Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tuttlisan profilbild

Tuttlisan

Kvinna ·

01 okt, 2015

Alla vi som opererar oss 5 oktober 2015

Bröstförstoring

Vi som ska operera oss nu på måndag kan väll följas åt ! Smärta läkning, storlek osv. Även nu innan kan vi snacka nerver och förberedelse! Hur känner ni er sista helgen innanoperationen?

59

Sortera efter

hannaj

Kvinna ·

06 okt, 2015

Opererades kl. 9 i morse. Allt har gått jättebra. S0 klart är man öm och framförallt svullen. Men är såå nöjd. Har nog inte fattat det är. Sovit mest hela dagen och har ätit för en stund sen. Så nu börjar jag bli människa. Huvudet hänger med. Väntar på skiftsbyte så jag kan få lite mer smärtstillande
Gilla

Englaaa

Kvinna ·

07 okt, 2015

Har opats för ca 20h sedan och jag hade ordentligt ont, riktigt sjukt ont. Fick även en inflammerad nacke och skulderblad. Plus det blir illamående delux av narkosen. Det blev mkt balans mellan att behandla illamåendet och smärtan. Sedan hade jag lågt blodtryck, svimmningskänsla efter att ha varit på toaletten. Fick ligga med benen upp och kall trasa på huvudet. Svårt att kissa efter narkosen och kräktes. Nu har det gått nästan ett dygn från operationen och nu börjar jag bli ok, ont har jag men det fungerar med smärtstillande och vila, samt upp och röra på sig så jag inte blir för stel. Trodde allvarligt att jag inte skulle kunna åka hem dagen efter då jag mådde så dåligt. Från 1-10 ger jag det en 9 i smärtskala. Och då har jag fött tre barn. Vilket jag ger en 10 då jag födde utan bedövning på min sista ;-) Ha blivit vääldigt väl omhändertagen här på proforma måste jag säga, de kollar till mig extra och bryr sig, frågar och små pratar. Fick extra smärtlindring och mot illamående. Dr Said Saidan har gjort ett väldigt fint jobb och han var verkligen "min" doktor passade mig perfekt, ödmjuk, lugn, trygg och snäll.
Gilla

Tuttlisan

Kvinna ·

07 okt, 2015

Men stackare ! Det lät inge kul! Du får tänka att det bara blir bättre och bättre. Jag köpte armband på Apoteket akupressur som skulle va bra för postoperativt illamående. Fick även ett plåster bakom örat, vad jag fattade så var ak först i Sverige med detta , min narkosläkare hade fått tipset av en kollega i USA. Funkade bra för jag mådde inte illa alls. Köp armbanden ifall du fortfarande är dålig eller blir av morfinet. Tänker på dig! Bra att du blev nöjd med dina nya boobs, det är trots allt huvudsaken!!!!!
Gilla

Louise123

Kvinna ·

07 okt, 2015

Englaaa skrev:
Har opats för ca 20h sedan och jag hade ordentligt ont, riktigt sjukt ont. Fick även en inflammerad nacke och skulderblad. Plus det blir illamående delux av narkosen. Det blev mkt balans mellan att behandla illamåendet och smärtan. Sedan hade jag lågt blodtryck, svimmningskänsla efter att ha varit på toaletten. Fick ligga med benen upp och kall trasa på huvudet. Svårt att kissa efter narkosen och kräktes. Nu har det gått nästan ett dygn från operationen och nu börjar jag bli ok, ont har jag men det fungerar med smärtstillande och vila, samt upp och röra på sig så jag inte blir för stel. Trodde allvarligt att jag inte skulle kunna åka hem dagen efter då jag mådde så dåligt. Från 1-10 ger jag det en 9 i smärtskala. Och då har jag fött tre barn. Vilket jag ger en 10 då jag födde utan bedövning på min sista ;-) Ha blivit vääldigt väl omhändertagen här på proforma måste jag säga, de kollar till mig extra och bryr sig, frågar och små pratar. Fick extra smärtlindring och mot illamående. Dr Said Saidan har gjort ett väldigt fint jobb och han var verkligen "min" doktor passade mig perfekt, ödmjuk, lugn, trygg och snäll.
Åh vad jag känner igen mig, haft (har) så ont!! Mått illa så fått medicin mot det. Funkar ganska bra men så stel och så fort jahaja resa mig vill jag gråta. Trodde aldrig att jag skulle ha så här ont! Hoppas att det släpper snart!
Gilla

Englaaa

Kvinna ·

07 okt, 2015

Kram till dig vännen, vissa mår jätte bra och är bara lite ömma medans andra som vi mår såå dåligt. Viktigt att det oxå talas om för jag var inye beredd på smärtan, inte att den skulle göra så ont lixom. Det blir ju bättre och bättre, tycker det är stelt efter man sovit, skönare att vara i rörelse. Jag köpte postafen, det brukar hjälpa, då jag även flyger hem idag så vill jag slippa åksjuka på detta med!! Stor kram och hoppas du mår lite bättre för varje timme.
Gilla

Englaaa

Kvinna ·

07 okt, 2015

Tack och kram till dig! Ska kika på armband och plåstret lät ju bra! Jag fick intravenöst mot illamående. Men hjälpte inte så jätte mkt.
Gilla

nezza

Kvinna ·

07 okt, 2015

Tuttlisan skrev:
nezza skrev:

tack :) gör mest ont när man ska resa sig upp eller sätta sig ner. blöder du mycket?

Ja det gör ont när man suttit länge och sedan reser sig upp eller lägger sig ner. Då stramar det i stygnen liksom. Har fu ont trots dina värktabletter annars? Jag blöder ingenting... Kram

ja specielt efter man sovit eller slumrat i soffan en stund på dagen. stramar mycket i stygnen, var rädd att stygnen går upp. har blödit lite från stygnen och från slangarna på min smärtlindrings pump.

nu idag känner jag mig lite svullen på vänster sida av bröstet, typ vid revbenen.

Gilla

Louise123

Kvinna ·

07 okt, 2015

Englaaa skrev:
Kram till dig vännen, vissa mår jätte bra och är bara lite ömma medans andra som vi mår såå dåligt. Viktigt att det oxå talas om för jag var inye beredd på smärtan, inte att den skulle göra så ont lixom. Det blir ju bättre och bättre, tycker det är stelt efter man sovit, skönare att vara i rörelse. Jag köpte postafen, det brukar hjälpa, då jag även flyger hem idag så vill jag slippa åksjuka på detta med!! Stor kram och hoppas du mår lite bättre för varje timme.
Tack! Jag fick äntligen duschat så skönt! Mår lite bättre. Pratade med en sköterska som sa att jag ska låta bli oxy.. Pga illamående. Får se hur jag klarar det! Precis, många skriver hur lite smärta de har haft det är viktigt att veta att det kan vara så här också ! Hoppas att din hemresa går jätte bra och att du också mår bättre! Kram på dig!
Gilla

Johanna.H

Kvinna ·

07 okt, 2015

Dag 2 idag. Tog verkligen ont igår, speciellt vid snittet på högra sidan. Idag känns det som att man har en galen träningsvärk! Är verkligen tacksam för att ha en roomie som fixat frukost åt mig, annars skulle jag inte klara mig haha!
Gilla

hannaj

Kvinna ·

08 okt, 2015

Hur har ni det allihopa? Jag har alltid känt att jag har hög smärttröskel. Har fött barn utan bedövning osv. Men detta är såå jobbigt känner jag. Igår när jag kom hem från Landskrona ville jag bara dö typ. La mig i sängen och grät för det blev för jobbigt. Är så svullen med. Idag kunde jag åtminstone göra frukost. Men mannen min får passa upp på mig. Känns ovant då man aldrig ber om hjälp knappt. Nu blev det ett sånt här gnäll-inlägg. Hoppas ni har överseende. Kram allihopa!
Gilla

Louise123

Kvinna ·

08 okt, 2015

hannaj skrev:
Hur har ni det allihopa? Jag har alltid känt att jag har hög smärttröskel. Har fött barn utan bedövning osv. Men detta är såå jobbigt känner jag. Igår när jag kom hem från Landskrona ville jag bara dö typ. La mig i sängen och grät för det blev för jobbigt. Är så svullen med. Idag kunde jag åtminstone göra frukost. Men mannen min får passa upp på mig. Känns ovant då man aldrig ber om hjälp knappt. Nu blev det ett sånt här gnäll-inlägg. Hoppas ni har överseende. Kram allihopa!
Åh känn inte så! Det har varit så tufft för mig med! Mina förlossningar var inget jämfört med detta! Grät första dagen hemma varje gång jag reste mig. Nu är det 3 dagar sedan Op och jag tar bara alvedon och Ipren. Funkar ok , men det hade jag aldrig trott. Jag har fortfarande såååå ont speciellt i ryggen hoppas att allt släpper snart! Men idag lyckades jag laga mat!!! Så glad men samtidigt så trött nu efter haha. Ta en dusch och vila det blir bättre! Kram på dig!
Gilla

hannaj

Kvinna ·

08 okt, 2015

Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Åh känn inte så! Det har varit så tufft för mig med! Mina förlossningar var inget jämfört med detta! Grät första dagen hemma varje gång jag reste mig. Nu är det 3 dagar sedan Op och jag tar bara alvedon och Ipren. Funkar ok , men det hade jag aldrig trott. Jag har fortfarande såååå ont speciellt i ryggen hoppas att allt släpper snart! Men idag lyckades jag laga mat!!! Så glad men samtidigt så trött nu efter haha. Ta en dusch och vila det blir bättre! Kram på dig!
Känner likadant. Förlossningarna var ingenting jämfört med detta. Känner mig dock lite piggare i eftermiddag. Ska försöka få till den där duschen alltså. Den är efterlängtad samtidigt bävar jag för den. Tänkte...vi måste typ sprungit om varandra nere i Landskrona. Jag opererades ju på tisdag morgonen :-)
Gilla

Tuttlisan

Kvinna ·

08 okt, 2015

Man får gnälla precis hur mycket man vill! Själv mår jag illa av oxycontin och allt snurrar men jag behöver den pga smärtan i hö ärr. enda stället där det ens gör ont.....

Gilla

Jojja

Kvinna ·

08 okt, 2015

Hej på er! Det här var min andra bröstoperation och jag är förvånad över vilken skillnad tillskillnad från första gången.. Då var jag helt handikappad första dagarna! Jag har lite ont, och glömmer jag bort tiden (att ta smärtstillande) så märker jag att tålamodet går ner på noll direkt, stör mig på att det kliar och tycker att bröstbandet trycker ner mig! Så jag försöker undvika det..;) Annars är det otroligt skönt, inte alls lika ont i ryggen som tidigare, rörligheten är utomordentlig bra hållning och kan sträcka på armarna åt alla håll och kanter. Jag handlar, tvättar, lagar mat, städar, promenerar med vår lilla chihuahua och umgås. MEN, trots att jag kan göra det mesta (gör sakerna väldigt försiktigt och inga direkta storhandlingar) så känner jag av att kroppen är trött så jag sover mycket på nätterna och oftast blir det en del vila på soffan under dagen också. Så det är inte en chans att jag hade klarat av att jobba, men skönt att ändå klara sig bra på egen hand här hemma medan gubben jobbar. :) Jag vill att brösten ska läka till nu! x) vill se hur slutresultaten blir! :) Kram på er alla och ta hand om er!
Gilla

KimLand99

Kvinna ·

08 okt, 2015

Kul att det gått så bra för dig! Ser fram emot bilder?
Jojja skrev:
Hej på er! Det här var min andra bröstoperation och jag är förvånad över vilken skillnad tillskillnad från första gången.. Då var jag helt handikappad första dagarna! Jag har lite ont, och glömmer jag bort tiden (att ta smärtstillande) så märker jag att tålamodet går ner på noll direkt, stör mig på att det kliar och tycker att bröstbandet trycker ner mig! Så jag försöker undvika det..;) Annars är det otroligt skönt, inte alls lika ont i ryggen som tidigare, rörligheten är utomordentlig bra hållning och kan sträcka på armarna åt alla håll och kanter. Jag handlar, tvättar, lagar mat, städar, promenerar med vår lilla chihuahua och umgås. MEN, trots att jag kan göra det mesta (gör sakerna väldigt försiktigt och inga direkta storhandlingar) så känner jag av att kroppen är trött så jag sover mycket på nätterna och oftast blir det en del vila på soffan under dagen också. Så det är inte en chans att jag hade klarat av att jobba, men skönt att ändå klara sig bra på egen hand här hemma medan gubben jobbar. :) Jag vill att brösten ska läka till nu! x) vill se hur slutresultaten blir! :) Kram på er alla och ta hand om er!
Gilla

Louise123

Kvinna ·

08 okt, 2015

hannaj skrev:
Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Känner likadant. Förlossningarna var ingenting jämfört med detta. Känner mig dock lite piggare i eftermiddag. Ska försöka få till den där duschen alltså. Den är efterlängtad samtidigt bävar jag för den. Tänkte...vi måste typ sprungit om varandra nere i Landskrona. Jag opererades ju på tisdag morgonen :-)
Jag drog mig verkligen för det jag med men efter var det så skönt! Nu har jag fått skavsår bara:/ svider som tusan Ja ! Jag åkte därifrån vid 9 tiden! :)
Gilla

hannaj

Kvinna ·

09 okt, 2015

Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Jag drog mig verkligen för det jag med men efter var det så skönt! Nu har jag fått skavsår bara:/ svider som tusan Ja ! Jag åkte därifrån vid 9 tiden! :)
Det blev en dusch till slut och den gjorde gott. Vi var på kliniken vid 8 sen opererades jag vid 9-tiden. Känner mig bättre idag, hoppas att det vänder nu. Är trött på att ligga som ett kolli. Rastlös blir man mellan varven. Kram!
Gilla

Louise123

Kvinna ·

09 okt, 2015

hannaj skrev:
Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Louise123 skrev:
hannaj skrev:
Det blev en dusch till slut och den gjorde gott. Vi var på kliniken vid 8 sen opererades jag vid 9-tiden. Känner mig bättre idag, hoppas att det vänder nu. Är trött på att ligga som ett kolli. Rastlös blir man mellan varven. Kram!
Vad skönt att höra!! Jag mår sååå mkt bättre idag, så skönt! Precis som du säger man blir galet rastlös! Trött på att alla andra måste göra allt så nu kan jag göra en hel del själv. Jag lyfter inte och sträcker inte på armarna men annars så klarar jag det mesta:) super skönt! Klara att ta mig ur sängen utan hjälp också yeeeaah! Jag tror att det vänder idag för dig! ;) Kram
Gilla

Tuttlisan

Kvinna ·

16 okt, 2015

Hej! Hur går det med er? Själv har jag varit på återbesök. Min läkare och hela akademikliniken är fantastisk! Så underbara! Jag och Jonas avslutade det hela med en stor kram. Är så nöjd med resultatet också, över min förväntan!
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem