Nu är Fråga Kirurgen-sektionen live! Välkommen med frågor!
Belle14 profilbild

Belle14

Kvinna ·

02 dec, 2017

Bröstförstoring Februari 2018

Bröstförstoring

Hallå där! Då jag inte finner en tråd för oss Februari opare så tänkte jag att jag startar en. 29 år är Jag, har två underbara barn på 6 och 3 år och en make som stått ut med mitt gnäll och destruktiva beteende (psykiskt) i 11 år. Här om dagen berättar han att jag äntligen ska få boka op. Att jag ska få fixa brösten! Den känslan jag fick då.. jag blev stel, kallsvettig, mållös och till slut började jag tok gråta. Detta är något jag velat göra sedan mensen kom när jag va 13 år och jag insåg att jag inte kommer få nå pattar. Min man vet inte vad han ställt till med, detta är något av det finaste han gjort för mig förutom våra två barn. Så jag ringde direkt måndagen efter den helgen och bokade op i Umeå, fick tid klockan 11.00 den 12 februari och det känns som en evighet till dess. Ska på konsultation nummer 2 nu den 14 december. Har bestämt mig för ergonomix full och eventuellt 400cc, men det ska vi se den 14:e vilket cc som blir bäst på mig. Jag måste nog ha delvis bakom muskeln då jag har så lite vävnad men går det så sätter jag framför muskeln. Finns det någon fler som har fått op tid i Februari?

963

Sortera efter

Lean

Kvinna ·

23 feb, 2018

Fiapia skrev:

Jag har fått så himla ont i mitt högra bröst. Det är också mer svullet och hårdare. Inte brädgård men hårdare än vänstra. När jag gör vissa rörelser liksom bränner det till något extremt. Jag blir helt paralyserad av den smärtan och drar mig för att använda den armen. Det liksom bränner och sticker jättestarkt typ på sidan/under bröstet (inte i såret). Båda brösten är något varma men inte röda eller några blåmärken. Någon som känner igen sig? Mitt vänstra bröst är mycket bättre...

Hej! Jag har lite samma. Mitt vänstra bröst har blivit ngt större än det andra, inte så mycket dock men det spänner, sticker, drar och hugger till ibland. Gör också ont när jag lutar mig framåt och det tar ett tag tills det har ”sträckts” tillbaka och inte smärtar mer efter att jag rest mig upp. Det har också börjat läcka lite gul/orange vätska ur det, typ någonstans runt bröstvårtan. Det andra bröstet är helt smärtfritt, så det märks att de börjar läka olika nu..
Gilla

Lean

Kvinna ·

23 feb, 2018

Jag börjar bli galen på att inte få sova på sidan alltså..och allt beror på det dumma vänstra bröstet som inte läker lika fort som det högra. Så fort jag lägger mig lite åt sidan så hugger det till i vänstra bröstet, spelar ingen roll vilken sida jag försöker mig på. Åh känns som jag aldrig får vila liksom bara för att det enda alternativ jag har är att ligga på rygg..Gah. Sen börjar det också äta sig in i psyket på mig den här ryggen alltså..Fortfarande omt i ryggen plus att nu är det då också vänstra bröstet som börjar göra ont. Det är inte det att det är en olidlig smärta från rygg och bröst, för det är det inte, men det är det att det är en konstant smärta liksom. Får ju aldrig vila ifrån det! Har ju trots allt gått 10 dagar med konstant ont nu. Ska på uppföljning nu på måndag så ska fråga om jag kan få något smärtstillande att ta åtminstone till natten..
Gilla

Dalkulla

Kvinna ·

23 feb, 2018

Svar till Alexiaalexia: Jag har berättat då vi jobbar så pass nära att rykten och frågor skulle säkert uppstå och jag berättar hellre än att det pratas bakom min rygg. Min dotter är 11 år och sonen 9 år. När har du återbesök? Jag opererades kl 17 på måndagen. Vi var kanske där samtidigt :) hörde nog 2 andra tjejer i rummet där jag låg efter operationen.
Gilla

Gullan

Kvinna ·

23 feb, 2018

Tjejer, har ni visat era nyopererade bröst för era partners? Min vill inte se förrän de har läkt. Jobbigt för er som har ryggont. Hoppas det blir bättre i takt med att brösten läker och ni kan sova i normal sovställning. Allt hänger säkert ihop.
Gilla

Lean

Kvinna ·

23 feb, 2018

Gullan; Haha, förlåt men varför vill han inte se brösten innan de läkt?:) Tycker han att det är jobbigt med blod, sår och sånt eller hur kommer det sig?
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

23 feb, 2018

LFL skrev:

Fiapia skrev:

Jag har fått så himla ont i mitt högra bröst. Det är också mer svullet och hårdare. Inte brädgård men hårdare än vänstra. När jag gör vissa rörelser liksom bränner det till något extremt. Jag blir helt paralyserad av den smärtan och drar mig för att använda den armen. Det liksom bränner och sticker jättestarkt typ på sidan/under bröstet (inte i såret). Båda brösten är något varma men inte röda eller några blåmärken. Någon som känner igen sig? Mitt vänstra bröst är mycket bättre...

Ja! Hade EXAKT samma känsla fast i vänster bröst, nu åtta dagar senare är det dock helt borta så håll ut! Vet inte vad det beror på men av det jag har googlar mig till så är det typ nerverna som försöker koppla tillbaka sig till varandra..? Ja nåt sånt konstigt. Men förstår och lider med dig 100%. För mig hjälpte det att ställa mig upp (hur smärtsamt det än var) och försöka "promenera" bort smärtan lite

Vad skönt att det gick över så pass snabbt ändå för dig. Hoppas verkligen det släpper för mig med. Detta kom igår och har gjort mig väldigt invalid idag har jag känt. Riktigt obehagligt då man inte vet om man råkat ta i för hårt och förstör något. Plus att det gör riktigt ont även en stund efter. Det är nästan som att, trots att huden är domnad, så bränner det när man bara nuddar huden på vissa ställen. Antagligen är det väl just nerverna. För mig kommer det när jag gått/stått en längre stund och brösten blivit svullna. Då är det som om de blir mer känsliga också så jag behöver sätta mig ner en stund så de får vila sig lite typ, haha!
Gilla

Alexiaalexia

Kvinna ·

23 feb, 2018

Dalkulla skrev:

Svar till Alexiaalexia:

Jag har berättat då vi jobbar så pass nära att rykten och frågor skulle säkert uppstå och jag berättar hellre än att det pratas bakom min rygg. Min dotter är 11 år och sonen 9 år. När har du återbesök? Jag opererades kl 17 på måndagen. Vi var kanske där samtidigt :) hörde nog 2 andra tjejer i rummet där jag låg efter operationen.

Jag opererades kl 8.00 i måndags :) så vi möttes nästan! Jag har återbesök fredag nästa vecka. Jag ska vara hemma från mitt jobb hela nästa vecka också, det känns skönt! I natt var första natten jag endast tog Alvedon.. Hur har du gjort? Tar du alla smärtstillande tabletter?
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

23 feb, 2018

emdb skrev:

Fiapia skrev:

Fick du bröstband efter operationen? Mitt satt nämligen för hårt första dagen och jag hade mycket mer ont i ena bröstet, det kändes mer svullet osv. När de lossade på bandet släppte det nästan helt.
Om inte så kan det vara att brösten läker olika fort? Jag är också mer känslig i mitt högra bröst, på sidan precis ovanför där bygeln sitter. Igår blev det rött och jag kände mig precis som du varm i brösten. Idag är det bättre men har fått ett litet blåmärke på det stället där det var så ömt så jag antar att de har med läkningen att göra! :)

[/ Just det, det var ju vi som opererades samma dag på Nordiska :) Nej, jag fick inget bröstband, behövde inte det som tur var. Den brännande känslan jag får sitter mer till sidan, under brösten liksom. Men inte vid ärret. Höger bröst känns mycket mer irriterat om man kan uttrycka det så. Vänster sida går mycket bättre att röra armar och när man tar på bröstet känns det mer som en riktigt stark träningsvärk. Höger sida gör mer ont. Har du en bh med bygel? Jag har bara den där mjuka som man knäpper framifrån... Förutom att det gör ont är jag så fantastiskt nöjd med storlek och form redan nu. Patrik verkar ju grym på det han gör. Hur upplever du det?
Gilla

LFL

Kvinna ·

23 feb, 2018

Fiapia, för mig avtog smärtan enormt dag 5, så STAY strong! Inte långt kvar ;)
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

23 feb, 2018

Lean skrev:

Fiapia skrev:

Hej!
Jag har lite samma. Mitt vänstra bröst har blivit ngt större än det andra, inte så mycket dock men det spänner, sticker, drar och hugger till ibland. Gör också ont när jag lutar mig framåt och det tar ett tag tills det har ”sträckts” tillbaka och inte smärtar mer efter att jag rest mig upp. Det har också börjat läcka lite gul/orange vätska ur det, typ någonstans runt bröstvårtan.
Det andra bröstet är helt smärtfritt, så det märks att de börjar läka olika nu..

Skönt att vi är fler som upplever den känslan. Inte kul såklart att andra har ont men ändå skönt att veta att fler verkar ha samma problem och då tillhör det nog bara läkningsprocessen. Bara att stå ut helt enkelt. Man blir ju lite otålig. Jag gillar redan mina bröst och vill njuta av dem och klä mig i fina kläder till dem men det går ju inte när man har så ont och blir så rörelsebegränsad...
Gilla

Fiapia

Kvinna ·

23 feb, 2018

LFL skrev:

Fiapia, för mig avtog smärtan enormt dag 5, så STAY strong! Inte långt kvar ;)

Tack för pepp! Då lever jag på det hoppet! :)
Gilla

Gullan

Kvinna ·

23 feb, 2018

Lean skrev:

Gullan;
Haha, förlåt men varför vill han inte se brösten innan de läkt?:) Tycker han att det är jobbigt med blod, sår och sånt eller hur kommer det sig?

Ingen aning Lean. Han kanske är rädd för att det ska se otäckt ut.
Gilla

emdb

Kvinna ·

23 feb, 2018

Fiapia skrev:

emdb skrev:

Fiapia skrev:

Fick du bröstband efter operationen? Mitt satt nämligen för hårt första dagen och jag hade mycket mer ont i ena bröstet, det kändes mer svullet osv. När de lossade på bandet släppte det nästan helt.
Om inte så kan det vara att brösten läker olika fort? Jag är också mer känslig i mitt högra bröst, på sidan precis ovanför där bygeln sitter. Igår blev det rött och jag kände mig precis som du varm i brösten. Idag är det bättre men har fått ett litet blåmärke på det stället där det var så ömt så jag antar att de har med läkningen att göra! :)

[/

Just det, det var ju vi som opererades samma dag på Nordiska :)
Nej, jag fick inget bröstband, behövde inte det som tur var. Den brännande känslan jag får sitter mer till sidan, under brösten liksom. Men inte vid ärret. Höger bröst känns mycket mer irriterat om man kan uttrycka det så. Vänster sida går mycket bättre att röra armar och när man tar på bröstet känns det mer som en riktigt stark träningsvärk. Höger sida gör mer ont.
Har du en bh med bygel? Jag har bara den där mjuka som man knäpper framifrån...
Förutom att det gör ont är jag så fantastiskt nöjd med storlek och form redan nu. Patrik verkar ju grym på det han gör. Hur upplever du det?

Ja precis det gjorde vi! :) Jag fick tortyren eftersom jag valde att lägga snittet under armhålan. Tycker inte att den är så hemsk som många tycker förutom att det kan kännas rätt tight att andas ibland. Jag är verkligen nöjd med Patrik och att jag inte gick till den kliniken jag tänkt mig från början. Dock kände jag mig rätt stressad precis innan operationen eftersom jag fortfarande var så osäker på storleken och det var första gången jag träffade Patrik på "riktigt". Vi hade en lång konsultation på telefon några veckor tidigare och det var det som fick mig att välja honom. Kände dock att shit, vill jag verkligen göra detta när jag kom till kliniken och därifrån gick allting så fort. När jag vaknade kände jag att det kändes de perfekta. Dagen efter fick jag nästan lite ångest och tänkte att jag kanske skulle tagit 320-340 cc som Patrik rekommenderade men nu i efterhand känns det verkligen så rätt att jag valde 300 cc. Var inne på 250-275 cc så är glad att jag lyssnade på honom och inte tog mindre än 300. Nu hoppas jag dock inte att de försvinner allt för mycket i samband med att det läker för jag trivs verkligen så bra i dem för tillfället och de börjar redan ta form känns det som! Jag hade definitivt inte valt någon annan än Patrik och nu i efterhand är jag glad att jag följde min magkänsla! :)
Gilla

E_mama

Kvinna ·

23 feb, 2018

Hej Hastagangel, jag har dem senaste dagarna haft mer ont i snittet än brösten, men kan vara för jag har spänn bandet som trycker ner mot snittet. Kolla med din klinik annars.
Gilla

E_mama

Kvinna ·

23 feb, 2018

Mitt ena bröst har sjunkt ner lite mer än det andra sen igår och nu vet jag inte om det ska vara så eller om jag håller på att få en dubbel bubbel.. är jätteorolig att det ska bli så. Svårt att förklara men kan känna implantatet i kanten, buktar ut lite.
Gilla

Vililo

Kvinna ·

24 feb, 2018

Fiapia skrev:

emdb skrev:

Fiapia skrev:

[/

Just det, det var ju vi som opererades samma dag på Nordiska :)
Nej, jag fick inget bröstband, behövde inte det som tur var. Den brännande känslan jag får sitter mer till sidan, under brösten liksom. Men inte vid ärret. Höger bröst känns mycket mer irriterat om man kan uttrycka det så. Vänster sida går mycket bättre att röra armar och när man tar på bröstet känns det mer som en riktigt stark träningsvärk. Höger sida gör mer ont.
Har du en bh med bygel? Jag har bara den där mjuka som man knäpper framifrån...
Förutom att det gör ont är jag så fantastiskt nöjd med storlek och form redan nu. Patrik verkar ju grym på det han gör. Hur upplever du det?

En sådan smärta hade jag också, nästan nedanför bygeln eller hur man ska säga, hade det fram till dag 9 ungefär sen släppte det.
Gilla

Dalkulla

Kvinna ·

24 feb, 2018

Alexiaalexia skrev:

Dalkulla skrev:

Svar till Alexiaalexia:

Jag har berättat då vi jobbar så pass nära att rykten och frågor skulle säkert uppstå och jag berättar hellre än att det pratas bakom min rygg. Min dotter är 11 år och sonen 9 år. När har du återbesök? Jag opererades kl 17 på måndagen. Vi var kanske där samtidigt :) hörde nog 2 andra tjejer i rummet där jag låg efter operationen.

Jag opererades kl 8.00 i måndags :) så vi möttes nästan! Jag har återbesök fredag nästa vecka. Jag ska vara hemma från mitt jobb hela nästa vecka också, det känns skönt! I natt var första natten jag endast tog Alvedon.. Hur har du gjort? Tar du alla smärtstillande tabletter?

Jag tog targiniq och oxynorm de första två dagarna med Alvedon som grund. Men försöker att bara klara mig med Alvedon. Inatt fick jag dock ta en oxynorm då ryggen värkte hemskt mycket. Jag känner att det ska bli skönt med en vecka till hemma även om barnen är hemma och lite rastlösa :) Ikväll ska jag testa på att sova i min säng. Har sovit på soffan på en madrass sen imåndags. Jag har märkt att det är svårt att snyta sig och hosta... haha
Gilla

Alice11

Kvinna ·

25 feb, 2018

Idag hade jag mitt återbesök, allt ser jättebra ut och Tuve verkade supernöjd så det är kul! Jag känner mig i stort sett återställd, jag har inte ont längre. Dock har jag fått sy in min tortyrbh lite eftersom jag är så petite och bh-märket inte gör bh med mindre omkrets än 60 cm haha.... så nu sitter jag med en typ 55F, satan vad det sitter åt haha... men typ tre veckor kvar så det är bara att hålla ut!!
Gilla

J_Nilsson

Kvinna ·

25 feb, 2018

Alice11 skrev:

Idag hade jag mitt återbesök, allt ser jättebra ut och Tuve verkade supernöjd så det är kul! Jag känner mig i stort sett återställd, jag har inte ont längre. Dock har jag fått sy in min tortyrbh lite eftersom jag är så petite och bh-märket inte gör bh med mindre omkrets än 60 cm haha.... så nu sitter jag med en typ 55F, satan vad det sitter åt haha... men typ tre veckor kvar så det är bara att hålla ut!!

Härligt för dig att du känner dig såpass bra nu! Själv så har inte äventyret börjat än! Haha 2 dagar kvar!
Gilla

Vililo

Kvinna ·

25 feb, 2018

Idag är dag 13 för mig och idag känner jag mig mer svullen och har ganska ont och stickningar långt in i bröstet, känner åxå av snittet under idag. Känns lite trist såhär när det ju just hade vänt..ngn mer som känner av det så långt efter operation?
Gilla
Community

Är du redo att påbörja din resa?

Bli medlem