Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Lindelou profilbild

Lindelou

Kvinna ·

06 dec, 2019

Tänkte att vi kunde samlas å dela erfarenhet å tankar kring operation, vi som planerar att göra Jan-juni 2020. Min är planerad till mars, förminskning.

57

Sortera efter

Ann-

Kvinna ·

29 jan, 2020

Lindelou skrev:

Ann- skrev:

Quote:

Jag kommer operera mig på onsdag, sova hos en vän tills fredag å sen 3h tåg hem.

Har allt gått bra för dig?

Jag är nu inne på dag 4 efter OP, mår hur bra som helst. Det enda jag kände var lite lurigt var att kliva ner i badkaret för att duscha, rädslan för att halka i badkaret och inte våga ta emot sig med armarna. Släppa loss brösten från BH var en ren fröjd!
Äter fortfarande antiinflammatoriska och alvedon, men inga andra värktabletter.

Oj nu var jag otydlig. Jag menar onsdagen till veckan, 29e.
Skönt att det gått så bra för dig!

Åhå, men då är du alltså inne idag för OP, håller tummarna för att det går lika bra för dig! Jag ska in imorgon igen, ta bort tejpen och plocka bort stygnen som sitter på utsidan (4 st). Resterande stygn sätts på insidan, så de behöver man inte ta bort utan kroppen tar hand om det själv. Det ska bli underbart att slippa tejpen och kunna duscha utan att vara superorolig för att det ska bli onödigt blött.
Gilla

Modesty

Kvinna ·

29 feb, 2020

Ann-, kul att läsa om din positiva erfarenhet! Det verkar vara så många som har så ont efteråt, men jag antar att det är när man opererar in implantat. Jag ska ”bara” göra ett lyft (också på AK),så jag hoppas på att det inte blir alltför smärtsamt efter OP.. Är du nöjd med ärren nu när du har tagit bort tejpen?
Gilla

Borghild

Kvinna ·

02 mar, 2020

Hej! Jag har ännu inte någon bokad tid men ska på konsultation imorgon. Jag vill göra ett bröstlyft/förminskning hade storlek 70k medan jag ammade och är nu nere på en 70f men mycket lös hud och hängighet. Hur lång tid tog det för er att få en tid för operation?
Gilla

Madde86

Kvinna ·

02 mar, 2020

Hej! Jag ska operera mig 17/3 på Akademikliniken hos Maximillian Otte. Full buk samt bröstlyft. Nedräkning pågår... Är så förväntansfull och nervös på samma gång!
Gilla

gosanbusen

Kvinna ·

02 mar, 2020

Fått klartecken för op för bröstförminskning av landstinget nu i vår! Riktigt taggad och kan inte sluta tänka på alla nya kläder och bh-ar som förhoppningsvis kommer passa de nya brösten! Är dock lite orolig över att kroppen ska ses som större när brösten försvinner eftersom dom tar allt fokus nu.. någon som känner igen sig?:)
Gilla

TeKa

Kvinna ·

02 mar, 2020

Ja.. därför körde jag en weight loss från hell innan operationen idag ? Levde på 600 kcal om dagen i 6 veckor o gick ner 10 kilo. Så nu ska väl de små brösten passa bättre.
Gilla

Pluppen

Kvinna ·

03 mar, 2020

Jag har äntligen också fått positivt besked om att jag kommer få operation via landstinget! Känns så sjukt overkligt? Något man liksom väntat på så länge.. Ska precis som några av er fantisera om allt som kommer bli lättare med kläder/aktiviteter efter operationen!!
Gilla

gosanbusen

Kvinna ·

05 mar, 2020

TeKA: Oj! Vad åt du då ung? Har insett att matintaget måste minska när man inte får träna, men samtidigt studerar jag så behöver energi till att orka koncentrera mig... Känns som en svår balansgång att hålla vikten efter operationen
Gilla

Johnson

Kvinna ·

19 mar, 2020

Planerad bröstförminskning om tre dagar... förkyld... funderar på om jag hinner bli frisk... känns så trist. Är nervös men vill samtidigt ha det gjort, Om det inte blir av nu kan jag få vänta till maj... men vad gör man... ser tiden an. I dessa tider är det kanske ett i-landsproblem. Kram på er alla.
Gilla

Johnson

Kvinna ·

23 mar, 2020

Uppskjuten op, från idag till 16/4, förkylningen satte stopp. Bara för en orolig själ att ladda om... :)
Gilla

Starblade

Kvinna ·

24 mar, 2020

Skulle inte rekommendera någon att gå ner inför operation... Jag behövde göra det för att viktgränsen, men det var liksom 1 kg. Efteråt är man så stillasittande så du kan säkert gå upp igen om du inte har din "Normalvikt", går du upp kort efter op så kommer dina bröst växa, det blir tryck mot ärren ---> större ärr. Efter en sån stor operation måste man äta ordentligt! Man kan inte svälta sig själv, man måste äta nyttig mat för att läka ultimat.
Gilla

Carrope

Kvinna ·

28 mar, 2020

Opererat mig 26/3, i förrgår. Spänd på resultatet. :)
Gilla

KristinaR

Kvinna ·

29 mar, 2020

Hej! Opererade mig i fredags, 27/3. Ondast idag söndag.. hoppas det vänder nu och blir bättre. Nätterna är värst eftersom jag normalt inte sover på ryggg.
Gilla

Jeja

Kvinna ·

02 apr, 2020

Starblade skrev:

Skulle inte rekommendera någon att gå ner inför operation... Jag behövde göra det för att viktgränsen, men det var liksom 1 kg. Efteråt är man så stillasittande så du kan säkert gå upp igen om du inte har din "Normalvikt", går du upp kort efter op så kommer dina bröst växa, det blir tryck mot ärren ---> större ärr.

Efter en sån stor operation måste man äta ordentligt! Man kan inte svälta sig själv, man måste äta nyttig mat för att läka ultimat.

Starblade, jag undrar om man behöver uppfylla alla kriterier för att få en landstingsfinansierad bröstförminskning? Alltså, tillräckligt stora, fysiska besvär som ger sjukskrivning ibland och psykiska besvär? Har tid på vårdcentralen på måndag och känner mig nervös att inte bli tagen på allvar.
Gilla

Starblade

Kvinna ·

02 apr, 2020

Om jag ska vara ärlig så kände jag att hur man beskriver sina besvär inte spelar så stor roll... Klart man måste säga att man har väldigt ont och verka seriös, och inte säga typ "jag vill kunna köpa bikinis" men helt ärligt fick jag känslan av att så länge man är normalviktig och ens bröst är tillräckligt stora så kommer man bli godkänd. Jag behövde typ bara säga att jag hade väldigt ont i rygg och nacke och det hjälpte inte med att gå ner i vikt, och att det var ett hinder när jag tränade. Läkaren förstår ju själv att det är jobbigt att ha 1 kg per bröst, skulle vara konstigt om det inte var det! Jag har aldrig varit sjukskriven för ryggbesvär eller liknande, är student och jag pluggar inte till ett jobb som är fysiskt krävande. Tror verkligen de kommer ta dig seriöst! Dina bröst är dessutom större än mina var.
Gilla

Starblade

Kvinna ·

02 apr, 2020

Jag nämnde kort att det var psykiskt jobbigt då man känner sig uttittad, men tror inte det spelade så stor roll.
Gilla

Jeja

Kvinna ·

02 apr, 2020

Ok, det låter betryggande. Trodde att man kanske måste ha problem med svamp eller exem. Tack för att du svarade!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem