. Dels kan vi ju se olika ut i var fettet sitter och att mitt är lättare att få ut trots att jag väger flera kilo mindre och har ett BMI under 19. Men det kan ju också vara skillnad i hur vi presenterade vårt ärende liksom? Jag kom dit och sa typ ”brösten får INTE bli för stora!” och den stora orsaken till att jag var där var att kolla om jag hade tillräckligt med fett. Jag trodde han skulle säga att jag kunde glömma det. Men han var positiv redan när jag var påklädd. Och när jag klädde av mig så sa han ”jaja, här får jag ut 600 ml”. Ingen tvekan. Jag minns inte om jag uttryckte att jag egentligen inte vill bli av med nåt fett...men i mejlen efteråt har jag frågat mkt om det. Att min oro främst är att de ska bli för stora får nog honom trygg i att risken att jag ska bli besviken är liten (eftersom jag till skillnad från många andra inte vill ha så stort det bara går). Och när jag tänkt efter så är det nog verkligen som han säger: det går att få ut 6 dl fett från mage, lår, rygg på mig och jag kommer faktiskt att ha en snyggare form efter det. Fast jag är så smal så sitter det sedan ett par år fett samlat på just de ställena.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

25 nov, 2019

Mini_me1: Ja så sa sköterskan iaf. Men innan har de ju sagt 3 veckor dygnet runt och sen (helst) dagtid några veckor då det som sagt svullnar upp då. Och ta på den igen om det blir svullet. Så jag kör nog fyra veckor dygnet runt och sen två veckor dagtid. Jag tycker nästan att det är enklare att ha den på dagen. Angående löpningen så tycker jag inte att jag fick nåt jättebra svar. Det lät som att det mest var tagställena som styrde. Jag skulle lyssna på kroppen och inte göra nåt som gör ont. Och just nu känns det som att löpning ligger ganska många veckor bort. Jag kan tänka mig 6-8 veckor.
Gilla

Anonym användare

25 nov, 2019

Raja, ja det kanske. Men jag har ju pratat med honom i telefon och växlat mail mycket och då har jag mest frågat hur mycket cc (storleksök) man kan räkna med så att jag vet läget. Går ju ändå göra en uppskattning om man bifogar bilder från alla håll. Sa iaf tydligt att jag förstår att man inte kan få så mycket som implantat men vill ändå ha mer fyllighet till mina tomma ammade bröst och ett naturligt resultat som är hållbart på lång sikt. Så han har ju varit ombord på det hela tiden men sen var det som han hade fått en personlighetsförändring när vi träffades. Tycker ni inte det är konstigt att han inte ens kollar mina bröst live när man väl kommit dit? Jag frågade inte ens varför för jag blev så off när han ifrågasatte mig hela tiden. Du har ju fin kropp, fina ammade bröst du ska vara stolt över och perfekta lår som du inte behöva fettsuga. Nej jag vet att jag är smal men det finns ju på insida lår, utsida samt flanker och kan jag då få finare fylligare bröst så klart man vill det. Inte det att jag inte är stolt över att ha ammat två barn så länge men bara för det ska man då nöja sig med det? När detta ingreppet verkar vara så bra. Vem gör ens ett sånt här ingrepp om allt kan försvinna av en extra dag på gymmet i veckan? Som Patrik skrev på Mail så är jag redan smal så jag kommer ju inte gå ner i vikt och därmed stannar fettcellerna som dom är. Går jag ner går dom ner och vice versa. Tränar jag så klart alla muskler blir tonade och fokuserar man mycket på brösten då så klart dom blir mer fasta och kanske upplevs mindre. Men jag tror å andra sidan när man är smal från början som jag ändå är så borde man ju uppleva en skillnad om man får in 200-300 i VARJE bröst och om 100-150 då stannar i varje och absolut om man gör om det och får in lika mycket till. Tror ni inte det? Är bara SÅ RÄDD att man ska genomgå detta och inte uppleva någon som helst skillnad i fyllighet, storlek eller form. Någonstans måste det ju ändå bli en skillnad liksom. Sen ska man ha blivit smalare och kanske i värsta fall fulare på tagställena (gropiga lår som framhävs mer med mindre fett) eller nåt annat. Förstår ni min tanke? Patrik sa att han aldrig upplevt det så tror det är väldigt sällsynt men bara tankar som kommit nu. Ärr från ingreppet men inga finare bröst så att säga. Jag har kollat galet MÅNGA före och efterbilder. Både här, på RealSelf och Google överlag, samt kliniker utomlands som har fotogalleri. Kollar jag snarlika bilder på förebilder som liknar mina bröst så har det ofta blivit en riktigt fin skillnad. Ibland mindre och ibland större. Men svårt också att veta om kvinnorna där ammat, hur stora fettdepåer osv men man ska ju ha ett bra utgångsläge om man har ammat. SÅ LEDSEN att jag glömde fråga om före och efter bilder från nk när jag var där i lördags. Förstår inte hur jag kunde glömma det men det gick så fort och ja, det blev så. Har ni sett några därifrån? Vet dom har några få på insta men dom sa att det finns fler på kliniken eftersom många patienter vill inte synas i sociala medier. Hursom. Behöver lite pepp i detta. Vill absolut inte ha implantat men drömmen om finare fylligare bröst är ju så pass stark för mig så jag vill verkligen hitta en lösning.
Gilla

Venize

Kvinna ·

25 nov, 2019

Smulan88 jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet deg, men jeg vet jo ikke helt hvordan resultatet mitt blir enda heller. Jeg har også mange spørsmål ingen helt kan svare på, og jeg vet nok ikke riktig før det har gått litt tid. Eneste jeg kan si er at for meg har dette vært et veldig enkelt inngrep. Narkosen satt i lenge og gjorde meg litt trøtt og rar. Beina har ikke vært vonde kun litt ømme ved innstikk stedene (som et blåmerke) lite hevelse. Kan ikke se store endringer, men har ikke fokusert så mye på bena heller. Brystene er mye bedre enn jeg turte å håper på, krysser fingrene for at jeg beholder mest mulig. Men mange vil nok synes de er små men stor forskjell for meg. Vet nok litt mer om et par mnd ☺️
Gilla

Knasen

Kvinna ·

25 nov, 2019

Förresten tas det blodprover innan man gör denna op? Tänker tänk om man har någon infektion på gång...
Gilla

Anonym användare

25 nov, 2019

Venize. Kul att höra att du ser det positivt hittills iaf. Jag kommer nog med all förmodan göra detta ingreppet i slutet på december. Men något jag började funderade på var angående vikt inför ingreppet. Har hört att plus minus 1-2 kilo är okej. Men jag brukar ligga nånstans mellan 52-56 kilo och ligger nu precis på 56. Vore det bäst att försöka ta sig ner på typ 53-54 innan ingreppet så man inte känner att man behöver gå ner sen när det är gjort? Vill ju inte riskera att förlora mina bröst liksom. Eller blir fettet ”dåligt” av att man typ springer/tränar/äter hälsosammare innan en fettsugning?
Gilla

Mini_me1

Kvinna ·

25 nov, 2019

Lillajagigen skrev:

https://www.muench.ch/fileadmin
/public/docs/science/
HumanMedPraesentation.ppt

Tack! Inte hunnit igenom hela än, men detta var intressant: "The injected fat consists of 75% fat and 25% water. The uptake is 70%, so totaly about 55% of the injected volume is definitifly". Kan de där 25% vatten vara det som vi kallar "svullnaden"?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem