Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
panpan profilbild

panpan

Kvinna ·

20 nov, 2016

Stor bukplastik och fettsugning 161129

Bukplastik

Hej Tänkte starta en ny tråd för dokumentera min resa inom bukplastikkirurgi. Idag är det 9 dagar kvar till att jag ska göra mina operationer som är; stor bukplastik och fettsugning. Jag är så ytterst tacksam för allt det ni andra har skrivit om, då det ger en bra förberedelse inför ingreppet. Jag tänkte berätta för er om mina förberedelser och vore väldigt glad om ni kommer på något jag missat. Jag har inte hittat någon hel sammanställning med förberedelser som kan vara bra att ha gjort på nätet, utan har plockat lite av varje från alla er som har skrivit. Förberedelser Läst allt jag kan komma över. Sorterat bort viss information som är för negativ. Descutan x 3 (tar död på alla bakterier) Brun tejp (kommer förstärka stödet vid snittet och ge ett bättre ärr) Extra förband att ha hemma utifall det vätskar mkt Stödstrumpor för att minska risk för proppar Kräkpåsar Gördeltrosor Halstabletter då det kan göra ont i halsen efter sövningen och larynxmasken Värmedyna som smärtlindring och för att mjuka upp leder och muskler Tvättlappar på burk Ringblomste för att driva ut svullnaderna efteråt Lactulos för nr 2 ska fungera 2 Saco kuddar som formar sig efter kroppen och ger stöd när jag ligger eller sitter Fåtölj som är ställbar så det i princip blir som en baden-baden stol Duschpall i plast Rep som ska sättas fast i sängfoten så jag kan dra mig upp ur sängen Matlådor Sugrör Lång linne att ha under gördeln Psykisk förberedelse att detta kommer vara ett riktigt elddop 2-3 veckor. Funderar på att köpa en massageapparat för att massera rygg och sidor där fettsugningen skett. Vad tror ni om det? Är det någon som använt Hiruduidsalva för att bli av med blåmärkena snabbare? Vi ska åka till Fjällen över Jul - 60 mil i bil. Tror ni jag klarar det?

101

Sortera efter

milen

Kvinna ·

07 dec, 2016

Mamma, tydligen ingår fettsugning av mage i själva bukplastiker. Sedan fettsuga kärlekshandtag samt nedre del av ryggen. Det är alltså området i svanken. Det kalaset kostar 35t. Låter lovande hällande min jul. Vi ska vara hos svägerskan, inga höga krav. Kommer ha möjlighet att vila om det är så samt svärföräldrar som är engagerade i barn och annat runt omkring. Jag blir nog omhändertagen som en princessa. Vad rekommenderar ni inte att äta för mycket av? Vad får er att svälla mer och mindre? Har förstått att små portioner är bäst. Läste i mina papper att man ska tänka protein och mindre fett samt mindre kolhydrater.
Gilla

panpan

Kvinna ·

08 dec, 2016

God morgon på er Idag har min viktkurva vänt. Jag hoppas det håller i sig. Jag har ju berättat för er att jag varit som en uppstoppad gris och vikten matchade på 77,4 Kg som högst efter operationen. Då hade min läkare ändå tagit bort 2.5 kg. Med enkel matematik så skulle jag då egentligen vägt 71.5 kg efter operation. Med lite blod förlust etc så skulle det varit ändå mindre. Men inte då 6 kg vätska har skvalpat runt i denna kropp. Men idag så hade jag gått ner lite. Midjemåttet hade oxå minskat 2 cm. Nu är det bara 4 liter kvar som ska ut. Med tanke på mängden mat jag äter så borde jag tappa en del vikt av det oxå. Just nu känns det mest att det släppt från lår och höftleder. Hurra för detta.
Gilla

panpan

Kvinna ·

08 dec, 2016

Mamma och milen: jag fick all sugning i mitt pris. Det kanske därför art clinic är dyra? Jag har fettsugits bukväggen, svank höfter , skinkor och Fiffi. Jag lade inte så mkt tid på att kolla den saken innan operationen. Tog det för givet. Men det är nog en viktig sak att ta med sig. Annars kanske man blir jätte besviken. Jag vill inte ens tänka på att göra detta i två steg bara för man ska bli nöjd. 10 veckor till i gördel......
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

08 dec, 2016

PanPan: Skönt att vikten har börjat vända. Jag har inte vägt mig efter op för att jag är rädd att bli besviken. Känner mig uppblåst och svullen och rör mig inte mer än till toaletten. Men kanske väger mig till helgen. Spännande. Ska du använda gördeln i tio veckor till? Jag ska ha två gördlar i 4 veckor, sen ska jag bara ha den yttre i två veckor till efter det.
Gilla

panpan

Kvinna ·

08 dec, 2016

Mamma: Ja men rör sig inte så mkt i början. Det är överlevnadsmekanismen som slår till. Nu tränar jag hela tiden på att försöka gå med rak rygg. Ssk sa till mig att det var dags för det nu. Upptäcker att jag lagt till med en gång där jag skjuter ut rumpan för att avlasta magen. Nu är det dags att tänka tvärt om. In med häcken fram med höfterna. Jag ska ha min gördel dygnet runt i 5 veckor. Därefter 5 veckor dagtid.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

08 dec, 2016

Dag 3 (om man räknar op dagen som 0) och har har duschat och tvättat håret. Påfrestande för ryggen men jag klarade det! Jag har minskat på morfinet och tar bara innan jag ska sova för natten. Min navel ska tvättas 2 ggr om dan vilket är jobbigt. Gördeln är svårt att ta av och på själv. Saknar min man och mina barn som är hemma med kräksjukan. Men blir bortskämd av min mamma :) Tycker väldigt synd om mig själv men samtidigt är jag så glad över min nya mage och ångrar inte en sekund! Milen, bara en vecka kvar nu? Hur känns det?
Gilla

milen

Kvinna ·

08 dec, 2016

Japp, nästa torsdag. Känner att jag är redo. Framför allt när jag läser om er. Var på konsultation i februari. Bokade op i Augusti. Men jösses Amalia vad fort sista tiden går och det kanske är lika bra. För jag känner att jag orkar inte vänta mer. Ni vet känslan när man sista tiden som gravid väntar på att få föda, man kanske tom har gått över tiden. Men sedan när det väl startar så vill man köpa sig fri ;) Jag har velat göra något åt magen sedan jag bar mitt första barn, 9 år sedan, men har förstås väntat in alla syskon. Jag vet att jag kommer storkna av spänning dagen innan samt på op morgon. Dock är jag rädd att ångesten kickar in. Jag lider av ett obotligt katastroftänk, så fruktansvärt destruktivt är det. Därför älskar jag att läsa om er känner mig starkare och tryggare då. Så fortsätt gärna att uppdatera om era fantastiska magar varje dag :)
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

08 dec, 2016

Milen, det kommer gå så bra så! Inget att oroa dig för. Tänk att du äntligen ska få detta fixat och att du väntat i 9 år. På operationsdagen såg jag lite fram emot att bli sövd. Har aldrig blivit det tidigare men alla jag jag har frågat har berättat att det är rätt skönt. Jag låg och tänkte på mina barns skratt och på deras och min mans ansikten. Sen somnade jag in med ett stort leende på läpparna. Efteråt hade jag vaknat och sagt en massa roliga saker och även skickat sms till nära och kära som var oläsbara. Och jag tyckte jag skrev så bra och koncentrerade mig så hårt hahaha! Va inte orolig. Svep tabletterna med glädje när du kommer dit, be om extra medicin mot illamående och njut av att vara där första dygnet och tveka inte på att trycka på knappen. Dom är där för din skull :) och innan du veta av ordet så är du klar och sen är det fullt fokus på återhämtning.
Gilla

panpan

Kvinna ·

09 dec, 2016

Ännu en ny dag att möta. Idag är det dag 10 efter min operation. Så fort det har gått när man inte gör någonting. Jag tror att det att inte göra någonting har varit jättebra för mig, min kropp och min själ. Men visst är det tragiskt att man måste bli tvingad till att vila för att egentligen ta sig tid att göra det. I går hade jag en svacka psykiskt som säkert berodde på att jag inte sovit. Jag var allmänt sur - det brukar jag inte vara. Men ändå var det som Peaken vände och jag tog flera kliv framåt i mitt tillfrisknande. Det började med efter duschen så bytte jag till min nya gördel. Den är exakt samma storlek och samma design men känns som den kommer från en annan planet. Den gamla har tryckt mot snittet på höger höft så det har känts som att få en kniv in där med jämna mellanrum. Det är som om min kropp och gördeln har fört en kamp emot varandra hela tiden. Den stramar, klämmer och skaver. Den nya är följsam, ingen dragkedja och hyska som skaver över snitt hö höft (dessa sitter 1cm längre bak) och känns överlag skönare. Den har oxå 3 cm större hål i skrevet som underlättar på toa och ger mindre skav. Tänk att det kan skilja. Jag tror min 1:a är ett måndags exemplar. Ska höra om jag kan reklamera den. Den kostar ju ändå 900:-. Smärta är nästan borta. Jag tar mig lättare upp och ner i sängen. Vänder mig lättare och kan faktiskt böja mig ner och plocka upp saker från golvet. Går mkt rakare och riktigt känner hur det sträcker ut i magen på ett positivt sätt. Jag kan även nysa utan att tror att jag ska dö. Vikten fortsätter sakta neråt. Dessutom somnade jag kl 21 igår och sov 5,5 timma i sträck. Var vaken en stund och tog 2 timmars sömn till. Jag är som en ny människa idag. Kan nog uppbåda lite energi och jobba idag. Som sammanfattning kan jag säga så här kl 07 på morgonen: livet leker igen och jag har en ny fin mage utan valkar och en liten söt navel.
Gilla

panpan

Kvinna ·

09 dec, 2016

Milen: katastroftänkandet är jag duktig på. Det blir ju inte bättre när man läser på nätet för där står ju oftast eländet. Men det är en väldigt låg grad av komplikationer vid dessa ingrepp. Lite skit får man räkna med då i dessa fall vill man utgå från perfektion. Vi gör ju inte detta för att vi är sjuka. Men jag måste säga att detta forum är oerhört positivt i sitt tänkande och vad var och en skriver. Det finns ett amerikansk forum som heter " patients like me" där har man tagit fram studier som visar vilket stöd sådana här forum kan ha på individnivå. Jag trodde aldrig att jag skulle sitta här och skriva och även få så mkt information om mitt tillstånd som jag får här. Jätte positiv upplevelse. Bara det att man lägger ut en fråga så är det någon som svarar. Svaren är då oftast efter egen upplevelse och inte efter en teori. Det glädjer mig att du Milen och ev även andra känner att de ord som vi gemensamt skriver kan utgöra ett stöd. Vi är med dig och vakar hela vägen. Hejar på när det går tungt och applåderar när det går framåt. Nu räknar vi in dagarna tillsammans med dig. Jag tror inte vi har någon mer som är på gång eller har jag missat någon.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

09 dec, 2016

PanPan, jag har samma problem med min gördel som trycker på på högra höftbenet där snittet ligger. Så sjukt störigt att ha ett sår rakt över höftbenet! Klart du ska prova reklamera den. Du har knappt använt den och den fyller inte sin funktion. Det skadar inte att prova ;) Min natt har varit helt ok. Men tyvärr så har jag fått halsbränna av Iprenen som jag började ta igår. Sjukt störigt är det och jag har inga planer på att ta mig till ett apotek inom snarast och min mamma bor långt ute på landet. Vill inte besvära henne mer. Mejlade kliniken med fick ett halvtaskigt svar tillbaka där dom tipsa mig om Apoteket. Ehhh okej... Och jag har fått en förkylning från helvetet (vaknade ur narkosen och var dunderförkyld) så jag försöker stoppa ungefär 50 nysningar om dagen som bara vill ut! Vill verkligen inte nysa! Nr 2 är också avbockat! Ville nästan göra en segerdans efteråt för jag vet inte hur många ggr jag satt på toastolen och bara väntade och väntade. Svårt det där när man inte kan krysta. Men till slut så! Jaha vad mer... Saknar fortfarande mina barn och min man och är lite deppig för att jag missar alla julfester på dagis och luciatåg (dom går på två olika avdelningar). Ska facetimea med dem extra länge ikväll. Bästa stunden på hela dan!
Gilla

panpan

Kvinna ·

09 dec, 2016

Mamma: Stackars dig som fått förkylning. Så typiskt. Nu tycker jag riktigt synd om dig. Nysa är inte roligt. Håll en kudde hårt mot magen när du måste. Jag upptäckte att hålla på att harkla sig, snyta sig lätt och utstöta konstiga ljud gjorde att nysningarna avtog i styrka. Gällande din höft fick jag rådet av ssk att prova lägga ngt mella snitt och gördel. Ta ngt lite tjockare som skumgummi, fårskinn. Jag testade vanligt lakansväv. Men det var inte tillräckligt. Testa honung, citron och ingefära som Tea så blir du kanske bättre i halsen. Hopa över Ipren om du får biverkningarna av det. Du kommer klara dig på 2alvedon 4ggr dag. Du är förbi det värsta nu. Förstår att du saknar telningarna - men se det från den ljusa sidan. Förstår du så mkt bakterier och virus det härjar i det rummet........Hualigen.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

09 dec, 2016

Tack PanPan för dina tröstande ord. Jag kan verkligen förstå det du skrev om hur studier har visat att dessa forum påverkar oss på ett positivt sätt. Ska prova sätta en kompressor och se om det hjälper. Men borde inte såret läka snart? Eller det kanske inte läker sålänge det skaver mot gördeln? Du har rätt vad gäller besök på förskolan och bakterispridningen. Jag stannar hemma :) Ska dricka mer the också! Tar du 2 alvedon 4 ggr om dan fortfarande?
Gilla

panpan

Kvinna ·

09 dec, 2016

Räkna med att det tar 14 dagar innan du har en liten läkning. Jag fortsätter med mina alvedon ett tag till. Känner att jag stelnar till i höftpartiet när jag inte tar dem. Kan röra mig och sträcka på mig på ett helt annat sätt med alvedon i kroppen.
Gilla

milen

Kvinna ·

09 dec, 2016

Tack! Ni är så stöttande och fina.
Gilla

Ebbakebba

Kvinna ·

10 dec, 2016

Mamma, lider med dig!! Att nysa är fruktansvärt! Jag fick en förkylning en vecka efter operationen. Det killade konstant i näsan och jag nös flera gånger i timmen. Fick rådet av kirurgen att dra åt gördeln så hårt det bara gick för att få bukstöd. Det hjälper ju inte så mycket mot smärtan kanske, men minskar iaf risken att stygnen ska gå upp. Jag tycker att stygnen borde tåla nysningar, men det kanske är extra känsligt i början....
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

10 dec, 2016

Dag 5 och jag börjar känna mig mer och mer rörlig. Ska duscha ikväll och är inte speciellt nervös inför det. Har fortfarande ont i såret men det har börjat ila lite och ibland känns det som en kylig känsla. Antar att det läker eller nått. Har lite svårt att masseras kärlekshandtagen 2x20 min om dagen men gör mitt bästa. Sover ok. Imorgon bär det hemåt till maken och barnen :)
Gilla

panpan

Kvinna ·

11 dec, 2016

Mamma: du ser det går framåt bra för dig. Har du fått instruktioner att massera där fettsugningen varit? Det har inte jag. Kanske man ska göra. Min buksmärtor är nästa borta och jag rör mig mkt lättare. Däremot så börjar jag känna av fettsugningen. Fiffi är så svullen och stenhård. Det är som att ha två golfbollar innanför skinnet. Läste på forumet om fettsugning och detta är tydligen vanligt.
Gilla

Mamma20112014

Kvinna ·

11 dec, 2016

PanPan, ja jag ska massera minst 2x20 min om dagen. Det gör lite ont men efter åt känns det mycket bättre och mjukare på området. Jag tror jag ska massera för att få jämnare resultat och för att det inte ska vara hårt. Hör med din kirurg, men det är inte säkert att han har använt likadan metod vid fettsugningen som min. Men det kanske kan hjälpa mot din svullnad på fifin. Berätta gärna vad du fick för svar.
Gilla

panpan

Kvinna ·

13 dec, 2016

Vecka 2 efter operation. Idag är det 2 veckor sedan jag la mig på slaktarbänken. Var har tiden tagit vägen? Denna sista vecka har mkt förbättrats. Jag tar fortfarande mina alvedon då jag på em och kvällstid kan känna av stelhet och lite allmän smärta. Tom smärtan på höfterna där stygnen sitter har släppt. Kan ligga på sidan utan större obehag. Jag kan böja mig ner och ta saker från golvet utan att det känns. Jag tar mig oxå upp och ner i sängen i en rörelse. 1:a vecka kravlade man sig upp. Det bästa är att jag nu kan hosta och nysa utan att tro jag ska dö när det händer. Jag är ute och går - men i betydligt saktare tempo än tidigare. Området runt naveln har jag ingen känsel i. Det är som om man hade en tandläkare bedövning som sitter i. Magen är fortsatt svullen. Men jag har inte identifierat ngt vågskvalp. Ska till ssk på torsdag för att ta sista stygnen i naveln. Får se vad hon säger om ev skvalp. Snittet är tejpat och jag har inte rört det sedan förra veckan när jag var på åb. Kan se att det är en lite mörkare fläck där dränhålet finns. Likaså har jag en röd svullnad på ett ställe vid vä höft som jag just nu inte kan säga att det är en infektion eller om det är rester efter svullnaden som varit tidigare. Men det gör inte ont och jag har ingen feber så jag tar det med ro. Gördeln är ju ingen höjdare. Den går an över mage och höfter men min bröstkorg bli misshandlad. Den trycker så jag får blåmärken och ömhet. Har försökt vaddera så gott det går - fast utan framgång. I det stora hela så är jag ganska ok nu. Förmiddagen går allt hur bra som helst men efter lunch så känner jag att jag behöver vila. Detta kan ju även beror på att mitt blodvärde är ju inte tillbaka på utgångsläge ännu. Det tar ju ett tag. Jag är ytterst tacksam att jag har 3 veckor kvar på min ledighet - för jag tror nog att kroppen behöver denna återhämtning. Det svåra är att låta bli att göra vardagliga saker som för det mesta innebär olika lyft. Jag glömmer av att jag inte får göra det. Livet börjar sakta men säkert återgå till den vanliga vardagen. Fokuseringen på operationen och min mage börja släppa allt eftersom - vilket är skönt. 1:a veckan var ju som att leva i en bubbla. Det är lite kul att läsa mina egna anteckningar dag för dag - för jag ser själv hur snabbt förbättringen har kommit. Nu hoppas jag bara att eventuella komplikationer håller sig borta. Jag fick frågan igår om jag skulle göra om denna operation nu när jag har facit. Det skulle jag utan vidare. Det var tufft 1:a dagarna men inte så tufft att jag inte fixade det. Det var bara att gilla läget. Framförallt har jag en stor erfarenhet med mig för framtiden. Fast det är väldigt skönt att det ligger bakom mig nu. Ha en bra luciadagen önskar Panpan
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem