helikopter
Kvinna ·
30 maj, 2012
Vad tror ni om runda 300-325 high profile? Konsultationsberättelse. Kirurgerna tyckte HELT olika! Tufft utg.läge. Op 7/6 Hjälp!!
BröstförstoringOperation om en vecka och jag velar en himla massa. Snälla alla ni som vill, tyck till om vad ni tror!:-) Borde jag kanske ändå gå ner till 275-300 med tanke på att jag är rätt liten? 160/52 kg, bröstbredd 11 cm.
Drömbrösten:
Ganska mycket underpol, bröstvårtan i mitten, fasta, skarpa konturer, lite skidbacke, inga runda bollar. Ska kunna klä bort dem samtidigt som de ska vara "stora" utan kläder. Vill inte att det första folk ser när de tittar på mig är mina bröst.
Jag vet att jag har ett tufft utgångsläge, men vill inte ha hängiga stora bröst bara för att de ska bli större. Då får det hellre vara tills jag lyfter dem efter att jag fått klart mina barn. Jag vill att de ska bli fina och fasta.
Var på två konsultationer (och båda trodde att det kunde gå utan lyft) som rekommenderade följande:
Örjan Gribbe, Proforma: Runda helt klart, 300/325 eller 325/350 kom vi fram till. Han sade att jag hade 25 cc skillnad på brösten. Ville inte lägga fickorna lite längre ner för att få mer underpol då det var för stor risk för db.
Peter Emanuelsson, Akademikliniken: Anatomiska helst 230 fastän jag själv gärna ville ha runda och lite större, kunde få upp till 295 om jag verkligen ville det, men mer gick inte pga min bröstbredd (11cm). Samma cc på båda brösten trots storleksskillnad, det skulle istället åtgärdas genom att sänka fickan på ena bröstet.
Förstår ni om jag är villrådig??
Själv var jag helt inställd på runda innan, ca 275 - 325, men jag var osäker på profilen. Frågade Örjan vad han rekommenderade med tanke på bilderna jag visat, men han lät mig prova båda och sa att jag måste själv bestämma om jag ville ha mycket eller lite put. Jag upplevde att han var stressad och jag fick inte prova nog många implantat pga att inte hade dem i olika profiler så det var jättesvårt att kunna ta något som helst beslut. Jag hann inte ställa alla frågor jag ville och efteråt kände jag bara att jag skulle avboka op.tiden (som jag redan hade bokat) för att vi inte riktigt "klickade" och magkänslan inte var bra.
När jag kom till AK var det som att komma till himlen, jag fick först sitta med världens trevligaste och informativa sköterska och prata, jag slappnade av istället för att känna mig dum och stressad som jag gjort tidigare. Sedan tillbringades nästa timma tillsammans med henne och kirurgen Peter Emanuelsson, han kändes proffsig och var rolig och trevlig, allt kändes precis som det skulle! Tills jag visar hurdana bröst jag vill ha och de tycker att de var alldeles för stora och att "en fin flicka" som jag inte ska göra för stora bröst. Hoff.
Efter en veckas funderande bestämde jag mig för att köra på den kirurg som jag gjort så mycket efterforskningar på innan jag ens bokade tid där, och får helt enkelt lita på att han gör skäl för sitt rykte även om vi två inte riktigt klickade. Det är väl trots allt min drömbröst jag ska få och inte en bästa vän? Plus att alla kan väl ha en dålig dag?
Är jag dum som inte väntar och går på fler konsultationer? Vi har tagit semester, både jag, min sambo och mamma för att lappa ihop min återhämtningstid då vi har en liten dotter på 1,5. Annars måste jag vänta ett helt år till, och det var ju ändå Örjans bröst jag tyckte var så snygga med tanke på deras förutsättningar från början!
Sortera efter
Loppefia
Kvinna ·
31 maj, 2012
helikopter
Kvinna ·
31 maj, 2012
twinky
Kvinna ·
31 maj, 2012
Ja, det är mindre risk för DB med framför muskeln. Vilken märklig kommentar från akademikliniken, hade oxå valt bort dem.
Opticruise
Kvinna ·
31 maj, 2012
Haha fina flickor har inte stora bröst!!! Kul kommentar! Vilket pucko ;)
Varför inte prova en annan kirurg på proforma om du´inte var nöjd med Örjan,kan varmt rekommendera Michael.Han är duktig på lite svårare utgångslägen tycker jag..
Hade jag varit i dina kläder hade jag valt en framförplacering =)
Hallontossing
Kvinna ·
31 maj, 2012
Åh jättesvårt detta... Jag personligen skulle inte operera mig hos en kirurg jag inte klickar med, trots att han gör fina bröst. Ifall det skulle gå fel skulle jag bli så besviken på mig själv att jag gjorde det när min magkänsla sa att kommunikationen inte va bra.
Då låter AK bättre men jag tycker att 230 låter lite, nu kunde du ju få nästan 300 (samma som hos proforma) dock anatomiskt. Vad va anledningen till han ville lägga anatomiska? Tycker det ser ut som du har en del bröst och om det ska fyllas ut så är ju min tanke att du måste fylla med nåt lite större, kanske 300 och uppåt. Jag förstår verkligen dina tankar om att inte göa boll-bomber. Jag vill själv samma sak, göra fina bröst för mig själv som inte alla andra avslöjar.
Vet inte hur jag ska råda dig, tycker nog att du ska överväga att gå på fler konsultationer. Kanske en till hos Proforma med samma kirurg, antar att de är knappt om tid. Men en telefonkonsultation?!Viktigaste är att du är säker, inte gör det bara för att de är enklare om du löper linan ut. Trots att nära och kära ställer upp...
Hoppas det löser sig.
:)
Sassarora
Kvinna ·
31 maj, 2012
När jag gick på konsultation hos Anders Liss på Art Clinic hade jag inte nån större koll på nåt gällande olika implantat egentligen. Jag berättade hur jag ville ha brösten helt enkelt. Provade lite olika storlekar. Anders sa vad han tyckte gällande form, storlek osv. för att uppnå mina önskemål. Det slutade med anatomiska high profil 345 cc. Anatomiska blev det för att det var liiite häng på ena bröstet och annars fanns det risk för db. J
Jag litade helt på Anders och idag 8 dagar efter op. så är jag jättenöjd! :-)
Jag tror att det är viktigt att du känner ett förtroende för kirugren du väljer.
Lycka till! :-)
angelina83
Kvinna ·
31 maj, 2012
Jag valde anatomiska pga lite häng och jag har både underpol och skidbacke och är nöjd med det valet. Men om du har bestämt dig för runda och någon av dessa kliniker så skulle jag utan tveka säga Proforma. Örjan ska vara väldigt bra också av det jag läst men som någon sa tidigare, om du känner dig lite osäker så prata med någon annan på den kliniken kanske?
helikopter
Kvinna ·
31 maj, 2012
Lisa77
Kvinna ·
01 jun, 2012
Chihiro
Kvinna ·
01 jun, 2012
Jag var hos Örjan idag, fick prova väldigt många olika varianter och storlekar och slutade precis som du på runda 300/325 vilket jag tyckte såg fint ut med t-shirten på. Men nu så här i efterhand undrar jag om det kommer bli för stort ;) Men jag vill ju inte ångra att jag tog för små :-P Fick oxå op på to nästa vecka, så då ses vi kanske där :-)
helikopter
Kvinna ·
01 jun, 2012
Chihiro
Kvinna ·
01 jun, 2012
Jag bor i sthlm och fick tid 8:15 så jag kommer väl vara färdig när du kommer ;) Jag frågade Örjan om problem med musklerna efter och han sa att av alla dom (över 1000) op som han har gjort så har han haft 1 person som fått problem. Så rätt liten risk enligt honom.
helikopter
Kvinna ·
01 jun, 2012
Chihiro
Kvinna ·
01 jun, 2012
Så kan det förstås vara. Men jag får verkligen hoppas på det bästa eftersom Örjan ansåg att det iprincip var omöjligt att få det snyggt fram på mig :-P Har alldeles för lite egen vävnad på hö bröst. Sen är jag ingen gym-människa heller även om jag tränar lite annat. Men, jag håller tummarna för att det blir bra bakom nu för jag har ingen lust att ha fula framför och då har jag ju inte så mycket mer att välja på än att ha bakom.
angelina83
Kvinna ·
01 jun, 2012
De anatomiska har mer put även med ganska lite cc och det kan hjälpa till att fylla ut och lyfta upp bröstet kan man säga. Putet tycker jag gör att de ser piggare ut.
Det putet och bredden jag har nu hade annars krävt mycket mer cc med runda impl. och då hade de blivit alldeles för stora för min smak iaf.
cassandrajj
Kvinna ·
01 jun, 2012
hmm.. kan förstå att du är förvirrad på vad du ska välja.
Jag själv var hos Örjan för konsultation (efter att jag läst gott om honom och det kändes som om var och varranan här på forumet opat sig hos honom). Tyckte liksom dig att han var rätt så stressad, kände frånvarå samt att han typ knappt sa något alls mer än att svara kort på vissa frågor. Kände inte alls att jag klickade med honom och kunde inte ge honom förtroendet att opa mig. Vad som också spelade roll i min bedöming var att han inte heller ville sänka mitt bröstveck (för mig var det VIKTIGT att bröstvårtorna var centrerade och pigga, och eftersom han inte tänkt sänka bröstvecket så skulle de helt enkelt inte få det utseende jag var ute efter). Valde därför bort honom och gick på konsultation hos Art Clinic i Göteborg istället då en vän rekommenderat dem. OCH vilken skillnad! Kände också att jag kom till himmelen och klickade genast med kirurgen som var helt underbar och profissionell och förklarade allt jättebra. Kände mig hur trygg som helst och i goda händer. EFter 5 minuter inne hos honom var jag säker på att han skulle få operera mig. Jag sitter nu vid skrivandets stund 6 månader efter op och har mina absoluta drömbröst. Inga komplikationer så långt ögat kan nå och har även jag bakom. 275 cc moderate plus profile.
Tycket absolut att man skall följa magkänslan, den brukar inte ofta ha fel..
Att sänka ditt ena bröstveck aningen skulle nog behövas då det är en liten skillnad där. Menmen.. får hoppas på att Örjan gör ett bra jobb.
Lycka till!!
helikopter
Kvinna ·
02 jun, 2012
Cassandrajj vad roligt att du fått dina drömbröst! Du är en av de få som verkar ha upplevt honom som jag gjorde, tycker att man annars bara läser gott om honom.. Men jag kan inte blunda för att han i mitt tycke gör riktigt snygga bröst. Jag ska nog dra en till mailvända och få de svart på vitt vad han hade tänkt sig med vecken då han på telefon sist pratade om att de kommer sänkas, men jag skulle vilja veta hur mycket. Precis som du skriver så är det samma för mig, SUPERVIKTIGT att få pigga och centrerade bröstvårtor. Beroende på svaret så kanske jag får tänka över detta en gång till.
Tack för infon Angelina, det är ingen som har talat om det för mig på konsultationerna.
Chihiro, absolut, jag håller med till 100 %, så hade jag också resonerat. Har nu suttit och googlat och verkligen försökt få fram någon statistik på detta men det är ju helt omöjligt. Men har ramlat över många trådar där folk med bakom är supernöjda och inte känner något obehag alls. Jag tror att andelen missnöjda må vara överrepresenterade här inne också då en nöjd tjej kanske lämnar forumet efter sin op då hon inte känner att hon behöver vara här längre, medans för en som fick problem fortfarande hänger kvar och är väldigt aktiv..
FrökenB
Kvinna ·
02 jun, 2012
Jag klickade inte heller alls med Örjan, upplevde honom som stressad och fick inte riktigt svar på mina frågor. Tycker att han lämnade över för mycket av alla val till mig. Jag behöver en kirurg som kan råda MIG, jag kan inte säga ifall runda eller anatomiska blir bäst utifrån mina förutsättningar och i förhållande till vad jag vill ha... tycker det är superviktigt att känna att kirurgen verkligen förstår vad man är ute efter. I mitt fall valde jag att gå vidare och gå på fler konsultationer. Kanske du kan gå till ytterligare någon? Alternativt gå tillbaka till Örjan för att ge det en chans till? Som du säger så är det väldigt många härinne som opats av honom och som är supernöjda så jag tror säkert att han är en oerhört skicklig kirurg. Men återigen så ska det kännas bra för just dig!
Mrs Vain
Kvinna ·
03 jun, 2012
Helikopter: Förstår att du är villrådig och jag känner ungefär likadant. Har ett liknande utgångsläge som dig, ser det ut som, brösten är dock ungefär lika stora samt att jag är mycket bredare över bröstet. På AK så blev jag rådd till Anatomiska MF 335 el MX370, träffade endast sjuksköterska där. När jag sedan träffade Örjan var jag helt inställd på Anatomiska för att fylla ut "hänget" Han rekommenderade dock Runda Moderat Plus 450 eller 400.....??
Båda rekommenderade bakom och Örjan trodde inte det skulle bli något problem att sänka mitt bröstveck, eftersom mina bröst var "mjuka" ha, ha han vågade väl inte säga "tomma" :) Tror att det behövde sänkas ca 1 cm för att få till ett ok utrymme för att få en ok underpool på bröstet.
Visst är det märkligt att man får så olika rekommendationer?
helikopter
Kvinna ·
03 jun, 2012
ja, jag hade nog gjort som dej, tagit den kirurgen som är överens med vad jag själv ville ha för bröst! mina är ungefär som ditt vä (hö i bild) och min kirurg ville inte sänka bröstvecken för risken för db är för stor med så markerade bröstveck. kan dock hända att jag behöver ett lyft sen, vi får se i vilken höjd bröstvårtorna hamnar, får ju inte peka neråt! hoppas du kommer fram till ett bra beslut för dej!