Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
miamosara profilbild

miamosara

Kvinna ·

29 aug, 2013

Bukplastik i september 2013

Bukplastik
Är det bara jag som ska göra min bukplastik i september?
Jag ska 19/9 göra mamma makeover. Bröst (förstoring med eget fett) och Mage (stor bukplastik och fettsugning mage/midja) om allt går enligt plan, har min konsultation nu på lördag, ser fram emot det. 
205

Sortera efter

Prego05

Kvinna ·

14 okt, 2013

miamosara skrev:
Prego: såg din nya bild....jättefint.
Tack snälla :-) Magen är lite svullen ännu men det blir bättre å bättre. :-)
Gilla

Mollamaja

Kvinna ·

14 okt, 2013

Ellen- jag har ju börjat träna 4 veckor efter OP. Det är väldigt olika bud om just träning. Jag har pratat med min kirurg och hon sa att börja träna efter 4 veckor. Började utan vikter ökade allt eftetsom. Förra vecka ökade jag vikterna och körde benböj med 60 kg. Gick hur bra som helst. Inte ont och ingen svullnad. Tänker ju dock inte försöka slå mitt PB på ett tag om vi säger så. Vi har alla olika förutsättningar. Jag har tränat i stort sätt hela mitt liv och har nog en himla fördel av det. Känn efter hur just din kropp känns och kör först när du känner dig redo!
Gilla

Mollamaja

Kvinna ·

14 okt, 2013

bukobröst skrev:
Jag är inte alls nöjd med min bukplastik, men jag ska yttra mig mer efter måndag då jag ska träffa Anders igen...
Lycka till idag! Hoppas han har en bra plan för din mage!
Gilla

miamosara

Kvinna ·

14 okt, 2013

Mollamaja...wow jag tyckte att det går framåt för mig. Det gör det ju i och för sig. ..men inte SÅ bra. Kör du stående benböj med 60 kg!? Bugar av beundran. Har du sytt magmusklerna. För mig käns det som att det är den delen som kommer göra att detta går sakta. Nu är jag ju i och för sig 3 veckor efter dig så mirakel kan ju ske ;-)
Gilla

Mollamaja

Kvinna ·

14 okt, 2013

Tack! Jepp stående! Kirurgen trodde ju inte att mina muskler var delade när hon kände innan men när hon väl öppnade så hade jag en delning precis under naveln på 5 cm. Men dom sydde hela vägen upp för bästa resultat. Men jag har inte haft några problem med musklerna efteråt. Stramade knappt i två veckor. Nu känns det som vanligt. Ska prova träna magen lite lätt nu i veckan. Hinner hända mycket på 3 veckor! Innan du vet ordet av så står du där och gör benböj med vikt :-)
Gilla

miamosara

Kvinna ·

14 okt, 2013

Åå vad glad jag blir att du ger en otålig själ hopp.
Gilla

bukobröst

Kvinna ·

14 okt, 2013

Lite kompletterande uppgifter från mig: Var till min läkare idag som sa att att mage o navel ska korrigeras sent i december.. Hoppas att jag blir lite gladare efter den open då :)
Gilla

miamosara

Kvinna ·

14 okt, 2013

Ja och vad skönt att han höll med dig om att det blir korr. Behöver allt lossas igen eller sträcker han bara upp en del. Håller tummarna att det blir bra denna gången.
Gilla

bukobröst

Kvinna ·

14 okt, 2013

Eftersom mitt problem sitter ovanför naveln (typ som en valk + skinn) så ska han fettsuga där + använda nån typ av värmebehandling..+ korrigera naveln som tydligen lagt sig typ under huden så det just nu bara finns ett hål... Är glad att jag slipper göra om allt! Men man får börja om med korsetten, men behöver inte alls ha den lika länge...längtar till december nu... :)
Gilla

miamosara

Kvinna ·

15 okt, 2013

Förstår det. Vad skönt att det inte blir att göra om hela stora operationen. Hoppas.du uppdaterar här hur det går tagning 2. Kram
Gilla

EllenA

Kvinna ·

18 okt, 2013

Vad har ni fått för rek ang tejpen? Min tejp har suttit i 2,5 veckor, börjar lossna lite i kanterna men sitter i övrigt ok. Skulle ni byta den då? Jag fick uppfatt att byta enbart vid behov...är det lättare att lossa den blöt el torr(vanlig brun kirurgtejp). Tacksam för er input!
Gilla

Prego05

Kvinna ·

18 okt, 2013

EllenA skrev:
Vad har ni fått för rek ang tejpen? Min tejp har suttit i 2,5 veckor, börjar lossna lite i kanterna men sitter i övrigt ok. Skulle ni byta den då? Jag fick uppfatt att byta enbart vid behov...är det lättare att lossa den blöt el torr(vanlig brun kirurgtejp). Tacksam för er input!
Jag bytte första gången efter 4 dagar sen efter 3 dagar. Jag byter nu var 4:de dag.
Gilla

Prego05

Kvinna ·

18 okt, 2013

Lossnar bäst i duschen. Jag smörjer även in mitt ärr med vit vaselin. Fick tipset av en sköterska. Ärret ska tydligen bli finare av det, mjukgörande.
Gilla

miamosara

Kvinna ·

18 okt, 2013

Byter enl rek...när den börjar lossna eller ser lite sunkig ut, max 1gång/vecka. Den retar huden på mig så skulle inte kunna byta oftare. Lita varm och blöt lossnar den lättast. Prego: hur sitter tapen om du smörjer med vaselin...känns som om den skulle lossna lättare.
Gilla

Prego05

Kvinna ·

18 okt, 2013

miamosara skrev:
Byter enl rek...när den börjar lossna eller ser lite sunkig ut, max 1gång/vecka. Den retar huden på mig så skulle inte kunna byta oftare. Lita varm och blöt lossnar den lättast. Prego: hur sitter tapen om du smörjer med vaselin...känns som om den skulle lossna lättare.
Jag smörjer tunt och lufttorkar en bra stund innan jag tejpar nytt. Tejpen sitter faktiskt bra. :-)
Gilla

bukobröst

Kvinna ·

18 okt, 2013

Utöver alla komplikationer OVANFÖR naveln (eller hålet som ska BLI en navel i december) så fick jag rådet att sluta helt med min tejp i måndags...alla sår läker så bra att tejpen inte behövdes, men smörja istället...
Gilla

EllenA

Kvinna ·

18 okt, 2013

Vad är anledningen till att byta så ofta som var 4;e-5:e dag? Är det för att tejpen inte sitter längre? Eller för att det blir "smutsigt"? Bara undrar eftersom jag fick rek att byta som mest var 14:e dag eller vid behov.
Gilla

malye

Kvinna ·

19 okt, 2013

Hej! Nu har jag hittat hit. :-) Gjorde en bukplastik och bröstförstoring 19/9. Ska enl min kir tejpa i 6 mån, byta tejpen en gång i veckan. Hade ett 7cm långt ärrbråck som trots op med nät genom offentlig vård gick upp så nu är det sista chansen! Än så länge håller det :-)
Gilla

NeverSoScared

Kvinna ·

19 okt, 2013

Hej, tänkte fråga er som är några veckor före mig lite saker. Ni skriver bland annat att ni svullnat osv. Hur går det i gördeln som ni fick med er? jag opererades i tisdags och kan knappt äta något utan tycker jag mår dåligt för görde å blir för tajt. Kan inte riktigt tänka mig att svullna också Hur var det att duscha första gången? Och att ta av och på gördel själv? Jag har måttilla väldigt lätt och drar mig för ta av och på gördel
Gilla

malye

Kvinna ·

19 okt, 2013

duscha de första gångerna för mig var ingen höjdare :-/ Men det går, det blev snabbdusch och direkt på med gördeln. Kunde inte duscha efter jobbet, behövde vara utvilad för att orka duscha. Men alla är vi olika, kanske det blir lättare för dig?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem