Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Tyson123 profilbild

Tyson123

Kvinna ·

18 mar, 2017

Bröstförstoring & bukplastik under sommaren 2017

Bukplastik

Jag har nu bokat in min op-tid för en full bukplastik och bröstförstoring hos Patrik Höijer på Nordiska Kliniken. Den kommer ske den 8/6-17. Det skulle vara kul att få kontakt med er som också kommer opereras under sommaren 2017. För stöd, funderingar, frågor, rädslor, pepp osv. Hoppas vi hörs.

131

Sortera efter

Timglas26

Kvinna ·

09 jun, 2017

Vad härligt att få höra att ni mår okej ändå! Känns allt bra för er? Hade ni superont när ni vaknade precis? Jag är så nervös inför smärtan efter att ha läst vissas berättelser. Jag op:as om 12 dagar! Är så taggad!
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

09 jun, 2017

Jag hade inte alls ont efter operationen, var så fullproppad med mediciner så kände ingen smärta alls. Det är först idag när jag kommit hem som jag känner av lite, troligtvis för att jag inte tar lika mkt piller som på kliniken. Men det är en överkomlig smärta. Klart man är nervös inför, jag var galet nervös. Men väl på plats, när allt sattes i rullning släppte det lite, helt plötsligt var man sövd och lika plötsligt vaknande man upp efter op. Det kommer gå bra för dig med :)
Gilla

Timglas26

Kvinna ·

09 jun, 2017

Vad härligt att höra! Känner du dig glad att du gjort det? :) jag är så rädd att jag ska bli missnöjd med typ naveln eller ärret blir högre än jag önskar eller att brösten inte ska bli som jag önskar men så tänker kanske alla innan :,)
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

09 jun, 2017

Timglas26 skrev:

Vad härligt att höra! Känner du dig glad att du gjort det? :) jag är så rädd att jag ska bli missnöjd med typ naveln eller ärret blir högre än jag önskar eller att brösten inte ska bli som jag önskar men så tänker kanske alla innan :,)

Jag mådde också väldigt bra direkt efter operationen. Du får smärtstillande i buken under OP som sedan sitter kvar under några timmar. Min kirurg "varnade" mig och sa att det kan komma att göra ondare när den bedövningen väl släpper men jag kände aldrig någon hemsk smärta! Den smärtlindring jag fick (och fortfarande tar enligt schema) funkar bra! Idag gick jag runt flera varv i lägenheten, som en ostbåge förvisso men ändå! Sa till mannen att jag kände mig som en superhjälte :D Det kommer att gå jättebra ska du se!! :)
Gilla

Dalloke

Kvinna ·

09 jun, 2017

Hej! Jag tänkte boka tid hos Patrik för exakt samma operationer, hur har det gått och vad fick du betala för denna kombo?
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

10 jun, 2017

Hej Timglas, Det är lite tidigt att säga om jag är nöjd eller inte. Jag gjorde snitt i armhålan vilket betyder att jag har en sån där bh där kuptyget är bortklippt, endast bygel och band och brösten är fria. Har ett bröstband för att trycka ner dom och skapa underpol. Just nu är brösten stenhårda och svullna och mycket större än vad jag vill ha men försöker tänka att det inte ens gått 48 tim sen min op. Gördeln har jag inte tagit av ännu, men tror jag kommer bli nöjd. Återkommer med uppdatering. Du är inte ensam om att vara supernojig inför op, är fortfarande lite nojig eftersom det inte är slutresultatet jag ser just nu. Det kommer gå fint ska du se :)
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

10 jun, 2017

Dalloke skrev:

Hej!

Jag tänkte boka tid hos Patrik för exakt samma operationer, hur har det gått och vad fick du betala för denna kombo?

Hej Dalloke, För mig har det gått brs hittills, har endast gått 35 tim sen jag kom ut från operationssalen. Jag är svullen och har en molande värk i bröst, armhåla och buk. Om jag är nöjd över resultatet är för tidigt att säga då brösten är stenhårda och svullna och magen har jag inte kikat på än. Kommer ta månader innan slutresultatet visar dig. Jag har lagt upp priserna för mina operationer på min sida så det är bara att gå in och titta. Lycka till på konsultationen!
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

10 jun, 2017

Tyson- känner du av snittet något? Jag känner av det varje gång jag ska ta mig upp till stående från liggande position. Det riktigt "bränner" men går över efter ett tag. I morse hade jag dock så ont så jag nästan blev svimfärdig. Fick lägga mig ner igen på en gång. Hur mkt smärtstillande äter du? Jag kör enligt schemat från klinik samt varvar med snabbverkande om jag får smärttoppar! Brösten känns som en "Walk in the park" i jämförelse. De är mest bara svullna fortfarande och känns stora :D Funderar på det här med när brösten ska sjunka, just nu känns det som att maggördeln är strax därunder och stör? Jag undrar om det stör processen att få dem att sjunka? Idag väntar by the way den första duschen....Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning...
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

10 jun, 2017

HeddaLovisa, visst känner jag av buksnittet när jag ska upp/ner, men jag känner nog mer i hela magen än bara i själva snittet. Det är ett litet ställe vid snittet som hugger varje gång jag ska upp och gå, tror det är där dränaget sitter. Det är ju det värsta när man ska upp/ner, när man väl ligger eller sitter på plats är det ok. Jag kör de värktabletter jag fått ordination om, utöver antibiotika och Fragmin, tar jag följande smärtstillande: långtidsverkande alvedon, Targiniq och vid smärttoppar Oxynorm eller Oxycodone. Efter 24 tim står det att jag även får börja med Ipren. Vi har ju olika snitt, du under bröstet, jag i armhålan. Jag har en sån där uppklippt snygg bh där brösten är fria och sen ett bröstband som trycker ner dom. Min kirurg ritade blå linjer på sidorna och under mina bröst, bh-kanten ska ligga i linje med den blåa linjen för att skapa fint bröstveck och underpol. Detta ska jag kolla flera ggr om dagen, samma gäller bröstbandet. Vad har du fått för förhållningsregler? Mina är också stora och svullna, har lagt upp en bild om du vill kika. Hur ska du få till duschen? Jag har hittills bara torkat av mig med våtservetter i och med att tejpen (buk + bröst/armhåla) inte får blötas innan 2 v återbesöket. Men ge mig gärna lite tips på hur du gick tillväga med duschen, tänker mig att jag borde fräscha till mig lite imorgon.
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

10 jun, 2017

Tyson- då verkar vi gå på exakt samma smärtlindring :) Alltså, duschen var en pärs men SÅ skönt efteråt!! Bad mannen ställa in min "duschpall" och på ett bord intill schampoo, balsam, duschkräm och rakhyvel. Det läskigaste momentet var att ta av gördeln och försöka andas normalt, plötsligt kändes det så öppet och stödet liksom försvann, förutom när själva vattnet når snittytorna (trots tejp) var det lite läskigt att hålla munstycket över huvudet men mest obehag ingen smärta att tala om egentligen. Efter duschen knäppte jag bara övre delen av gördeln och lät tejpen lufttorka i någon kvart tills den var torr och därefter sattes även den under delen av gördeln fast. Under duschen hade min man bäddat rent och fixat med mina 10 kuddar så det var bara att krypa ner igen. Trött som efter ett marathon men REN! Så värt! Lycka till i morrn!!
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

10 jun, 2017

Vilket jättefint resultat föressten Tyson! Så skönt att ha det gjort nu!
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

10 jun, 2017

Åh du fick alltså ta en riktig dusch, lyxigt! Men det lät lite småjobbigt. Jag får inte inte duscha de tejpade områdena förrän efter mitt första återbesök 20/6. Så jag kan bara duscha av vissa områden som inte täcks av gördel, bh eller tejp. Undrar varför det är olika bud från olika kliniker? Men vi har iaf samma smärtlindring. Tack hoppas svullnaden lägger sig så att brösten inte känns som sprängfyllda ballonger då länge till. När tittade du på magen första ggn? På kliniken eller hemma? Jag har ju inte vågat göra det än..,
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

10 jun, 2017

bewi skrev:

Vad har alla köpt hem till första tiden? Jag känner att jag ligger helt efter på den fronten.. Har pluggat och jobbat så sjukt mycket så inte hunnit förbereda alls. Jag har ju min op på torsdag så ska försöka hinna köpa det som behövs imorrn och på onsdag.

Börjar bli mer och mer nervös nu!! :D

Hur har det gått gör dig efter sjukhusvistelsen? Kul att vi hamnade i samma rum :)
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

10 jun, 2017

Tyson, jag fick se magen första gången på morgonen dagen efter när min kirurg gick ronden. Hon öppnade upp gördeln när jag låg ner. När den väl var uppknäppt passade jag på att fråga om en sköterska kunde ta kort. Det kunde hon :D Allt såg fint ut och jag har inga drän eller något sådant. På onsdag ska jag på efterkontrollen och då får man tydligen en lite skönare gördel. Den jag har nu är sjukt tjock och stel men gör sitt jobb! Min läkare ville att jag en gång/dag öppnar upp och rättar till gördeln så den sitter bekvämt. Då man är rätt smärtstilland kan man lätt få blåmärken, trycksår eller dyl som man kanske inte känner menade hon och då är det bra att öppna och räta ut lite :)
Gilla

izzysw

Kvinna ·

11 jun, 2017

Hej alla. Jag är intresserad av att göra full bukplastik i Umeå men vet ingen som gjort något sådant där. Finns det någon av er som har erfarenhet av dem, tror det finns 3 kliniker i Umeå? Någon som kan rekommendera en bra kirurg? Priser? Ja allt ni kan komma på. Tacksam för all hjälp och info jag kan få i förväg:)
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

12 jun, 2017

HeddaLovisa: Jag kommer inte att få se min mage fullt ut förrän mitt återbesök den 20/6. Jag har en sköterska som ringer mig varje dag för att kolla mitt dränage och passade på att ställa lite frågor. Jag får gärna öppna upp gördeln och titta men kommer inte se så mycket då jag både är tejpad och har extra förband under gördeln. Jag har beslutat mig för att vänta till återbesöket så man har en sköterska till hands om något skulle se konstigt ut. De kommer då fota, så lägger upp bilder på magen efter det. Hur mår du? Jag är rätt trött, sover mycket och är öm i brösten, magen är också öm ibland. Helst skulle jag vilja slita av bh:n, skär in och har blåmärken runtom. Tror jag får en bekvämare vid återbesöket. Idag är första dagen som jag är helt själv hemma, det har gått ok men det går ju inte snabbt. Min sambo har förberett allt, så allt är på en nivå som jag når till.
Gilla

HeddaLovisa

Kvinna ·

12 jun, 2017

Tyson123 skrev:

HeddaLovisa:
Jag kommer inte att få se min mage fullt ut förrän mitt återbesök den 20/6. Jag har en sköterska som ringer mig varje dag för att kolla mitt dränage och passade på att ställa lite frågor. Jag får gärna öppna upp gördeln och titta men kommer inte se så mycket då jag både är tejpad och har extra förband under gördeln. Jag har beslutat mig för att vänta till återbesöket så man har en sköterska till hands om något skulle se konstigt ut. De kommer då fota, så lägger upp bilder på magen efter det.

Hur mår du? Jag är rätt trött, sover mycket och är öm i brösten, magen är också öm ibland. Helst skulle jag vilja slita av bh:n, skär in och har blåmärken runtom. Tror jag får en bekvämare vid återbesöket. Idag är första dagen som jag är helt själv hemma, det har gått ok men det går ju inte snabbt. Min sambo har förberett allt, så allt är på en nivå som jag når till.

Åh så spännande att se resultatet sen då!! Jag ska på återbesök på onsdag. Får se vad de säger då men det verkar läka fint utifrån det jag kan se. Ja herregud, gördeln!! Snacka om obekväm!! Jag är ganska kort i överkroppen och kände dag två att det skavde på ett ställe i midjan där gördeln vill veckade sig. Löste det med att sätta dit ett compeed plåster! Idag har varit en riktigt vändpunkt för smärtan har släppt nästan helt och känner mig 100ggr piggare än i går! Kör på Ipren och Alvedon som det enda smärtstillande jag tagit sedan igår morse och det funkar bra! Tröttheten ja, den kommer över en på tre sekunder! Bara att vila i de lägena, det är väl kroppens sätt att säga att man ska vila! Kram
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

12 jun, 2017

HeddaLovisa skrev:

Tyson123 skrev:

HeddaLovisa:
Jag kommer inte att få se min mage fullt ut förrän mitt återbesök den 20/6. Jag har en sköterska som ringer mig varje dag för att kolla mitt dränage och passade på att ställa lite frågor. Jag får gärna öppna upp gördeln och titta men kommer inte se så mycket då jag både är tejpad och har extra förband under gördeln. Jag har beslutat mig för att vänta till återbesöket så man har en sköterska till hands om något skulle se konstigt ut. De kommer då fota, så lägger upp bilder på magen efter det.

Hur mår du? Jag är rätt trött, sover mycket och är öm i brösten, magen är också öm ibland. Helst skulle jag vilja slita av bh:n, skär in och har blåmärken runtom. Tror jag får en bekvämare vid återbesöket. Idag är första dagen som jag är helt själv hemma, det har gått ok men det går ju inte snabbt. Min sambo har förberett allt, så allt är på en nivå som jag når till.

Åh så spännande att se resultatet sen då!! Jag ska på återbesök på onsdag. Får se vad de säger då men det verkar läka fint utifrån det jag kan se. Ja herregud, gördeln!! Snacka om obekväm!! Jag är ganska kort i överkroppen och kände dag två att det skavde på ett ställe i midjan där gördeln vill veckade sig. Löste det med att sätta dit ett compeed plåster! Idag har varit en riktigt vändpunkt för smärtan har släppt nästan helt och känner mig 100ggr piggare än i går! Kör på Ipren och Alvedon som det enda smärtstillande jag tagit sedan igår morse och det funkar bra!
Tröttheten ja, den kommer över en på tre sekunder! Bara att vila i de lägena, det är väl kroppens sätt att säga att man ska vila! Kram

Ja jag är så nyfiken. Har inte sett brösten utan bh eller magen utan gördel så det ska bli spännande :) Lycka till på återbesöket på onsdag! Skicka gärna en uppdatering efter. Min gördel är inte så obekväm faktiskt, det är den där jäkla bh:n som bråkar med mig. Compeed plåster, ja varför inte, skavsår som skavsår :) Åh va skönt att smärtan inte längre är lika påtaglig och att du klarar dig på lättare piller. Jag kör på med samma än så länge men tar inte lika frekvent. Jag har ju bunkrat upp med serier för att hålla mig sysslosatt men lyckas somna hela tiden. Precis, kroppens sätt att säga åt oss att ta det lugnt. Kram
Gilla

Tyson123

Kvinna ·

12 jun, 2017

Nu har även jag lagt upp min operationsberättelse. Gå in och kika. Har ni ytterligare frågor är det bara att höra av sig.
Gilla

Timglas26

Kvinna ·

06 jul, 2017

Hej tjejer! Hoppas allt gått/går bra för er som opats! Jag opades för 15 dagar sen och tycker det gått bra förutom att första 3 dygnen var fruktansvärt smärtsamma. Bytt tejp själv första gången idag och allt ser ut att läka på bra. Något litet sårigt och lite rött nånstans men annars fint. Ena bröstet är mycket mer svullet än andra och tyvärr fått några Bristningar på brösten. Det jag tänkte fråga er om är hur svullna ni har varit cirka två veckor efter op? Jag är jättesvullen och typ som en "Trosa" av blått runt snittet med Trosa menar jag framtill i bredd av blåmärke eller hur man säger. Det jag oroar mig lite för är svullnaden. Tycker jag känns så himla svullen jämfört med andra när jag kikar bilder. Svullnaden är upp till naveln och sen hela framsidan underlivet. Är liksom hård och svullen hela vägen däremellan. Är det normalt eller? Tacksam om någon ville ta sig någon minut och berätta hur det varit för er :) Hoppas ni får njuta lite av sommaren :D
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem