Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
undefined profilbild

Anonym användare

16 nov, 2012

Någon mer som ska op 20/12 på Proforma?

Bröstförstoring
Hej!
Tänkte bara kolla om det finns någon/några andra tjejer som ska operera sig den 20:e decemberProforma Clinic? Jag har bokat in en bröstoperation hos Örjan Gribbe det datumet.
Jag är inte helt 100% säker om jag kommer fullborda det, ska ha en till konsultation på måndag och efter det så bestämmer jag mig om det känns bra med storleken och allt.
Jag är lite nervös över hur det kommer bli med smärtan då det bara är 4 dagar innan julafton!! Kommer jag orka "fira" julen?? Vill inte "förstöra" för alla andra liksom... Jag kommer vara hos min sambos familj i år, har inte berättat något för mer än mina nämsta vänner, sambon och mina syskon om att jag funderar på att operera mig... Vill inte att min pappa ska veta (han är en person som är emot estetik typ tatueringar, färga håret.. you name it!) Han kanske kommer märka det om jag är i bikini på sommaren eller nått, men då har det ändå gått flera månader efter op.
Men som sagt, om du också ska operera dig den 20/12 på Proforma; skriv en kommentar 👍
48

Sortera efter

sthlm12

Man ·

27 nov, 2012

Efter 2 veckor borde du vara hyfsat rörlig... och ligga still behöver du ju inte göra. Lite promenader osv funkar ju.
Vad hade jag med mig... typ de kläderna jag åkte dit i - extra underkläder och strumpor, en matlåda (vill helst ha egen mat:-), hårborste, hårsnodd och tandborste+tandkräm.
Efter första op 2008 mådde jag inte illa men jag var fruktansvärt trött så de väckte mig flera ggr och frågade om jag inte ville äta lite... jag var hungrig men kunde inte hålla ögonen öppna. Mot kvällen fick jag i mig mat iaf.
Efter andra op var jag inte lika trött, inte illamående då heller och piggnade till rätt snabbt.
Se till att håll fastan innan - de jag hört som blivit illamående har ätit för nära inpå.
Gilla

Anonym användare

27 nov, 2012

Kunde du sätta upp håret själv efter op? Hoppas jag kan fixa håret på egen hand då jag hatar när andra rör det, haha :p
Jag tänkte ta med:
  • Tandborste/tandkräm
  • Sköna kläder (typ mjukisar och en hoodie med dragkedja fram)
  • Extra strumpor/trosor
  • Kam & hårsnodd
  • Hygienprodukter
  • Något att dricka/äta efter op
  • Tidningar eller ipaden
  • Mobil + laddare
Något mer som behövs?
Gilla

sthlm12

Man ·

28 nov, 2012

Plånbok/kort/kontanter + leg Jag kunde inte fixa håret första veckan, sambon fick hjälpa till och det blev väl sådär:-) haha
Gilla

camii

Kvinna ·

28 nov, 2012

jag op  för 4 veckor sedan...och hade faktist inte så ont men på 3 dagen fy helvete va ONT de gjorde.
och jag hade ångest för att lägga mig varje kväll , bara tanken av smärtan på morgonen fick mig att hellre vilja dygna hur trött jag än var!
asså tryket över bröstet är obeskrivlig, en elefant familj? som hoppar på bröstet?
för att inte tala om när de börjar strama... OMG!!!
och att inte kunna ligga på sidan? fy så jobbigt.. ryggen är helt förstörd..
nu på 4 veckan känns de mkt skönare att vakna.....

Legg glöm ej legg d  kanske de ej blir operation! om du ej kan bevisa att du e du =)

ja kunde heller inte göra ngt de 2 första veckorna..  även om ja ville klara mig sj =/

lycka till!!

Gilla

Anonym användare

28 nov, 2012

Får bli knut och torrschampoo hela julveckan då ;) Nej, leg ska jag inte glömma! Förresten, ni som op på Proforma Clinic, hur gjorde ni er betalning? Har för mig att man ska betala 2 veckor innan eller hur är det nu igen? Jag har överfört alla mina bröst-pengar till mitt vanliga konto igår, kan jag betala in till dem redan nu? Det är ju ändå ett tag kvar..
Gilla

Santo

Kvinna ·

28 nov, 2012

På lappen jag fick så skulle man helst betala 2 veckor innan. Tror absolut att du kan betala nu!! Sen kunde man ringa en vecka innan op och höra om pengarna kommit in, ja då man även skulle få veta vilken operationstid man fått.
Gilla

Anonym användare

29 nov, 2012

Gah! Ni har jag betalat in till kliniken. Känns mer verkligt nu liksom... galet nervös! 21 dagar kvar, sen har jag (förhoppningsvis) schysta bröst 👍
Gilla

Santo

Kvinna ·

29 nov, 2012

Härligt :) Ja, tre veckor kvar idag för oss båda :) börjar bli nervös.....
Gilla

Anonym användare

29 nov, 2012

Hur mycket tänkte du lägga in och hur ser ditt "utgångsläge" ut? Vilken tid ska du opereras den 20e? Jag ska ha en tenta 9-13, så jag skulle åka in direkt efter den sa Örjan. Vet ingen direkt tid än...
Gilla

Santo

Kvinna ·

29 nov, 2012

Hehe vi skriver på två trådar nu! Har inte fått veta någon tid, ska ringa en vecka innan :) Jag ska lägga in 450 cc framför moderate plus. Ja, jag har inte så mkt bröst...så ska såklart sänka bröstvecket sen sa Örjan att risk finns för DB, men att mina va mjuka så det va iaf en faktor som talade imotsatt riktning. Frågade om framför kunde trycka ut brösten mer och han svara ja. Själv då? :)
Gilla

Anonym användare

29 nov, 2012

Haha, upptäckte det också :p kanske bättre att skriva på denna tråd då. Jag har 75B nu (har före-bilder) och ska lägga i 375cc i höger och 350cc i vänster då de är lite storleksskillnad. Vill inte ha för stora, är rädd för att det ska se för "fejkat" ut, men Örjan sa att jag skulle bli besviken om jag tog mindre så jag litar på hans ord.
Gilla

Santo

Kvinna ·

29 nov, 2012

Ok, kan inte se då jag bara är bronsmedlem. Ja, jag vill inte heller ha för stora, han sa så till mig också att jag inte skulle bli nöjd om jag gick under 400cc. Låter väll mer än vad det är antar jag :/ Vilken profil ska du ha? Skulle jag ta HP så skulle jag behöva gå upp i 500cc så för mig blir det mpp!
Gilla

Anonym användare

29 nov, 2012

Jag ska också ha MPP, provade 400cc (örjan sa att jag skulle kunna bära upp det) men de kändes för breda och stora. Kände mig nästan lite mullig (fast jag är smal och lång). Jag upplevde stor skillnad på 375 och 400 faktiskt. Jag provade 350 och kände mig bekväm i den strl, men då sa Örjan att jag skulle gå upp till 375 bara för att det försvinner lite när de kommer in i kroppen. Jag har velat som fasen på storlek, men nu kör jag på det som vi bestämde sist (var på 2 konsultationer).
Gilla

Santo

Kvinna ·

29 nov, 2012

Ok, svårt med storlek, man vet ju inte hur slutresultatet blir, så ja man får lita på Örjan :) Antar att det blir 450cc för mig då jag har lite hull på mig eller att jag har bred bröstkorg! äh, vet inte, han sa iaf att det skulle bli för smalt med mindre :) hoppas att det finns lite tid att prata med honom innan op! Men ska du ha bakom?
Gilla

Anonym användare

30 nov, 2012

Ja, det är så olika för person till person. Så det är inte så bra att jämföra sig för mkt med andra. Det som ser normalt ut på dig behöver ju inte göra det på mig 😉 Tror säkert att 450cc blir bra, hur är dina mått? längd och vikt? Jag är 178 och väger 62-63kg. Ja, jag ska ha bakom. Har inte tänkt på framför om jag ska vara ärlig, har hört att bakom är det som över 90% gör, men är såklart rädd för muskelpåverkan. Själv? Varför valde du bakom/framför?
Gilla

Santo

Kvinna ·

30 nov, 2012

Jag är 163 och väger 73kg. Jag frågade honom om hur det skulle bli ifall jag skulle gå ner ca. 10 kg, han sa att det va ok, mina bröst förändras nästan ingenting, då jag vägde ca 10 kg mindre i somras. Dumt att gå upp och ned sådär men blev gravid och skulle göra abort och det blev komplikationer, och lyckades då dra på mig dessa kilon på ca 3 månader :/ Så jag hade väntat med op om han sa att det skulle bli ett dåligt resultat. Ok, jag hade innan konsultationen bestämt mig för bakom, men så frågade han mig om jag hade tänkt på placering och jag svarade bara att jag va rädd för muskelpåverkan och då blev det framför. Sen har jag risk för DB också, vet inte om alla har det som gör nya bröstveck? Frågade iaf om en framförplacering tröck ut den egna vävnaden mer och han svarade ja.
Gilla

Anonym användare

30 nov, 2012

Till mig så verkade det vara en "självklarhet" att lägga bakom, fick den känslan av honom. Sen frågade jag om muskelpåverkan och så då jag tränar en del och då sa han att det troligen kommer bli mer eller mindre, men knappt något som jag kommer känna (kanske bara när man spänner bröstmusklerna så kan implantaten åka lite åt sidorna, men det är bara på vissa). Jag brukar inte träna det partiet så mycket, så det kommer nog inte bli något större problem (hoppas jag). Dessutom pluggar jag till ett vårdyrke där man använder armar, axlar och rygg mkt - Påpekade det för honom, men han tyckte ändå bakomplacering. Så brösten ser lite större ut om man lägger framför eller?
Gilla

Anonym användare

30 nov, 2012

Jag hade också tänkt gå ner några kilo (vill ligga under 60), men det kommer inte att påverka då det handlar bara om 2-3 kg. Tror det är större risk för att de "hänger till sig" om man går upp i vikt efter op, är lite skraj hur det kommer bli när man får barn och så (har inga nu), men vill inte skaffa förrän om typ 5 år. Man måste ju ändå göra om op några gånger under sin livstid...
Gilla

Santo

Kvinna ·

30 nov, 2012

Ok :) antagligen så är det större risk med rippling vid en framförplacering, speciellt om man har tunn hud eller lite fett (vad jag förstått)!! Vet inte om brösten ser större ut vid framförplacering :/ dom hänger ju "fritt" så det vore ju inte helt fel! Ja, alltså det beror väll på hur mycket fett som läggs på brösten vid en ev. viktuppgång/graviditet osv. Oroa dig inte för det nu :) ja det lär ju inte bli den sista operationen hehe (men kan ju alltid hoppas).
Gilla

belli

Kvinna ·

12 dec, 2012

Jag ska också göra en bröstförstoring på Proforma 20 dec :) 
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem