Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Belle14 profilbild

Belle14

Kvinna ·

02 dec, 2017

Bröstförstoring Februari 2018

Bröstförstoring

Hallå där! Då jag inte finner en tråd för oss Februari opare så tänkte jag att jag startar en. 29 år är Jag, har två underbara barn på 6 och 3 år och en make som stått ut med mitt gnäll och destruktiva beteende (psykiskt) i 11 år. Här om dagen berättar han att jag äntligen ska få boka op. Att jag ska få fixa brösten! Den känslan jag fick då.. jag blev stel, kallsvettig, mållös och till slut började jag tok gråta. Detta är något jag velat göra sedan mensen kom när jag va 13 år och jag insåg att jag inte kommer få nå pattar. Min man vet inte vad han ställt till med, detta är något av det finaste han gjort för mig förutom våra två barn. Så jag ringde direkt måndagen efter den helgen och bokade op i Umeå, fick tid klockan 11.00 den 12 februari och det känns som en evighet till dess. Ska på konsultation nummer 2 nu den 14 december. Har bestämt mig för ergonomix full och eventuellt 400cc, men det ska vi se den 14:e vilket cc som blir bäst på mig. Jag måste nog ha delvis bakom muskeln då jag har så lite vävnad men går det så sätter jag framför muskeln. Finns det någon fler som har fått op tid i Februari?

963

Sortera efter

Belle14

Kvinna ·

15 jan, 2018

Skönt att det inte bara är jag som är orolig Haha. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta med, mer än kläder som är lätta att dra på sig, joggers och kofta med dragkedja, hygienartiklar och mobil såklart. Det känns som the main things att ta med sig. Läppbalsam va smart! Minns vad torr man va när jag vaknade upp från op efter sonen föddes. Vi kommer ta tåget dit och hem då jag helst inte vill åka bil efter op. Känns inte lockande att ha på sig bilbälte över brösten och guppiga vägar. Nu är det mitten av Januari! Redan! 4 veckor kvar
Gilla

Alice11

Kvinna ·

15 jan, 2018

Hej alla! Jag ska också opereras i februari, 14:e (glad alla hjärtans dag haha!). Har idag knappt A-kupa och har funderat på detta och haft komplex sedan 16 årsåldern. Med andra ord har jag mer eller mindre funderat i 8 år, men har varit så rädd för narkos och smärtan efteråt (har sjukhusfobi typ) att jag aldrig vågat tänka på det på allvar. Har också sett det som en svaghet att vilja ändra sig och inte vara nöjd som man är, men har försökt jobba med det men tankarna om brösten fortsätter gnaga. Så det är först för ca två veckor sen som jag erkände för mig själv att detta är något jag kommer vilja göra. Berättade för min sambo som blev lite chockad men han har varit otroligt stöttande. Var på konsultation hos Tuve Mårtensson i lördags och det klickade direkt. Vill ha naturliga bröst så vi kom fram till 300 cc demi-profil och motiva ergonomix. Han sa att jag har jättebra förutsättningar för att kunna få det resultat jag är ute efter, det känns tryggt! Nu har jag bokat tid 14e februari som sagt, kan först nu känna att jag verkligen bestämt mig och känner en lättnad över det. Därför har nervositeten inte lika stor plats just nu men jag vet att jag kommer vara panikslagen och ha riktigt mycket ångest dagarna innan. Nå ja, nu finns det liksom ingen återvändo utan man får ta ett steg i taget!! Kul att följas åt!
Gilla

Belle14

Kvinna ·

16 jan, 2018

Välkommen till gruppen Alice11! Jag har varit stensäker på min sak i 15 år men är så sjukt nervös ändå haha. Nu gör vi detta tillsammans! Så skönt att få prata av sig all nervositet här. Min operation blir 1 timme tidigare fick jag veta idag, så klockan 10 den 12:e smäller det :)
Gilla

Lillishg

Kvinna ·

16 jan, 2018

Jag har ju fördelen att bo väldigt nära kliniken. Jag tänkte höra med någon nära om denne kan tänka sig att hämta mig efteråt. Det tar ca 20 minuter hem med bil så jag känner att det är mitt minsta problem just nu haha:) Jag tänker att man nog inte kommer att behöva så mycket med sig. Tror att man kommer sova större delen av tiden ändå. Jag har dock lite funderingar kring mat. Tror ni att man får packa med sig någon form av "snacks" i väskan? Jag äter nämligen vegetarisk kost och är lite orolig över att behöva fasta hela dagen pga. brist på valmöjligheter i menyn haha... Kanske bör jag ringa kliniken för att se om de kan ordna något veganskt :) Men tror ni det är ok att packa med något litet ätbart? Typ någon frukt eller bar etc.
Gilla

E_mama

Kvinna ·

16 jan, 2018

Hej Tjejer !! Vad roligt att ni ska opereras i Feb :) Jag var på min konsultation idag och fick ett förslag på en tid den 12 feb. ska stämma av med jobbet och sedan ringa o boka. Min Klinik har inget sammarbete med Motiva men dem kan absolut lägga in detta implantat men han pratade inte mkt om det, märktes tydligt att det var Mentor som gällde. Men ni är helt 100 på Motiva ???? :) Ska bli kul o följas åt :)
Gilla

Lillishg

Kvinna ·

16 jan, 2018

Hej E_mama! Vad kul med en till :D Jag upplever kliniken jag ska opas på likadant. Det går att beställa in motiva MEN mentor är det implantat som finns på plats och det som gäller om inte personen i fråga då ber om specifikt motiva. Själv ska jag ha mentor och känner mig supernöjd med det!
Gilla

Belle14

Kvinna ·

16 jan, 2018

Jag tror matbiten inte är ett problem Lillishg :) du får garanterat ta med dig men sen borde dom kunna ordna kost efter dig tycker jag. Vi kommer bo på hotell avenyn i umeå (ingår) i ett av patient rummen så vi ska endera äta där eller om maken springer över till max haha. Dom har beställt in motiva för mig för det va det enda valet för mig nästan. Jag gillade hur dom kändes i handen och jag är så tunn så mentor runda skulle inte gå på mig och droppformade kändes för hårda och inte alls lika bra som motiva. Jag har dock läst mycket om både mentor och motiva. Båda är bra inlägg men motiva vann i mitt val :)
Gilla

Alice11

Kvinna ·

16 jan, 2018

Ska bli så spännande! Jsg har skickat iväg en sista fråga om hur länge garanti för fri korr vid oönskade resultat/komplikationer gäller. I allmänhet verkar lin kirurg mycket öppen för detta o sa även på konsultationen att garanti ingår, men vill gärna veta hur länge... Ang val av implantat så hade jag själv läst en del om o tänkt på motivas ergonomix eftersom jag tyckt att de verkar stämma bra överens med de önskemål jag har (mjuka, naturtrogna bröst) och det var också det Tuve tog fram till mig när jag hade berättat vilket resultat jag vill ha! Jag tyckte att de kändes jättesköna o tror de är ett bra val för mig som är liten och nätt :-)
Gilla

Belle14

Kvinna ·

16 jan, 2018

Ja jag älskar hur motiva kändes! <3 Kan inte dom här veckorna bara rusa förbi? Längtan att få bränna alla befintliga bh:ar är stor! Så även längtan att få köpa nya underkläder och bikinis och bara känslan att ha nånting som guppar hahaha! Jag hoppas man kan sova på magen sen när man är helt läkt bara, älskar att sova på magen Haha!
Gilla

Alice11

Kvinna ·

17 jan, 2018

Ja, just nu är jag inne i sånt lyckorus över att äntligen förstått vad jag ska göra!! Var så jobbigt att ta beslutet men nu när det år gjort har det blivit en sån lättnadnoch äntligen kan jag liksom visualisera hur resultatet kan/kommer bli! Kommer få dömycket ångest när det närmar sig ändå så tänker att jag ska njuta av den här tiden för att sen kunna nyttja de bilder jag har i huvudet när ångesten är som värst och tänka på hur det blir efteråt!
Gilla

Hillarie

Kvinna ·

17 jan, 2018

En till vegetarian här! Har nojat lite för att ”be om” specialkost när det är dags (op på proforma). Men å andra sidan känns det inte mer än rätt att man ska kunna få sig lite käk efter alla timmar utan.. borde väl vara okej? :)
Gilla

Lillishg

Kvinna ·

17 jan, 2018

Ska höra med Proforma angående kosten, uppdaterar dig direkt då om du vill så slipper du fråga, Hillarie :) Vi betalar ju väldigt mycket pengar för operationen så det känns ju inte som att veggomat ska vara allt för mycket begärt haha.
Gilla

Belle14

Kvinna ·

17 jan, 2018

Tycker inte alls det ska vara mycket begärt att dom tillgodoser era behov. Ni är vegetarianer och ska få kost därefter och det ska respekteras punkt tycker jag haha <3 Det är så många med specialkost idag så det är lika vanlig idag som normalkost, så det ska fasen inte vara några problem, annars tycker jag dom gör fel ;)
Gilla

Hillarie

Kvinna ·

17 jan, 2018

Tack snälla Lillishg!! :)
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

17 jan, 2018

Jag har ju också varit på konsultation hos Örjan på Proforma. Tyckte det kändes mycket märkligt att han inte ens visade mig Motiva när jag sa att jag ville ha ”naturlig” känsla på brösten. Har nu bokat en konsultation med Patrik på Nordiska Kliniken (efter att ha pratat med honom i telefon). Han sa direkt att han trodde Motiva kunde vara bra för mig (utan att jag ens nämnde det själv). Så nu ska jag på en konsultation till honom 31/1. Är han om än i närheten av vad alla skriver om honom och känslan jag fick av honom i telefon så kommer jag byta och opereras där istället. För tillfället har jag två operationer inbokade 22/2, en på vardera klinik, haha! En måste ju avbokas!
Gilla

Belle14

Kvinna ·

18 jan, 2018

Jag har hört mycket gott om Patrik :) lycka till på konsultationen! Jag blev visad både mentor och motiva, älskar verkligen hur motiva kändes, är så nöjd med mitt val! Jag har en bröst bredd på 11 och implantatet är 12.5 då jag vill ha sideboob. Längtar så till man får se resultatet!
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

18 jan, 2018

Spännande! Ja, jag ser fram emot konsultationen och att få känna på de implantaten. Utan att ha sett och känt på dem själv så känns det ändå som det verkar vara något för mig. Framtidens implantat liksom. Tyvärr vet jag inte vad jag har för bröstbredd, Örjan sa inget om det... men de han rekommenderade var ju Mentor moderate profile 375cc. Får se vad Patrik säger.
Gilla

Belle14

Kvinna ·

18 jan, 2018

Fiapia skrev:

Spännande! Ja, jag ser fram emot konsultationen och att få känna på de implantaten. Utan att ha sett och känt på dem själv så känns det ändå som det verkar vara något för mig. Framtidens implantat liksom. Tyvärr vet jag inte vad jag har för bröstbredd, Örjan sa inget om det... men de han rekommenderade var ju Mentor moderate profile 375cc. Får se vad Patrik säger.

Du kan mäta själv med linjal om du är nyfiken :) från bröstvårtan och ut till bröstets ytterkant om du förstår hur jag menar? Skulle jag valt mentor skulle jag landa på 390 cc hp men med motiva blev det 400cc full, dock frågade jag om vi kunde lägga på 50cc till och det va inga problem :)
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

18 jan, 2018

Ja, jag förstod det också som att man får gå upp lite om man väljer Motiva. Grejen är att jag vill hellre har för små än för stora om du förstår vad jag menar. Är så himla rädd att få, i mitt tycke till min kropp, för stora. Lever mycket hellre med lite för små. Funderade på 350 eller 375 på Mentor. Örjan sa att Motiva är lite smalare och toppigare. Han sa att ska jag ha Motiva blir det 380 men bredden blir som 350 i Mentor. Har du hört samma?
Gilla

Belle14

Kvinna ·

18 jan, 2018

Inget som togs upp faktiskt, men det kan nog hända att det är så. Ingen skillnad jag såg när jag jämförde dom :) Varför jag fick gå upp till 400cc va för att inte motiva har 390cc vad han sa iaf. Men däremot vet jag att motiva är hel fyllda implantat vilket inte mentor är om det kan ha något med det att göra att storlekarna skiljer sig?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem