Mrs.Beatrice
Kvinna ·
21 maj, 2026
Implantatbyte pga vätska runt implantat
Andra bröstoperationerSå var det dags för bröstoperation igen... Har haft mina bröst i 15 år nu, men då mitt ena bröst blivit vätskefyllt ska jag först på biopsi för att utesluta BIA-ALCL och sedan, oavsett positivt eller negativt svar, byta implantat till släta.
Har idag 335 cc och har varit väldigt nöjd med brösten, dock ibland önskat att jag valt något mindre.
Ibland har jag funderat på hur det skulle blivit att lägga implantaten över muskeln. Jag har nämligen med stigande ålder fått problem med min fascia. Charles Randqvist, som opererade mig 2011, ansåg att det inte skulle bli bra att lägga implantaten över muskeln.
Mina förutsättningar är alltså:
Det måste bli släta implantat.
Implantat under muskeln påverkar min fascia på ett negativt sätt.
Jag vill eventuellt gå ned något i storlek. Samtidigt har jag inte riktigt bestämt mig på den punkten.
Har någon här råd kring hur jag kan tänka? Något implantat som är lämpligare än andra att lägga över muskeln? Någon som bytt till mindre implantat och vill beskriva fördelar/ nackdelar? Drog huden ihop sig fint?
Någon som tagit ut implantat och sedan gjort bröstförstoring med eget fett? Jag har dock inte direkt kroppsfett jag vill bli av med, men kanske inte krävs så väldigt mycket? Hur mycket fett användes på dig, och såg du stor skillnad på bröst och/eller där fettet togs?
Så svårt att byta implantat när jag ändå är överlag väldigt nöjd med brösten, men bytas måste de.
Sortera efter
Marina
Kvinna ·
24 maj, 2026
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
24 maj, 2026
Tack för svar Marina!
Mina bröst var helt urammade, mindre än A-kupa och ganska mycket löst skinn.
Jag lutar åt att kolla om det ändå går att ha framförplacering... Samtidigt kan det vad jag förstår vara svårt att flytta implantaten i samma operation, ifall man haft bakomliggande längre tid. Får väl kolla med kirurgen så klart, men risken finns att jag får kort tid på mig att bestämma mig så vill vara ordentligt påläst och ha tänkt igenom alternativen redan innan. Tack för tips om implantat!
2011 var det uteslutet med runda, det var anatomiska som gällde pga att jag hade så lite egen vävnad. Kan ju hända att det numera finns andra implantat som skulle kunna fungera dock? Tänker jag...
Marina
Kvinna
·
24 maj, 2026
Tack för svar Marina!
Mina bröst var helt urammade, mindre än A-kupa och ganska mycket löst skinn.
Jag lutar åt att kolla om det ändå går att ha framförplacering... Samtid...
För min del gick det "bra" att flytta fram implantaten efter ett tiotal år, men i mitt fall hade komplikationer och "aggressiva" korrigeringar gjort att läkande muskelfibrer som gått vilse lite grann suddat ut gränsen mellan framför och bakom... men innan man insåg det, var alltså tanken att det skulle gå bra att flytta fram dem.
Mina implantat före framflytt var inte så stora, nu minns jag inte precis, men jag tror de var under 300 - det står säkert i min profil... Och jag fick 325 cc vid framflytten, och jag var inte direkt ute efter volymökning, bara att bli av med muskelpåverkan.
Ju mindre volym man har, desto bättre förmår ju den egna vävnaden att täcka implantaten. En effekt man kan vilja fundera över är rippling, dvs veckbildning i implantaten. Om huden är tunn, syns detta lättare, framför allt undertill och på utsidan, t ex när man lutar sig framåt.
Det finns olika faktorer även hos själva implantaten som kan minska risken för synlig rippling. Slät yta = tunnare veck = lättare att kamouflera. Fastare fyllning, högre fyllnadsgrad och högre profil ger också lägre risk.
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
24 maj, 2026
För min del gick det "bra" att flytta fram implantaten efter ett tiotal år, men i mitt fall hade komplikationer och "aggressiva" korrigeringar gjort att läkande muskelfibrer som gått vilse lite gra...
Läste om Mentors nya memory gel, de har tydligen 3 olika memory gel men medan de två andra implantaten veckade sig när de "hängde" fanns inga veck alls på den senaste sorten... Och kanter kunde inte heller kännas, även om jag antar att de kan synas om implantatet ligger ovanpå muskeln och man har lite egen vävnad...
Jag kan tänka mig högre profil än jag har nu.
Mina bröstvårtor sitter på samma höjd och jämnt vad jag minns. Ena bröstet var dock aningen större än det andra, åtminstone innan de blev helt tomma för då var båda obefintliga.
Vet inte hur fasta dessa memory gel är. Vet du?
Marina
Kvinna
·
26 maj, 2026
Läste om Mentors nya memory gel, de har tydligen 3 olika memory gel men medan de två andra implantaten veckade sig när de "hängde" fanns inga veck alls på den senaste sorten... Och kanter kunde int...
Se om du får hjälp av vår tabell om hur fasta olika implantat är? Efter vad vi kunnat förstå hör dessa till den fastaste gruppen.
Var hittade du infon om att kanterna inte känns? Och som du säger känns och syns är inte samma sak... Om man har råd, orkar, vågar och tycker det är viktigt, kan man transplantera små volymer fett just bara för att täckningen ska bli bättre. En sk hybridförstoring...
Det du beskriver är ju nästan det vanligaste, vi ÄR ofta inte helt symmetriska och det gäller brösten också. Om du inte tycker att det gör så mycket efter operation heller (samma antal cc i skillnad blir ändå en mindre procent/andel av större byst), så behöver du inte oroa dig över cc på implantaten, men annars kan man kompensera lite genom att ta lite olika implantatsstorlek.
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
26 maj, 2026
Se om du får hjälp av vår
Jag hittade information om mentors implantat på Youtube, närmare bestämt här:
Mrs.Beatrice
Kvinna
·
29 maj, 2026
Se om du får hjälp av vår
Heter tydligen Mentor Memory Boost.... Men kanske blir för hårt och eventuellt tungt.
Nu får jag fundera över om jag vill lägga lättvikt med ökad risk för rippling, eller hur jag ska göra... Vill egentligen verkligen undvika placering under muskeln den här gången.
Ska fråga kirurgen om semioperation med fettransplantation. Skulle jag opereras via Regionen kanske jag kan betala fettransplantation själv, om det inte ingår.
Har nu gjort biopsi och väntar på svar, kommer troligtvis inom 2 veckor. Om positivt får jag träffa kirurg inom ytterligare två veckor, så lite tid har jag oavsett på mig.
Mrs.Beatrice
Kvinna ·
04 jun, 2026
Nu har jag fått svar på biopsin och har inte cancer. Snacka om adrenalinpåslag jag haft senaste veckan...
Med andra ord är det nu spikat att jag gör ett implantatbyte på eget bevåg. Såg att Proforma byter allergan mot mentor för väldigt billig peng, även om jag tror att jag själv behöver kapselerektomi och att det därför ändå kommer att kosta ganska mycket.
Dags att verkligen gräva ned mig i bröstoperationsträsket bland implantattyper, risker osv...
Marina
Kvinna
·
08 jun, 2026
Men så skönt att det inte var cancer! Ja, jag hoppas att du hittar bra info här, du får gärna börja med vår artikel om att välja implantat.
Hej! Jag beklagar att du fått detta problem.
Det var många frågor på en gång. Spontant tänker jag Polytechs B-lite implantat, med slät yta - de väger 30% mindre än konventionella implantat i samma volym, och påfrestar vävnaden mindre. Jag kan inte svara om prisskillnaden - det beror säkert på klinikens egna avtal med implantatstillverkaren.
Hur såg dina egna bröst ut före förstoringen, det samt hudkvaliteten kommer att ha betydelse för hur det blir när du tar ut implantaten också; sitter bröstvårtan "rätt" på brösten?
Gällande fettransplantation så får man jobba med det man har. 😁Man kan också som jag äta upp sig lite. Om du har tendens att lägga på dig på ett visst ställe är det ju bättre än om man lägger på sig jämsöver kroppen.
Det tar ett antal månader för huden att dra ihop sig; i första början ser bysten ofta tom och ledsen ut, men det blir lite bättre av sig själv - och transplanterat fett påverkar faktiskt vävnaden positivt. Men det går till en viss gräns och den är svår att sia om, men det finns bilder på Uttag/Explantation i vår medlemsbank som är till väldigt stor hjälp.