Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Mini_me1 profilbild

Mini_me1

Kvinna ·

21 jul, 2019

Bröstförstoring med eget fett- några fler som planerar detta hösten 2019? (+ bodyjet)

Fettsugning

Är det någon mer som funderar på samma ingrepp? Jag vill göra det i oktober, tänker att efter sommaren vore smart :) Kommentera så kan vi följa varandra, jag har hittills inte lyckas hitta så många fler på forumet som planerar detta under sommaren/hösten 2019. Kort sammanfattning om mitt mål: Jag har alltid tränat väldigt mycket men haft stora lår. Speciellt velat minska insida lår och har även testat coolsculpting ett flertal gånger utan något resultat för några år sedan. Nu tröttnade jag och började jämföra priser för Smartlipo på olika kliniker. Insåg då att det går att återanvända fettet till brösten, win-win. För mig blir brösten alltså en bonus och fokus är på smalare insida lår. Jag har läst så mycket jag bara hunnit här om fettransplantation och bröstförstoring med eget fett, underbart forum. Hade aldrig hört talas om detta fram tills några dagar sedan så är helt amazed. Om några fler går i dessa tankar, skriv, så stöttar vi varandra!

1799

Sortera efter

Raja

Kvinna ·

04 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Men hur mycket måste man fettsuga ut för att kunna få in 200-300? Är det typ 20% som försvinner i reningen?

Jag sa att jag vill lägga i 200 eller max 230 och då sa han att han behöver få ut 600. I ett mejl skrev han senare att han behövde få ut 550-600 på mig. Så nånstans däromkring. Ja det vore ju hemskt att vakna ”ja vi la i 50 i varje”. Men så illa kan det väl inte gå? Han har ju klämt på mig och sagt att det finns 600 att ta och det tycker jag verkar rimligt. Och jag vet inte om det kan vara så att så mycket är dåligt eller trasiga celler eller liknande så att det blir väldigt lite kvar av de 600..? Venize, vet du hur mycket din kirurg fick ut från dig, när hen sedan la i 175 per bröst?
Gilla

Knasen

Kvinna ·

04 dec, 2019

Precis absolut prio att slippa tänka på dem, brösten :) i framtiden! Denna metod är helt klart ända alternativ för mig!
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2019

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Men hur mycket måste man fettsuga ut för att kunna få in 200-300? Är det typ 20% som försvinner i reningen?

Jag sa att jag vill lägga i 200 eller max 230 och då sa han att han behöver få ut 600. I ett mejl skrev han senare att han behövde få ut 550-600 på mig.
Så nånstans däromkring.
Ja det vore ju hemskt att vakna ”ja vi la i 50 i varje”. Men så illa kan det väl inte gå? Han har ju klämt på mig och sagt att det finns 600 att ta och det tycker jag verkar rimligt. Och jag vet inte om det kan vara så att så mycket är dåligt eller trasiga celler eller liknande så att det blir väldigt lite kvar av de 600..?

Venize, vet du hur mycket din kirurg fick ut från dig, när hen sedan la i 175 per bröst?

Okej. Då är det ju typ 20-30% bortfall i reningen. Om man har tur lite mindre. Men då måste du vara väldigt smal eftersom han ska ta på så många ställen? Patrik sa ju att jag har typ 450 på höften vad han nu menar. Kanske utsidan då? Ock sen typ 100 på varje kärlekshandtag. Så han kanske får ut 650. Men hoppas ju på mer och ska säga till honom att få han ut mer så får han ju gärna använda mer sålänge det blir bra.
Gilla

Raja

Kvinna ·

04 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Jag sa att jag vill lägga i 200 eller max 230 och då sa han att han behöver få ut 600. I ett mejl skrev han senare att han behövde få ut 550-600 på mig.
Så nånstans däromkring.
Ja det vore ju hemskt att vakna ”ja vi la i 50 i varje”. Men så illa kan det väl inte gå? Han har ju klämt på mig och sagt att det finns 600 att ta och det tycker jag verkar rimligt. Och jag vet inte om det kan vara så att så mycket är dåligt eller trasiga celler eller liknande så att det blir väldigt lite kvar av de 600..?

Venize, vet du hur mycket din kirurg fick ut från dig, när hen sedan la i 175 per bröst?

Okej. Då är det ju typ 20-30% bortfall i reningen. Om man har tur lite mindre. Men då måste du vara väldigt smal eftersom han ska ta på så många ställen? Patrik sa ju att jag har typ 450 på höften vad han nu menar. Kanske utsidan då? Ock sen typ 100 på varje kärlekshandtag. Så han kanske får ut 650. Men hoppas ju på mer och ska säga till honom att få han ut mer så får han ju gärna använda mer sålänge det blir bra.

Ja, jag är ju lika lång som du och väger 7-8 kg mindre. Och du är smal. Så ja, jag är väldigt smal. Just nu väger jag 49. Ibland är jag uppe på 50. Han kommer att få skrapa ihop på alla ställen som finns och jag tänker inte göra en omgång 2 för jag vet inte alls om jag kommer att kunna äta upp mig igen efter detta. Har väldigt svårt att gå upp i vikt. Jag tänker att jag kommer att bli nöjd efter en omgång.
Gilla

Knasen

Kvinna ·

04 dec, 2019

Ja smulan kan han få så mycket som han sa från dig så behöver inte jag oroa mig..men jag tycker ju att jag är smal det säger alla. Men du ÄR smalsre. Ser inte ut att finnas så mycket att ta. Särskilt inte bsra från 2 ställen ju... Kanske jag borde konsultera Patrik istället ialla fall då..
Gilla

Knasen

Kvinna ·

04 dec, 2019

Och så verkar han ju vara billigare :)
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2019

Raja. Okej. Då förstår jag varför han behöver ta på så många ställen. Patrik hade säkert också kunnat ta fler ställen en gång men han sa att vi kan dela upp det i två omgångar så fastnar det mer också eftersom det fastnar mer omgång två. Men det känns väl bra nu när det är bokat och betalt va? ❣️❣️
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2019

Knasen skrev:

Ja smulan kan han få så mycket som han sa från dig så behöver inte jag oroa mig..men jag tycker ju att jag är smal det säger alla. Men du ÄR smalsre. Ser inte ut att finnas så mycket att ta. Särskilt inte bsra från 2 ställen ju...
Kanske jag borde konsultera Patrik istället ialla fall då..

Ja men 600 tänker jag ändå borde vara rimligt om man har lite lår och kärlekshandtag. Tror han får upp runt 500-650 totalt så kan han få in iaf 200 i varje hade det varit gött. Är så förväntansfull nu!!
Gilla

Raja

Kvinna ·

04 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Raja. Okej. Då förstår jag varför han behöver ta på så många ställen. Patrik hade säkert också kunnat ta fler ställen en gång men han sa att vi kan dela upp det i två omgångar så fastnar det mer också eftersom det fastnar mer omgång två. Men det känns väl bra nu när det är bokat och betalt va? ❣️❣️

Ja, jag vill ju ha mindre slutresultat än du så jag tycker det känns perfekt med en ordentlig gång och sedan är det klart. Jag tycker återhämtningen verkar ganska jobbig med kompressionsplagg dag och natt i flera veckor. Jag vill ha det gjort liksom. Och bli hel och färdig. Det känns jättespännande och underbart. Och jag är också rätt förskräckt över vad jag satt igång..! Tänk om jag blir missnöjd! Tänk om jag inte trivs med bröst som syns utanpå kläderna! Tänk om de blir för stora! Tänk om det knappt blir någon skillnad! Jag skulle väldigt gärna vilja att det var mitten av februari nu och de var klara och färdigkrympta. Och helt perfekt lagom. Två veckor kvar för dig bara! ✨
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2019

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Ja, jag vill ju ha mindre slutresultat än du så jag tycker det känns perfekt med en ordentlig gång och sedan är det klart. Jag tycker återhämtningen verkar ganska jobbig med kompressionsplagg dag och natt i flera veckor. Jag vill ha det gjort liksom. Och bli hel och färdig.
Det känns jättespännande och underbart. Och jag är också rätt förskräckt över vad jag satt igång..! Tänk om jag blir missnöjd! Tänk om jag inte trivs med bröst som syns utanpå kläderna! Tänk om de blir för stora! Tänk om det knappt blir någon skillnad!
Jag skulle väldigt gärna vilja att det var mitten av februari nu och de var klara och färdigkrympta. Och helt perfekt lagom.

Två veckor kvar för dig bara! ✨

Jag förstår vad du menar. Samma här. Vill bara spola fram tiden och se hur dom blir. Kommer nog vara jobbigt att få dom stora i början för att sedan krympa och krympa. Tror inte du kommer känna att dom är förstora. Men det blir ju en omställning helt klart. Ja är återhämtningen så jobbig så blir det jobbigt att motivera sig att göra det igen men allt för brösten ändå hehe. Min kompis la ju i 290 cc implantat i sina för två veckor sen och skickade bild nu. Dom är så sjukt fina. Så fina att man blir riktigt avis. Men jag är ju för rädd för att bli sjuk. Är ju med i grupper på Facebook där kvinnor blivit riktigt sjuka. Känns för jobbigt att utsätta sig för det. Man hoppas bara att man blir nöjd med sina egna. Jaa. Snart två veckor. Längtar så mycket nu.
Gilla

Venize

Kvinna ·

04 dec, 2019

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Så nånstans däromkring.

Jeg mener at hun sa at for å få inn 250 i hvert bryst måtte hun få ut 1000ml, det vil jo da si at halvparten ikke er bra nok eller går bort. Dvs at når jeg fikk inn 175ml må hun ha tatt ut 700? Jeg har ikke fått tallene på dette, men kan spørre når jeg skal tilbake på kontroll ☺️
Gilla

Raja

Kvinna ·

04 dec, 2019

Venize skrev:

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Så nånstans däromkring.

Jeg mener at hun sa at for å få inn 250 i hvert bryst måtte hun få ut 1000ml, det vil jo da si at halvparten ikke er bra nok eller går bort. Dvs at når jeg fikk inn 175ml må hun ha tatt ut 700? Jeg har ikke fått tallene på dette, men kan spørre når jeg skal tilbake på kontroll ☺️

Aha, det är andra siffror än vad min kirurg gissade för mig. Inte kan de väl se eller ana fettkvaliteten genom att titta på en patient? Eller använder de olika metoder att ta ut fettet eller tvätta fettet, tro?
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2019

Ja det finns body jet som är vattensssisrerad sen har dom någon annan med laser och en tredje också tror jag? Vet att jag frågade Patrik och jag sa att jag gärna vill ha body jet då jag läst SÅ mycket om den och hur mycket bättre kroppen läker efteråt, mindre blåmärken, mindre risk för invärtes skador och dessutom går det använda mer av det skördade fettet. Han sa att det gick bra att vi använder den. Men tror den tar längre tid för den är mildare.. Hursom detta är fan det enda jag tänker på nuförtiden. Det är stressande. Läser varje kväll. Kollar Facebook grupper, RealSelf, Google och uppfattar här typ varje halvtimme ?. Ska bli skönt sen när det är dags ock om man blir nöjd. Är bara så rädd att det blir så lite cc in så man knappt märker skillnad eller att dom inte blir fina. Mitt ena bröst är lite ”hängigare” än det andra så vill ju gärna att dom försöker göra nåt åt det genom att lägga mer fett under på just det. Är era helt symmetriska efter amning osv?
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

05 dec, 2019

Oj, det enda jag vet är ju att Karl fick ut 1200 ml rent, fint fett som hade gått att använda till transplantationen. Undrar hur mycket han egentligen fick ut innan rening... Mitt högra bröst var ca 20 % mindre (180/220). Inget jag tänkt på innan han sa det, men sen såg jag det ju. Det fylldes ju med 30 ml mer än det vänstra och än så länge ser jag nu ingen skillnad på dem. Karl sa att han kunde göra dem mer jämnstora men inte exakt lika. Formen var nog ungefär lika innan.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

05 dec, 2019

Knasen skrev:

Loppan. Jag blev nyfiken o gick in på sidan Lasercenter och läste..undras hur väl beprövst det är?msn kunde ej se bilder på läksre el personal heller och det verkar bara vara 1 läkare..
MEN det görs under lokalbedövning o ger inga ärr direkt..Låter ju bra...måste bli billigsre också och mer säkert utan sövning samt det bästa msn borde kunna åka hem igen fort :)
Men såklart!! Prio är ju bra synligt resultat!!
Är det någon här som opererat sig på Lasercenter?

Jag har inte hunnit läsa så noga utan kom bara in på sidan om just fettransplantation... men kände mig lite tveksam... intressant läsning men jag är väldigt nöjd med mitt val av klinik. Men sen väljer ju de flesta kliniker narkos eftersom lokalbedövningen som sagt kan vara skadlig för fettcellerna och minska överlevnadsgraden. Sen blir jag personligen lite tveksam när man i stort sett skriver att man är bättre än alla andra... men det är väl min svenska mentalitet? Man ska inte framhäva sig själv för mycket? ??
Gilla

Raja

Kvinna ·

05 dec, 2019

Smulan88 skrev:

Ja det finns body jet som är vattensssisrerad sen har dom någon annan med laser och en tredje också tror jag? Vet att jag frågade Patrik och jag sa att jag gärna vill ha body jet då jag läst SÅ mycket om den och hur mycket bättre kroppen läker efteråt, mindre blåmärken, mindre risk för invärtes skador och dessutom går det använda mer av det skördade fettet. Han sa att det gick bra att vi använder den. Men tror den tar längre tid för den är mildare..

Hursom detta är fan det enda jag tänker på nuförtiden. Det är stressande. Läser varje kväll. Kollar Facebook grupper, RealSelf, Google och uppfattar här typ varje halvtimme ?. Ska bli skönt sen när det är dags ock om man blir nöjd. Är bara så rädd att det blir så lite cc in så man knappt märker skillnad eller att dom inte blir fina. Mitt ena bröst är lite ”hängigare” än det andra så vill ju gärna att dom försöker göra nåt åt det genom att lägga mer fett under på just det. Är era helt symmetriska efter amning osv?

Ojdå, använder Nordiska också andra metoder än body jet alltså, vad bra att du är så noga och kollar allt Smulan88! Jag vill ju också ha den metoden eftersom jag läst om den. Ja, detta fyller verkligen upp mitt huvud just nu. Jag är väldigt tacksam för er, att ni finns här att diskutera allt med. Det är så mycket att vara påläst om för att det är en ganska ny metod och även så himla stort beslut för mig och jag vill vara jättenoggrann med allt. Min kirurg hade ju aldrig orkat svara på alla mina funderingar. : ) Det har hjälp mig väldigt mycket i mina tankar och vad jag vill ha och vad man ska tänka på. Framför allt har jag ökat storleken jag önskar och det gissar jag är bra. Jag har liksom i tanken och i samspråk med er vant mig lite vid min bröstförstoring. Jag tror min rädsla för att de ska bli för stora (nyss ville jag att det skulle landa på +100 ml bara) hade fått mig missnöjd i slutändan, med en förstoring som knappt hade synts. Men nu när jag bokat min op så hoppas jag att jag lugnar mig lite, jag har kollat så mycket foton och känner att jag tror jag vet vad jag vill och hur jag ska få min kirurg att förstå det. Förut tänkte jag att jag skulle leta fram en massa bilder och visa honom vad jag INTE ville ha och vad jag tyckte vad fint. Men det är nog så att jag bara vill fylla på...mina bröst var ju jättefina som gravid t ex och visserligen var jag ju då yngre och fastare men det är ju ändå de brösten jag har kvar och fyller han på som de brukar (i hela bröstet samt undertill och mitt inuti) så borde det väl bli som jag vill tänker jag. Har ni andra haft/kommer att ha mycket önskemål kring precis HUR kirurgen ska lägga fettet? Mina bröst är väldigt symmetriska både i storlek och form. Däremot är det ena lite knöligare eller det känns mer körtlar och så i det, och det är ömt ibland. Det andra är nästan helt mjukt och väldigt tåligt.
Gilla

Anonym användare

05 dec, 2019

Loppan80 skrev:

Oj, det enda jag vet är ju att Karl fick ut 1200 ml rent, fint fett som hade gått att använda till transplantationen. Undrar hur mycket han egentligen fick ut innan rening...
Mitt högra bröst var ca 20 % mindre (180/220). Inget jag tänkt på innan han sa det, men sen såg jag det ju. Det fylldes ju med 30 ml mer än det vänstra och än så länge ser jag nu ingen skillnad på dem. Karl sa att han kunde göra dem mer jämnstora men inte exakt lika. Formen var nog ungefär lika innan.

Okej! Men varför använde han inte mer eller det var du som inte ville mer eller? :-) Jag vill ju verkligen inte att mitt ena ska hänga mer än det andra. Hoppas det går lägga lite mer under eller liknande.
Gilla

Loppan80

Kvinna ·

05 dec, 2019

Jag tror att det var fullt helt enkelt. ?
Gilla

Anonym användare

05 dec, 2019

Loppan80 skrev:

Jag tror att det var fullt helt enkelt. ?

Hehe ja okej. Ibland blir det ju så. Annars exploderar väl brösten ?. Men tänkte om du inte ville ha in mer men då förstår jag. Men dina har inte varit så hängiga efter amning va? Ser inte ut så på bilderna.
Gilla

Anonym användare

05 dec, 2019

Raja skrev:

Smulan88 skrev:

Ja det finns body jet som är vattensssisrerad sen har dom någon annan med laser och en tredje också tror jag? Vet att jag frågade Patrik och jag sa att jag gärna vill ha body jet då jag läst SÅ mycket om den och hur mycket bättre kroppen läker efteråt, mindre blåmärken, mindre risk för invärtes skador och dessutom går det använda mer av det skördade fettet. Han sa att det gick bra att vi använder den. Men tror den tar längre tid för den är mildare..

Hursom detta är fan det enda jag tänker på nuförtiden. Det är stressande. Läser varje kväll. Kollar Facebook grupper, RealSelf, Google och uppfattar här typ varje halvtimme ?. Ska bli skönt sen när det är dags ock om man blir nöjd. Är bara så rädd att det blir så lite cc in så man knappt märker skillnad eller att dom inte blir fina. Mitt ena bröst är lite ”hängigare” än det andra så vill ju gärna att dom försöker göra nåt åt det genom att lägga mer fett under på just det. Är era helt symmetriska efter amning osv?

Ojdå, använder Nordiska också andra metoder än body jet alltså, vad bra att du är så noga och kollar allt Smulan88! Jag vill ju också ha den metoden eftersom jag läst om den.

Ja, detta fyller verkligen upp mitt huvud just nu. Jag är väldigt tacksam för er, att ni finns här att diskutera allt med. Det är så mycket att vara påläst om för att det är en ganska ny metod och även så himla stort beslut för mig och jag vill vara jättenoggrann med allt. Min kirurg hade ju aldrig orkat svara på alla mina funderingar. : )
Det har hjälp mig väldigt mycket i mina tankar och vad jag vill ha och vad man ska tänka på. Framför allt har jag ökat storleken jag önskar och det gissar jag är bra. Jag har liksom i tanken och i samspråk med er vant mig lite vid min bröstförstoring. Jag tror min rädsla för att de ska bli för stora (nyss ville jag att det skulle landa på +100 ml bara) hade fått mig missnöjd i slutändan, med en förstoring som knappt hade synts.
Men nu när jag bokat min op så hoppas jag att jag lugnar mig lite, jag har kollat så mycket foton och känner att jag tror jag vet vad jag vill och hur jag ska få min kirurg att förstå det. Förut tänkte jag att jag skulle leta fram en massa bilder och visa honom vad jag INTE ville ha och vad jag tyckte vad fint. Men det är nog så att jag bara vill fylla på...mina bröst var ju jättefina som gravid t ex och visserligen var jag ju då yngre och fastare men det är ju ändå de brösten jag har kvar och fyller han på som de brukar (i hela bröstet samt undertill och mitt inuti) så borde det väl bli som jag vill tänker jag.
Har ni andra haft/kommer att ha mycket önskemål kring precis HUR kirurgen ska lägga fettet?

Mina bröst är väldigt symmetriska både i storlek och form. Däremot är det ena lite knöligare eller det känns mer körtlar och så i det, och det är ömt ibland. Det andra är nästan helt mjukt och väldigt tåligt.

Ja. Både nordiska och Ac använder olika tekniker men tror att body jet är den som tar längst tid och därav mer påfrestande för kirurgerna för dom får stå i ”konstig” position längre. Vet per nämnde det att den andra (laser) är mer skonsam för honom.. och för mig också sen tillade han men tror det handlade om att dom hellre tar laser för det går snabbare. Men jag vill gärna ha body jet då mer fett stannar kvar enligt forskning. Typ 70% istället för 50-70 som med andra tekniker. Men det kan vara olika med antar jag. Beroende på person och hur skillad kirurgen är. Jag vet bara att alla tre kirurger jag träffat har sagt det jag redan visste. Att det ena bröstet är olikt det andra efter amningen och mer hängigt så att säga. Men per sa att man kunde åtgärda det genom att lägga mer i underkant på just det. Men Patrik har inte sagt så mycket om det mer än att första gången vill han försöka få in så mycket fett det går och sen andra gången bygga mer på projektionen och lägga fett där det behövs för att få en bättre form. Sen går det ju inte ”trolla” med formen som man kan med implantat men tror ändå att dom kan göra skillnad om dom placerar fettet rätt. Ska iaf fråga Patrik innan operation om han inte kan fokusera lite extra på att lägga liiite mer fett under det ena som är hängigare så det kommer upp lite med vårtan. Får se vad han säger. Känns ändå som man borde få in 200-300 i varje, hoppas det iaf.
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem