Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Kajjan24 profilbild

Kajjan24

Kvinna ·

31 dec, 2021

En bloc explant under 2022?

Andra bröstoperationer

Hej, Någon som planerar för en bloc explant under 2022 och vill följas åt? Jag har nyligen landat i att jag vill göra det pga fleråriga hälsoproblem och måste göra allt för att må bättre. Har inte varit nöjd med mina bröst sedan min förstoring för snart 11 år sen. Tycker de varit för stora och jag har gått från komplex över små bröst till komplex över stora. Planerar för konsultation i vår hos Dr Oya i Sthlm som jag läst har stor erfarenhet av en bloc explant.

123

Sortera efter

harbe

Kvinna ·

12 jan, 2022

Saran451 - åh vad härligt att höra! Fick du dränage efter? Var det svårt att ta ut kapslarna när de var så tunna? Alltså vad underbart att vara ”på andra sidan” nu haha. Längtar till det är min tur!
Gilla

Saran451

Kvinna ·

12 jan, 2022

Inget dränage behövdes. Nej inte vad jag hörde. Operationen tog 50 min och dem sa innan att det kunde ta allt från 1-2 h beroende på hur fastkilade dem var så antar dem satt fast hyfsat normalt kanske?! Men ja det känns underbart så förstår du längtar. Bara hoppas läkningen kommer gå bra nu, man får verkligen tänka till vad man gör.
Gilla

Netnic

Kvinna ·

12 jan, 2022

Saran451 skönt att allt gått bra. Jag funderar lite över opererationstiden 1-2 timmar. Jag ska 3/2 ta bort mina 30 år gamla inplantat och 2 kraftiga kapselbildningar. Kirurgen sa 1 timme operationstid och då kommer han även att lägga in nya inplantat bakom bröstmuskeln. Kanske att det är så att det är lättare att ta bort kraftig kapselbildning.
Gilla

Sweden2021

Kvinna ·

12 jan, 2022

Hej alla tjejer :-) Kan dela min historia och ni kan läsa och se på mina bilder före uttag och efter. Jag hade mina implantat i 23 år och min operation tog 2 timmar - jag hade kapsel grad 4 på båda brösten. Har varit silis fri sedan maj förra året och är så himla nöjd att jag inte gjorde bröstlyft. Tog brösten 6 månader att piffa upp sig och jag fick ha dränage vilket var inte så himla kul men jag är så tacksam eftersom jag fick ingen vätskebildning. Skicka gärna en PM om ni har frågor. Allt gott från Sweden2021
Gilla

anna 365

Kvinna ·

13 jan, 2022

Saran451: skönt att höra! Hur har det varit smärtmässigt? Kan du röra armarna någorlunda fritt? Har du kunnat sitta och fingra på datorns tangentbord? Eller har du mestadels varit sängliggande? Funderar hur arbetsför man är dagen efter...om man har skrivbordsjobb på hemmaplan dvs.
Gilla

Saran451

Kvinna ·

13 jan, 2022

Anna365: Jag kan göra rätt mkt med armarna faktiskt. Så länge ja tänker på vikten det jag tar i. För min del, om jag hade haft ett skrivbordsjobb så hade jag kunnat arbeta, kanske inte heltid direkt men iaf halvtid om det är hemifrån. Jag har knappt varit sängliggande men har att göra med att jag har två små barn också så kan inte vila även om jag hade velat hehe. Visst gör det ont men det är uthärdligt men jag har ganska hög smärttröskel så jag tål en del smärta så kanske inte ska yttra mig. Det som mest är jobbigt är att gå helt upprätt samt ta mig i och ur sängen.
Gilla

Kajjan24

Kvinna ·

21 jan, 2022

Saran451 så skönt att din operation är över och att allt verkar går bra för dig. Fick du se kapslar ”implantaten i kapslarna” och klippte Oya upp dem så du fick se? Har förstått att hon gör så om man vill?
Gilla

Saran451

Kvinna ·

22 jan, 2022

Kajjan24: Ja hon kom med implantaten sedan vid uppvak där hon också klippte upp dem, också en garanti för att implantaten var hela som jag sparat. Är nu inne på dag 11 post op och det enda som Besvärar mig är kliande ärr samt att man får tänka till med vad man lyfter. Gördeln fick jag byta ut till kompressionsbh efter 7 dagar vilket var en lättnad. Annars har jag tagit längre promenader, igår med barnvagn och det kändes jättebra :) jag är så lättad över att vara av med dem, och så skönt att kunna ligga på mage utan två hårda bollar som ligger i vägen.
Gilla

Luna1

Kvinna ·

29 jan, 2022

Hej! Jag har konsultation bokad hos dr Oya nu i mitten av feb för att ta ut mina implantat. Längtar efter att få ut dem! Mina la dem in via armhålan, vet nån om man kan använda samma väg för att ta ut dem? Hur länge måste man vänta innan man får börja lyfta saker? Tack för hjälpen! Och tack för att ni delar med er!
Gilla

harbe

Kvinna ·

30 jan, 2022

Luna1, ska du ta ut kapsel? Ska du göra enbloc tror jag du måste ta ut underifrån då öppningen måste vara relativt stor. Ska du bara ta ut implantat kan man ta ut via armhålor. Två helt olika operationer.. Jag plockade ut mina implantat i fredags i samma ärr (under brösten) och lämnade kapslar kvar. Ska ta det lugnt första veckan, får inte träna överkropp på 4v. Men kan nu två dagar senare röra mig relativt obehindrat men tar det såklart lugnt och undviker tyngre lyft. Tar det väldigt försiktigt så jag inte förstör nåt ? Väldigt skönt att de är ute iaf även om jag känner mig såå platt!
Gilla

Mathildamathilda

Kvinna ·

30 jan, 2022

Saran451: Vill också ta ut mina implantat inkl kapsel. Är nyfiken på hur du känner dig nu ( undrar hur lång återhämtningen kommer bli ungefär och har du kunnat ana hur brösten ser ut nu efter?:) Är orolig för att det bara ska bli två tomma fickor som hänger då jag endast hade liten a-kupa innan implantat. Har nu ca 350 cc bakom bröstmuskel, c/d kupa.
Gilla

Mathildamathilda

Kvinna ·

30 jan, 2022

anna 365: Hej, hoppas du mår bra efter operationen. Är nyfiken hur det gått? Vill också ta ut mina implantat. Orolig för återhämtning och hur jag kommer se ut efteråt...... liten a-kupa innan implantat. Nu c/d 350cc bakom bröstmuskel (Inga barn) Haft dem i 8 år.
Gilla

Luna1

Kvinna ·

30 jan, 2022

Harbre, jag vet inte om kapseln måste ut eller inte, ens bröstet är jättefint och mjukt men det andra är lite hårdare och bröstvårtan tittar liksom ner mer på det bröstet. Alltså, jag har typ mer bröst över bröstvårtorna än under, inte så snyggt utan bh. Så kapslarna vet jag inte alls hur jag ska göra med? Gjorde du din op under lokalbedövning? Usch, nu längtar jag ännu mer tills de är ute!!
Gilla

harbe

Kvinna ·

30 jan, 2022

Luna1, nej jag sövdes. Var så orolig innan, har ju barn och grejer nu så nojade mer över det än sist när jag opererade in implantaten. Men väl på kliniken så försvann all oro. Sååå proffsiga, gulliga och fina allihopa så jag kände mig fullständigt trygg. Vi hade bestämt sen innan att behålla kapslar då de var mjuka och tunna men OM nåt skulle se konstigt ut väl under op så skulle de ta bort det men allt såg fint ut så kapslarna är kvar och operationen gick snabbt och jag mår väldigt bra nu efter ??
Gilla

Kajjan24

Kvinna ·

31 jan, 2022

Hej alla, Nu har jag bokat in min explant som blir den 30 mars hos Dr Johann Zdolsek i Linköping. Kommer göra enbloc och är så taggad nu.
Gilla

harbe

Kvinna ·

31 jan, 2022

Åh vad härligt! Jag är så glad att mina är ute! ??
Gilla

Saran451

Kvinna ·

03 feb, 2022

mathildamathilda: Det känns väldigt bra, kan känna lite i själva ärren vid vissa vinklar nu men i övrigt ingenting. Har återhämtat mig bra och visst är man platt men tycker dem ändå format till sig om man jämför med vid första duschen 4 dagar efter op, då var det två små påsar. Tror detta kommer se väldigt bra ut när det läkt färdigt och ångrar inte en bloc då det känns skönt att slippa oroa sig ”ifall att” i framtiden :)
Gilla

Luna1

Kvinna ·

04 feb, 2022

Saran451, är du nöjd med Dr Oya? Jag ska dit för en konsultation för samma op. Känner mig nervös och önskar bara att dom var ute nu! Hur går återhämtningen, tar det väldigt lång tid? Ont?
Gilla

Mars2022

Kvinna ·

05 feb, 2022

Saran451, skönt att du är nöjd med din op hos Oya. Jag ska göra enblock och lyft 16/2. Hade du väldigt ont efteråt? Blöder man mkt? Så nervös för att sövas och att det är en stor operation. Oya gjorde ultraljud och de ska vara hela iaf. Haft mina texturerade 11 år och innan dess PIP i två, Luna1: jag har också mer bröst över bröstvårtan än under. Iofs ammat 3 barn så kan bero på det med.
Gilla

Luna1

Kvinna ·

13 feb, 2022

Mars2022, var det Dr Oya som rekommenderade ett lyft eller var det du som tog upp det? Ska till henne på tisdag för en konsultation. Gjorde hon ultraljud på konsultationen eller fick du boka ny tid för det? Hur känns det inför op om ett par dagar? Får man bh av kliniken, den man ska ha efter? Hoppas att jag får op tid innan påsk, är ledig hela påsklovet och hoppas få tid för op innan det, då har jag lite tid för återhämtning. Hur länge blir du sjukskriven? Jag har ammat två barn, ena bröstet blev snyggare efter aning och det andra blev fulare ? Lycka till på op!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem