Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
marlin profilbild

marlin

Kvinna ·

07 sep, 2015

Bukplastik 2015

Bukplastik

Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd för oss som är planerade för bukplastik i år. Om tekniken är på min sida kan man kanske lägga in alla i trådstarten så det är lättare att se och följa varandra Jag tänkte att man kan skriva vilket datum, klinik och operatör man har. Och vilket ingrepp man gör. Själv är jag bokad 12/11 på Laser och Estetik hos Mattias Elmér. Jag ska göra full bukplastik med fettsugning, sy ihop magmuskler och får en ny navel. Fram tills op vilket är ca 10 veckor ska jag träna och äta enligt konstens all regler. Måste verkligen göra mitt bästa för att optimera resultatet!! Kram på er! ***uppdatering*** Här listar jag de av oss som är med i tråden och när man har en bukplastik gjord eller planerad. • Maria BJ 10 september Akademikliniken Malmö • Nöjd 24 september Laser & Estetik, Mattias Elmér • Alba 12 november Laser & Estetik, Mattias Elmér • Marlin 12 november Laser & Estetik, Mattias Elmér • Smultronglass oktober-november Landsting • Jullis februari 2016 Citadellkliniken, Tuve Svennisdott

218

Sortera efter

malinsofie

Kvinna ·

26 nov, 2015

Smultronglass, fick du en helt ny navel? De drog ner den gamla och skar bort? Oh...det isar i hela kroppen när jag skriver det..!

Skönt att du är på benen, och med en ny fin mage!

Gilla

Nilla

Kvinna ·

27 nov, 2015

malinsofie skrev:

Hur mår alla ni som opererat er? Var det som ni tänkt eller på nåt annat sätt? Jag menar smärtan och hur begränsad man är... Jag är beredd på några jävliga veckor men oroar mig mest för att få igång magen. Tanken på att vara förstoppad med alltihopa ihopsytt....minns hur det var efter förra graviditeten. Men det kanske är annorlunda? Då har ju tarmarna varit ihoptrycka länge, nu är det egentligt tvärtom. De har väldigt mycket plats att bre ut sig på...för oss med delade magmuskler i alla fall!

Jag är i alla fall nyfiken och samlar tips ang saker att äta/dricka för att undvika förstoppning. Hjälp!

det som får din mage att bli hård efter operation är flera saker

- medecinerna som håller dig sövd och dina muskler avslappnade gör även att tarmarnas arbete upphör och allt står still den tiden operationen varar. Ju längre tiden är desto större påverkan på tarmarna.

- Smärtstillande efter operationen speciellt morfin minskar tarmrörelser vilket lätt leder till förstoppning.

- Du rör dig mindre

- du äter kanske annorlunda jämfört med före operation

https://plastikoperationsforum.se/plastikoperationer-plastikkirurgi-forum/ovrigt/plastikkirurgi-allmant/forstoppning-hard-i-magen-kan

Här är en link till något jag skrivit om hur man lätt kan hindra risken att bli förstoppad vid operation.

Lycka till

Gilla

marlin

Kvinna ·

27 nov, 2015

Malinsofie, jag kan svara för mig. Jag är på dag 15 idag. Hade ingen smärta egentligen. Allt är svårt att beskriva plus att alla upplever olika. Men för mig var det som att dom krympt magmusklerna. Det tog stopp om jag skulle ställa mig upprätt. Så framåtböjd blev det och man var lite långsm för stt man är styv och sådär. Men det var inte någon större fara. Att lägga sig tillrätta går bra, bara man tänker på att rulla i sidled som efter ett kejsarsnitt, inte använda magmusklerna. Men över förväntan på alla vis!! Jag klarade mig själv upp ur sängen och soffan på en gång. Och gick hellre utan stöd än med. Inga problem med något. Möjligen att man knappt törs böja sig för att få på sockar, men det går! Idag var jag på återbesök på kliniken. Gick hemifrån 9.30 och kom hem vid 17. Det var en lång dag men gick bra. Det blev ömt i ryggen, mellan skuldrorna av att man inte längre är så van att gå så mycket och det blir kanske spänningar. Magen kunde kännas spänd men det gjorde inte ont. Cyklade faktiskt till tåget, det funka med! Fram tills idag har jag mest rört mig i huset mellan säng,soffa, kök, och badrum. Har flera ggr stått dubbelvikt över badkar och tvättat håret. Så min upplevelse är bra. Men man måste acceptera att man inte är fit for fight bara för att det känns bra!! :) Fråga gärna mer om du undrar nåt!
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

28 nov, 2015

Ja alltså det är ju inte en helt ny navel utan sin egna som de "bara" flyttar på! ;-) Jag är precis som du och tycker att det låter superläskigt... Men det blir toppen i slutändan! Jag velade väldigt mycket särskilt på slutet om jag verkligen skulle göra det, om mina besvär var tillräckligt stora, om det verkligen skulle vara värt all möda på vägen och jag är så glad nu efteråt att jag gjorde det även om det har varit en tuff första tid!!
Gilla

malinsofie

Kvinna ·

29 nov, 2015

Tack Marlin, Nilla och Smultronglass!! Känns bra att veta att man har er att fråga när man undrar nåt! 

Jag förstår att det är väldigt individuellt hur man mår efteråt och hur man läker, men det känns bra att höra era berättelser. Har ännu inte läst om nån som ångrar sin operation så det känns ju bra!

Kram!

Gilla

Heffaklumpen1983

Kvinna ·

02 dec, 2015

Hej allesammans. Det är så kul och inspirerande att följa er. Torsdag nästa vecka är det min tur att bli av med brulepuddingen ☺ ska bli så härligt men också nervöst såklart. Känns jobbigt att bli så orörlig med en minsting och en lite större hemma, men det kommer nog gå bra. Hur länge fick ni ha ert dränage ? Syrran gjorde en bukplastik för ett år sen och hon var tvungen att ha sin i 34 dagar... men det ska tydligen inte vara så vanligt. Jag är inte orolig för operationen utan mer att ta ur dränaget... Gör det ont? Tycker det är läskigt med saker som ska dras ur kroppen...
Gilla

marlin

Kvinna ·

03 dec, 2015

Har du inga före-bilder att lägga jpp Heffaklumpen? Jag hade mitt dränage i 15 dagar men med facit i hand skulle jag ha haft kvar det lite till för att det nu blivit serom som jag tömt en gång och dwt blir en gång till iag. Att ta ut dränaget kändes i princip onte alls. Man kunde ana det, men inte mer. Jag hade då ett dränage på sidan vid ljumsken strax under ärret..
Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

03 dec, 2015

Jag hade mina två dränage i två dagar bara. Tyvärr måste jag säga att det gjorde ont på mig när de tog bort dem...
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2015

Hej!!

Är nu inne dag 2 efter op, brännder och svider nått fruktansvärt i ärren idag när jag reser mig eller ändrar possition... Antarar att detta är fult normalt. Nån annan som också upplever detta??

Gilla

marlin

Kvinna ·

04 dec, 2015

Jag hade väldigt lite smärta. Men jag tror allt är väldigt individuellt Inte alls onormalt skulle jag säga. Men jag hade i princip ingen ren smärta efter min bukplastik. Kände mig bara extremt stram i magmusklerna, som att dom förkortats 2 dm... Men sen måste man vara extremt noga med att rulla i sidled när man ska ta sig upp eller ner. Det kanske du redan gör.
Gilla

Anonym användare

04 dec, 2015

Rulla i och ur gör jag! Men det är då den värsta smärtan kommer. Ligger jag bara still har jag knappt ingen smärta utan bara när jag ändrar possition!!

Gilla

Smultronglass

Kvinna ·

04 dec, 2015

Det är ju när du ändrar position som du använder dina bukmuskler, även om du är försiktig och rullar så kopplar du in dem iaf. Antagligen därför du har ont och det bränner!
Gilla

marlin

Kvinna ·

05 dec, 2015

Vilka är fortfarande här och läser? Hur är läget, skriv gärna hur ni har det!! Jag är nu 3 veckor och två dagar från op. Det har gått galet fort. Jag är fortfarande smått lyrisk över hur stor skillnad det är.har provat lite gamla kläder som jag inte haft på 4-5 år och nu passar dom ju igen, och är tillochmed lite stora! Vill gärna byta ut atta stora pösiga kläder mot tajta så jag kan imponera på mig själv konstant. Haha. Läkningen går bra. Hade dränet 15 dagar och kom under 25 men fick serom så jag tömde 55ml 3 dagar efter. Och nu på måndag har det gått 9 dagar till och jag ska tömmas igen och jag gissar att jag då har 40ml att bli av med. Det blir nog sista tömningen hoppas jag!! Smärta har jag ingen. Hsr jag suttit en längre stund är jag lite krokig direkt jag ställt mig. Men sen kan jag sträcka på mig. Är kanske inte helt upprätt. Men nästan iaf. Jag är normalaktiv i min vardag. Kan bli trött och känna mig lite sliten fortare än vanligt. Ett par timmar på stan känns som en heldag i utmattning. På måndag ska jag byta tejpen över ärren, drt blir spännande att få se ärren i lugn och ro hemma! Då ska jag oxå ta nya kort och uppdatera :)
Gilla

Heffaklumpen1983

Kvinna ·

05 dec, 2015

Hej

Ursäkta att det atr sådan tid att svara. Håller på att förbereda allt inför jul så att jag kan ta det lugnt efter Torsdag.

Jo jag har förstått att det varierar väldigt vad gäller dränaget.. hoppas jag har tur och slipper hålla på att tömma mm..

Kan inte fatta att det är på Torsdag!! Helt galet!! Gått så fort! Det är jätteintressant att läsaom hur ni mår nu efter, det är väl mer det jag är nervös över. Är väldigt atktiv och har svårt att vara mycket stilla. Har två barn som är väldigt aktiva. En av dem fyller år den 21 December men då har du ju gått ett tag så det är nog inga problem :D:D..

Så typiskt att jag inte är uppe i nivån så jjag kan se bilder!! Ska lägga upp bilder på mig! Från att jag startade till nu!!

Kram på er!!

Gilla

marlin

Kvinna ·

05 dec, 2015

Heffaklumpen, har du nära till kliniken? Lägg upp egna bilder och fortsätt göra bra inlägg så hsr du din silvernivå vilken dag som helst!! Jag har inte sett någon Bukplastik från Patrik (inte letst heller). Men det borde ju vara likt Mattias kan man tycka. Otroligt bra klinik iaf, men det vet du ju redan :) Förstår din nervositet. Man känner sig så oviss. Just iochmed att upplevelsen är så individuell. Men jag håller tummarna för att det blir superbra för dig!!
Gilla

Heffaklumpen1983

Kvinna ·

05 dec, 2015

Okej, ska vara mer aktiv här :). Min syster gjorde sin bukplastik hos Patrik och hon är supernöjd, den är jättefin! Jag tror också de jobbar rätt lika. Jag bor i Kungsängen så 25 minuter med tåg så det är rätt nära
Gilla

malinsofie

Kvinna ·

06 dec, 2015

Hej alla! Jag är inne och läser då och då, är mycket med allt annat inför jul så jag glömmer lite bort att jag snart ska opereras...! Det är väldigt kul att höra hur det går för er! Jag har fått massa bra tips på hur det kan vara efteråt, men är det nåt speciellt man ska tänka på INNAN operationen? Jag försöker träna tre-fyra gånger i veckan, tänker att det är bra om de inre magmusklerna är i bra form iaf....! Får man träningstips från klinikerna? Rehab-övningar menar jag?
Gilla

marlin

Kvinna ·

07 dec, 2015

Jag tränade bara kondition innan, mest löpning och lite crosstrainer. Det gör att min kropp är bättre och jag tappade även 5 kgmellan klnsultation och op vilket var bra. Man får extremt lite instruktioner från klinikerna generellt. Jag mailade min läkare om riktlinjer. Skriver in dom här. Allt är tidigaste du får göra resp grej. snabba promenader runt 3-4 veckor jogga försiktigt 6v plankan 8v Man ska veta att man är i full styrka tidigast vid 6 månader. Och att man inte läker bättre för att man är under belastning, utan tvärtom. Tänk på att dagen för op ha tagit det lite lugnt så kroppen inte är i fullt fart med återhämtning, utan verkligen beredd för att läka. Jag var inne på exakt samma tankar före op och fick inga konkreta tips. Appen Mammamage är nog det bästa du kan göra för magen före och även efter op! Lycka till!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem